De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 11 november pagina 2

11 november 1933 – pagina 2

Dit is een ingescande tekst.

DéGroene Amsterdammer van 1 f November 1933 N o. 294» fo; *t Wil Duitschland werkelijk den vrede? Prof. Dr. S. G. J. Olivier ASTORIA 2 orkesten De beroemde Mexlcaansche Marimba-band De pittige Weensche favorieten |>\* h*1 Mleuwe druk -Fan Hltler's Mein Kampf" Volgens de dagbladen beeft de Minister van bet Derde Rijk Qoebbels indertijd te Genève in een bijeenkomst van Volkenbondsjournalisten op de meest stellige wijze zicb er over uitgelaten, dat Duitschland eerlijk den vrede wil, ja zelfs de meening uitgesproken, dat bet goed zou zijn, wanneer de woorden revancbe of oorlog' gebeel en al uit de conversatie tusschen de volkeren zouden ver dwijnen. En reeds meerdere malen mendenke to.v. aan «enige van Hitler's jongste redevoeringen mochten we sindsdien een. dergelijk schoonklinkend geluid van die zijde vernemen. Niettemin blijft de openbare meening in Frankrijk en zeker aiet alleen daar, sceptisch gestemd tegenover deze van liefde tot den vrede gewagende uitingen. In deze omstandigheden lijkt het mij gewenscbt nog eens de aandacht te vestigen op een geschrift, dat een goeden kijk geeft op de geestesgesteldheid van een gróót gedeelte van het Duitsche volk, maar, naar mijn ervaring, in Holland slechts weinig gelezen is. Ik bedoel Mein Kampf" van Adolf Hitler, waarvan in 1933 de elfde editie verscheen met een totale oplaag van ruim een half millioen exemplaren. Hij, die de weerstanden van aesthetischen aard, die bij het lezen van dit boek zich voor doen, weet te overwinnen en het tot het einde-' toe door worstelt, komt tot de conclusie, dat de auteur de volgende visie heeft van de menschheid en haar geschiedenis. In het mid delpunt van de menschheid, misschien wel van het heelal, staat de blondharige blauwoogige Ariër, cuïmineerend in den Opper-Ariër, het Heeren volk. Hij, de Ariër, is de eenige cultuur-scheppende macht op onze aarde; alles wat we aan menschelijke cultuur, kunst, wetenschap en techniek bezitten is het product van zijn scheppend genie. Wat andere volkeren op dit gebied presteeren of presteerden is het gevolg van een Arischen inslag, zoodat deze volkeren dan ? ook weer tot den staat der barbaren terugvallen, zoodra door de voortgezette bloedvermenging de laatste Arische kernen verdwenen zijn. Voor den Opper-Ariër ziet de auteur een grootsche toekomst: binnen een eeuw een volk van 250 millioen zielen in Europa, misschien in een ver verschiet eens den eeuwigen vrede, n.l. op het moment, dat geheel de aarde aan hem onderworpen zal zijn. Evenwel, deze toekomst is niet zeker, wftnt vele snoode vijanden belagen den Opper-Ariër. Het is dan de taak van den leider die vele belagers door het volk als n vijand te doen zien, om aldus te voor komen, dat breede lagen van het volk objectief zouden gaan waarnemen en de hand in eigen boezem zouden steken (zie het betreffende citaat hieronder). Zoo is dan de Jood de groote vijand van het Duitsche volk, schuldig aan vrijwel alle narigheden, die het in den loop der jaren moest ondervinden. Hij was het, die tot den wereldoorlog aanhitste en deze met een Duitsche nederlaag deed eindigen, die in de jaren na 1918 via Marxisme en commu nisme het Duitsche volk door verdeeldheid aan den rand van den afgrond bracht; hij is het, die, mede met behulp van de liberale pers, naar den ondergang van het nationale bedrijfsleven stuurt, teneinde de geheele wereld over te leveren aan het internationale Joodsche kapitaal. Hij zorgt, voor de verderving van de Kunst en is de hardnekkige verdediger van het verfoeilijk democratisch