Historisch Archief 1877-1940
?,
W!/ÉM
ff
Het andere Duitschland
Dr. P. H. Ritter Jr.
"V TGSOF
Stf ..ILl
?T' : ; Tri;v. , s t..;. v ;:r L
De Groene AmrtenJwniher van 2 December f933
Nó. 2948
Waarom wij het niet kunnen zien
Vier millioen Duitschers hebben hun stem
uitgebracht tegen het heerschend regime. Dit
'Vfibr millioen motieven om het Europeesche
Verzet tegen de .dictatuur in Centraal-Europa
dep inhoud te geven van verzet, tegen een stelsel,
en het vrij te houden van haat tegen-een volk.
Wie het Duitsche volk haat, omdat het zich
in zijn angst, in zijn behoefte aan een roes, heeft
overgegeven aan Hitler, doet niet anders dan zich
gedragen naar den wensch der Duitsche dictatuur.
Wie het Duitsche volk uitsluit van de Europeesche
eenheid, doet hetzelfde, wat de Duitsche macht
hebbers hebben misdreven tegenover de Joden:
een isolement kweeken, dat tot wanhoop leidt.
' Er is maar n machtsmiddel tegen de heer
schappij van het geweld, die in nieuwe vormen
haar kans beproeft in het uitgemergeld Europa;
dat wij onze waardeeringen stellen tegenover het
brute feit. De dominantie van krachtvergoding
en georganiseerde branie vindt . haar eenigen
gevaarlijken vyand in een ongelijksoortig bewapen
den tegenstand. Zoodra de tegenstand zich laat
beïnvloeden door wraak, legt de tegenstand het
al. Zoodra het denken met het bloed" beantwoord
wordt door iets anders dan denken met het hoofd,
heeft het denken met het bloed de overwinning
behaald. Wij, tegenstanders van het
nationaalsocialisme, hebben er ons dus rekenschap van te
geven, dat er binnen en buiten de gesloten muren
Van het Derde Rijk, nog honderdtallen begaafde
Duitschers, los van ras-vooroordeel en Staatsaanbid
ding arbeiden in den dienst der Europeesche cultuur.
' ??? » *
' Bij die waardeering van het andere Duitsch
land" stuiten wij op de grondoorzaken, die dat
andere Duitschland voor het oogenblik zijn kans
deden verliezen. Het demokratisch Duitschland
heeft zijn uur gehad, maar dat uur is hem niet
gegund. Het werd in den ban gedaan en
cijnsplichtig gemaakt, en het kwam in opstand niet
tegen den nieuwen koers, maar tegen de schat
plichtigheid aan het buitenland. De stelling
van Mowrer, dat in Duitschland de grondvoor
waarden tot een parlementair-demokratisch
stelael afwezig zouden zijn, is mij vaak door
Duitschintellectueelen van beteekenis bestreden. Maar
toen de demokrat ie in Duitschland aan het be
wind was, trok Poincaréheel Frankrijk door,
om er iederen Zondag in opwindende redevoerin
gen de Franschen tegen Duitschland op .te zetten.
De nieuwe drang naar nheid is in het Duitsche
volk verwekt, doordat het uitgestooten werd en
aan zichzelf overgelaten. Het ging de verscheiden
heid in eigen boezem haten, omdat men het weiger
de, deel te nemen aan de Europeesche verscheiden
heid, en het verstiet den Jood, om een uitweg
te zoeken voor eigen minderwaardigheidsgevoel.
Er is een kern van waarheid in de uitspraak van
von Coudenhove-Kalërgi, dat er een tragische
1 lotsgemeenschap bestaat tusschen het Duitsche
probleem en het Joodsche probleem, twee
_fjjnbogaafdey'volken, met een onuitbluschbare levens
kracht,'die door meerderheden (hier de Euro
fteesche, daar 'de Duitsche meerderheid) worden
'"Vertrapt, en dat die tragische' lotsgemeenschap
misschien den elders afwezigen anti-semitischen
waanzin in Duitschland verklaart.
Wanneer wij zoeken naar een formuleering van
de cultuurtaak, die aan het niet-Hitleriaansche
. V*~~ Duitschland is toegewezen, dan behoeven wij niet
, y? < lang te wachten om haar te vinden. Tegenover
l******* ^le afgeslotenheid en zelfverzadigdheid van het
_;^7V7j^Aaationaal-socialistische regiem, zoekt dit andere
' / Duitschland de wisselwerking met Europa. Het
dat het zich stelt is een veel positiever en
? veel nieuwer ideaal dan dat van het
nationaalsocialisme.
De'isolements-vergoding die het Hitleriaansche
stelsel voor Duitschland decreteert, de
isolementsvergoding, die het den waan geeft in zichzelf sterk
en volkomen te zijn, maar tegelijkertijd het
Duitsche volk afsluit van de Europeesche vol
komenheid: wij kennen haar al van vóór den
oorlog. Maar de wereldverachting, die het Duitsche
volk verbittert en terecht verbittert, te willen
opheffen door, evenals Vermeylen dat voor
Vlaanderen deed: zich Europeër te voelen omdat men
Duitscher is, dat is een geheel nieuwe gedachte!
