Historisch Archief 1877-1940
Be Groene Amsterdammer van 18 November 1933
N o 2946
Schilderkunst
Bij Kleykamp, den Haag
? Het eenige werk, dat iets op schilder
kunst lijkt, van de drie tentoonstel
lingen, bij Kleykamp, is dat van
mevrouw B. Dom. Zij schildert bloem
stukken en poppestillevéns op een eer
algemeene maar gulle wijze. Ge voelt
er ten minste een bepaalde drift in en
een.lust in de materie (der verf). De
Schetsclub, die, boven, 't werk van
haar leden laat zien, ter gelegenheid
van een jubileum ? ik begrijp mij
den ijver en toewijding der leden iets
te bereiken in wat zij schilderkunst
noemen en ik kan mij voorstellen hoe
in'een ttangénamen ijver zij te keer
gaan elkander overtroevend in zulken
j}ver en in hardnekkigheid. Zij zijn
voorbeelden van t eens begonnen
nooit opgehouden." Meer kan ik er
niet vinden; ik ben overtuigd, dat
zij zelven er meer in vinden. De derde
tentoonstelling is die van den Franschen
schilder Nicot. Ge kunt hem een
luminist noemen of een Franschen
impressionist" en ik begrijp, dat
lieden, die geen besef van de werkelijke
schilderkunst hebben, hun hart op
halen langs de bergachtige landschap
pen van dezen bezigen Franschman. Ze
vinden in dit werk wat hun goed doet:
vreemde landen, waar ze misschien,
met reisvereenigingen mee, hun
geographische kennis uitbreiden; een
beetje AMwerlijke romantiek kunnen
ze vocdwu met het onechte rose en
banale blauw dezer schilderijen en
misschien verschaffen de mooie"
lijsten hun een derde genot, dat, als
de twee vorigen, mij ook onbekend is.
P. D. Rezelman, d'Audretseh,
den Haag
Twee schilderijen van niet groot
formaat zijn ongetwijfeld de dingen,
die u het meest bijblijven van deze
tentoonstelling. Daarnaast zoudt ge
kunnen noemen n stille vent je, een
naaktschilderij, wat teekeningen. Er
zijn meer naakten, ten minste werken
met naakten erop, in een b.osch enz.
Deze dingen hebben te weinig vol
heid om te treffen; ze zijn bleek van
ontroering en waarschijnlijk zijn deze
werkjes meer voornemens van Rezel
man dan noodzakelijkheden. Er is een
ander werk, een naaktstudie, die
meer klank en kleur heeft dan de
genoemde en waar ge een bepaalde
mogelijkheid in voelt aangeduid. Het
merkwaardige, het hinderlijke van
deze studie is echter het veel te
zwakke modélévan de heenen, en de
afsnijding daarvan door de lijst. Ge
zoudt daar zeggen, dat Rezelman's
belangstelling ophield met den romp,
en dat de rest (naar beneden) hem zoo
goed als onverschillig liet; ge moet
ook zeggen, dat hij de moeilijkheid
waar een ding moet eindigen bij de
lijst totaal negeert. Een klein stilleven
met vruchten heeft weer iets
aangenaams, ofschoon de achtergrond
wat dik" is. Maar twee landschappen,
dat zijn de schilderijen van een klein
formaat, munten zonder twijfel uit
tusschen de overige werken hier. En
daarvan zou ik vooral dit landschap
u willen aanwijzen, waar de voorgrond
aan de linkerzij maar n heuvel ver
toont. Bij het tweede ziet ge een dorpje
enz. achter een dal tusschen twee
heuvels (ook op den voorgrond). Hoe
wel ge daar eigenschappen in vindt,
die ge in het betere ook aantreft
haalt het niet tegenover wat het eene
(met den nen heuvel links dus) be
reikte. In dit werkje, dat iets jongs
heeft in dékleur en gevoeligs in den
teekenenden trant, waarmee hét den
heuvel aanduidt, is niet alleen het
kleurgeheel, dat het zoo zeer afzonder
lijk zet er is in het landschap (achter
de heuvel dus) een eenvoudig zuiver
verglijden naar de kim; er is een groote
ruimte over het landschap en in het
landschap, die gesteund wordt door
evenwijdige lijnen, daar en in de lucht,
en ik herhaal dat alles heef t iets jongs,
frisch en natuurlijks, en is daarbij
persoonlijk en pril..,.
PLASSOHAEBT
Llmbnrgsche kunstenaars bij
Aalderlnk, Amsterdam
Het zijn Jan Grégoire, Harry
Kooien, P. Kromjong, H. Levigne
en Jan Hul, die op deze expositie
de eer van het schilderend Limburg
moeten ophouden. Dat Jan Grégoire
onder hen figureert, alhoewel deze
schilder sinds jaar en dag in Amster
dam woont en werkt, is hierdoor
gerechtvaardigd, dat deze Limburger
zichzelf tenslotte, na vele slechts ten
deele geslaagde pogingen in andere
richtingen, het volledigst vond en
het best in zijn kunst kon uitspreken
in de Limburgsche landschappen,
die hij met een soort naïeve
verteedering, in de oude lijmverf-techniek
schilderde en waarvan men ook hier
drie specimina aantreft.
Harry Kooien had eenigen tijd
geleden in deze zelfde kunstzalen een
eigen tentoonstelling; bij die gelegen
heid werd hier een vertrouwen in
de gelukkige ontplooiing van dit
talent, via zijn groote teekeningen
van vrouwenfiguren in landschap
en óók via zijn bevrijding van een
soort kunstmatige, Rembrandtiek
coloriet in zijn schilderwerk, uitge
sproken. Thans blijkt, door middel
van vergelijking, dat dit talent onder
de hier vertegenwoordigde jongere
Limburgsche dito's, zeer zeker het
meest belovend is.
Jan Hul zoekt blijkbaar, gezien
zijn kolossale" paneel van een mijn
werker in sepia,-kleur, naar het monu
mentale. Hij zoekt daar vooralsnog
naar op de.... verkeerde wijze, n-1.
door een bewusten greep te doen
naar het grcote formaat, zonder
daartoe door een innerlijke spankracht
vanzelf gedreven te worden.
P. Kromjong is hier de zwakste
broeder; vooral zijn damesportretten
(zijn naakt is beter) gaan als 't ware
schuil achter een artistieke"
groezeligheid in de kleur en een zwakke
plastiek, die de aanloopen tot goede
psychologische karakteriseering voor
alsnog doen.... doodloopen.
Van H. Le\igne vindt men hier
tenslotte een aantal litho's, gravures,
ontwerpen voor glas in lood-ramen,
benevens foto's van door hem uit
gevoerde mozaïeken, die getuigenis
afleggen van goede beheersching der
diverse technieken, maar te weinig
te zien geven om tot een bepaalde
karakteristiek te komen .van dit
talent. Een sterk uitgesproken eigen"
talent is het in alle geval niet; anders
zou men ook met dit weinige voor
oogen, reeds wél tot zulk een karak
teristiek kunnen komen....
A. E. VAN DEN TOL
Een nieuwe brillenvorm:
Zeiss-Perivist! Rustige en
harmonische lijnen, die
zich bij het gezicht aan pas
sen en de oogen zijdelings
vrijlaten, waardoor het
profiel een goede en vrije
uitdrukking krijgt. Ge
makkelijk zittende glazen
en een volkomen benutten
van het groote gezichts
veld der Punktalglazen.
ZEISS-PERIVIST
RUIMZI CHT-B RILLEN
met ZEISS-PUN KTAL
AJ
de volmaakte bril
Laat U zich bij den Vak-Opticien de nieuwe Zeiss-brillentoonen!
Rijk geïllustreerd Brillen-album Perivist" gratis 4 bij 'deze jjf
van Zeiss Ikon N.V., Heerengracht 489, Amsterdam-C.
DE SCHULD VAN
,,
l^ y&M geld fa tvewbl/kifat U &m tvutu
WAARSCHUWING: Om Uw mooie tanden
te behouden moet ge tandaanslag bestrijden!
Tandaanslag is steeds aanwezig - in
iederen mond - op iederen tand - steeds
woekert het voort.
Het grootste gevaar van tandaanslag
schuilt in tandbederf. In tandaanslag
bevinden zich kleine bacteriën, die een
scherp zuur afscheiden. Dit zuur verteert
het glazuur der tanden, zooals andere
zuren gaatjes in hout of stoffen bijten.
Steeds dringt dit zuur dieper en dieper
door. Tenslotte wordt de zenuw bereikt
... het wortelkanaal wordt geïnfecteerd
... en wanneer niet tijdig geplombeerd
wordt, is het onheil niet te overzien.
Om de tandaanslag te bestrijden moet
men Pepsodent gebruiken inplaats van
gewone tandpasta's. Waarom? Om
dat Pepsodent een speciaal materiaal
bevat, dat den tandaanslag verwijdert.
Dit materiaal in Pepsodent is een van
de meest opzienbarende ontdekkingen
van dezen tijd. De wijze, waarop ieder
spoor van tandaanslag wordt verwij
derd, is een openbaring! Algemeen
wordt erkend, dat dit materiaal tweemaal
zoo zacht is als dat, wat in gewone
tandpasta's verwerkt wordt.
Gebruik Pepsodent tweemaal per dag
- bezoek Uw tandarts minstens tweemaal
per jaar.
Pepsodent
is de tand pasta, die den tandaanslag verwijdert
Groote tube f 075. dubbele tube f 1.25. 4185