De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 2 december pagina 9

2 december 1933 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

No. 29«8 De Groene Amsterdammer Van 2 December 1933 Toegepaste kunst SbS -, 4 ?:Schimmenspel Chiel de Boer Otto van Tussenbroek Het is alweer eenige jaren geleden (men vindt het artikel vergezeld van een tweetal afbeeldingen in dit week blad van 10 April 1927) dat ik van de vermakelijke schimmenspelen door Chiel de Boer gewag maakte; sinds dien heeft zijn talent als ztftiger en dichter van liedjes en maker van schimmen zich gestadig ontwikkeld ' en stellig kan er van grooten vooruit gang sprake zijn. Er is in alles meer zekerheid ge komen, het dilettantistische element is overwonnen, het lied werd hoofd en de schimmen bijzaak weliswaar, doch de Boer deed niettemin als sehimmensHVJder aardige vondsten o.m. door dwars tegen de traditie van het van ter zijde bezien silhouet Uitnoodigingskaort voor het schimmenspel \ uitgaande, sommige gestalten recht op den toeschouwer te doen afkomen op een weg met sterk perspectivisch verloopende lijnen of wel door enkele koppen in plaats van in profiel, vol komen en face" weer te geven. Men herkent ook een verlangen naar meer beweging, goed gevonden is ook het in een geheel zwart vlak open snijden van lichtende partijen en dit alles bedoeld als illustratie van het geen daarbij, met luit- of pianospel begeleid, gevoelig en beschaafd ge zongen wordt. Dat Kingen van de Boer is iets heel eigens. Het is fijn en broos, zonder ooit sentimenteel te worden, want daar zorgt deze zelf-bespotter wel voor, die eoo'n beetje het type is van een Jack-in-the-box ! Zóó heb je hem, en zoo heb je hem niet; hij is weg eer je het weet en hij is er weer als je hem 't minst verwacht. En dit niet zoozeer uiterlijk als ook innerlijk, want deze welhaast al te bescheidene (wat des te meer opvalt in een tijd, rijk aan over^het-paard-getilden!....) is iemand die graag geeft en terug neemt, n die eigenlijk altijd op een tweesprong schijnt te leven; n die als een Pierrot met een lach en een traan het leven bemint, maar zich toch daarin niet geheel thuis gevoelt. Hij is de geboren mini aturist met een melancholischen on dertoon in zijn wezen. Een groot klein-kunstenaar, die op zijn. best is in eigen omgeving en in een klein gezelschap; wat hij geeft is in alle opzichten kamermuziek van het beste soort. Niets echter is moeilijker dan in het kleine het groote te raken en stellig is deze amateur sterker en inniger dan menig algemeen erkend man-vanhet-vak hier te lande. Wat mij betreft: ik ken er geen die met beschaving en geest ook maar in zijn schaduw kan staan, waarbij komt dat bij het meerendeel der Nederlandsche chansonniers het hoog-haarlemmerdijks blijft overheerschen. || Het vermakelijke en aantrekkelijke daarenboven is wel dat men bij voortduring vreest, dat er iets mis zal gaan, hoewel alles toch op rolletjes loopt en mocht er eens iets haperen dan kan men er verzekerd van zijn dat de kunstenaar een opmerking weet te plaateen, zoo langs den neus weg, welke op zijn onverwachtst heel het gehoor in n lachstuip brengt ! De eenige die dan niet lacht.... is Chiel de Boer !.... Ik heb dat alles kort geleden opnieuw beleefd in een tot cabaret omgetooverden stal te Maarssen. Daar was weer de uil met zijn fluitketeltuitbek en kolenemmer-lijf; daar wa ren weer de rieten schalen met goede gaven voor den inwendigen menseh, welke van de zoldering afdaalden; daar liet zich ook Chiel's Ander-ik" hooren met zijn eivormigen houten hoofd en klepperenden kikkerbek; daar las men weer de spreuken aan den wand als: Wo man raucht da kannst du ruhig harren, Böse Menschen haben nie Zigarren" en men genoot ook volop van de mooie oude chansons, die nooit hun charme zuilen verliezen zoo lang er nog liedjeszangers op aarde zullen zijn. Een der beste nummers van liet vlot afgewerkt programma waaraan de bekende pianist en syncopator ffan Beuker zijn gewaardeerde mede werking verleende (om van den gemoedelijken en keurig geuniformeerden kapitein der Genie parlant au public" in de onvermijdelijke pauze's niet nader te reppen) was wel het optreden van Professor de Boer (iemand, zér na verwant aan Chiel de Boer den tandarts-chansonnierschimmenschuiver, naar het scheen) met een wetenschappelijke" voor dracht over de Schepping" zoo nonsensikaal dat men het niet kan na vertellen. Alles echter saamgevat: ,een zér geslaagde avond op welken men vergat:... in Holland te zijn.... Tentoonstellingen Kunsthandel Fetter, Spui 2, Am sterdam. Platen voor de kinderkamer en speelgoed door Co Egelie. Tot 6 December. l ! Sted., Museum, Amsterdam. Ten toonstelling de V.A.N.K.".Tot 6 Dec. Baarnsoh Lyceum. Litho's en houtsneden , van Jan Wittenberg. Tot 7 December..., Kunstkelder, Spui, Amsterdam. Beeldende kunst en kunstnijverheid. Tot 8 December. Kunstkelder, Spui, Amsterdam. Werken van Ina Hooft en Henk Schuurman. Tot 8 December. Kunsthandel Mart. Liernur, Zee straat 63, Den Haag. Werken door Bdzard Koning. Tot 9 Dec. Huis Lambert van Meerten" Delft. Meubels van Corn, van der Sluys. Wandversiering en ander werk van. Jaap Gidding. Tot 9 December. ,,De Kring", Amsterdam. Aqua rellen en teekeningen van leden. Tot 9 December. Arti et Amicitiae, Amsterdam. Ten toonstelling Prof. Max Liebermann. Tot 11 December. Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Werken door Jon. van Herwijnen. Tot 14 December. Kunstzalen A. Vecht. Eokin 122, Amsterdam. Schilderijen, aquarellen, etsen, enz. door Sal. Meyer. Tot 15 December. Kunsthandel Huinck & Scherjon, Heerengracht 489, Amsterdam. Wer ken door, te Parijs levende, Italiaansche kunstenaars. Tot 16 December. Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Plastieken door Fritz J. Kornuis. Tot 21 December. Atelier van Lea H. Halpern, Plan tage Fransche laan 25 beneden, Am sterdam. Pottenbakkerskunst. Tot 23 December (Gesloten 2, 9, 16 Dec.) Palais des Beaux-Arts, rue Bavenstein, Brussel. Werken van Isidore Op\>mer. Tot 24 December. Buffa, Amsterdam. Kleinwerk, schetsen in kleur en teekening, door Leo Gestel. Tot 30 December. Kunsthandel Fetter, Weteringschans 79, Amsterdam. Werken van L. W. K. Wenckebach. Tot 30 December. Kunsthandel Aalderink, Jacob v. Lennepkade 55. Amsterdam. Grafisch werk door Kathe Kollwitz. Tot 31 December. Kunsthandel Santee Landweer. Kei zersgracht 463, Amsterdam. Werk van Bielkine. Kunstzaal Kees Hermsen. Koord einde 89a. Den ITaag. Schilderijen van W. B. Tholen. Stedelijk Museum, Amsterdam. Vereeniging Sint Lucas". Kunsthandel 't Olde-IIuus, Heerengracht 398. Amsterdam. Werken van J. London. Tot 2 Januari. Carltonnade Een Sinterklaasavond in het Carlton. Ik, de goede Sint uit Spanje, sta bekene als kindervriend, Maar de ouders van de kind'ren hebben óók wel iets verdiend. Daarom zal 'k dit jaar n avond met n.ijn knecht in 't Carlton zijn En d'aanwezigen tracteeren op muziek en marsepein. 'k Ben in 't Carlton gaan logeeren in een fraai appartement, Want 'k word na zoo'n reis-uit-Spanje zelf óók wel eens graag verwend. Dinsdag is het feest voor kind'ren, Zaterdag voor d'oudelui: Komt op dien dag naar het Carlton, 'If ben in een goedgei-ische bui. 'k Zal het feest persoonlijk leiden met mijn rooden tabberd aan, En 'k zag zorgen dat mijn vrienden zeer tevreden huiswaarts gaan. Zwarte Piet is nu al bezig met sorteeren. ,.. Op mijn wenk Krijgen Zaterdag de gasten van het Carlton een geschenk. Romeo Silva en Codólban zorgen voor het luid geraas: Dat 't een vroolijk feest zal worden, garandeert u: Sinterklaas. Op den vroolijken Sinterklaasavond in het Carlton (Zaterdagavond a.?.), gelden de ge wone dinerprijzen: ?3.?, ?4.?en ?5.??. BUITENLAND: Een groot Braziliaansch orkest naar ons land. Brazilië, de Zuid-Amerikaansche republiek, welke bijna zoo groot is als geheel Europa, het land van bloemen en moerassen, van majes tueuze rivieren en ondoordringbare wouden, van bonte vogels en gonzende muskieten, van on afzienbare pampa's en groote koffieplantages, Brazilië, de grootste Latijnsche republiek ter wereld, heeft een bevolking van tusschen de 20 en 25 millioen: en de gaucho's met hun sombreros op, zijn er gauw bereid hun manchete te trekken, maar die bevolking is grootendeels energiek en ijverig, gastvrij en muzikaal. Die muzikaliteit valt den toerist telkens op en een goed Braziliaansch orkest heeft dan ook bijzon dere kwaliteiten en eens eet apart repertoire; het speelt tango's onvergelijkelijk, maar het speelt ook de nieuwste Schlagers van het mo derne repertoire, vooral a's het in de wereldstad Rio de Janeiro naam heeft moeten maken. Dit is het geval met Romeo Silva's Brazi liaansch orkest. Zelden zal men zulk spelen en zingen hebben gehoord, en zelden zal het voor komen dat zulk een orkest den oceaan over steekt om in het kleine Holland op te treden. Romeo Silva en zijn Brazilianen hebben de groote reis echter aanvaard, en vanaf Vrijdag l December treden zij lederen middag en iederen. avond in het Catlton op. Zij werden in Rio de Janeiro uitbundig toegejuicht, en zullen ongetwijfeld ook in Amsterdam succes hebben. i STADSNIEUWS' " / Thé-dansant met nieuwe attracties. Debuut van een Egypti«chen fakir. De directie van het Carlton heeft besloten een serie attractie-thé's te geven. Bij deze thé's, welke vanaf l December iederen middag wor den gegeven, zal bij het thé-complet (waar voor de oude prijs ?1.50 blijft gehandhaafd), een keur van delicatessen worden geserveerd, artisten treden op, de dansmuziek wordt ge speeld door Romeo Silva's Braziliaansch orkest. Een extra attractie, waarop Aa aandacht dient te worden gevestigd, is bovendien het eerste optreden in Nederland van den Egyptischen fakir Desouki Hassanein Mohamed, die onder het mompelen van zijn tooverspreuk guiliguili", de wonderlijkste dingen doet. Hij trad op voor de Engelsche en Deensche koninklijke familie, hij heeft het publiek te Londen, Parijs en New York verbaasd doen staan^over zijn pres taties hij is geen goochelaar die met apparaten werkt, of achter het voetlicht met donkere gordijnen, maar hij komt aan uw tafeltje, en volbrengt, zonder eenig hulpmiddel, wonderen, die nog nooit iemand heeft kunnen verklaren. Iedereen zal Guili-Guili", den fakir wille'n zien: ook des avonds bij het diner-dansant za hij optreden.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl