Historisch Archief 1877-1940
Fotomontage
Paul Urban
Boekomslag.
Voorzijde
. Fotomontage is een karakteristieke
grafische kunst van dezen tijd; zij
is een arbeid van den geest en geen
mechanisch spel van knippen en
plakken; en in (Jezelfde mate afhanke
lijk van compositie en vormgeving
als schilderkunst en grafiek. Het is
zeker geen Ersatz" voor een gemis aan
kunnen in teeken- en schilderkunst.
De schilder John Hearsfield ont
dekte de groote mogelijkheden van
de fotomontage. Het woord foto
montage z«gt het reeds is foto's
monteeren, verschillende foto's zoo samen
stellen dat een nieuw volledig beeld
ontstaat. Als techniek was zij echter
niet een uitvinding van Hearsfield.
Reeds aan het eind der vorige eeuw
stelden kennisfotografen in den vorm
'van z.g. Klebebilder" dergelijke mon
tages samen. Deze en ook de trucf oto's
uit geïllustreerde bladen hadden met
het begrip fotomontage, zooals Hears
field ze toepaste, niets te doen. Bij
.Hearsfield was het scheppende en
beeldende in de fotomontage het
resultaat van consequent en intensief
zoeken naar een nieuwen vorm om
zich als kunstenaar te kunnen uit
drukken.
.Reeds spoedig zag hij in, dat foto
montage niet alleen was het wille
keurig construeeren van fotografische
elementen tot een ander doel en wer
king hebbend verzameïbeeld, zonder
dat het doel en deze beeldende werking
reeds in elke afzonderlijke opname
tot uiting kwam, afgezien van de
verdere technische monteering.
Hij toonde aan door zijn fotomon
tages dat met de camera en fotoafdruk
renais met de teekenstift een bewust
ueelden mogelijk is.
De ontdekking der fotografie als
nieuw uitbeeldingsmiddel voor een
kunstenaar werd hierdoor een feit.
*;*".*
Het begrip fotomontage, zooals
Hearsfield als een der eerste in praktijk
bracht, is dan ook ver boven den
oorspronkelijken zin van het woord uit
gegroeid en beteekent voor onzen
tijd, grafisch uitbeelden met behulp
der fotografie. Interessant is het nu
ia te gaan hoe b.v. bij Hearsfield de
fotomontage als kunstenaarsarbeid
ontstond en zich ontwikkelde. Vast
staat, dat het parool ,,1'art pour
l'art" hem niet genoeg bevredigde
zooals dit het geval was bij vele
moderne kunstenaars. Hij was zich
zijn roeping als kunstenaar bewust,
en voelde zich als kind van zijn
tijd onwrikbaar daarmee verbonden.
Dit verklaart waarom hij als
beel?dend kunstenaar zoo intensief zocht
naar het meest geëigende uitdruk
kingsmiddel voor dezen tijd. De
innerlijke en uiterlijke emoties welke
de wereldoorlog de menschheid en
ieder ? individu afzonderlijk gebracht
had werkte mee tot omverwerping
van vele bestaande woorden. Nieuwe
staatsvormen ontstonden, welke nieu
we economische maatregelen noodig
maakten en verhoogde politieke acties
tot gevolg hadden. Maatschappelijke
verhoudingen veranderden; overal
waar een drukkende traditie deze
ontwikkeling tegenhield probeerde
men erboven uit te komen. Van
zelfsprekend hadden deze heftige
stroomingen in een levensbeschouwing
ook invloed op de beeldende kunst
en het is begrijpelijk dat een chaotische
tijd ook hier chaotische uitdrukkings
vormen in het leven riep. Futurisme,
expressionisme, kubisme ontstonden
en ontwikkelden zich naast elkaar.
In deze kunstuitingen ontvluchtten
de kunstenaars het waarheidsbeeld
en zochten door middel van irreëele
vormen nieuwe kunstwerken te schep
pen. Een andere groep van kunste
naars zocht echter naar een nieuwe
waarde der realiteit n.l. de dadaïsten.
Zij streefdenernaar de nog bestaande
waardebegrippen en artistieke over
leveringen te vernietigen, en maakten
zich dienstbaar aan de nieuwe ideeën
van de sociologische en technische
ontwikkeling. De dadaïsten verloo
chenden de ethiek, bestreden fel de
conservatieve burgehjke mentaliteit,
ergerden het publiek in hooge mate
en respecteerden alleen das Reale
an sich."
Het ligt voor de hand dat zij de
middelen, om zich uit te drukken,
zochten in een ondubbelzinnige niet
met valsch sentiment overbelaste
materie. Hearsfield, Grosz en anderen
werkten met foto's, metaal,
courantenuitknipsels, stoffen, kortom met mate
rialen waarover geen misverstand
mogelijk was. Zij wilden niet op het
ideëele werken, maar met eenvoudige,
duidelijke middelen het wezenlijke
zeggen. Dit wezenlijke was: kunst is
niet wereldvreemd en onwerkelijk als
een geïsoleerd eiland in een zee van
alledaagsche nuchterheid, integendeel
zij moet de weerspiegeling zijn van het
verlangen van onzen tijd in allerinnigst
verband met de verschijningsvormen
en problemen van het heden. Het
dadaïsme had interessante uitdruk
kingsmogelijkheden die zich ont
wikkelen konden n.l. de elementen der
montage.
V
'- ?
^ \%L 4,
sVa.
Montage werd langzamerhand een
algemeen geldend begrip in de muziek,
de litteratuur en de beeldende kunst;
geluidsmontage, woordmontage, foto
montage. Op dit begrip bouwde
Hearsfield verder. \
Als de linksche arbeidersbeweging
in Duitschland Hearsfield voor con
crete opgaven stelde, affiches, bro
chures, boekbanden, tijdschriften enz.
was het werken met de fotografie
voor hem vanzelfsprekend. Hij ge
bruikte de fotografie omdat hij in
haar een ondubbelzinnig middel om
zich uit te drukken ontdekte.
Belangrijke geboden voor een mo
dern beeldend kunstenaar zijn eenvoud
en klaarheid, vooral belangrijk in een
tijd waar niet alleen het salonpubliek
bereikt moet worden maar ook en
vooral de groote massa. Het doel van
het dadaïsme was eenvoud en klaar
heid ondanks dat de negativistische
arbeid der dadaïsten dikwijls zeer
gecompliceerld ijkt. Door de verdere
ontwikkeling dezer erkenning, ten
deele ook door de analyse der over
genomen artistieke tradities, en uit
het zoeken naar meer treffende uit
drukkingsmiddelen is de fotomontage
ontstaan.
We zien, dat het ontstaan der foto
montage samenvalt in een tijd, welke
zich kenmerkt door het hartstochtelijk
zoeken naar nieuwe uitingsvormen in
de beeldende kunst. Voor het eerst
heeft ze haar beteekenis en buiten
gewone werking bewezen in politieke
tendenzbeelden ten dienste der arbei
dersbeweging. Het kon niet uit
blijven, dat deze suggestieve werking
der fotomontage ook door handel en
industrie erkent werden en in haar
dienst werden gesteld, te meer daar
toch een gefotografeerd beeld in de
meeste gevallen een geteekend beeld
als concrete voorstelling overtreft.
Heeft een teekening of een schil
derij grooter
verbeeldingsmogelijkheden, de fotografie benadert meer
de objectieve werkelijkheid. De foto
montage vereenigt beide eigenschap
pen in zich. Ze combineert de bewuste
vrije verbeelding met de objectiviteit
en werkelijkheidszin van de gefoto
grafeerde voorstelling. De fotografie
wordt hierdoor meer dan alleen een
objectieve weergave. Haar
mogelijk?B ""m fjili
Boekomslag.
Voorzijde
3_ ^"fel,. ? l
Boekomslag.
Voor-, rug- en achterzijde
heden worden samengevat en uit
gebreid, haar subjectiviteit wordt
ontdekt zonder dat daarbij iets van
de suggestieve werking verloren gaat.
De fotomontage heeft niet alleen
haar weg als politiek en commercieel
propagandamiddel gevonden, zij heeft
actief ingegrepen ook op andere ge
bieden waar een grafisch beelden
noodig of mogelijk is. In het bijzonder
heeft het moderne geïllustreerde cou
ranten- en tijdschriftenbedrijf haar
vernieuwende en verfrisschende wer
king ondergaan. Hearsfield heeft als
eerste een sterke organische band
tusschen beeld en tekst, boven- en
onderschriften, in de geïllustreerde
pers toegepast. Hierdoor gelukte het
hem den lezer van inhoud en tendenz
sterker te doordringen. Op het
oogenblik wordt deze dynamische v
rnieuwingstechniek overal toegepast, maar
nu ziet men ook heel duidelijk in
hoever een oppervlakkig formeel
werken zich van een bewust artistiek
scheppen, juist in de fotomontage,
onderscheidt.
Men moet zelfs verder gaan. Foto
montage is kunst. Het middel, de foto
grafie, is weliswaar karakteristiek
unkünstlerisch" maar dan ook alleen
van technischen aard. De wetten voor
een fotomontage zijn dezelfde als die
voor elk ander kunstwerk; vorm
geving, compositie, ruimtewerking,
vlakverdeeling, rhythme der accenten.
Het werken met de fotografie ont
bindt deze wetten niet, noch ver
andert of vereenvoudigt hen. Het
mechanisme van de foto ontslaat den
fotomonteur niet van zijn plicht als
kunstenaar aan de hand van deze
wetten, geconcentreerd en
beteekenisvol te beelden, omdat bij het ver
vaardigen van een fotomontage alleen
de technische werkzaamheden af
wijken van die welke als middel dienen
voor het vervaardigen van een teeke
ning of schilderij.
Wij. hebben de fotomontage een
karakteristieke grafische kunst voor
dezen tijd genoemd. We zien uit vele
voorbeelden dat zij het bruikbaarste,
eenvoudigste en toch treffende uit
drukkingsmiddel van onzen tijd zijn.
kan. De opgaven, die aan een modern
kunstenaar, welke niet buiten dezen
tijd staat, gesteld worden, vragen niet
zoo zeer als vroeger aesthetische vol
komenheid en traditioneel technisch
kunnen, dan. wel dit eenvoudige en
treffende beteekenisvol tot uitdruk
king te brengen, wat met de foto
montage bereikt kan worden.
Hoewel dit op zichzelf geen maat
staf is voor de waarde van een uitings
vorm constateeren wij dat de mogelijk
heden der fotomontage nog in geen
enkel opzicht zijn uitgeput. Een
frappant bewijs hiervoor is zeker de
verrassing die ons in dit verband elke
goede nieuwe film weergeeft.