Historisch Archief 1877-1940
*
Werken uit Sèvres
Otto van Tussenbroek
Huss
Waterdrager
' Hoe Sèvres zich vernieuwde
In het Gemeente-Museum te den
Haag (Korte Vijverberg 7) wordt de
zeer belangrijke tentoonstelling gehou
den van producten uit de befaamde
Manufacture Nationale de Sèvres.
Deze fabriek werd omstreeks 1738
in Vincennes gesticht, aanvankelijk
onder den naam van Manufacture
de Porcelaines de France", later in
1753 naar Sèvres verplaatst, halver
wege Parijs en Versailles (als verblijf
van den koning) waaraan de naam
Manufacture Nationale de Sèvres"
is ontleend welke bij elk minnaar der
ceramische kunsten een goeden klank
heeft.
Deze industrie vond vruchtbare
bescherming bij de destijds zoo mach
tige geliefde van Lodewijk XV, Ma
dame de Pompadour die alles deed om
aan de producten aftrek te bezorgen.
Bekende beeldhouwers en schilders
uit dien tijd verleenden gretig hun
medewerking aan een uiterst
gracieuse kunstuiting waaraan echter,
voor onze oogen althans (ook al kan
men warme bewondering koesteren
voor de waarlijk meesterlijke
beheer? sching der technische moeilijkheden)
het zoetelijke niet vreemd bleef. Na
men als Boizot, Boucher, Falconet,
Houdon, van Loo, Pajou en vele ande
ren bleven aan de Sèvres-productie
verbonden, in hoofdzaak het z.g.
porcelaine tendre" (zacht-porcelein).
Bloemen, in zeer natuurlijke
kleurbeschildering;. vazen, vaak gevat in
verguld brons; taf el serviezen van
diversen aard waarbij bloemdécor en
guirlandes het siermotief vormden,
alsmede groepen in blank biscuit,
merkwaardig fijn en bros van maaksel,
vonden gretig aftrek. Tot 1770 was
dit zachte porcelein het eenig fabri
kaat maar toen trof men op Fransch
gebied het voor de vervaardiging van
hard-porcelein onmisbare medium
kaolin aan en dit verdrong langzamer- ?
hand eerstgenoemd product hetgeen
in later tijd door velen is betreurd.
Perioden van inzinking en opbloei
(o.a. onder Napoleon I die belang
stelling had voor het diep blauw met
goud-decor) wisselden elkander in den
loop der jaren af, nieuwe vondsten
werden niet gedaan en hoewel de fa
briek bleef bestaan hield men er zich
aan oude modellen en herhalingen van
vroegere uitgaven.
Eerst in 1900 tijdens de wereldten
toonstelling te Parijs kon een begin
van nieuw leven worden vastgesteld.
Het was omstreeks dien tijd dat een
kunsthistoricus Georges
LechavallierChevignard doende was een dik boek
te schrijven over de geschiedenis der
fabriek en het is deze zelfde energieke
en intelligente onderzoeker die later
tot directeur der fabriek benoemd
werd en een reorganisatie van het
bedrijf ondernam.
De tentoonstelling^ van 1925 deed
ten duidelijkste uitkomen dat men te
Stvres op den verkeerden weg was en
nieuwe tanen moest betreden; twee
jaren later verkreeg de onderneming
haar autonomische rechten en toen
was het dat men vrijer, en niet langer
aan verouderde administratieve mach
ten getonden, de vleugelen kon uit
slaan.
Het is de gioote verdienste van den
huldigen leider Chevignaid de fabriek
te hebten behoed voor een verstikking
in de bureaucratie welke haar jaren,
ja zelfs gedurende de gansche 19e
eeuw bedreigd heeft. Hij zocht en vond
medewerking van moderne
kunstnijveren, slaagde er in opnieuw, aandacht
te vestigen op het ongemeen vermo
gen van het hem ten dienste staande
technische apparaat, beseffend dat
slechts dan het abrieks-product re
den'van bestaan heeft indien het ge
lijken tred houdt met smaak, voor
keur en kunstzin van eigen tijd. Ook
geest en daarnevens zijn weer anderen
doende gebruik te maken van materi
alen die men nog niet kende. Zoo vond
Delachenül het z.g. zachte grès uit
(onder grès-aardewerk verstaat men
dicht-gesinterd aardewerk, als steen
zoo hard), waarvan het bakken plaats
heeft bij een ietwat lagere tempera
tuur in den oven, maar waarvan het
materiaal bijzonder lang kneedbaar
is. Ook verkrijgt dit na afkoeling een
natuurlijke patina welke sterk het
optisch relief bevorderd.
Het grès-chamotte" waarin de
harmonica-speler uit de Vendée door
Martel is weergegeven in zeer karakte
ristieke beheersching van den vorm,
onderscheidt zich door een aantrekke
lijke, warme steenkleur waarbij de
hooger liggende partijen, inzonderheid
de hoekig gehouden kantlijnen, in den
oven een donkerder roestiger tiat aan
namen. Goed is ook de
Wa,terdrager" door Huss in een minder
gestyleerde, meer realistische uitvoering ea
De Gauvenet
werden de handels- en
verkoopsbelangen niet veronachtzaamd en zoo is na
de reorganisatie daarginds in Sèvres
vol vuur en toewijding gearbeid.
