Historisch Archief 1877-1940
1 'ir
De Qroene Amsterdammer van 9 December 1933
13
Schilderkunst
Parijscne Italianen MJ
Hulnck en Seherjon,
Amsterdam
Door toedoen van de goede zorgen
?van Gino Severini treft men op deze
interessante tentoonstelling een aan
tal representatieve werken van een
15-tal te Parijs levende Italiaansche
kunstenaars aan.
Wil men zeer in 't algemeen iets
zeggen, o.ver deze min of meer aparte
?en Ba nenhangende groep schilders
-als geheel, dan zou men moeten
spreIcen van een terugkeer tot de histo
rische primitieven van hun land,
?van een terugverlangen naar oude
zekerheden. Velen van deze schil
ders hebben, met Severini zelf, de
volte face meegemaakt, die voerde
van de, eenmaal door het Futurisme
'verheerlijkte Vitesse" (die men in
zekeren zin een voorlooper zou kunnen
noemen der fascistische energie"),
van een verheerlijken van het prag
matisme & la'James en het lan vital
A la Bergson, naar de aanbidding van
het getal, van de mathematische
juiste perspectief, die het construc
tieve realisme" eigen is.
In Severini, die eenmaal tezamen
met Marinetti, Cara en Boccioni,
het eerste manifest der Futuristen op
stelde (1009), de dynamiseering van
het kunstwerk vooropstelden en in
opstand kwamen tegen de rust der
Platonische begrippen /waaruit een.
'statisch wereldbeeld ontstond), leeft
thans, zooals in démeeste dezer hier
exposeerende Italianen, de.... Pla
tonische opvatting, dat kunst en
wetenschap, naar bun wezen verwant
zijnde, door gemeenschappelijke getal
wetten verbonden worden en daarmede
in het wetmatig-mathematisch bestel
van den Kosmos ingebed behooren
te zijn!
Ook bestaat bij hen over 't alge
meen de opvatting, dat ,,lijn" en
vorm" in den opbouw, den
architec? tonisch-mathematischen opbouw, van
een schilderij van positieve waarde
zijn. de kleur" daarentegen een
?zinnelijk-destructief middel is, dat
alleen mag worden toegelaten in
zooverre het door de geometrie
beheersoht wordt en wetenschappelijk
wordt afgestemd gelijk de, eveneens
door het getal beheerschte,
toontrillingen in de muziek.
Ongetwijfeld zijn er onder deze 15,
met een of enkele doeken vertegen
woordigde schilders, enkelen die min of
meer buiten deze algemeene karak
teristiek vallen. Ik noem in de eerste
plaats Edwige Campograude die hier
twee zeer levende en dynamische
visch.... stil-levens en eeu stads
gezicht in Brugge toont.
Naast Severini, die in zijn later werk,
naar ik vroeger naar aanleiding van
een overzichtstentoonstelling van zijn
oeuvre in deze zelfde kunstzalen eens
opmerkte, een schoonheid verwerke
lijkt, die zich al meer en meer uit zijn
vele theoretische preoccupaties begint
los te wikkelen, behoort Giorgio de
Chirico, met zijn Cheval" en
Trophées", tot de markantste figuren.
In zijn werk kruist, kan men zeggen,
het archaïseerend-kJassicistische zich
met het modern-constructivistische:
hij dicht", gelijk Carl Einstein het
noemde, een soort gedroomde mathe
matiek"; hij bedrijft, in zijn werk,
«en.... somnambulistiscbe Astro
logie" !
A. E. VAN DEN TOL
St. Ijucas, te Amsterdam
Het is eigenlijk logisch bij de be
spreking van tentoonstellingen, die
geregeld en snel weêrkeeren, zich te
beperken, wilt ge het geduld van den
lezer niet te veel streelen uit angst
voor rebellie. Het is menschelijk den
lezer, ook een mensen ! als zoodanig
te behandelen. Deze noodzakelijkheid
trof mij dezen keer ongewoon sterk;
ik zal daar-naar hier dus handelen,
en slechts zeer weinig schilderijen
bespreken. Ik begrijp van Mej. L.
Anaingh, dat zij aan verschillende
voorgangers heeft gedacht en aan
sommige zeer beroemde schilderijen,
had ik het anders gezien ! tot mijn
spijt bekennen, dat dit werk in alle
opzichten niet gelukt is. Noch de
groepeering, noch het psychologische,
noch de coloratie zijn van voldoenden
aard om de waardeering van Mej.
Ij. Ansingh's talent te doen stijgen.
Een tweede opmerking, hier noodig,
is meer van algemeenen aard. Zij
betreft de beeldhouwers. Het heeft mij
reeds lang verbaasd, en het is een ver
bazing, die nooit reden kreeg op te
houden, dat de beeldhouwers in
Holland zoo weinig de belangrijke
koppen" van hun tijd maken. Ik
heb meer dan> eens de opmerking
gehoord bij een dood, en door een
beeldhouwer ik wist niet, dat de
gestorvene zóó belangrijk was, anders
had ik hem graag voor mijzelf ge
maakt". Dat is natuurlijk nog geen
voldoende reden. Een beeldhouwer
moet een belangrijken kop maken,
uit waardeering, uit vriendschap,
Leo Gestel
toen zij de hoogleeraren in de tropische
hygiëne te schilderen kreeg. Ik bedoel
hiermee niet, dat Mej. Ansingh onder
den invloed, van beroemde schilde
rijen, terecht befaamde werken, haar
schilderij heeft gemaakt; inderdaad
niet maar dat haar kennis der
schilderkunst haar bijv. heeft doen
denken: deze groep dokters, daar
maak ik mijn regentenstuk van !"
Schilderkunstig was deze groep dok
toren in witte jassen en met de kop
pen, die behooren iets te beteekenen,
een 3-voudige opgaaf: zij was sterk
van picturalen aard (de witten); zij
kon psychologisch zijn in de koppen;
een gelukte groepeering zou een be
wijs van vaardige schilderkunst ge
weest zijn. Ik moet hoe gaarne
Kunsthandel Buffa
uit ironie desnoods; hij moet daar
niet xvachten op een bestelling; hij
kan die tussclien de bestellingen door
maken. Hij heeft toch dan de kans zijn
beste koppen" enz. te maken; hij
kan daar bezield worden door een
groot, tegenover hem staand leven,
en hij geeft ons een beeltenis, die
alleen al door de afgebeelde de kans
heeft belangrijk te zijn of belangrijk
te worden. Daarnaast kan hij tot het
noodzakelijk onderhoud, ook van de
zijnen, burgemeesters en voorzitters
van kunstcommissies maken en vijf
en twintig jaar gehuwde leiders van
liefdadigheidsvereenigingen en bridge
clubs, die in de ne vreemde bui van
hun leven, zichzelf in brons willen
zien, zooals ns Caesar in marmer
gehouwen werd. Hij kan dat doen, en
moet dat als burger wel doen. Maar
laat hem daarboven de anderen ma
ken. Dat Smout Breitner maakte
getuigt dus ten minste van besef.
Het beeldhouwwerk van Prïtz
J. Kormis, bij van Ijler
De eigenschap, die het meest bij
dit beeldhouwwerk natuurlijk is, is
zeker niet de eigenschap, die het
monumentale doet maken, maar is
(haast schreef ik integendeel) die
eigenschap, die voert tot het innige.
Daar is ongetwijfeld het beste bij
Kormis te vinden; in het groothouden
wordt hij ver door Barlach over
troffen. En dat innige bij Kormis
vindt ge dus niet in de groote figu
ren, die een verborgen? neiging sym
bolen te zijn, ons vertoonen, maar
duidelijker, eenvoudiger, zuiverder
in de portretten, (behalve in dat
van hem zelf; mocht het daar niet
in de groep van de twee koppen,
naar malkanderen téedergenegen,
in de j zittende moeder met het
kindje; g in een gaande vrouw, in
een meisjesportret enz. Kormis zal
dus, wanneer het overige deel van
zijn werk zulk oordeel niet ongeldig
maakt, en ik meen daar aan te mogen
twijfelen, een geschikter portrettist
zijn en een beter maker van kleine
beeldhouwwerken en dat alles in de
innigheid geconcipieerd, dan dat
hij op den duur zal overtuigen door
een groote tragische figuur.
Gestel bij B af f a
te Amsterdam
Zonei
Het was een hartelijke gedachte
van Gestel, wat ge een aardige Sint
Nicolaastentoonstelling zoudt kunnen
noemen, nu te houden bij Buffa. Er
is werk van allerlei trant, zooals ge
dat van dezen beschaafden schilder
en vaardigen illustrator (van recep
tieven aard) kunt verwachten. De
grootste eigenschap, die ge hier op
uw verheugden, welwillenden omgang
langs al deze wei-gelijste, smakelijk
gepraesenteerde teekeningen, al of
niet gekleurd, in Gestel erkent en
die ge dus bij hem als de meest
eigene nog vindt, is die der kleur. Er
zijn hier inderdaad een aantal char
mante gekleurdheden, die ik hoop te
zien in menig interieur, juist na Sint
Nicolaas. Maar ook voor de lijn staat
Gestel gereed. Ge kunt dus als ge een
minnaar van het lijnenspel zijt, ook
hier uwe gading vinden, en het is
velen mogelijk gemaakt hierheen te
gaari, doordat Gestel ook zijn harte
lijkheid niet ingehouden heeft toen
hij aan de prijzen dacht; ook daar
heeft hij aan het feest en aan de
beurzen gedacht. En dan is er nog
iets vast te stellen, ook gewenscht bij
dit feest der gulheid en van het denken
aan anderen; er zijn in het voor in
vloeden gevoelig beschouwen der na
tuur van Gestel vele schakeeringen,
zoodat werk van allerlei trant den
kooper gerieft.
PLASSOHAËRT
Nieuwe uitgaven
Het Autoboek voor jongens. Met 100
foto's en teekeningen. Naar de
Duitsche uitgave bewerkt door W. J. C.
Eikendal met medewerking van Jhr.
Jan Feith. N.V. Uitgevers-Mij. Kos
mos", Amsterdam.
Voor de vele jongens, die belang
stellen in auto's, zal dit boek een mooi
hulpmiddel zijn om kun kennis over
dat onderwerp te verrijken.
De Stille Don, door Michail
Sjolochow. Tweede goedkoope uitgave.
Contact-uitgevers, Amsterdam.