Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 18 November 1933
No. 294»
Louis Armstrong
Theo Uden Masman
Tweespalt
's Werelds most discussed
musi/ cian" is in Holland geweest....; circa
drieduizend Nederlanders zijn in. de
dagen, dat de groote Louis in het
?Oarlton Hotel optrad, een probleem
rijker geworden
Een groot gedeelte van deze drie
duizend vond den grooten man ver
schrikkelijk, walgelijk, beestachtig en
wat dies meer zij, maar de overigen,
laten we aannemen, de minderheid,
wisten niet genoeg adjectieven uit te
. denken om van 's mans grootheid te
getuigen.
Louis Armstrong heeft tweespalt
gezaaid; er hebben zich door zijn
optreden twee scherp omlijnde par
tijen gevormd; een middenmoot, een
groep die het wel aardig" of niet
zoo bar" vond, bestaat niet.
Dat is dus al heel eenvoudig, en
we zullen het trachten te verklaren.
We kunnen Louis beschouwen als
trompettist'vocalist, (vocalist hier te
vertalen als stemgebruiker, wat nog
wat anders is dan zanger) en als
showman.
Als trompettist is Armstrong zonder
overdrijving een fenomeen; technisch
en stylistisch bestaat er geen tweede
als hij in de wereld der jazz. Zijn tech
niek, hoog en laag, is buitengewoon
en zijn trompetgeluid is in alles wat
hij speelt helder als kristal en prachtig
van toon, Tegenstanders va,n Arm
strong zullen dit waarschijnlijk wel
paradoxaal vinden, maar toch is het
zoo. Hard, oorverdoovend hard was
zijn spel weliswaar dikwijls, maar
rauw en onberedeneerd was het nooit,
al geef ik toe, dat er meer dan een
paar leekenooren voor noodig zijn om
de schoonheid van Armstrong's spel
te kunnen waardeeren.
Een van de dingen, die mij per
soonlijk het meest zijn opgevallen,
is het feit, dat Armstrong in al zijn
hot soli steeds werkelijk trompet
speelt, zonder gebruik te maken van
speciale effecten als growl",
wow' wow", enz., zooals we bij de trompet
tisten Ellington zoo overvloedig te
hooren kregen. Zijn eenige demper is
van een kleine scherpe mute", die
hij slechts zelden gebruikt en zelfs
dan is zijn geluid nog helder.
De ,,zanger" Armstrong heeft even
eens slechts hevige vereerders of nog
heviger tegenstanders; ook hier be
staat geen tusschenweg. Met den dood
doener: Maar dat is toch geen
zingen!" zijn de tegenstanders er niet
af; dat weet iedereen. Maar of
Armstrong's zang" misschien ook nog
iets anders kan zijn dan
leeuwengebrul, apengekrijsch of
zeehondengeschreeuw, vragen zij zich gemaks
halve niet af. ED dat geloof ik nu
juist wél. Daargelaten of het nu juist
is, zulk een oermensch in de mondaine
atmosfeer van een groot hotel te doen
optreden, ben ik er toch van over
tuigd, dat daar geen comodiant aan
het werk geweest is. Ik heb Armstrong
zien en hooren werken van enkele
meters afstand, en het is mijn vaste
meening, dat hij tijdens zijn zingen
volkomen afwezig is, ik zou haast
zeggen in trance.... heelemaal voor
zich alleen, huldigend de idee ,,1'art
pour l'art". Dat zijn gezang daardoor
wel eens minder welluidend wordt,
en het lijkt alsof een gewond dier in
de jungle zijn smartkreten slaakt,
tja. ... dat moet men kunnen be
grijpen of niet. Om Chaplin wordt in
de meest tragische gedeelten van zijn
komische" films ook gelachen....
omdat men zijn kunst niet begrijpt.
* *
*
Met den showman Arrnstrong is het
iets anders gesteld; het is juist in zijn
solistisch optreden als nummer", dat
hij zijn tegenstanders - voet aan den
grond geeft, want hier vind ik veel
van zijn overdreven gebrul en
wildebeesten-gelal, uitgebraakt na elk num
mer, en vlak voor een nieuw, vol
maakt overbodig en ten zeerste scha
dend voor zijn prestige in het bij
zonder en voor dat van de goede
jazskunst in het algemeen. Want dat
Armstrong zonder die commercieele
franje, uitsluitend het spelen van
goede jazzmuziek beoogt, dat staat als
een paal boven water; mocht al eens
een compositie geen bijzondere waarde
hebben, zoo verheft hij haar toch zeker
tot een hooger peil, en daarom is het
jammer, dat hij die showexcessen niet
weglaat.
Ik zeg hier met opzet excessen,
want de show" die hij maakt, als
hij eenmaal bezig is met een nummer,
is waarlijk niet te verwerpen. Ik bedoel
hier zijn speciale microphonewerk,
zijn meesterlijke actie en zijn kostelijke
mimiek, als hij werken voordraagt als
You. Bascal, You", of ,,On the
Sunny Side of the Street". Ik zou me
deze nummers zonder de hulp van
zoo'n simpele microphone niet kunnen
voorstellen; mij dunkt, dat er veel van
het effect van deze werken verloren
zou gaan. Want tegen wie zou hij
dan moeten spreken, wie zou hij dan
teeder moeten toefluisteren of....
plotseling ruw af snauwen? Nee, dat
technische apparaat, dat microphone
heet, heeft hij voor ons doen leven;
we hebben er medelijden mee gehad
als Armstrong vroeg Why do you
look so no good?"; we hebben ons
gevleid gevoeld, als Louis het vriende
lijk grijnzend toebromde; we zouden
het zelfs heelemaal niet vreemd ge
vonden hebben als het ding bijvoor
beeld plotseling. .. . antwoord ge
geven had.
Dat Louis Armstrong van te voren
in gladverkeerde persberichten werd
gedoodverfd als Duke Ellington's
evenknie", als Amerika's beste
Jazzdirigent", als vele instrumenten be
spelend virtuoos" enz., tan hem
slechts schade gedaan hebben; de
menschen, die hem niet kenden,
raakten zoodoende wel heelemaal van
de kook, toen zij den grooten man daar
zoo simpeltjes met zijn trompetje in
de hand zagen binnenhuppelen. Het
moet velen natuurlijk ontzaglijk tegen
gevallen zijn, dat daar op het podium
een doodgewone, kleine negerband
zat, die heelemaal niet geweldig was
en zeer zeker niet met Ellington te
vergelijken en dat er bovendien van
dirigeeren" en vele instrumenten
bespelen", geen sprake was.
De goede dingen van Armstrong's
kunst niet die franjes, natuurlijk
waren reeds jaren lang voor de heele
muzikantenwereld, de serieuze mo
derne componisten incluis,
massgebend" en zullen dat wel blij ven zoolang
hij nog in staat is n toon aan zijn
geliefden '?Satch 'mo"te ontlokken.
Een polis der
LEVENSVERZEKERING
My. ARNHEM"
Is een waarborg voor het welzijn van Uw gezin.
N.V. DE IJU1LEMSCHE
HYPOTHEEKBANK
Leden dei directie: ><Qü3Ü*' Mr. A. S. MIEDEMA,
P. H. CRAANDIJK en A. B. THIERRY DE BYE DOLLEMAN
Pandbrieven f 40.313.850.
Reserves . . f 1.097.685.
Hypotheken f 40.333.266.
N.V.VERZEKERINO-MAATSCHAPPIJ
MERCURIUS'
OPGERICHT A2
_ ' AMSTERDAMS -KEIZERSGRACHT 570.
INBRAAK; BRAND;ONGEVALLEN-EN
WATERLEIDINGSCMADEVERZEKERING
Hl Insulaire Hypotheekbank
te ZIERIKZEE.
Uitgifte van
Pandbrieven a 99 %
De Holl. Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70.
De Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum van
f 1000.?op zakelijk onderpand
en onder borgtocht, met in
panógeving eener polis van levens
verzekering van gelijk bedrag,
en verkoopt 6% schuldbrieven
In stukken van f 1000.?, f 500.
en t 100.?tegen Beurskoers.
Een keurig vleugeltje
Lengte slechts 1.25 M. 71/*
Octaaf. Ivoren klavier. Elke
gewenschte houtsoort of kleur
mogelijk. Vraag eens een
papieren plattegrond, om U te
overtuigen, hoe weinig ruimte
dit instrument in uw vertrek
inneemt!
voor den prijs
van een piano
Het kleine Kemble-vleugeltje
heeft dien mooien, vollen,
zangrijken toon, welke een goeden
vleugel kenmerkt en hem maakt
tot het zoo geliefkoosde instru
ment van den muziekkenner.
De prijs behoeft geen beletsel
meer te zijn, om U dit vleu
geltje aan te schaffen. Hij
bedraagt niet meer dan
?
775.(Tijtlelijke
door lagen fonAenkoers)
De condities regelen wij naar Uw genoegen.
AMSTERDAM
B BI
Spui 12
~ROTTERDAMr*~ARNHEM BREDA LEIDEN l
W. de Withstr: 32 Steenstr. 54 Veemarktstr. 40 Hoogewoerd 90