En zoo staan er dus twee idealen tegenover
elkaar: alle algemeen-menschelijke cultuurwaarden
in te schakelen bij'eenineclianische staatseenheid,
maar Duitschland uit ie schakelen van het Euro
peesche leven' "??61 wel: de verschélo'enheid der
algemeen-menschéhjke«iultuurwaarden in
Duitschland te dulden, maaf het in te schakelen,....
eindelijk in te schakeen bij Europa.
t* *
Van deze Europeesche zending is het andere
Duitschland zich bewust. Het blijkt uit telkens
herhaalde uitingen in de periodieken der ver
volgden en niet-gedulden, dat er een
Europeeschgezind Duitschland gereed staat zoodra de politiek
van Versailles en de Hitler-dictatuur, die daar een
gevolg van is, zullen zijn geliquideerd. Ferdinand
lion geeft in zijn Selbstgesprach des
Europaers" (die Sammlung van Nov. 1933) deze ge
zindheid, met een duidelijkheid die niets
tewenschen laat, weer, «u hij ontwikkelt de beteekenis
der Europeesche gedachte tegenover den gesloten
eenheids-staat van Hitler met een zoo
onwedersprekelijke logica, dat deze redeneering, onder de
oogen verdient ? te komen van ieder Europeër
van goeden wille.
,,De eenheid van het derde Rijk," aldus Lion,
wanneer men ze heeft, dan heeft men het vol
komen in zich zelf opgesloten geluk. Dan is er
geen maatstaf meer buiten den eigen maatstaf.
Zelfs als men zich vergist, weet men het niet.
Niets dringt van buiten door, met vreemde aan
wijzingen, met waarschuwingen. Het is een geluk
als een slaap, zondeïbeangstigende droomen.
Maar het is een geluk,,dat tegengesteld is aan het
Europeesche wezen. Het Europeesche bewustzijn
ontstond uit een n/ei-identiekzijn met zichzelf.
Europa is in den loop der tijden geworden: indivi
dualistisch gebied. Het is bespeeld door verschil
lende, elkaar verdringende en met elkaar in
botsing gekomen culturen, het kwam uiterst
zelden tot een rustig, elementair, eenvoudig leven.
Het bleef onrustig, telkens opnieuw werd het
wakker geschud, en het kreeg een veelheid van
grondslagen, die een gunstigen bodem gaf voor
de ontwikkeling van de persoonlijkheid."
In die verscheidenheid, welke de ziel zelve
vormt van ons werelddeel een factor te zijn, dat
is de doelstelling van het andere Duitschland,
in tegenstelling tot het Derde Rijk dat streeft
naar elementair leven en aarde-gebondenheid.
Het verzaakt echter zijn Duitsche afkomst niet,
omdat het Europeesch wil zijn. In zijn bespreking
van Thomas Mann's nieuwe werk (Thomas Mann
is een typische vertegenwoordiger van het andere
Duitschland") schrijft Bruno Frank: In geen
andere levenslucht als de Duitsche kan zijn levens
werk groeien, echte geestelijke voorvaders heeft
hij slechts onder de Duitschers. En als het met
iemand zoo gesteld is, dan gaan vlecsch en huid
mee bij het loslaten van het onbewoonbaar ge
worden land. Het moeilijk te hebben, het zichzelf
moeilijk te maken, dat is ook in de kunst een
eisch van Duitsche eerzucht geweest." Het ont
roert ons, aldus een banneling geteekend te zien
als gehecht aan het land dat hem verstiet en
wij gevoelen er uit, hoe sterk ook de geesten der
Europeesch-georiënteerden zijn doortrokken van
de Duitsche ethiek die, als ze in zichzelf terugkeert,
zooals thans geschiedt, tot zelfbegoocheling leidt,
maar, zoodra zij haar Europeesche werking
verricht, aan onze cultuur een grondwaarde
toevoegt, die zij behoeft.
* *
*
Hoe komt het, dat wij het andere "Duitsch
land" niet zien? Omdat Hitler?Duitschland er
brutaal vóór is gaan staan, en het alle kansen
ontneemt om zich maar eenigszins te doen gelden.
De kanalen, waarlangs wij berichten ontvangen
over het Duitschland, dat in oppositie is, zijn vaak
verborgen en ondergrondsch en nog moet men,
om vrienden te sparen, berichten en
mededeelingen verzwijgen, en onttrekken aan de publici
teit. Een tweede moeilijkheid om het andere
Duitschland te bepalen, ligt hierin, dat het nalaat,
zich als een massaal nhei dsblok aan ons te
vertoonen, terwijl Hitler?Duitschland als een nheid
naar buiten paradeert, en die eenheid zóó opstelt,
dat men in het buitenland de scheuren niet ziet.
Het niet nationaal-socialistisch Dttitscbland
doet zich aan ons vóór als een geheel dat door on
samenhangende groepen wordt gevormd en daar
om niet i.oo makkelijk ligt in de waarneming.
Maar het i« er, en het is mér nog, dan men ver
moedt. Het verzamelt zijn troepen in het buiten
land, maar het heeft óók, telkens opnieuw, den
moed, er gevangenisstraf en concentratie-kamp
voor te wagen om uit te komen voor zijn over
tuiging. Voor zoover er van groeps-onderscheiding
sprake is, kan men enkele kernen aanduiden,
waarin de verzetsgedachte duidelijk ligt uitge
sproken. Met opzet zonder ik hier Marxistische
groepen uit. Het nationaal-socialisme heeft de
taktiek om zelf zijn vijanden aan te wijzen, en
daardoor aan den buitenstaander de figuur te
doen aanschouwen, die het zelf wenscht. In de
anti-these Marxistisch?nationaal-socialistisch ligt
het conflict van het nationaal-socialisme met zijn
tegenstanders niet bepaald. Deze
nationaal-socialistische voorstelling is een verdraaiing van de
werkelijkheid. Óók Duitsche burgerlijke elemen
ten bevinden zich tegenover den nazi-staat, en
de groepen van intellectueelen, waarvan er ver
jaagd zijn om een of andere niet-Arische bet
overgrootmoeder, die zich in het buitenland
organiseeren en hun geschriften van het buiten
land uit laten verspreiden, bevatten in hoofdzaak
elementen, die vreemd zijn aan alle politiek.
* *
Maar er is n belangrijke groep, waarin het
merg van het ras"-eigene Duitschland vertegen
woordigd is, waarin het verzet binnen de eigene
volksgemeenschap zoo hevig leeft, dat men het
als een ernstige bedreiging kan aanmerken voor de
kunstmatige eenheid. Het zijn de Duitsche
Protestantsche christenen, die tegen de zoogenaamde
Duitsche christenen" met hun Arischen" Heiland
in verzet komen. Zij weigeren de Jezus-gestalte
te aanvaarden, die de nationaal-socialistische
Staat voor de Kerk gereed heeft, zij begeeren
een christendom te belijden uit Christus en niet
uit den Staat. Hetgeen wij omtrent deze beweging,
die zich in het bizonder in Westfalen schijnt te
ontwikkelen, van bevriende theologische zijde
vernamen, roept de tijden der reformatie, met haar
kettervervolgingen en geheime bijeenkomsten, voor
onzen geest terug. Er wordt geworsteld om vrij
heid in het Duitsche protestantisme.
Hier vindt de Daitsch-nationale eenheidsstaat
misschien zijn grootste bedreiging. Want dit
christendom is overtuigd, en het leeft uit ouder
overlevering dan het nationaal-socialisme ver
mag. Het heeft levende en door de historie gegroeide
verbinding met een algemeen humanisme, dat
door de nationaal-socialistische doctrine in den
ban is gedaan. En het heeft zijn voormannen
(Barth en Beunner) aan zijn spits. Wat kan het
schelen of deze voormannen Zwitsers zijn, wanneer
zij zuiverder de innerlijke overtuiging van het
Daitsche protestantisme vertolken dan de natio
naal-socialistische Staatskerk van den Oosten
rijker Hitler? Karl Barth heeft in een reeks
brochures, en daarvan is zijn brochure:
Theolgische Existenz heute" de pittigste, aan de Heeren
in Berlijn vierkant de waarheid gezegd. Ik citeer
eenige uitspraken: De kerk heeftnietdenmensch,
en daarom ook niet het Daitsche volk te dienen.
De Daitsche Evangelische kerk is de Kerk van
het Daitsche Evangelische volk. Zij dient alleen
het woord Gods. Het is Gods wil en werk, wanneer
door Zijn Woord de mensch en daardoor ook het
Duitsche volk gediend wordt. De gemeenschap
der tot de Kerk behoorenden wordt niet door het
bloed en niet door het ras, maar door den heiligen
geest en door den doop bepaald. Wanneer het ambt
van Rijksbisschop mogelijk zou zijn, dan zou het
in geen geval naar politieke gezichtspunten en
methoden, maar door de vertegenwoordigers der
Kerk onder het gezichtspunt der Kerkelijke
eigenheid moeten worden bezet."
In deze Protestantsche actie breekt zich de
oude, Germaansche vrijheidsdrang van het Duit
sche volk, en de oude begeerte, zich aan
universeele waarden verbonden te voelen, baan.
En dat de woorden die ik citeerde kunnen
gezegd en geschreven worden in het aan alle
kanten zijn vijanden beloerende en belemmerende
Derde Rijk, het is een bewijs van de kracht
van dézen tegenstand.
Goddank! Er ligt een onoverwonnen, vrij
Duitschland onder het gepleisterde graf van den
huidigen praalstaat. Het beukt tegen de wanden
van zijn gevangenis en het zal zich verheffen,
zoodra zijn uur daar is, om Duitschland.... en
dan voorgoed terug te geven aan de wereld.
-../
X