De resultaten van dien arbeid kan
men thans toetsen. En nu blijf ik het
jammer vinden dat men, naast het
nieuwe en te meer in dezelfde zaal,
het oude heeft opgesteld. Ik waardeer
de liefde en eerbied voor dat oude
maar het een doet aan het ander geen
goed. Het ware wijzer geweest en het
zou stellig een sterkeren indruk op den
beschouwer ijemaakt hebben als men
B'ich uitsluitend bepaald had tot het
toonen van het nieuwe! Het kunst
historisch curiosum hoo mooi en fijn
ook, (ik denk vooral aan de zoo kilwitte
groepen welke in grooten getale aan
wezig zijn) voegt zich niet bij werk
stukken waarin alles spreekt van een
verlangen zich los te rukken uit het
traditioneele. Doch hoe dan ook, men
kan zich verheugen over verkregen
resultaten waarbij hedendaagsche
beeldhouwers en kunstnij veren be
hulpzaam waren. Wat Bernard, Gau
venet, Huss, Kiss, Martel, Parayre,
Poisson en Pompon als plastici,
Bonfils, Diify, Fontaine, Jaulmes, Lissim,
Menu, Waroquier als decorateurs ge
ven is doordrenkt van den nieuwen
Jonge beer
heel mooi van modelléen patina is
Gauvenet's Ourson", als treffend
voorbeelden van wat Sèvres thans in
dit genre bereikt.
Vermeldenswaard zijn ook do grootu
vazen in porcelein uitgevoerd met
beschildering van Mlle Fonlaine.
Een merkwaardig voortbrengsel van
artistieke samenwerking is tenslotte
een deksel-pot waarvan de vorm door
Rapin is gevonden, de versiering door
Menu werd ontworpen terwijl J^erluc
zich met de beschildering belastte.
De voorstelling werd geïnspireerd door
het ultramoderne verkeo;- dat over de
zeeën heen de landen dor oude en
nieuwe wereld aan elkander ver
bindt.
Ook in geheel onversierde kunst
voorwerpen (ik doel hier speciaal op
de unica van Delachenal, in hoog vuur
geëmailleerd op hard en gepolijst
aardewerk) herkent men het streven
de schoonheid te die
nen, verheugd over de ?;^=^=!
uitkomsten eener reor
ganisatie welke niet an
ders dan bevorderlijk kan
zijn voorden room van do
Sèvresfabriek wier leider
inderdaad ten volle een,1
golukwonsch toekomt.
Martel Harmonicaspeler}
Tentoonstellingen
Kunsthandel Willem Brok,
Melkpid 25, Hilversum. Schilderijen door
Peter van der Braken. Tot 30 Nov.
Kunsthandel Goudstikker, Heeren
gracht 472. Schilderijen door Charley
Toorop, beeldhouwwerken en
teekeningen door Wolf Demeter. nJM-M
Kunstzaal 't Center. Torenstraat
140. Den Haag. Weefwerk Tot 2 Dec.
Kunstzoal W. Wagenaar, Nieuwe
Gracht 2 "> Utrecht. Teekeningen van
t.xuirijn van Tiel. Tot 2 December.
Kunsthandel Fetter, Spui 2, Am
sterdam. Platen voor de kinderkamer
en speelgoed door Co Egelie. Tot
O December.
Sl-ed. Museum, Amsterdam. Ten
toonstelling .,de V.A.N.K.".Tot6Dec.
Baarnsch Lyceum. Litho's en
houtsnodon van Jan Wittenberg. Tot
7 December.
Kunstkelder, Spui, Amsterdam.
Beeldende kunst en kunstnijverheid.
Tot 8 December.
Kunsthandel Mart. Liernur, Zee
straat 03, Den Ifaag. Werken door
Edzard Koning. Tot i) Dec. '-^
Huis Lambert van Meerten" Delft,
Meubels van Corn, van der Sluys.
Wandversiering en ander werk van
Jaap Gidifcng. Tot 9 December.
,.l)e Kring", Amsterdam. Aqua
rellen en teekeiiirigen van leden. Tot
9 December.
Arti et Amicitiae, Amsterdam. Ten
toonstelling Prof. Max Liebermann.
Tot 11 December.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam.
Werkeüdoor Jon. van llerwijnen.
Tot 14 December.
Kunsthandel Iluinck & Kcherjon,
Heerengracht 489, Amsterdam. Wer
ken door, te Parijs levende,
Italiaanscho kunstenaars. Tot 10 December.
Kunsthandel Fetter,Weteringschans
79, Amsterdam. Werken van L. W. B.
Wenckebach. Tot 30 December.
Kunsthandel Santee Landweer. Kei
zersgracht 463, Amsterdam. Werk
van Biolkine.
Kunstzaal Kees Hermsen. Noord
einde <S!)a. Den Haag. Schilderijen
van W. B. Tholen.
Stedelijk Museum, Amsterdam.
Vereenigirig Sint Lucas".
Kunsthandel t'Oldo-Iluus. Heeren
gracht 398. Amsterdam. Werken van
J. London. Tot 2 Januari.