De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 9 december pagina 11

9 december 1933 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

iANS IN DE FILM Puberté" van H. Sluizer Mirror" in Roxy J. J O R D A A N ling van even primaire, argelooze realiteitstnpressies. Beelden schuiven achter en langs Ikaar heen: een zinnend meisjesgezicht, aarzelende 'oeten, een eenzaam zilveren zeil op wijden water glas, een dreigende onweerslucht.... fragmenten, >p zichzelf beschouwd, niets zeggend in de Melodie van hun onderlinge wisselwerking echter eenstuwend naar een verborgen doel. Hier ncy Carroll en Paul Lukas «ekt, meen ik, geen andere magie" achter dan 3 magie van het dikwijls zoo raadselachtig vermd tusschen zintuigelijke en gevoelsimpressies. e beschouwer laat zich wegglijden op den stroom wi beelden en gewaarwordingen ??de filmer is nar, om door enkele concrete accenten en symjlen, die aan duidelijkheid niets te wenschen overten, het geheel richting en samenhang te geven. isschien zie ik het geval te simplistisch hoe MI ook: het heeft mij als zoodanig groote voldoe ing gegeven. Men kan zich licht het bezwaar voorstellen, dat -et fameuse mysterie der puberteit" in deze beEtndeling van tien minuten wel erg oppervlakkig i naïef is aangekeken. Het heef t mij geen oogenblik shinderd en ik vraag mij af of wij met de dikke oeken door geleerde oude heeren geschreven over ya. vraag, die per saldo toch alleen het kindicisje zelf kan beantwoorden, wel zoo veel verder pschieten. De phallische symbolen de drastische induidingen van vrijende paartjes.. .. het zijn iderdaad de meest elementaire motieven, die wij i het overgangsproces van kind naar jong meisje srmogen te onderkennen. Maar ik betwijfel of wij iet onze rijpe schrijversfantasie verstandig doen is buiten deze, door de natuur gestede waarneembare grenzen te wagen. Ten slotte blijft daar natuurlijk het ethische bezwaar. Dit is echter een zuiver individueele aangelegenheid, die zich aan alle discussie onttrekt .... een gevoelsquaestie, die ieder voor zich heeft te verantwoor den. Persoonlijk heb ik in dit zuivere enteere filmpje niets stuitends gevoeld, maar het is denkbaar dat het anderen niet zoo ver gaat. Alles saamgenomen. zie ik in Sluizer's eersteling een veelbelovend, knap en gevoelig werk, Dat het als z.g. avantgardistische uiting een mode te laat komt, doet niets aan dit feit af.... niet op het genre, doch op de kwaliteiten komt het aan. The biss before the mlrror".JRoxy Wij beginnen temidden van de geweldige emoties der Amerikaansche gevangenisen revue-films, zoo zoetjes aan te vergeten, dat er nog altijd zoo iets bestaat als het goede oude driehpeksprobleem het nimmer afgereden stokpaardje van het thea ter onzer vaders en oud-ooms. Na door de Russische film met haar sociale problemen een tijdlang weggeblazen te zijn van de projectiedoeken, schijnt het vraagstuk wat zij moet aanvangen tusschen hem en den andere weer aan actualiteit te winnen en waarachtig, het doet als afwisseling weer eens goed, de echtbreukperikelen te ontmoeten. Zoo zien wij dan De kus voor den spiegel" met herleefde interesse aan en zijn ons wel zeer bewust van de toch zoo onuitroeibare menschelijkheid in de eeuwige Dreieck". Hetzelfde gegeven als het hier indertijd (ik meen door Ernst Deutsch c.s. gebrachte tooneelstuk) werd in een gelijknamige film verwerkten men komt voor deze verwantschap onomwonden uit. De geheele behandeling is n.l. absoluut tooneelmatig, met lange dialogen, zeer actieve ^elefoontoestellen en eindeloos open- en toeslaande deuren.... kortom al den omslachtigen en verouderden rompslomp, die de film zoo weinig van noode heeft. Intusschen staat daartegenover een zter goede vertolking der karakters, die waarlijk wel een notitie verdient. In het bijzonder verrast. Nancy Carroll, een ingenue, van wie men geneigd is, dank zij haar blomzoet gezichtje, het ergste te verwachten, door een buitengewone dramatische kracht. Wat dit opgeschilderde marsepein-poppetje doet, blijkt ver bluffend positief en sterk te zijn. De scènes met den echtgenoot in het boudoir zijn een glansrijk gewon nen pleidooi voor de moderne Amerikaansche film actrice, die de handicap van een dikwijls ondraaglijk plaatjesachtig uiterlijk volkomen weet te over winnen. Frank Morgan, de echtgenoot, heeft zijn voorkomen eveneens weinig mee het is een tikje burgerlijk voor een filmpersonage van zijn standing. Maar ook hij weet door groote warmte te over tuigen. Als derde dient Paul Lukas vermeld, de beklaagde in het proces een knap en beheerscht speler, wiens nieuwe emplooi alleen wonderlijk contrasteert met zijn fameuse schurkenkarakters uit vroegere gangsterfilms. Jïieuwe uitgaven De astronomische Ifemelverschijnselen, door Dr. J. van der Bilt, W. J. Thieme &? Cie., Zutphen. ???* De opzet van dit boek is geheel nieuw. Het houdt het midden tusschen een schoolboek en een studieboek. Zoo zijn bijvoorbeeld aan het einde van elk hoofdstuk vragen en vraagstukken ver meld, die thans nog een boek als schoolboek brandmerken, hoewel veel gebruikers van ras echte" studieboeken ongetwijfeld gebaat zouden zijn met zulke vragen, omdat deze onverbiddelijk dwingen tot concentratie en ordening. Overigens is het bedoeld als eerste oriëntatie in Raspoetin (Lionel Barrymore) en de Czarewitsch deze materie en veronderstelt slechts elemen taire wiskundige kennis. B. Crisis, een ernstig woord van waarschuwing aan het Nederlandsche volk, door Opheffer". H. J. Spruyt's Uitgevers-Mij. N .V.. Amsterdam. Het Zeeburgerdorp, een sociaalpsyc hiatrische studie. H. E. Stenfert Kroese's Uitgevers-Mij. N.V., Leiden Amsterdam. Thorbecke, door D. Hans. N.V. H. P. Leopold's Uitgevers-Mij., Den Haag. Het Wetenschappelijk" Antisemitisme, weer legging en vertoog, door Dr. Henri Polak. Aridries Blitz, Uitgever, Amsterdam. Brand d'Ibsen. tude et analyse par P. G. Chesnais. Mellottée, diteur. 48, rue Monsieur-lePrince, Paris Vle. De paraplu, door Luigi Pirandello, vertaling vari Mary Robbers. VanOorcum & Comp. X.V., Uitg., Assen. Ik pluk de vruchten, door KlisabethOrtiz Kchagüe-Smidt. Haarlem. TjeenkWillink <t Zoon X.V.. 1933. Uit de film Puberté"

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl