Historisch Archief 1877-1940
No. 29«8
De Groene Amsterdammer Van 2 December 1933
Toegepaste kunst
SbS -, 4
?:Schimmenspel
Chiel de Boer
Otto van Tussenbroek
Het is alweer eenige jaren geleden
(men vindt het artikel vergezeld van
een tweetal afbeeldingen in dit week
blad van 10 April 1927) dat ik van de
vermakelijke schimmenspelen door
Chiel de Boer gewag maakte; sinds
dien heeft zijn talent als ztftiger en
dichter van liedjes en maker van
schimmen zich gestadig ontwikkeld
' en stellig kan er van grooten vooruit
gang sprake zijn.
Er is in alles meer zekerheid ge
komen, het dilettantistische element
is overwonnen, het lied werd hoofd
en de schimmen bijzaak weliswaar,
doch de Boer deed niettemin als
sehimmensHVJder aardige vondsten
o.m. door dwars tegen de traditie
van het van ter zijde bezien silhouet
Uitnoodigingskaort voor het
schimmenspel \
uitgaande, sommige gestalten recht
op den toeschouwer te doen afkomen
op een weg met sterk perspectivisch
verloopende lijnen of wel door enkele
koppen in plaats van in profiel, vol
komen en face" weer te geven.
Men herkent ook een verlangen naar
meer beweging, goed gevonden is ook
het in een geheel zwart vlak open
snijden van lichtende partijen en dit
alles bedoeld als illustratie van het
geen daarbij, met luit- of pianospel
begeleid, gevoelig en beschaafd ge
zongen wordt.
Dat Kingen van de Boer is iets
heel eigens. Het is fijn en broos, zonder
ooit sentimenteel te worden, want
daar zorgt deze zelf-bespotter wel
voor, die eoo'n beetje het type is van
een Jack-in-the-box ! Zóó heb je hem,
en zoo heb je hem niet; hij is weg eer
je het weet en hij is er weer als je
hem 't minst verwacht.
En dit niet zoozeer uiterlijk als ook
innerlijk, want deze welhaast al te
bescheidene (wat des te meer opvalt
in een tijd, rijk aan
over^het-paard-getilden!....) is iemand die graag
geeft en terug neemt, n die eigenlijk
altijd op een tweesprong schijnt te
leven; n die als een Pierrot met een
lach en een traan het leven bemint,
maar zich toch daarin niet geheel
thuis gevoelt. Hij is de geboren mini
aturist met een melancholischen on
dertoon in zijn wezen. Een groot
klein-kunstenaar, die op zijn. best is
in eigen omgeving en in een klein
gezelschap; wat hij geeft is in alle
opzichten kamermuziek van het beste
soort.
Niets echter is moeilijker dan in het
kleine het groote te raken en stellig
is deze amateur sterker en inniger
dan menig algemeen erkend
man-vanhet-vak hier te lande. Wat mij betreft:
ik ken er geen die met beschaving en
geest ook maar in zijn schaduw kan
staan, waarbij komt dat bij het
meerendeel der Nederlandsche
chansonniers het hoog-haarlemmerdijks blijft
overheerschen.
|| Het vermakelijke en aantrekkelijke
daarenboven is wel dat men bij
voortduring vreest, dat er iets mis zal
gaan, hoewel alles toch op rolletjes
loopt en mocht er eens iets haperen
dan kan men er verzekerd van zijn
dat de kunstenaar een opmerking
weet te plaateen, zoo langs den neus
weg, welke op zijn onverwachtst heel
het gehoor in n lachstuip brengt !
De eenige die dan niet lacht.... is
Chiel de Boer !....
Ik heb dat alles kort geleden
opnieuw beleefd in een tot cabaret
omgetooverden stal te Maarssen. Daar
was weer de uil met zijn
fluitketeltuitbek en kolenemmer-lijf; daar wa
ren weer de rieten schalen met goede
gaven voor den inwendigen menseh,
welke van de zoldering afdaalden;
daar liet zich ook Chiel's Ander-ik"
hooren met zijn eivormigen houten
hoofd en klepperenden kikkerbek;
daar las men weer de spreuken aan
den wand als:
Wo man raucht da kannst du
ruhig harren,
Böse Menschen haben nie Zigarren"
en men genoot ook volop van de
mooie oude chansons, die nooit hun
charme zuilen verliezen zoo lang er
nog liedjeszangers op aarde zullen zijn.
Een der beste nummers van liet
vlot afgewerkt programma waaraan
de bekende pianist en syncopator
ffan Beuker zijn gewaardeerde mede
werking verleende (om van den
gemoedelijken en keurig
geuniformeerden kapitein der Genie parlant au
public" in de onvermijdelijke pauze's
niet nader te reppen) was wel het
optreden van Professor de Boer
(iemand, zér na verwant aan Chiel
de Boer den
tandarts-chansonnierschimmenschuiver, naar het scheen)
met een wetenschappelijke" voor
dracht over de Schepping" zoo
nonsensikaal dat men het niet kan
na vertellen. Alles echter saamgevat:
,een zér geslaagde avond op welken
men vergat:... in Holland te zijn....
Tentoonstellingen
Kunsthandel Fetter, Spui 2, Am
sterdam. Platen voor de kinderkamer
en speelgoed door Co Egelie. Tot
6 December. l
! Sted., Museum, Amsterdam. Ten
toonstelling de V.A.N.K.".Tot 6 Dec.
Baarnsoh Lyceum. Litho's en
houtsneden , van Jan Wittenberg. Tot
7 December...,
Kunstkelder, Spui, Amsterdam.
Beeldende kunst en kunstnijverheid.
Tot 8 December.
Kunstkelder, Spui, Amsterdam.
Werken van Ina Hooft en Henk
Schuurman. Tot 8 December.
Kunsthandel Mart. Liernur, Zee
straat 63, Den Haag. Werken door
Bdzard Koning. Tot 9 Dec.
Huis Lambert van Meerten" Delft.
Meubels van Corn, van der Sluys.
Wandversiering en ander werk van.
Jaap Gidding. Tot 9 December.
,,De Kring", Amsterdam. Aqua
rellen en teekeningen van leden. Tot
9 December.
Arti et Amicitiae, Amsterdam. Ten
toonstelling Prof. Max Liebermann.
Tot 11 December.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam.
Werken door Jon. van Herwijnen.
Tot 14 December.
Kunstzalen A. Vecht. Eokin 122,
Amsterdam. Schilderijen, aquarellen,
etsen, enz. door Sal. Meyer. Tot
15 December.
Kunsthandel Huinck & Scherjon,
Heerengracht 489, Amsterdam. Wer
ken door, te Parijs levende,
Italiaansche kunstenaars. Tot 16 December.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam.
Plastieken door Fritz J. Kornuis.
Tot 21 December.
Atelier van Lea H. Halpern, Plan
tage Fransche laan 25 beneden, Am
sterdam. Pottenbakkerskunst. Tot 23
December (Gesloten 2, 9, 16 Dec.)
Palais des Beaux-Arts, rue
Bavenstein, Brussel. Werken van Isidore
Op\>mer. Tot 24 December.
Buffa, Amsterdam. Kleinwerk,
schetsen in kleur en teekening, door
Leo Gestel. Tot 30 December.
Kunsthandel Fetter, Weteringschans
79, Amsterdam. Werken van L. W. K.
Wenckebach. Tot 30 December.
Kunsthandel Aalderink, Jacob v.
Lennepkade 55. Amsterdam. Grafisch
werk door Kathe Kollwitz. Tot 31
December.
Kunsthandel Santee Landweer. Kei
zersgracht 463, Amsterdam. Werk
van Bielkine.
Kunstzaal Kees Hermsen. Koord
einde 89a. Den ITaag. Schilderijen
van W. B. Tholen.
Stedelijk Museum, Amsterdam.
Vereeniging Sint Lucas".
Kunsthandel 't Olde-IIuus,
Heerengracht 398. Amsterdam. Werken van
J. London. Tot 2 Januari.
Carltonnade
Een Sinterklaasavond in het Carlton.
Ik, de goede Sint uit Spanje, sta bekene
als kindervriend,
Maar de ouders van de kind'ren hebben
óók wel iets verdiend.
Daarom zal 'k dit jaar n avond met
n.ijn knecht in 't Carlton zijn
En d'aanwezigen tracteeren op muziek
en marsepein.
'k Ben in 't Carlton gaan logeeren in een
fraai appartement,
Want 'k word na zoo'n reis-uit-Spanje
zelf óók wel eens graag verwend.
Dinsdag is het feest voor kind'ren, Zaterdag
voor d'oudelui:
Komt op dien dag naar het Carlton, 'If ben
in een goedgei-ische bui.
'k Zal het feest persoonlijk leiden met mijn
rooden tabberd aan,
En 'k zag zorgen dat mijn vrienden zeer
tevreden huiswaarts gaan.
Zwarte Piet is nu al bezig met sorteeren. ,..
Op mijn wenk
Krijgen Zaterdag de gasten van het Carlton
een geschenk.
Romeo Silva en Codólban zorgen voor het
luid geraas:
Dat 't een vroolijk feest zal worden,
garandeert u: Sinterklaas.
Op den vroolijken Sinterklaasavond in het
Carlton (Zaterdagavond a.?.), gelden de ge
wone dinerprijzen: ?3.?, ?4.?en ?5.??.
BUITENLAND:
Een groot Braziliaansch orkest naar
ons land.
Brazilië, de Zuid-Amerikaansche republiek,
welke bijna zoo groot is als geheel Europa, het
land van bloemen en moerassen, van majes
tueuze rivieren en ondoordringbare wouden, van
bonte vogels en gonzende muskieten, van on
afzienbare pampa's en groote koffieplantages,
Brazilië, de grootste Latijnsche republiek ter
wereld, heeft een bevolking van tusschen de 20
en 25 millioen: en de gaucho's met hun
sombreros op, zijn er gauw bereid hun manchete
te trekken, maar die bevolking is grootendeels
energiek en ijverig, gastvrij en muzikaal. Die
muzikaliteit valt den toerist telkens op en een
goed Braziliaansch orkest heeft dan ook bijzon
dere kwaliteiten en eens eet apart repertoire;
het speelt tango's onvergelijkelijk, maar het
speelt ook de nieuwste Schlagers van het mo
derne repertoire, vooral a's het in de wereldstad
Rio de Janeiro naam heeft moeten maken.
Dit is het geval met Romeo Silva's Brazi
liaansch orkest. Zelden zal men zulk spelen en
zingen hebben gehoord, en zelden zal het voor
komen dat zulk een orkest den oceaan over
steekt om in het kleine Holland op te treden.
Romeo Silva en zijn Brazilianen hebben de
groote reis echter aanvaard, en vanaf Vrijdag
l December treden zij lederen middag en
iederen. avond in het Catlton op. Zij werden
in Rio de Janeiro uitbundig toegejuicht, en
zullen ongetwijfeld ook in Amsterdam succes
hebben.
i STADSNIEUWS' "
/ Thé-dansant met nieuwe attracties.
Debuut van een Egypti«chen fakir.
De directie van het Carlton heeft besloten
een serie attractie-thé's te geven. Bij deze thé's,
welke vanaf l December iederen middag wor
den gegeven, zal bij het thé-complet (waar
voor de oude prijs ?1.50 blijft gehandhaafd),
een keur van delicatessen worden geserveerd,
artisten treden op, de dansmuziek wordt ge
speeld door Romeo Silva's Braziliaansch orkest.
Een extra attractie, waarop Aa aandacht dient
te worden gevestigd, is bovendien het eerste
optreden in Nederland van den Egyptischen
fakir Desouki Hassanein Mohamed, die onder
het mompelen van zijn tooverspreuk
guiliguili", de wonderlijkste dingen doet. Hij trad
op voor de Engelsche en Deensche koninklijke
familie, hij heeft het publiek te Londen, Parijs
en New York verbaasd doen staan^over zijn pres
taties hij is geen goochelaar die met apparaten
werkt, of achter het voetlicht met donkere
gordijnen, maar hij komt aan uw tafeltje, en
volbrengt, zonder eenig hulpmiddel, wonderen,
die nog nooit iemand heeft kunnen verklaren.
Iedereen zal Guili-Guili", den fakir wille'n
zien: ook des avonds bij het diner-dansant za
hij optreden.