Historisch Archief 1877-1940
Mijpf AfPl^TO^ï* «TH «T «w* i f S t .r*" > , ?? * i
GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
Onder hoofdredactie van A. C Josephus Jitta
medactenren: L. J. Jordaan, F. G. Scheltema en M. Kann. Secretaris der redactie: C. F. v. Dan
Keizersgracht 3SS, Amsterdam C - Telefoon 37964 - Postgiro 72880 - Gem. Giro G. 1000
Opgericht in 1877
No. 2949
Zaterdag 9 December 1933
De oplossing van het
radio vraagstuk ?
Of de nieuwe zender eigendom zal zijn
van den staat of van een particuliere
vereeniging en of de nieuwe organisatie een
overheidsbedrijf zal zijn dan wel een
gemengd bedrijf, doet niet veel ter zake.
Hoofdzaak ia, 'dot bij de verdeeling van
den zendtijd onderscheid zal worden gemaakt
tusschen programma's, die een algemeen
karakter dragen en programma's die een
bepaald politiek of godsdienstig karakter
dragen.
Bij de verdeeling van de functies in het zittende
-kabinet werd de portefeuille van Binnenlandsche
Zaken toegewezen aan den antirevolutionnair Mr.
J. A. de Wilde, de portefeuille van Waterstaat
aan den liberaal Ir. J. A. Kalff. Tevens Werd
bepaald, dat het staatsbedrijf der post, telegrafie
«n telefonie van het departement van Waterstaat
over zou gaan naar het departement van Binnen
landsche Zaken.
Br steekt in het karakter van die beide depar
tementen niets, dat het postbedrijf meer geschikt
maakt voor Binnenlandsche Zaken, dan voor den
Waterstaat. Onder het laatste departement res
sorteeren de spoorwegen, op welk gebied de nieuwe
minister wel bijzonder deskundig is. Spoorweg,
post, telegraaf en telefoon zijn van oudsher ver
want geweest. Daarentegen kan onder Binnen
landsche Zaken alles wat men wil worden onder
gebracht, behalve misschien.... buitenlandsche
zaken.
Het zullen wel overwegingen van politieken aard
izijn geweest, die er toe hebben geleid, dat men
-de oplossing van het radiovraagstufc liever wilde
opdragen aan een minister van rechts, dan van
links. En dat is zoo gek nog niet. Immers de
rechterzijde moet althans eenigermate terugkomen
?op haar tot dusverre ingenomen standpunt en een
-dergelijke zwenking kan een geestverwant met
:meer elegantie tot stand brengen, dan een
poliiieke tegenstander.
De nieuwe Minister van Binnenlandsche Zaken
heeft de vertegenwoordigers van de vier
omzendvereenigingen, de A.V.B.O., de V.A.B.A., de
K.R.O. ende N.C.B.V., de voorzitter van den
Radioraad en eenige deskundige ambtenaren op zijn
-departement bij elkaar geroepen. Hij heeft mede
gedeeld, dat de nieuwe zender, waarvoor de A.V.
E.O. reeds langen tijd liet kapitaal had bijeenge
bracht van staatswege zal worden gesticht. Hij
verlangt, dat de vier omzendvereenigingen zullen
samenwerken, bij voorkeur door middel va~n een
op te richten gemengd bedrijf. Wanneer zulks niet
anders mogelijk is, zal de eiploitatie van den zen
der door een staatsbedrijf geschieden.
De A.V.R.O. heeft aanhankelijk bezwaar ge
maakt. Zij zou er de voorkeur aan gegeven hebben
zelf den zender te mogen bouwen. Maar tenslotte
heeft zij zich bereid verklaaW mede te werken.
Het is dus zeer aannemelijk, dat de stichting
van het gemengde bedrijf (Nationaal Radiobedrijf ?)
binnenkort haar beslag zal krijgen.
Ongeveer tegelijkertijd heeft de Minister een
tweede belangrijke mededeeling gedaan. Nog steeds
overweegt de regeering de instelling van een admi
nistratieve rechtspraak betreffende de geschillen,
die over de censuur op de programma's kunnen
ontstaan. Hij heeft thans medegedeeld, dat hij zelf
in hoogste instantie die geschillen zal beslissen.
Dat lijkt mij juist gezien. .Het is uiterst moeilijk
de normen, die voor de censuur op de programma's
zullen gelden anders dan in vage bewoordingen
vast te stellen. De interpretatie van hetgeen in
strijd met de openbare orde of de zedelijkheid is,
kan beter door de overheid worden beslist, dan
door de rechterlijke macht. Daarmede is het laatste
woord in deze materie trouwens niet gesproken.
De Staten-Generaal kunnen de Ministers nog ter
verantwoording roepen. /
Of de nieuwe zender eigendom zal zijn van den
staat of van een particuliere vereeniging en of de
nieuwe organisatie een overheidsbedrijf zal zijn, dan
wel een gemengd bedrijf, doet niet veel ter zake.
Hoofdzaak is echter, hoe de zendtijd zal worden
verdeeld.
Tot dusverre werd de zendtijd in vier parten
gedeeld en elk van de vier omroepvereenigingen
kreeg tevens een kwart van het algemeene pro
gramma te verzorgen.
Die opzet is volkomen verkeerd on moet ver
anderd worden. Het maakt een zeer groot verschil,
of een vereeniging een algemeen karaktsr draagt,
of een bepaald politiek of godsdienstig karakter.
Er zijn gelukkig nog altijd oen groot aantal onder
werpen, die de alg3m93n? belangstelling hebben
en die geen speciaal godsdienstig of politiek karak
ter dragen, zouals de meeste coacerfcsn en ean
aantal redevoeringen.
De nieuwe organisatie zal, vermoed ik, de moge
lijkheid scheppen, dat binnen haar kader een com
missie jvoor het algemeen programma zal worden
ingesteld, waarin o.a. eenige vertegenwoordigers
van elk der vier omroepvereenigingen zitting zullen
nemen. Op die wijze krijgt het algemeene program
ma een ander karakter. En hot ligt voor de hand
voor dat algemeene programma het grootste deel
of althans de helft van den zendtijd te bestemmen
Inhoud:
i. Prof. Mr. A. C. Josephus Jitta, Het radio
vraagstuk.
2. Jhr. Mr. G. W. van der Does, Problemen
rondom Minister Colijn.
3. L. J. Jordaan, Het Rijksdagbrandproces.
4. Mr. Joh. Huyts, Boekbespreking. Melis
Stoke, Sinterklaas 1933.
5. Constant van Wessem, Muziek. B. van
Vlijmen, De vier Heemskinderen.
6. H. van Loon, Europeesch geestesleven.
7. Dr. P. van Olst, Destilleeren in vacuo.
g. F. Spittel, Pander's postjager.
10?ii. L. J. Jordaan, Bioscopy.
12. Albert Heiman, Een nieuwe Unamuno.
«3. A. Plasschaert en A. E. v. d. Tol, Schilder
kunst.
15. C. A. Klaasse, Overmatige invoer.
16. Mr. H. Scholte, Dramatische kroniek.
17 Alex Zaan, De schimmel-plaag.
18 Uit het Kladschrift van Jantje. ? Alida
Zevenboom, Croquante croquetjes.
19. H. Levendig, Krachtmensch, teekeningen
J. F. Doeve.
20. Charivaria. Letterraadsel.
Omslag: Spelproblemen.
Viooltjes
VoortreffelQk* ?
chocolade In d«n
vorm van vfoolllM.
Een spectofitw.
RINGER5
Let op den naaatl
en voor de speciale programma's hetgeen over
schiet.
* *
*
Het nieuwe kabinet dient zich bij voorkeur aan
als een crisiskabinet en niet als een nationaal
kabinet. Wanneer de crisis maar lang genoeg
duurt, zal het kabinet op den duur. of men het
wil of niet, een nationaal kabinet moeten worden.
Nood breekt wet. Zoo luidt de formule, waarop
de regeering en de zittende Ministers zich bij
menige gelegenheid hebben beroepen en zullen
moeten blijven beroepen, om do harde maatregelen,
die zij voorstellen, aannemelijk te maken. Het
zou wel bijzonder ongelukkig zijn, wanneer deze
harde noodzakelijkheid geen verandering zou kun
nen brengen in de wetten der politiek, die tot dus
verre hebben gegolden en die haai- gezag toch
meer aan de gewoonte, dan aan het positieve
recht plegen te ontleenen. Een gewoonte kan
slechts als rechtscheppend gelden, wanneer zij
langen tijd heeft gegolden en nog altijd geldt.
Het zou niet de grootste verdienste, maar dan
toch n van do verdiensten van hot zittende kabi
net kunnen worden, wanneer deze heeren van
verschillende politieke gezindheid, die door de
crisis werden bijeengebracht, een oplossing zouden
vinden voor het radiovraagstuk, die een nationaal
karakter zou dragen. Orisisverliezen hebben wij
genoeg geleden. Laat ons ook wat crisiswinst
genieten. A. C. JOSEPHUS JITTA