parlementarisme, pacifisme en internationalisme tegen over de ware Germaansehe democratie (lees dicta tuur). En tenslotte dreigt hij door bloedvermenging het Arische ras te vernietigen, terwijl hij mirabile dictu zijn eigen ras daarbij onge schonden weet te handhaven. ..Hflaes heeft ook het boek Raum und Volk im Wellkritge van Ewald Banse de enfi-Duilscfie propaganda in hef buitenland aanleiding gegeven de vieedzame politiek van de rijksregeering In twijfel Ie trekken. Het boek is volledig in beslag genomen. De rijksreseering wil hiermee on weerlegbaar te kennen geven, dat zij van dergelijke onzinnige klets praatjes in geenerlei vorm gediend is, en vast besloten is zich in haar vreedzame politiek in het minst niet door dépropagandistische opslokerij van dergelijke particuliere werken ie laten storen.'' Wolfffelegram. De aandachtige lezer van Mein Kampf" kan uit dit boek bet politieke programma van den auteur volkomen construeeren. Het omvat in'het kort geschetst de volgende punten: verheffing en weerbaarmaking van het Arische ras, o.a. door bescherming tegen verdere besmetting met vreemd bloed, vereeniging van alle Duitschers in ? n staat, verplettering van Frankrijk, dat door steeds verder gaande vermenging met Negerbloed cultu reel toch ten ondergang gedoemd is, en tenslotte een nieuwe Germanentrek, thans naar het Oosten, teneinde nieuwen grond voor den Duitschen ploeg te verwerven. Hij, die Mein Kampf" leest, zal ervaren, dat het hier gegeven beeld geenszins overdreven is; voor hem, die hiertoe de roeping niet gevoelt, mogen eenige citaten volgen, die met tal van andere zouden zijn aan te vullen. Es gehort zur Genialitat eines groszen Führers, Belbst auseinanderliegende Gegner immer als nur zu einer Kategorie gehorend erscheinen zu lassen, weil die Erkenntnis" verschiedener Feinde bei schwachlichen und unsicheren Charakteren nur zu leicht zum Anfang des Zweifels am eigenen Reqhte fuhrt. Sowie die schwanken^le Masse sich im Kampfe gegen zu viele Feinde sieht, wird sich sofort die Objektivitat einstellen und die Frage aufwerien, ob wirklich alle anderen unrecht haben und nur das eigene Volk oder die eigene Bewegung allein sich in Rechte befinde? Damit aber kommt auch schon die erste Lahmung der eigenen Kraft. Daher musz eine Vielzahl von innerlich verschiedenen Gegnern immer zusammengefaszt werden, so dasz in der Einsicht der Masse der eigenen Anhanger derKampf nur gegen einen Feind allein geführt wird. Dies starkt den Glauben an das eigene Recht und steigert die Erbitterung gegen den Angreifer auf dasselbe" (pag. 129). Es war grundfalsch, die Schuld am Kriege von dem Standpunkte aus zu erörtern, dasz nicht nur Deutschland allein verantwortlich gemacht werden könnte für den Ausbruch dieser Katastrophe, sondern es ware richtig gewesen, diese Schuld restlos dem Gegner aufzubürden, selbst wenn dies wirklich nicht so dem wahren Hergange entsprochen batte, wie es doch tatsachlich der Fall war" (pag. 200). Gab es denn da einen Unrat, eine Schamlosigkeit in irgendeiner Form, vor allem des kulturellen Lebens, an der nicht wenigstens ein Jude beteiligt gewesen ware? Sowie man nur vorsichtig in eine solche Geschwulst hineinschnitt, fand man, wie die Made im faulenden Leibe, oft ganz geblendet vom plötzlichen Lichte, ein Jüdlein" (pag. 61). Ein völkiscber Staat wird damit in erster Linie die Ene aus dem Niveau einer dauernden Rassenschande herauszuheben haben, um ihr die Weihe jener Institution zu geben, die berufen ist, Ebenbilder des Herrn zu zeugen und nicht Miszgeburten zwischen Mensch und Affe" (pag. 444). Duldet niemals das Entstehen zweier Kontinentalmachte in Europa. Seht in jeglichem Versuch, an den deutschen Grenzen eine zweite Militarmacht zu organisieren, und sei es auch nur in Form der Bildung eines zur Militarmacht fahigen Staates, einen Angriff gegen Deutschland und erblickt darin nicht nur' das Recht, sondern die Pflicht, mit allen Mitteln, bis zur Anwendung von Waffengewalt, die Entstehung eines solchen Staa tes zu verhindern, beziehungsweise einen solchen, wenn er schon entstanden, wieder zu zerschlagen." (pag. 754). Denn darüber musz man sich endlich vollstandig klar werden: Der unerbittliche Todfeind des deutschen Volkes ist und bleibt Frankreich'" (pag. 699). Wir haben uns, in Gegensatz zum Verhalten. der Representanten dieser Zeit,, wieder zur Vertrétung des obersten Gesichtspunktes jeder Auszenpolitik zu bekennen, namlich: Den Boden in. Einklang zu bringen mit der Volkszahl" (pag. 735).. Erst wenn des Reiches Grenze auch den letzten Deutschen umschlieszt, ohne mehr die Sicherheit seiner Ernahrung bieten zu können, ersteht aus= der Not des eigenen Volkes das moralische Rechtzur Erwerbung fremden Grund und Bodens. Der Pflug ist dann das Schwert, und aus den Tranen. des Krieges erwachst für die Nachwelt das taglische Brot" (pag. 1). Heute zahlen wir 80 Millionen Deutschen in. Europa! Erst dann aber wird jene Auszenpolitik alsrichtig anerkannt werden, wenn nach kaum hundert Jahren 250 Millionen Deutschen auf diesem Kon tinent leben werden, und zwar nicht zusammengepreszt als Fabrikkulis der anderen Welt, sondern r als Bauern und Arbeitervdie sich durch ihr Schaffeix gegenseitig das Leben gewahren" (pag. 767). Wenn wir aber heute in Europa von neuem. Grund und Boden reden, können wir in ersterLinie nur an Ruszland und die ihm untertanen ? Randstaaten denken" (pag. 742). Damit aber lautet die Frage einer Wiedergewinnung deutscher Macht nicht etwa: Wie fabrizieren wir Waf f en? sondern: Wie erzeugen wir den Geist, der ein Volk befahigt, Waffen zu tragen? Wenn dieser Geist ein Volk beherrscht, findet der Wille tausend Wege, von denen jederbei einer Waffe endet" ! (pag. 365). Tenslotte, om niet eenzijdig te citeeren, eenuitlating van den auteur, betrekking hebbend opden vrede, welke ideaal gedacht, zou moeten zijn: Ein Friede, gestützt nicht durch die Palmwedel tranenreieher pazifistischer Klageweibersondern begründet durch das siegreiche Schwert eines die Welt in den Dienst einer höheren Kultuinehmenden Herrenvolkes" (pag. 438). Waarheen gaat een volk, dat deze quasi-wetenschap en dit dolle en onsmakelijke geschrijf als eert soort evangelie aanvaardt, waarheen gaat Europa.. wanneer de Jacobin ministre" in dit geval mi eens wel ministre Jacobin" zou zijn? En is het te verwonderen, dat zooals voor eenigen tijd in de Nieuwe Rotterd. Courant" te lezen was de schrijver geen Fransche vertaling,van Mein Kampf" wenscht en dat men in Frankrijk de vredelievende verzekeringen van de zijde van het Derde Rijk met de noodige reserve aanvaardt? Voor de democratische partijen in Nederland rijst de vraag of haar standpunt betreffende eenzijdige ontwapening in de huidige omstandigheden geen wijziging behoeft. Nieuwe uitgaven Rolf's laatste schooljaar, door J. v. d. Burgt, W. J. Thieme & Oie, Zutphen. Karl Marx, door Siegfried Landshut. N.V. Magazijn De Bijenkorf" A'dam-Den Haag-Rotterdam. De Vliegende Feeks, door Ben van Eysselsteyn. Blijmoedig spel in drie bedrijven. A. J. G, Strengholt, Amsterdam. Oud en Nieuw over Joost van den Vondel, dooiDr. J. F. M. Sterck. De Spieghel, Amsterdam Het Kompas, Mechelen. KUNSTHANDEL SANTEE LANDWEER ? HEROPENING ? DONDERDAG 16 NOVEMBER TE 4 URE. KEIZERSGRACHT 463 (ÉN HUIS VANAF LEIDSCHESTRAAT)

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl