De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 18 november pagina 16

18 november 1933 – pagina 16

Dit is een ingescande tekst.

Be Groene Amsterdammer van 18 November 1933 N o 2946 Schilderkunst Bij Kleykamp, den Haag ? Het eenige werk, dat iets op schilder kunst lijkt, van de drie tentoonstel lingen, bij Kleykamp, is dat van mevrouw B. Dom. Zij schildert bloem stukken en poppestillevéns op een eer algemeene maar gulle wijze. Ge voelt er ten minste een bepaalde drift in en een.lust in de materie (der verf). De Schetsclub, die, boven, 't werk van haar leden laat zien, ter gelegenheid van een jubileum ? ik begrijp mij den ijver en toewijding der leden iets te bereiken in wat zij schilderkunst noemen en ik kan mij voorstellen hoe in'een ttangénamen ijver zij te keer gaan elkander overtroevend in zulken j}ver en in hardnekkigheid. Zij zijn voorbeelden van t eens begonnen nooit opgehouden." Meer kan ik er niet vinden; ik ben overtuigd, dat zij zelven er meer in vinden. De derde tentoonstelling is die van den Franschen schilder Nicot. Ge kunt hem een luminist noemen of een Franschen impressionist" en ik begrijp, dat lieden, die geen besef van de werkelijke schilderkunst hebben, hun hart op halen langs de bergachtige landschap pen van dezen bezigen Franschman. Ze vinden in dit werk wat hun goed doet: vreemde landen, waar ze misschien, met reisvereenigingen mee, hun geographische kennis uitbreiden; een beetje AMwerlijke romantiek kunnen ze vocdwu met het onechte rose en banale blauw dezer schilderijen en misschien verschaffen de mooie" lijsten hun een derde genot, dat, als de twee vorigen, mij ook onbekend is. P. D. Rezelman, d'Audretseh, den Haag Twee schilderijen van niet groot formaat zijn ongetwijfeld de dingen, die u het meest bijblijven van deze tentoonstelling. Daarnaast zoudt ge kunnen noemen n stille vent je, een naaktschilderij, wat teekeningen. Er zijn meer naakten, ten minste werken met naakten erop, in een b.osch enz. Deze dingen hebben te weinig vol heid om te treffen; ze zijn bleek van ontroering en waarschijnlijk zijn deze werkjes meer voornemens van Rezel man dan noodzakelijkheden. Er is een ander werk, een naaktstudie, die meer klank en kleur heeft dan de genoemde en waar ge een bepaalde mogelijkheid in voelt aangeduid. Het merkwaardige, het hinderlijke van deze studie is echter het veel te zwakke modélévan de heenen, en de afsnijding daarvan door de lijst. Ge zoudt daar zeggen, dat Rezelman's belangstelling ophield met den romp, en dat de rest (naar beneden) hem zoo goed als onverschillig liet; ge moet ook zeggen, dat hij de moeilijkheid waar een ding moet eindigen bij de lijst totaal negeert. Een klein stilleven met vruchten heeft weer iets aangenaams, ofschoon de achtergrond wat dik" is. Maar twee landschappen, dat zijn de schilderijen van een klein formaat, munten zonder twijfel uit tusschen de overige werken hier. En daarvan zou ik vooral dit landschap u willen aanwijzen, waar de voorgrond aan de linkerzij maar n heuvel ver toont. Bij het tweede ziet ge een dorpje enz. achter een dal tusschen twee heuvels (ook op den voorgrond). Hoe wel ge daar eigenschappen in vindt, die ge in het betere ook aantreft haalt het niet tegenover wat het eene (met den nen heuvel links dus) be reikte. In dit werkje, dat iets jongs heeft in dékleur en gevoeligs in den teekenenden trant, waarmee hét den heuvel aanduidt, is niet alleen het kleurgeheel, dat het zoo zeer afzonder lijk zet er is in het landschap (achter de heuvel dus) een eenvoudig zuiver verglijden naar de kim; er is een groote ruimte over het landschap en in het landschap, die gesteund wordt door evenwijdige lijnen, daar en in de lucht, en ik herhaal dat alles heef t iets jongs, frisch en natuurlijks, en is daarbij persoonlijk en pril..,. PLASSOHAEBT Llmbnrgsche kunstenaars bij Aalderlnk, Amsterdam Het zijn Jan Grégoire, Harry Kooien, P. Kromjong, H. Levigne en Jan Hul, die op deze expositie de eer van het schilderend Limburg moeten ophouden. Dat Jan Grégoire onder hen figureert, alhoewel deze schilder sinds jaar en dag in Amster dam woont en werkt, is hierdoor gerechtvaardigd, dat deze Limburger zichzelf tenslotte, na vele slechts ten deele geslaagde pogingen in andere richtingen, het volledigst vond en het best in zijn kunst kon uitspreken in de Limburgsche landschappen, die hij met een soort naïeve verteedering, in de oude lijmverf-techniek schilderde en waarvan men ook hier drie specimina aantreft. Harry Kooien had eenigen tijd geleden in deze zelfde kunstzalen een eigen tentoonstelling; bij die gelegen heid werd hier een vertrouwen in de gelukkige ontplooiing van dit talent, via zijn groote teekeningen van vrouwenfiguren in landschap en óók via zijn bevrijding van een soort kunstmatige, Rembrandtiek coloriet in zijn schilderwerk, uitge sproken. Thans blijkt, door middel van vergelijking, dat dit talent onder de hier vertegenwoordigde jongere Limburgsche dito's, zeer zeker het meest belovend is. Jan Hul zoekt blijkbaar, gezien zijn kolossale" paneel van een mijn werker in sepia,-kleur, naar het monu mentale. Hij zoekt daar vooralsnog naar op de.... verkeerde wijze, n-1. door een bewusten greep te doen naar het grcote formaat, zonder daartoe door een innerlijke spankracht vanzelf gedreven te worden. P. Kromjong is hier de zwakste broeder; vooral zijn damesportretten (zijn naakt is beter) gaan als 't ware schuil achter een artistieke" groezeligheid in de kleur en een zwakke plastiek, die de aanloopen tot goede psychologische karakteriseering voor alsnog doen.... doodloopen. Van H. Le\igne vindt men hier tenslotte een aantal litho's, gravures, ontwerpen voor glas in lood-ramen, benevens foto's van door hem uit gevoerde mozaïeken, die getuigenis afleggen van goede beheersching der diverse technieken, maar te weinig te zien geven om tot een bepaalde karakteristiek te komen .van dit talent. Een sterk uitgesproken eigen" talent is het in alle geval niet; anders zou men ook met dit weinige voor oogen, reeds wél tot zulk een karak teristiek kunnen komen.... A. E. VAN DEN TOL Een nieuwe brillenvorm: Zeiss-Perivist! Rustige en harmonische lijnen, die zich bij het gezicht aan pas sen en de oogen zijdelings vrijlaten, waardoor het profiel een goede en vrije uitdrukking krijgt. Ge makkelijk zittende glazen en een volkomen benutten van het groote gezichts veld der Punktalglazen. ZEISS-PERIVIST RUIMZI CHT-B RILLEN met ZEISS-PUN KTAL AJ de volmaakte bril Laat U zich bij den Vak-Opticien de nieuwe Zeiss-brillentoonen! Rijk geïllustreerd Brillen-album Perivist" gratis 4 bij 'deze jjf van Zeiss Ikon N.V., Heerengracht 489, Amsterdam-C. DE SCHULD VAN ,, l^ y&M geld fa tvewbl/kifat U &m tvutu WAARSCHUWING: Om Uw mooie tanden te behouden moet ge tandaanslag bestrijden! Tandaanslag is steeds aanwezig - in iederen mond - op iederen tand - steeds woekert het voort. Het grootste gevaar van tandaanslag schuilt in tandbederf. In tandaanslag bevinden zich kleine bacteriën, die een scherp zuur afscheiden. Dit zuur verteert het glazuur der tanden, zooals andere zuren gaatjes in hout of stoffen bijten. Steeds dringt dit zuur dieper en dieper door. Tenslotte wordt de zenuw bereikt ... het wortelkanaal wordt geïnfecteerd ... en wanneer niet tijdig geplombeerd wordt, is het onheil niet te overzien. Om de tandaanslag te bestrijden moet men Pepsodent gebruiken inplaats van gewone tandpasta's. Waarom? Om dat Pepsodent een speciaal materiaal bevat, dat den tandaanslag verwijdert. Dit materiaal in Pepsodent is een van de meest opzienbarende ontdekkingen van dezen tijd. De wijze, waarop ieder spoor van tandaanslag wordt verwij derd, is een openbaring! Algemeen wordt erkend, dat dit materiaal tweemaal zoo zacht is als dat, wat in gewone tandpasta's verwerkt wordt. Gebruik Pepsodent tweemaal per dag - bezoek Uw tandarts minstens tweemaal per jaar. Pepsodent is de tand pasta, die den tandaanslag verwijdert Groote tube f 075. dubbele tube f 1.25. 4185

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl