Historisch Archief 1877-1940
No. 2947
?De Groene Amsterdammer van 25 November 1933
11
Schilderkunst
Alb. Plasschaert
Charley Toorop bij Goud
stikker, Amsterdam
Verschillende houdingen zijn mo
gelijk ten opzichte van het werk van
Charley Toorop; alleen die der vol
ledige ontkenning is onjuist, want de
spanning erin is daarvoor te hevig,
de expressie te heftig.
De eerste houding, die ik hier aan
te duiden heb, is die der voorstanders
van het schilderij, dat wij het schoone
schilderij hebben te noemen, en dat
hoe krachtig ook en hoe sterk van
kleur, toch door de harmoniseering
van alles, als in zichzelf verzonken is
ea als' het ware afgekeerd van den
toeschouwer, zichzelven bepeinst en
een' rost te meer is in ieder vertrek,
in. ? iedere ruimte waar het hangt.
Zoo'n-schilderij zoudt ge een zwijgende
gezel kunnen noemen voor den be
zitter, maar vol van een ' zwijgen
waarvan ge den edelen rijkdom niet
geheelden-al vermoedt, maar hebt te
constateeren en te aanvaarden. Deze
zóó-gezinden hebben bezwaren tegen
het werk van Charley Toorop: zij
vinden de spanningen daarin als een
zich opdringend iets; zij voelen een
schilderij van Charley Toorop als een
te sterke, niet-aflatende persoonlijk
heid, die hen kan storen en hen niet
met rust laat. De tweede houding is
die van hen, die uit zijn op het ka
rakteristieke, op het gemarkeerde
der realiteit, en die gaarne het accent
weer leggen op het typische (soms
op het leelijke" bij voorkeur) mits
het expressie heeft. Tot hen die zich
op deze wijs verhouden tot het werk
van Oharley Toorop behoort onge
twijfeld Bremmer. Hij gedraagt zich
op dezelfde wijs toch ten opzichte
van Vineent van Gogh's werken.
Voor dergelijken als hij is dit werk een
verzadiging; zij voelen het harde erin
als kracht en het sterk
karakteriseerende, het leelijke" als een on
weerstaanbare bekentenis der waar
heid.
Er is nog een derde soort schilderijen
genieters, die zich weer op een derde
manier verhouden tot Charley Toorop.
Dat zijn zij, die men de ethici in de
schilderkunst zou kunnen heeten en
die zich verzadigen aan zulk werk.
Tot zulke voorstanders zoudt ge
Hammacher en de Gruyter kunnen
rekenen. Zij vinden niet alleen in het
soort van menschen dat Charley veel
keer schildert, maar ook in de wijze
van typeeren een genot voor hun
hart en voor hun oogen. Zij vinden
daarenboven in het revolutionnaire
van Charley's werk een verdere bevre
diging van hun verlangens. Want van-.
uit hun ethischen aard zijn zij over
tuigd van de onrechtvaardigheid de
zer waereld; zij vinden, in allen ge
valle, theoretisch, een verdienste in
het verzet tegen de thans vigeerende
maatschappij, en zij vinden dat verzet
in Charley Toorop's werk, naast de
ellende der misdeelden, die hun door
deze schilderkunst voor d'oogen ge
steld wordt; zij vinden in veel der
afgebeelden een reeks van menschen,
door de maatschappij onophoudelijk
mishandeld. Misschien is in Charley
Toorop het ethische element kleiner
dan zij meenen; allicht is in haar
schilderij het revolutionnaire grooter
dan zij verwachten; allicht is de
spanning in het werk iets, dat hen
meer overrompelt, dan zij zich zelf
daarvan geheel bewust zijn.
Ik meen hiermee alle bestaande
houdingen te hebben gekarakteriseerd.
Een tentoonstelling als deze bij Goud
stikker geeft hun allen gelijk, zoudt
ge zonder bezwaar kunnen beweren.
Maar ge kunt ook met zekerheid zeg
gen, dat in de reeks werken bij Goud
stikker schilderijen te vinden zijn, die
die drie soorten waardeerders tevree
kunnen stellen; ook de eerste. Een land
schap met korenschoven en een
IJgezicht (of Maas-gezicht ?) niet sche
pen bevat de elementen, die de eerst
genoemde soort niet ongeliefd mogen
wezen.
Demeter's beeldhouwkunst.
bij Goudstikkcr
In de bustes, in de portretten van
dezen Griek, die zich onder Maillol's
Wolf Demeter
leiding stelde, vindt ge misschien het
duidelijkst twee eigenschappen in hem,
die om beurten naar voren komen.
In een portret van den uitgever Fischer
en ook wel in het kleine vrouwen
portretje is de zin voor realiteit, voor
een realistisch zien meer dan duidelijk.
En dadelijk moet hierbij gevoegd
worden, dat dit realisme te waardee
ren is; het is toch gevoelig, heeft geen
Duitsche zwaarte, het i s een beweeglijk
weergeven van een werkelijkheid"
waarin een psychologi
sche observatie een be
koring is. Realiteit is ook
in den tors (20). Daar
naast of daarna vinden
wij in veel beeldhouw
werk een andere eigen
schap : een lust ter
styleering. dat is voor een
vereenvoudiging die zon
der verarming is en die
een eigenschap liever er
vaart en weergeeft sub
specie aeternitatis. Na
tuurlijk zijn er
tusschenstaten, die de overgang
ons. helpen bepalen
tusschen de twee gegeven
Oogst
voordrach-ten, die beide echt zijn, om
dat zij beide voortkomen uit innerlijke
noodzakelijkheid.
111 Arti te Amsterdam,
Ijiebermann
Het werk van Liebermann is wan
neer wij het nauwkeurig nagaan een
eerbetoon aan meer dan een overleden
schilder der Franschen en der Hollan
ders. Het moet ons dus vanzelve ver
trouwd blijken, en wij moeten er allerlei
elementen in vinden, die wij tot een
vast bezit rekenen van onze kennis
der schilderkunst. Hierbij mogen ook
geteld worden, wat wij typisch als
eigenschappen van Joodsche schilders
erkennen, waartoe wij ten eerste
rekenen de lust tot het weergeven
van actie. Wij vinden dit stellig bij
Liebermann en wij vinden niet de
felle vaststelling der vormen, maar
eer een vlietende weergave daarvan.
Wij vinden in deze teekcningen, die
impressionistisch zijn, do elementen
die aan de Haagsche School eigen
waren. Dan de neiging do ruimte
over het landschap atmospherisch te
vullen; een behagen weer in de steeds
zich schakeerende atmospheer en om
deze als transparant te geven.
Charley Toorop
Boerei
KUNSTHANDEL SANTEE LANDWEER
Keizersgracht 463 bij de Leidschestraat
(Schilder- en beeldhouwwerk,
grafiek, kunstnijverheid)
TOEGANG VRIJ
Uitnoodiging tot de opening van een
tentoonstelling van het werk van
B l E L K l N E
op Zaterdag 25 November te 3 ure.
Deze tentoonstelling is geopend alle werk
dagen tot 10 December.