De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 11 november pagina 6

11 november 1933 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 11 November 1933 No. 2945 »*' f-n Rudolf G. Binding contra Romain Rolland Boekbespreking Nico Rost ?Rudolf &. Binding. Antwort '£. ? eines Lichters an die Wett". ; Ruiten und Loening, Frankfurt.,, Bekennlnisse zum neuen Deutschland". Hanseatische ; ^ Vfrlagsanstalt, Hamburg. ?'? In begin Mei van dit jaar publi ceerde Romain Rolland zijn Open Brïf aan Rudolf O. Binding in de Kölnische Zeitung", die toen nog niet heeleinaal gelijkgeschakeld was. Deze brief tereikte de Duitsche lezers «n moest dus beantwoord worden. Holland bad in dezen brief ge protesteerd tegen de daden der nieuwe Duitsche regeering in zake.menschenrefchten en gewetensvrijheid. Hij had dezen open brief gericht aan Rudolf CH Binding, omdat deze Duitsche let terkundige in hoog aanzien stond en hij toen nog van meening was, dat een appel aan het verantwoord lijkheidsgevoel van dezen dichter missohien in zijn houding tegenover deze vragen eenige verandering te weeg kon brengen. Rudolf Binding was immers niet alleen een geëerd lid van de Duiteche Academie voor Dichtkunst, maar ook de auteur van werken, die .-, m het buitenland' -een zekeren roem£ \ genoten Opfeïgang", Unsterblïchkeit" en Reizvbrscbrift für eine Geliebte". Uit Binding's antwoord aan Rolland bleek echter, dat deze dichter niet alleen voorschriften" voor zijn ge liefde" wilde maken. De brief, dien hij op zijn beu rtaan Romain Rolland schreef, is een docu ment, waarvan we aanvankelijk niet konden aannemen, dat het door een dichter geschreven was. Bij dit docu ment vergeleken is de houding van oitfried Benn, die zijn collega's in den rug viel, een daad van pure on schuld en telt zelfs de daad van Arnold Bronnen, die zijn moeder ver loochende, minder zwaar. Wanneer men deze regels leest, twijfelt men eerroogenblik aan al wat letterkundige heet en men vraagt zich af of dan ook de Duitsche dichters zich plotseling in folterende S.A.lieden veranderd heb ben? In zijn antwoord, dat thans in brochurevorm voor ons ligt, lezen we o.a. Wij geven toe, dat in Duitsch,,land jachten gehouden zijn op menschen, die wij ons veroorlooven onduitsch te vinden. Wij bekennen, dat menschen ter wille van hun afkomst, geloof, gezindheid en meening onrecht wordt aangedaan, dat ze gemarteld en vermoord worden. Wij ge ven toe, dat Duïtschland geen plaats heeft voor Marxisten, Joden, Pacifisten, Humanisten en dergeUjk gespuis. Dat is natuurlijk zeer bezwaarlijk voor de offers, maar God zij dank is ons Duitsch bloed en onze Duitsche ziel in staat het ,,lij den van anderen heldhaftig te dragen. En wat beteekent het leed van sommige groepen in vergelijking met het verheugende verschijn- ? sel dat ons Volk weer een Volk werd, dat de Duitsche ziel weer hare op,,standing viert en herboren werd. Wij zijn Duitsch moeten-we dan ook nog edelmoedig zijn?" Wanneer de verderfelijke invloed van het Duitsch nationaal-socialisme op het geestesleven bewezen moest worden, dan is dit hier onomstootbaar bewezen. We kunnen dus constateeren dat tengevolge van hetgeen momenteel . op politiek gebied in Duitschland plaats vindt, literatoren, die : vroeger een groote beschaving bezaten, thans, brie ven schrijven, die eerder van .onder invloed van alcohol verkeerende landsknechten afkomstig konden zijn. Aan het hier geciteerde meende rdit sieraad der Duitsche Academie voor Dichtkunst echter nog te moeten toe voegen Goethe, dien gij, Romain Rol land, ook hier als een der grootste wereldburgers prijst, ./?. .is zoo vervloekt Duitsch als G oering, Göbbels S.A. man Muller of ik." Duitsch. stellig. Maar zoo vervloekt als Goering, Göbbels, S.A.man Muller of Rudolf G. Binding? Onze S.A.-assimilant schijnt intusscheu zelf te hebben ingezien dat het Antwort eines Dichters an die Welt" wel iets poovertjes was uit gevallen. Hjj offreert ons dus een nieuw pamflet Bekenntnisse zum neuen Deutschland", waarvoor hij zich de medewerking van eenige collega's verschafte. Natuurlijk kan niet iedereen zeggeö' wat hij wil", schrijft Binding in dit pamflet, waarmede hij even na tuurlijk de literatoren bedoelt, die zich niet lieten gelijkschakelen, want van hem zelf werden reeds twee nieuwe werken aangekondigd. Romain Rolland had geprotesteerd tegen deze terreur, die systematisch van karakter was geworden. Maar Romain Rolland, dat zijn toch rand verschijningen, die de kern der waar heid niet raken". Otto Wirz, die een Zwitser is en wiens handlangersdiens ten dus een volkomen vrijwillig ka rakter dragen, beweert: de objectieve toeschouwer kan slechts zwijgend-het hoofd buigen." Deze dichter is van meening dat Duitschland een Héimat des Humanismus' is, waaruit wel blijkt dat hij de bijdrage van zijn collega Binding niet goed heeft be grepen. En natuurlijk rept hij met geen woord over de 70.000 gevangenen, die in concentratiekampen tevergeefs op een uiting van humanisme wachten. Kolbenheyer, die een roman over Spinoza schreef, is het met het .ver branden van boeken in het openbaar ten zeerste eens. Niet alleen Duitsch land, Europa, de heele beschaafde wereld zal ook na den brandstapel in haar volle waarde gehandhaafd blij ven." Misschien herinnert deze Spinozakenner zich, dat deze wijsgeer eens schreef Is er iets afschuwelijkere dan wanneer mannen, die geen andere misdaad op hun geweten hebben als on afhankelijk te denken, als vijanden be handeld en ter dood gebracht worden ?'' Zeer.diep schijnt Kolbenheyer niet in de gedachtenwereld van Spinoza te zijn doorgedrongen. Hoeveel waardiger dan de uitlatin gen van al deze S.A.assimilanten zijn de woorden, die Heinrich Mann onlangs aan zijn dochter schreef, woorden die van een groot dichterlijk verantwoor delijk ge voel getuigen: Men zou tegen beter weten en tegen elk menschelijk gevoel in moeten handelen om riu aan den kant van de overwinnaars te staar. Je zult er je vader stellig geen verwijt van maken dat hij, ondanks ons ongeluk, liever aan den kant der overwonnenen staat; en die zullen het ook niet altijd blijven." TEÜ05TERBEEK LEVEPT MEUBELEN EN VEB/IEBINdEN Spoor's Mosterd W. A. Spoor Jr., Culembor^. DEN HAAG «3.00 13.90 Dr. FRITZ KUNKCL KAKAKTBK IJEHM2, HIIW IJ Ll.li: Een breed en dlepindrlngend boe'* over het probleem ven alle eeuwen", bezien in het licht ven dexen tijd. 4 Geen studeerkamer-product, waarin de schrijver eigen inzicht als déoplossing aan biedt, meer de waardevolle opmerkingen en het bezonken oordeel van een bekwaam leidsman, die zijn *eigen omvangrijke erva ring heeft geschift | Al lezende bemerkt de lezer zich gevoerd langs lijn eigen moeilijkheden, teert hij den weg vinden temidden van eigen conflicten, en in eigen wezen zoeken naar de grond van oppervlakkige strubbelingen. < F" F. SINEMUS Leidschestraat 20-22 AMSTERDAM C. Overhemden 2 BOORDEN 1 p. R ES. MANCH. Cl C 75 VANAF PI. 3. incl. Deze documentaire roman over een der meest bewogen episoden onzer geschiedenis zal veel opzien wekken ! Bestelt hem nog heden bij Uw boekhandelaar. PRIJS ING. F. 2.75, GEB. F. 3.50. De prijs van de melk van OUD-BUSSEM is verlaagd tot 20 et. per '/2 Liter-flesch. Snelschrift~ -, *^~ ir^*g ln den Boekh- ?.n na DIËMTC D Al T ?<*^m*l <^^ postwlssel bij RIENT8 mtnia DML.I tro^ ^ I^^^^ BALT Den Haag, Zelf Ond. 95 Ct. ff.??* -^"M^^C**»» Daguerrestraat 28 DEGELIJKE OPLEIDING, mond. en schrift, aan bovenstaand adres van het boek, dat onze letterkundige jonan c. p. alberts, heeft besproken in degroene amsterdammer,, van 28 oktober jongstleden; trough the eyes of the masters is een nederlandsche vertaling verschenen bij de naamlooze vennootschap theosofische vereenigings-uitgevers maatschappij te amsterdam-zu i d, tolstraat l 54, telefoon 25924postgiro 66930. gem. giro t. 185. door het oog van de meesters door david anrias negen geteekende portretten van oostersche mahatma's; 73 pagina's tekst in linnen gebonden; voorzien van stofband f.4.?. en het ware te wenschen, dat deze soort publicaties nu eens eindelijk wetenschappelijk ernstig werden getoetst door de groote psyco-analysten van onzen tijd : c.g. jung, a. maeder en sigmund freud, want het is den theosophen Riet te doen om een of ander oostersch geloof in het westen te verbreiden» maar het is hun te doen om de waarheid aan het licht te brengen aangaande alle factoren des levens.,, uit een rede van marcel van de veldebestel omgaande deze markante publicatie! november 33.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl