De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 18 november pagina 6

18 november 1933 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 18 November 1933 KOI, 2846 T'? K -, Iv' ! -i Nieuwe uitgaven op reclamegebied Otto van Tussenbroek De fa. Wed. G. Oud Pzn. te Haar lem heeft een keurig verzorgd, zeer modern (bij Vada te Wageningen in. koperdiepdruk uitgevoerd) reclameboekje verspreid waarvoor de foto grafische o*pnamen vervaardigd zijn door den bekenden glaskunstenaar A. D. Copier. Het is wel een merkwaardig ver schijnsel dat tegenwoordig meerdere kuustnijveren zich zoo sterk aange trokken gevoelen tot de fotografie, wij denken hierbij aan Gispen, Zwart e.a. Het is dan ook wel een zeer aan trekkelijke bezigheid persoonlijk alles in n hand te houden als men voor reclame- o'f andere doeleinden op dracht verkrijgt een uitgave aesthetisch te verzorgen. Men behoeft er geen. vak-fetograaf bij te halen, men is niet genoodzaakt dezen het geval dat men wenscht op te nemen met eigen oogen" te doen zien, neen, men doet het zelf en dan natuur lijk precies zooals men het zelf ziet en wil weer geven J Oopier bleef overigens volkomen in de lijn van de moderne en ultra moderne fotografen waarbij het geen -verwondering behoeft te wekken, dat ? luj op zijn best blijkt op een pagina met drie (door hem ontworpen) wijnglazen welke tot stand gekomen zijn op initiatief van de Vereeniging van Nederlandsche Wijnhandelaren. WAAROM MAGGI? Omdat de producten der Fabriek van Maggi's Voe dingsmiddelen Ie Amster dam zich tientallen jaren in honderdduizenden gezinnet) a|s de beste op hun gebied hebben doen kennen. Daarom kan men gerust zeggen: DE NAAM MAGGI IS HET MERK VAN KWALITEIT Hij zette deze glazen tegen een diepzwarten achtergrond en deze opname, welke door bijzondere schikking der voorwerpen en de knappe beheersching van het spel van het licht alsmede door de opmerkelijke stof-uitdrukking opvalt, is dan ook bijzonder suggestief. Dan zijn er foto's van flesschen port in gegolfd kartonnen hulzen veilig in den kelder geborgen; van ijzeren rekken met onafzienbare rijen wijnflesschen gevuld alsmede van een bottelier die doende is een vat, af te tappen en dit alles ter illustratie van den vlot geschreven tekst welke, in zwart gedrukt, met gouden lijnen is gekaderd terwijl het boekje: in een zelfden omslag is vervat niet schutblad van vermiljoen * * . * Minder modern maar zeer verfijnd en kostbaar uitgegeven is het. pro spectus van zeereizen der Stóomvaart Maatschappij Nederland" met teekeningen door Mander, met veel zorg en toewijding gedrukt door Senefelder en Co te Amsterdam. Het omslag in zilver op crème-wit, papier, vertoont een gouden schee(pssilhouet tegen een in wit uitgespaard vierkant waarboven, in grijze tinten, de kruin van een palmboom zichtbaar is. Daaronder, in zwarte letters, de naam der scheepvaart-onderneming. Op elke bladzijde zijn cliché's afgedrukt naar fotografische opnamen van de schepen der Maatschappij Nederland" en van het leven aan boord, benevens een reproductie , in kleuren van verschillende fazen van de reis naar Indië: het inschepen, het vertrek, de loodsboot, de rots van Gibraltar, een stadsdeel Van Genua, een Egyptische vlerkzeilboot, een koopman in Geylon en tenslotte eenige Indische tafereelen waarbij Bali niet werd vergeten. * * * De Vereeniging van Directeuren. van Electriciteitsbedrijven in Neder land verstrekte aan den teekenaar Jo Spier de opdracht een reclame boekje samen te stellen als propa ganda voor het electrische koken. Het (door de firma A. van der Weerd te Arnhem onberispelijk ge drukte) boekje bevat een, onder de in vrolijke kleuren gegeven lijnteekeningen, door Spier zelf ingeschreven tekst waarbij opnieuw aan zijn vin dingrijkheid en zijn ongemeen gevoel voor humor de vrije teugel werd gegeven ! Hij vindt het even ouderwetsch, onverstandig als dom het zonder electrisch koken in de huis houding te stellen als een trekschuit, een ezel en een gans of als de man die onder een hunnebed begraven wilde worden o£ die, toen hij de roode hond had naar een veearts ging in plaats van naar een dokter. Ver makelijk is telkens het in fijne lijnen gegeven teekeningetje als illustratie van deze malle gevallen en Spier deed het weer opnieuw zóó fleurig en frisch alsof hij al niet zooveel van dat soort boekjes gemaakt had ert hij kan dat zoo doen omclat hij immers zelf. ... er het meeste genoe gen in vindt ! GEZICHTSHAREN worden afdoend verwijderd. Nieuwe, vlugge methode. Zrs. XI. en A. Buis, Amster dam, Beethovenstraat 70. Telef. 23514. Den Haag, Anna Paulownastraat 50. Tel. 392097. Spreekuur van l?2. OUD-BUSSEM kookt het voedsel voor Uw zuigeling. Vraagt prijs en monster. LEICA De ideale camera voor fotografeeren in alle jaargetijden, Leica "' overdag en 's nachts! De beste camera ooit gemaakt. Prospectus gratis C AP l 115 KaTveTsTraat Door mijn beroep/' zegt moet ik zeer hooge eischen stellen aan de ingrediënten voor mijn schoonheidsyerzorging. En ik ver klaar gaarne dat de Dorothy Gray praeparaten mij in alle opzichten voldoen: de eenvoud waarmee ik de producten kan kiezen, die voor mij het meest geschikt zijn, is ver bluffend. De nieuwe handleiding Schoonheid - Uw natuurlijk recht" is een keurig boekje, dat mij vaak heeft geholpen." Volgt het goede voorbeeld van Lola Cornero, en vraagt nog heden om Uw gratis exemplaar van onze Ne derlandsche handleiding! Alle Dorothy Gray praeparaten zijn o.a. verkrijgbaar te: Amsterdam: Hirsch & Cie, De Bijenkorf * Den Haag: Maison M. G. van Ankorven, De Bijenkorf » Enschede: Firma K. Simon (J. Schardt) * Rotterdam: De Bijenkorf (Afd. Parf. en Kapsalon) * Utrecht: Maison Louis, en verder in de meeste groote steden van Nederland. Voor engros: HIRSCH & CIE. Leidscheplein, Amsterdam-C.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl