De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 18 november pagina 5

18 november 1933 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

I*: De Groene Amsterdammer vah 18 .November 1033 Wonderkinderen Constant van Wessetn Marie Louise Hartchal, een vroege begaafdheid Nieuwsgierigheid is een menschelijke eigenschap. En het heimelijk verlangen naar het wonderbaar lijke ook- .Deze beide eigenschappen gecombineerd garandeeren het succes der wonderkinderen, in casu de muzikale. Liefst moet het een beetje grie zelig wezen van onmogelijkheid", van het phenomenale. Daarom is het niet te boud beweerd, dat de belangstelling voor wonderkinderen feitelijk op het zelfde niveau staat als voor den goochelaar, al weet men bij dezen laatste vooruit, dat het maar goochelen is. Want komt men tenslotte niet voor het zelfde, wanneer men vol spanning komt luiste ren hoe een kind het werk van een groot componist, door de vertolkingen van groote meesters ons be kend,, zal .uitvoeren? Want het kan toch eigenlijk niet en h«t gebeurt toch: hoe gebeurt dat dan? Nu zjjn er verschillende soorten van wonder kinderen: de .kinderen, wier ver ontwikkelde muzi kaliteit een vroege begaafdheid is en de kinderen, wier ver ontwikkelde muzikaliteit een vroegrijpe begaafdheid is, feitelijk dus een abnormaliteit, een tegennatuurlijkheid. Deze laatste zijn de soort, die ons de griezelsensaties van het onmogelijke, dat -mogelijk wordt, geeft. Dit worden de groote sensationeele verschijningen, die vroeg bloeien en vroeg verbloeid zijn of zich tot de wereldberoemde virtuozen ontwikkelen, van wie men in de muziek geschiedenissen leest, en wier dispositie een aan geboren, overgeërfde of door dressuur verkregen lichamelijke geschiktheid is geweest. Vooral in vroe gere tjjden, toen sensatie op muzikaal gebied meer nog dan tegenwoordig een middel tot geldmakerij was, werden de muzikale wonderkinderen om de eer- of geldzucht ,der ouders door een strenge, schier meedoogenlooze dressuur (want wat was dit laten oefenen van -kinderen dag en nacht, haast zonder eenige kinderlijke ontspanning, anders?) voor het podium afgericht -en meestal totaal ver knoeid voor iets anders "dan het leeg sensationeele der virtuositeit. Er bestaat echter ook een ander soort wonder kinderen, dat feitelijk geen wonderkinderen is, DEN HAA6 AMSTERDAM ROTTERDAM XNDER ZONEN maar een vroege begaafdheid, een soort voorlijkheid, die overigens geheel natuurlijk tot ontwikke ling komt en óók alle eigena^iappen van een natuurlijke ontwik keling behoudt, in de eerste plaate, dat zij de vroegrijpheid, den doodschen ernst der ouwelijkheid, mist. Een dergelijk geval is dat met de twaalfjarige Fransch-Belgische pianiste Marie Louise Marichal, die verleden week op een Caeciliaconcert hier optrad en waarbij ook op sympathieke wijze al het ongezond-sensationeele was geweerd (ik meen, dat zelfs op de concertaan kondigingen de leeftijd niet of ten minste niet opvallend was < naar voren gebracht). Wij beleefden er het genoegen aan van een vroegtijdig ontloken fraaie bloem. Wij hoorden, ondanks het feit, dat er muziek van een meester als Felix Mendelssohn (diens concert in g kl. t.) ge speeld werd, in de eerste plaats een kind spelen, dat het beste gaf wat kinderen ons kunnen geven: levensvreugde, vreugde aan het spelen van muziek, zonder die on verwerkt aangeleerde wijsheden, die dan uitsluitend naaperfjen der ouderen blijven. De kleine pianiste, die zelfs op het podium niets van haar natuur lijkheid inboette, had in ieder geval een zeer goeden en verstandigen leermeester gehad, die vooral er op bedacht bleek de gunstigeomstandigheid van eer vroeg aan wezige begaafdheid niet doer een africhten op het sensationeele in den groei reeds te bederven en er niet meer van te willen eischen dan binnen het bereik van een kind ligt. Het eenige sensationeele lag m het laten optreden zelf. Maar men verzoende zich er spoedig mee, nu het aanleiding werd tot zpoveel genoegen en waardeering van wat deze 12-jarige ons liet hooren aan kinderlijke friechheid, levendige vaart en ook nog kinderlijke onvolkomenheden, zooals onvoldoende kracht der vingers, een struike len over de eigen vaart in stoutmoedig uitgevoerd snel passagewerk, .een te schallend pedaal-gebruik (een echte liefhebberij van kinderen !). Maar daar naast de onmiskenbare aanwezigheid van een groot muzikaal talent, dat zich weet uit te leven in de ver tolking der muziek, een rustige liefde voor d muziek zelf, die aan dit spel aijn innigheid en vaak schoonen. vorm. gaf; wat vooral aan den dag trad in het fraaie, gebonden zingen der tonen in het melodieuse ahdante tusschen de beide hoofddeelen. Men hoort nu eenmaal aan sommige onmiskenbare, schijnbaar kleine dingen, zooals den aanslag, den juisten duur der tonen, de duidelijke teekening van een frase, de dynamiek van een passage, de ware muzikaliteit van een speler meer nog dan aan de expressieve kracht van zijn spel die bij Marie Louise Marichal overigens nog (en begrijpelijk) te gering was. Maar wat deze reeds bereikte was geheel op natuurlijke wijze gevormd, waarom dit spel ons dan ook zoo in hooge mate verheugend en weldadig aandeed en deze natuurlijkheid eerlijk gezegd, bij zulk een jong kind meer op een wonder" liet lijken dan de verbluffende en ongehoorde virtuozentoeren op een zelfden leeftijd, die al te zeer de gewelddadige dressuur der ouderen laat ver moeden. Marie Louise Marichal is geen Menuhin de zulken zijn schaarsch maar een kind met een buitengewoon gelukkige muzikale begaafdheid, in den aanvang van een bloei, welke, bij een verstan dige en vooral rnenschkundige leiding, de belofte inhoudt, dat zij eens tot een der verheugendste pianisten zal uitgroeien, die wij ons op het podium wenschen kunnen. Mogen de Goden over haar waken en ook het publiek, dat het haar niet met een al te fanatiek applaus dankt voor het genot van zulk spel en de menschelijke zwakheden, die ook een kind aange boren zijn, spaart. Minister Van Schaik's Sinterklaas Minister Van Schalk heeft een 'ontwerp tot afschaffing van het cadeaustelsel in uitzicht gesteld Wie een put graaft voor een ander valt er zelf in Nieuwe uitgaven Achter de schermen der Internationale Financiën door Dr. Paul Einzig, vertaling Dr. J. G. Schoup. D. van Sijn <fc Zonen, Rotterdam. Hitler, hervormer of misdadiger? door Dr. W. Bottema C.Az. N .V. Uitgevers Mij. Adr. Vlacq", Amsterdam 1933. De Gritenij Dantumadiel, fen Dr. J. Botke. De Fryske Bibleteek, Nu. XXV. Utjown: Fa. J. Kamminga, Dokkum, 1932. Wat een Kantoorbediende moet weten, door J. J. Stark. Practijk Bibliotheek No. 7. Uitg. N.V. Maandblad Succes, Den Haag. l Goed en Kwaad I. Dr. B. A. E. vanBenthem O.P. J. J. Romen. & Zonen, Roermond-Maeseyck. -^ De Cid, buitengewoon vrij bewerkt naar Cornëille door J. G. L. Nolst Trénité, 3de drukj Haarlem, H. D. Tjeenk Willink & Zoon N.V. +j Abrégéde l'Histoire de la Littérature framjaise avec une anthologie door Dr. J. B. Besangon en W. Struik. J. B. Wolters St. Anme-Groningen-! La Haye-Batavia. De Uitbreker, spel in n bedrijf, vrij naar het .Engelsch van Ella Adkins door Charivarius^ Een Verrassing aan het eind, vrij naar het Engelsch van Ella Adkins, door Oharivarius. Haarlem, H. D. Tjeenk Willink & Zoon N.V. :

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl