Historisch Archief 1877-1940
? TT, *
b
r
Bt'
L
"31
jf"
i'"
De Groene Amsterdammer van 25 November 1933
<4o. 2947
'
Speciale autowegen
J. M. A. Kroes
Lid van het bestuur der IVecl. Ver. voor Auto-Snelwegen
, Historie en toekomst
Het] dezen zomer in het Kon. Instituut van In
genieurs te 's-Gravenhage gehouden congres der
Nederlandsche Vereeniging voor Auto-Snelwegen,
(N.E.V.A.S.),' heeft het vraagstuk der speciale
? autowegen, dat de vorige Begeeringen ondanks
jarenlange actie dezer vereeniging niet tot een op
lossing hebhen willen brengen, in het brandpunt
v*n.de openbare meening geplaatst.
De nieuwe Begeering heeft te dezen opzichte
nog,geen stelling.genomen. Vermoedelijk is zij het
terrein aan het verkennen, doch als de
voorteekenen ons,niet .bedriegen, dan mogen wij,van haar
' een sympathieke houding te dezer zake verwachten.
De propaganda voor speciale autowegen hier te
'lande heeft tot nu toe een merkwaardig verloop
gehad. Zij dateert reeds van elf jaren her. Immers,
in 1922 gaf de heer S. ten Bokkel Huinink een
door hem ontworpen en door zijn ingenieurs verder
uitgewerkt plan tot aanleg van een autoweg op
beton-viaduct van Amsterdam langs Schiphol,
Aalsmeer; Leiden-Oost, Voorschoten, Stompwijk
(met een zijtak naar Den Haag)
Zoetermeer-Zegwaard naar Rotterdam aan de openbaarheid prijs.
De inkomsten zouden worden verkregen uit een
eigen dienst van ruim 100 luxe autobussen voor
60 a 80 personen, door een geregelden dag- en
nachtdienst tusschen de drie groote centra.
De aangevraagde concessie werd evenwel gewei
gerd wegens bezwaren van de Nederlandsche Spoor
wegen, en zoo tuimelde dit plan van de baan.
Waterstaat en de Spoorwegen waanden, het kind
dood, maar het bleek slechts bewusteloos te zijn.
Na eenigen tijd hief het zich weer_pp en het her
stelde met meer levenskracht dan het ooit tevoren
had bezeten.
* *
t
In October 1927 werd het herstelde kind, dat
inmiddels broertjes en zusjes o.a. in Italiëen
Duitschland had gekregen, in een eveneens in het
Kon. Instituut van Ingenieurs gehouden bijeen
komst enthousiast begroet en terzelfder ure kreeg
het kind een verzorgster aan wie de naam N.E.V.
A.S. werd toegedacht. Groote mannen uit de nieu
were verkeerswereld namen als vertegenwoordigers
van K.N.A.C., A.N.W.B., B.B.N. enz. aan die ver
zorging in het N.E.V.A.S. bestuur deel en enkelen
hunner kregen, in diverse kwaliteit, zitting in de
geheim-werkende Bijkscommissie van overleg voor
de wegenverbetering.
Wat er in die commissie is bekokstoofd is nim
mer volkomen bekend geworden, maar wel weten
we, dat in Nederland de speciale autowegen zijn
uitgebleven. Op zekeren dag, even voor St.
Nicolaas in 1930, kwam een meerderheid van het toen
malige N.E.V.A.S.-bestuur met een verrassing.
Die meerderheid, toevallig de combinatie van de
vertegenwoordigers van de groote verkeersbonden,
wilde N.E.V.A.S. een organisatorischen zelfmoord
als verzorgster doen plegen, onder het mom, dat
de gedachte der speciale autowegen nu voldoende
tot de autoriteiten was doorgedrongen ! Na den
dood van de verzorgster zou het inmiddels acht
jarige kind ter beschikking van de Begeering wor
den gesteld.
Het snoode zelfmoord-plan is evenwel mislukt.
Er was een statutaire meerderheid van minstens
2/3 op een ledenvergadering noodig, welke verga
dering op 3 December 1930 werd bijeengeroepen.
Toen de bestuursmeerderheid geen enkelen waar
borg bleek te kunnen verschaffen, dat er werkelijk
? speciale autowegen zouden worden aangelegd, en
dat de Begeering de zorg voor het jonge kind zou
overnemen, stemde de ledenvergadering het zelf
moordplan radicaal af, zoodat de toenmalige be
stuursmeerderheid een welverdiende nederlaag
leed.
De verliezende partij ging spoedig heen en N.E.
V.A.S., met nieuwe en onafhankelijke bestuurs
krachten aangevuld, hervatte haar zorg voor den
specialen autoweg. Dat die zorg dringend noodig
was, is uit de ervaring sindsdien wel gebleken, want
de vorige minister van Waterstaat heeft al het
mogelijke gedaan om deze zaak den kop in te druk
ken. Ook na d« verschijning in Mei 1931 van de
brochure ,,Vrij baan voor de toekomst" van ir. A.
A. Mussert, die daarin scherpe critiek op het
Bijkswégënplan 1932 leverde en een warm pleidooi
hield voor speciale autowegen (al vergat hij den
initiatiefnemer Ten Bokkel Huinink te noemen)
bleef minister Beymer'met zijn staf voor den spe
cialen autoweg Oost-Indisch doof.
Wie daarvan bewijzen wil hebben, leze het ver
slag van het N.E.V.A.S.-congres bijv. in de N.B.C.
van 18* Juli Avondblad en 19 Juli Ochtendblad er
op na. Om tal van redenen is de urgentie van spe
ciale autowegen op dat congres opnieuw aange
toond, ook zijn de eischen waaraan speciale auto
wegen o.i. behooren te voldoen, in de diverse dag
bladverslagen duidelijk vermeld.
Van allerlei zijden hebben wij, ook uit rechtsche
en linksche politieke kringen o.a. van de Arbei
derspers ? blijken van sympathie en aansporingen
tot mér propaganda ontvangen. Dit stemt ons
tot groote voldoening.
Doch er is meer, dat ons tot vreugde stemt.
Kort na de N.E.V.A.S.-vergadering heeft de
nieuwe minister van Waterstaat geantwoord op
de vragen in tweede instantie van het
TweedeKamerlid dr. van der Waerden betreffende den
ontworpen Bijksweg Amsterdam-Den Haag.
Minister Beymer had zich, in weerwil van ernstige
waarschuwingen in parlement en pers (vooral óók
van de zijde van N.E.V.A.S.) vastgeklemd aan het
traject over Sassenheim, dat van daar af tot Den
Haag 40% van de totale lengte uitmaakt en voor
werkelijk snelverkeer onbruikbaar is. Bij het be
treffende onteigeningsontwerp zou minister Bey
mer de Kamer, op verzoek van vele leden, in de
gelegenheid hebben willen stellen, een keuze te
doen tusschen het traject over Sassenheim en het
(door N.E.V.A.S. geprefereerde) traject beoosten
Leiden, aansluitende op den nieuwen weg naar
Botterdam. Maar op 19 Mei j.L, enkele dagen voor
zijn heengaan, trok minister Beymer, formeel
daartoe gemachtigd, het onteigeningsontwerp in.
De keuze scheen op het departement ten gunste
Van Sassenheim het traject vol boomen en zij
wegen te zijn beslist. Toen de heer van der
Waerden 13 Juni d.a.v. zijn vragen daarover tot
Waterstaat richtte, was minister Beymer reeds
door minister Kal f f vervangen. De nieuwe bewinds
man plaatste 27 Juni zijn handteekening onder een
blijkbaar door het departement opgesteld antwoord,
waarin het ,,niet waarschijnlijk" werd geacht, dat
het de bedoeling zou zijn geweest, een keuze tus
schen het voorgenomen werk en een andere oplos
sing op den voorgrond te stellen". En voorts dat
sinds de wijziging van de onteigeningswet, vervat
in art. 51 der wegenwet, in werking is getreden,
medewerking van den wetgever om onteigening
ten behoeve van den aanleg van wegen mogelijk
te maken, niet weer is vereischt.
Allemaal goed en wel. Maar de toegezegde
keuze tusschen de twee tracé's kon hierdoor niet
in den doofpot worden gestopt.
Zoodat de heer Van der Waerden enkele dagen
na 27 Juni nieuwe vragen tot den nieuwen bewinds
man richtte.
Na het N.E.V.A.S.-congres kwam het verheu
gende antwoord van minister Kalff, dat met den
aanleg van de werken niet Kal worden begonnen
voordat bij de behandeling van de begrooting over dien
wegenaanleg voor het jaar 1934 gelegenheid zal heb
ben bestaan, deze aangelegenheid opnieuw te be
spreken.
Die gelegenheid is er dus nu.
Wij brengen gaarne een woord van hulde aan
minister Kalff voor dit van grooten
onafhankelijkheidszin (tegenover de doordrijver» ran het on
bruikbare traject Sassenheim-Den Haag) getui
gende antwoord.
Geen mensch met eenig doorzicht twijfelt nu
nog aan de overwinning van het traject linea-recta
door maagdelijk gebied van Amsterdam langs
Aalsmeer en beoosten Leiden, met een verbinding
van beoosten Voorburg over den nieuwen
Delftscheu weg naar Botterdam.
De verbinding Amsterdam-Botterdam zal dan,
oostelijk buiten Den Haag langs, op zeer logische
wijze zijn verkregen, tot voordeel van beide groote
commercieele en industrieele centra, terwijl de via
Bodegraven geprojecteerde tweede Rijksweg Am
sterdam-Botterdam dan achterwege kan blijven,
hetgeen vele milhoenen zal besparen.
Voorts kan aanmerkelijk worden bezuinigd door
den nieuwen weg uitsluitend voor het autoverkeer
in te richten en toegankelijk te stellen. Ten aan
zien van Botterdam-De'ft-Hoornbrug is dit
helaas niet meer te herstellen maar ten aanzien vaa
het nieuwe traject van laatstgenoemd punt tot
Amsterdam is die mogelijkheid nog ten volle aan
wezig. Wij hopen van harte, dat Begeering en Par
lement van die mogelijkheid gebruik zullen maken
in het belang van de veiligheid en van de schatkist.
Wat de veiligheid aangaat: jaarlijks verliest het
Nederlandsche volk 500 van zijn zonen en
dochteren door den gewelddadigen dood van het wegver
keer, terwijl jaarlijks minstens 2500 menschen meer
of minder deerlijk door de wapens van den
yerkeersduivel worden gewond. De oorzaak ligt voor een
belangrijk deel in het mengen van snel- en lang
zaam verkeer. Aanleg van nevenbanen voor lang
zaam verkeer langs de nieuwe autowegen put de
schatkist onnoodig uit, want dat langzame verkeer
kan naar de bestaande oude wegen worden ver
wezen.
Het autoverkeer neemt met den dag toe; het
aantal auto's in ons land is in de afgeloopen 25 jaar
meer dan verdubbeld. Thans bedraagt het 175.000
Over 5 jaar zal het wellicht verdrievoudigd zijn,
daar de toeneming der laatste maanden alweer veel
sneller gaat dan wij de laatste (crisis)-jaren gewend
waren. Nagenoeg iedereen, wiens tijd geld waard
is, heeft behoefte aan auto-transport.
Het is de taak van de Begeering, zoover vooruit
te zien, dat zij zorgt, een doelmatig net van spe
ciale autowegen in ons land, mede in aansluiting
aan dergelijke verbindingen in de ons omringende
landen, tijdig gereed te hebben.
Millioenen kapitalen liggen op goede belegging
te wachten, arbeidskrachten zijn er in overvloed
en de materialen zijn goedkooper dan ooit.
Wij hopen, dat in het kabinet-Colijn de noodige
mannen aanwezig zijn om deze schoone taak
voor de toekomst van Nederland op de meest
efficiënte wijze tot een goed einde te brengen.
;
<u
u
f 11.50
Abonnementsprijs van
DE GROENE"
per jaar:
Nederland f 10.
Indië(Zeepost) 10.
(mail). . 13.50
Argentini
Belgi
Duitschland
Egypte
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk
Spanje
Tsjecho Slowakije
Zuid-Afrika
Denemarken
Itali
Noorwegen
Zweden
Engeland \
Zwitserland
Amerika
Australi
Azi
f 13.50