Historisch Archief 1877-1940
iANS IN DE FILM
Puberté" van H. Sluizer
Mirror" in Roxy
J. J O R D A A N
ling van even primaire, argelooze
realiteitstnpressies. Beelden schuiven achter en langs
Ikaar heen: een zinnend meisjesgezicht, aarzelende
'oeten, een eenzaam zilveren zeil op wijden water
glas, een dreigende onweerslucht.... fragmenten,
>p zichzelf beschouwd, niets zeggend in de
Melodie van hun onderlinge wisselwerking echter
eenstuwend naar een verborgen doel. Hier
ncy Carroll en Paul Lukas
«ekt, meen ik, geen andere magie" achter dan
3 magie van het dikwijls zoo raadselachtig
vermd tusschen zintuigelijke en gevoelsimpressies.
e beschouwer laat zich wegglijden op den stroom
wi beelden en gewaarwordingen ??de filmer is
nar, om door enkele concrete accenten en
symjlen, die aan duidelijkheid niets te wenschen
overten, het geheel richting en samenhang te geven.
isschien zie ik het geval te simplistisch hoe
MI ook: het heeft mij als zoodanig groote voldoe
ing gegeven.
Men kan zich licht het bezwaar voorstellen, dat
-et fameuse mysterie der puberteit" in deze
beEtndeling van tien minuten wel erg oppervlakkig
i naïef is aangekeken. Het heef t mij geen oogenblik
shinderd en ik vraag mij af of wij met de dikke
oeken door geleerde oude heeren geschreven over
ya. vraag, die per saldo toch alleen het
kindicisje zelf kan beantwoorden, wel zoo veel verder
pschieten. De phallische symbolen de drastische
induidingen van vrijende paartjes.. .. het zijn
iderdaad de meest elementaire motieven, die wij
i het overgangsproces van kind naar jong meisje
srmogen te onderkennen. Maar ik betwijfel of wij
iet onze rijpe schrijversfantasie verstandig doen
is buiten deze, door de natuur gestede
waarneembare grenzen te wagen.
Ten slotte blijft daar natuurlijk het
ethische bezwaar. Dit is echter een zuiver
individueele aangelegenheid, die zich aan
alle discussie onttrekt .... een
gevoelsquaestie, die ieder voor zich heeft te verantwoor
den. Persoonlijk heb ik in dit zuivere enteere
filmpje niets stuitends gevoeld, maar het
is denkbaar dat het anderen niet zoo ver
gaat.
Alles saamgenomen. zie ik in Sluizer's
eersteling een veelbelovend, knap en gevoelig
werk, Dat het als z.g. avantgardistische
uiting een mode te laat komt, doet niets
aan dit feit af.... niet op het genre, doch
op de kwaliteiten komt het aan.
The biss before the mlrror".JRoxy
Wij beginnen temidden van de geweldige
emoties der Amerikaansche
gevangenisen revue-films, zoo zoetjes aan te vergeten,
dat er nog altijd zoo iets bestaat als het
goede oude driehpeksprobleem het
nimmer afgereden stokpaardje van het thea
ter onzer vaders en oud-ooms. Na door de
Russische film met haar sociale problemen
een tijdlang weggeblazen te zijn van de
projectiedoeken, schijnt het vraagstuk wat zij
moet aanvangen tusschen hem en den andere weer
aan actualiteit te winnen en waarachtig, het
doet als afwisseling weer eens goed, de
echtbreukperikelen te ontmoeten.
Zoo zien wij dan De kus voor den spiegel" met
herleefde interesse aan en zijn ons wel zeer bewust
van de toch zoo onuitroeibare menschelijkheid
in de eeuwige Dreieck". Hetzelfde gegeven als
het hier indertijd (ik meen door Ernst Deutsch c.s.
gebrachte tooneelstuk) werd in een gelijknamige
film verwerkten men komt voor deze verwantschap
onomwonden uit. De geheele behandeling is n.l.
absoluut tooneelmatig, met lange dialogen, zeer
actieve ^elefoontoestellen en eindeloos open- en
toeslaande deuren.... kortom al den omslachtigen
en verouderden rompslomp, die de film zoo weinig
van noode heeft.
Intusschen staat daartegenover een zter goede
vertolking der karakters, die waarlijk wel een notitie
verdient. In het bijzonder verrast. Nancy Carroll,
een ingenue, van wie men geneigd is, dank zij haar
blomzoet gezichtje, het ergste te verwachten, door
een buitengewone dramatische kracht. Wat dit
opgeschilderde marsepein-poppetje doet, blijkt ver
bluffend positief en sterk te zijn. De scènes met den
echtgenoot in het boudoir zijn een glansrijk gewon
nen pleidooi voor de moderne Amerikaansche film
actrice, die de handicap van een dikwijls ondraaglijk
plaatjesachtig uiterlijk volkomen weet te over
winnen. Frank Morgan, de echtgenoot, heeft zijn
voorkomen eveneens weinig mee het is een tikje
burgerlijk voor een filmpersonage van zijn standing.
Maar ook hij weet door groote warmte te over
tuigen. Als derde dient Paul Lukas vermeld, de
beklaagde in het proces een knap en beheerscht
speler, wiens nieuwe emplooi alleen wonderlijk
contrasteert met zijn fameuse schurkenkarakters
uit vroegere gangsterfilms.
Jïieuwe uitgaven
De astronomische Ifemelverschijnselen, door
Dr. J. van der Bilt, W. J. Thieme &? Cie.,
Zutphen. ???*
De opzet van dit boek is geheel nieuw. Het
houdt het midden tusschen een schoolboek en een
studieboek. Zoo zijn bijvoorbeeld aan het einde
van elk hoofdstuk vragen en vraagstukken ver
meld, die thans nog een boek als schoolboek
brandmerken, hoewel veel gebruikers van ras
echte" studieboeken ongetwijfeld gebaat zouden
zijn met zulke vragen, omdat deze onverbiddelijk
dwingen tot concentratie en ordening.
Overigens is het bedoeld als eerste oriëntatie in
Raspoetin (Lionel Barrymore) en de Czarewitsch
deze materie en veronderstelt slechts elemen
taire wiskundige kennis. B.
Crisis, een ernstig woord van waarschuwing aan
het Nederlandsche volk, door Opheffer". H. J.
Spruyt's Uitgevers-Mij. N .V.. Amsterdam.
Het Zeeburgerdorp, een sociaalpsyc hiatrische
studie. H. E. Stenfert Kroese's Uitgevers-Mij.
N.V., Leiden Amsterdam.
Thorbecke, door D. Hans. N.V. H. P. Leopold's
Uitgevers-Mij., Den Haag.
Het Wetenschappelijk" Antisemitisme, weer
legging en vertoog, door Dr. Henri Polak.
Aridries Blitz, Uitgever, Amsterdam.
Brand d'Ibsen. tude et analyse par P. G.
Chesnais. Mellottée, diteur. 48, rue
Monsieur-lePrince, Paris Vle.
De paraplu, door Luigi Pirandello, vertaling
vari Mary Robbers. VanOorcum & Comp. X.V.,
Uitg., Assen.
Ik pluk de vruchten, door KlisabethOrtiz
Kchagüe-Smidt. Haarlem. TjeenkWillink <t Zoon X.V..
1933.
Uit de film Puberté"