Historisch Archief 1877-1940
DéGroene Amsterdammer van 1 f November 1933
N o. 294»
fo;
*t
Wil Duitschland werkelijk
den vrede?
Prof. Dr. S. G. J. Olivier
ASTORIA
2 orkesten
De beroemde Mexlcaansche Marimba-band
De pittige Weensche favorieten
|>\*
h*1
Mleuwe druk -Fan Hltler's Mein Kampf"
Volgens de dagbladen beeft de Minister van bet
Derde Rijk Qoebbels indertijd te Genève in een
bijeenkomst van Volkenbondsjournalisten op de
meest stellige wijze zicb er over uitgelaten, dat
Duitschland eerlijk den vrede wil, ja zelfs de
meening uitgesproken, dat bet goed zou zijn, wanneer
de woorden revancbe of oorlog' gebeel en al uit de
conversatie tusschen de volkeren zouden ver
dwijnen. En reeds meerdere malen mendenke
to.v. aan «enige van Hitler's jongste redevoeringen
mochten we sindsdien een. dergelijk
schoonklinkend geluid van die zijde vernemen. Niettemin
blijft de openbare meening in Frankrijk en zeker
aiet alleen daar, sceptisch gestemd tegenover deze
van liefde tot den vrede gewagende uitingen.
In deze omstandigheden lijkt het mij gewenscbt
nog eens de aandacht te vestigen op een geschrift,
dat een goeden kijk geeft op de geestesgesteldheid
van een gróót gedeelte van het Duitsche volk,
maar, naar mijn ervaring, in Holland slechts weinig
gelezen is. Ik bedoel Mein Kampf" van Adolf
Hitler, waarvan in 1933 de elfde
editie verscheen met een totale
oplaag van ruim een half
millioen exemplaren.
Hij, die de weerstanden van
aesthetischen aard, die bij het
lezen van dit boek zich voor
doen, weet te overwinnen en
het tot het einde-' toe door
worstelt, komt tot de conclusie,
dat de auteur de volgende visie
heeft van de menschheid en
haar geschiedenis. In het mid
delpunt van de menschheid,
misschien wel van het heelal,
staat de blondharige
blauwoogige Ariër, cuïmineerend in
den Opper-Ariër, het Heeren
volk. Hij, de Ariër, is de eenige
cultuur-scheppende macht op
onze aarde; alles wat we aan menschelijke cultuur,
kunst, wetenschap en techniek bezitten is het product
van zijn scheppend genie. Wat andere volkeren op
dit gebied presteeren of presteerden is het gevolg van
een Arischen inslag, zoodat deze volkeren dan
? ook weer tot den staat der barbaren terugvallen,
zoodra door de voortgezette bloedvermenging
de laatste Arische kernen verdwenen zijn. Voor den
Opper-Ariër ziet de auteur een grootsche toekomst:
binnen een eeuw een volk van 250 millioen zielen
in Europa, misschien in een ver verschiet eens den
eeuwigen vrede, n.l. op het moment, dat geheel
de aarde aan hem onderworpen zal zijn. Evenwel,
deze toekomst is niet zeker, wftnt vele snoode
vijanden belagen den Opper-Ariër. Het is dan de
taak van den leider die vele belagers door het volk
als n vijand te doen zien, om aldus te voor
komen, dat breede lagen van het volk objectief
zouden gaan waarnemen en de hand in eigen boezem
zouden steken (zie het betreffende citaat hieronder).
Zoo is dan de Jood de groote vijand van het
Duitsche volk, schuldig aan vrijwel alle narigheden,
die het in den loop der jaren moest ondervinden.
Hij was het, die tot den wereldoorlog aanhitste en
deze met een Duitsche nederlaag deed eindigen,
die in de jaren na 1918 via Marxisme en commu
nisme het Duitsche volk door verdeeldheid aan
den rand van den afgrond bracht; hij is het, die,
mede met behulp van de liberale pers, naar den
ondergang van het nationale bedrijfsleven stuurt,
teneinde de geheele wereld over te leveren aan het
internationale Joodsche kapitaal. Hij zorgt, voor
de verderving van de Kunst en is de hardnekkige
verdediger van het verfoeilijk democratisch
parlementarisme, pacifisme en internationalisme tegen
over de ware Germaansehe democratie (lees dicta
tuur). En tenslotte dreigt hij door bloedvermenging
het Arische ras te vernietigen, terwijl hij
mirabile dictu zijn eigen ras daarbij onge
schonden weet te handhaven.
..Hflaes heeft ook het boek Raum
und Volk im Wellkritge van Ewald
Banse de enfi-Duilscfie propaganda
in hef buitenland aanleiding gegeven
de vieedzame politiek van de
rijksregeering In twijfel Ie trekken.
Het boek is volledig in beslag
genomen.
De rijksreseering wil hiermee on
weerlegbaar te kennen geven, dat
zij van dergelijke onzinnige klets
praatjes in geenerlei vorm gediend
is, en vast besloten is zich in haar
vreedzame politiek in het minst niet
door dépropagandistische opslokerij
van dergelijke particuliere werken ie
laten storen.'' Wolfffelegram.
De aandachtige lezer van Mein Kampf" kan
uit dit boek bet politieke programma van den
auteur volkomen construeeren. Het omvat in'het
kort geschetst de volgende punten: verheffing en
weerbaarmaking van het Arische ras, o.a. door
bescherming tegen verdere besmetting met vreemd
bloed, vereeniging van alle Duitschers in ? n
staat, verplettering van Frankrijk, dat door steeds
verder gaande vermenging met Negerbloed cultu
reel toch ten ondergang gedoemd is, en tenslotte
een nieuwe Germanentrek, thans naar het Oosten,
teneinde nieuwen grond voor den Duitschen ploeg
te verwerven.
Hij, die Mein Kampf" leest, zal ervaren, dat
het hier gegeven beeld geenszins overdreven is;
voor hem, die hiertoe de roeping niet gevoelt,
mogen eenige citaten volgen, die met tal van
andere zouden zijn aan te vullen.
Es gehort zur Genialitat eines groszen Führers,
Belbst auseinanderliegende Gegner immer als nur
zu einer Kategorie gehorend erscheinen zu lassen,
weil die Erkenntnis" verschiedener Feinde bei
schwachlichen und unsicheren
Charakteren nur zu leicht zum
Anfang des Zweifels am eigenen
Reqhte fuhrt. Sowie die
schwanken^le Masse sich im Kampfe
gegen zu viele Feinde sieht,
wird sich sofort die Objektivitat
einstellen und die Frage
aufwerien, ob wirklich alle anderen
unrecht haben und nur das
eigene Volk oder die eigene
Bewegung allein sich in Rechte
befinde? Damit aber kommt
auch schon die erste Lahmung
der eigenen Kraft. Daher musz
eine Vielzahl von innerlich
verschiedenen Gegnern immer
zusammengefaszt werden, so
dasz in der Einsicht der Masse
der eigenen Anhanger derKampf
nur gegen einen Feind allein geführt wird. Dies
starkt den Glauben an das eigene Recht und
steigert die Erbitterung gegen den Angreifer auf
dasselbe" (pag. 129).
Es war grundfalsch, die Schuld am Kriege von
dem Standpunkte aus zu erörtern, dasz nicht nur
Deutschland allein verantwortlich gemacht werden
könnte für den Ausbruch dieser Katastrophe,
sondern es ware richtig gewesen, diese Schuld
restlos dem Gegner aufzubürden, selbst wenn dies
wirklich nicht so dem wahren Hergange
entsprochen batte, wie es doch tatsachlich der Fall
war" (pag. 200).
Gab es denn da einen Unrat, eine
Schamlosigkeit in irgendeiner Form, vor allem des kulturellen
Lebens, an der nicht wenigstens ein Jude beteiligt
gewesen ware? Sowie man nur vorsichtig in eine
solche Geschwulst hineinschnitt, fand man, wie
die Made im faulenden Leibe, oft ganz geblendet
vom plötzlichen Lichte, ein Jüdlein" (pag. 61).
Ein völkiscber Staat wird damit in erster Linie
die Ene aus dem Niveau einer dauernden
Rassenschande herauszuheben haben, um ihr die Weihe
jener Institution zu geben, die berufen ist,
Ebenbilder des Herrn zu zeugen und nicht Miszgeburten
zwischen Mensch und Affe" (pag. 444).
Duldet niemals das Entstehen zweier
Kontinentalmachte in Europa. Seht in jeglichem Versuch,
an den deutschen Grenzen eine zweite
Militarmacht zu organisieren, und sei es auch nur in
Form der Bildung eines zur Militarmacht fahigen
Staates, einen Angriff gegen Deutschland und
erblickt darin nicht nur' das Recht, sondern die
Pflicht, mit allen Mitteln, bis zur Anwendung von
Waffengewalt, die Entstehung eines solchen Staa
tes zu verhindern, beziehungsweise einen solchen,
wenn er schon entstanden, wieder zu zerschlagen."
(pag. 754).
Denn darüber musz man sich endlich
vollstandig klar werden: Der unerbittliche Todfeind
des deutschen Volkes ist und bleibt Frankreich'"
(pag. 699).
Wir haben uns, in Gegensatz zum Verhalten.
der Representanten dieser Zeit,, wieder zur
Vertrétung des obersten Gesichtspunktes jeder
Auszenpolitik zu bekennen, namlich: Den Boden in.
Einklang zu bringen mit der Volkszahl" (pag. 735)..
Erst wenn des Reiches Grenze auch den letzten
Deutschen umschlieszt, ohne mehr die Sicherheit
seiner Ernahrung bieten zu können, ersteht aus=
der Not des eigenen Volkes das moralische
Rechtzur Erwerbung fremden Grund und Bodens. Der
Pflug ist dann das Schwert, und aus den Tranen.
des Krieges erwachst für die Nachwelt das
taglische Brot" (pag. 1).
Heute zahlen wir 80 Millionen Deutschen in.
Europa! Erst dann aber wird jene Auszenpolitik
alsrichtig anerkannt werden, wenn nach kaum hundert
Jahren 250 Millionen Deutschen auf diesem Kon
tinent leben werden, und zwar nicht
zusammengepreszt als Fabrikkulis der anderen Welt, sondern r
als Bauern und Arbeitervdie sich durch ihr Schaffeix
gegenseitig das Leben gewahren" (pag. 767).
Wenn wir aber heute in Europa von neuem.
Grund und Boden reden, können wir in
ersterLinie nur an Ruszland und die ihm untertanen ?
Randstaaten denken" (pag. 742).
Damit aber lautet die Frage einer
Wiedergewinnung deutscher Macht nicht etwa: Wie
fabrizieren wir Waf f en? sondern: Wie erzeugen
wir den Geist, der ein Volk befahigt, Waffen zu
tragen? Wenn dieser Geist ein Volk beherrscht,
findet der Wille tausend Wege, von denen
jederbei einer Waffe endet" ! (pag. 365).
Tenslotte, om niet eenzijdig te citeeren,
eenuitlating van den auteur, betrekking hebbend
opden vrede, welke ideaal gedacht, zou moeten zijn:
Ein Friede, gestützt nicht durch die
Palmwedel tranenreieher pazifistischer
Klageweibersondern begründet durch das siegreiche Schwert
eines die Welt in den Dienst einer höheren
Kultuinehmenden Herrenvolkes" (pag. 438).
Waarheen gaat een volk, dat deze
quasi-wetenschap en dit dolle en onsmakelijke geschrijf als eert
soort evangelie aanvaardt, waarheen gaat Europa..
wanneer de Jacobin ministre" in dit geval mi
eens wel ministre Jacobin" zou zijn?
En is het te verwonderen, dat zooals voor
eenigen tijd in de Nieuwe Rotterd. Courant" te
lezen was de schrijver geen Fransche
vertaling,van Mein Kampf" wenscht en dat men in Frankrijk
de vredelievende verzekeringen van de zijde van
het Derde Rijk met de noodige reserve aanvaardt?
Voor de democratische partijen in Nederland rijst
de vraag of haar standpunt betreffende eenzijdige
ontwapening in de huidige omstandigheden geen
wijziging behoeft.
Nieuwe uitgaven
Rolf's laatste schooljaar, door J. v. d. Burgt,
W. J. Thieme & Oie, Zutphen.
Karl Marx, door Siegfried Landshut. N.V.
Magazijn De Bijenkorf" A'dam-Den
Haag-Rotterdam.
De Vliegende Feeks, door Ben van
Eysselsteyn. Blijmoedig spel in drie bedrijven. A. J. G,
Strengholt, Amsterdam.
Oud en Nieuw over Joost van den Vondel,
dooiDr. J. F. M. Sterck. De Spieghel, Amsterdam
Het Kompas, Mechelen.
KUNSTHANDEL
SANTEE LANDWEER
? HEROPENING ?
DONDERDAG 16 NOVEMBER
TE 4 URE. KEIZERSGRACHT 463
(ÉN HUIS VANAF
LEIDSCHESTRAAT)