Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer veto 9 December 1933
Muziek
Julius Caesar
Constant van Wessem
Minister de Wilde en de oplossing
van het zendervraagstuk
Teekenlng B. van Vlijmen
Handel's werk opgevoerd
door de Opera Studio
Laten wij den lezer de gebruikelijke inleiding over
het lot der Nederlandsche Opera's, hun strijden,
hun lijden en succombeeren in den loop der tijden,
besparen. Laten wij ons bij de feiten van het
oogenblik houden en deze feiten zijn: dat een
nieuwe jonge opera-groep een worp doet naar* de
. bestendigheid, die wij haar allen van harte gunnen !
"Want hier is serieus werk geleverd, niet zoo zeer in
den zin van wat men .zoo een behoorlijke voor
stelling" gelieft te noemen, een clichévan andere
traditioneele Duitsche of Italiaansche opera's,
maar er is vooral een poging gewaagd om aan het
stjjllooze spektakel, dat opera" heeft, een nieuwen
stijl te geven. Voor mij persoonlijk is dit het inte
ressantste deel van de opvoering van de opera
Julius Caesar" van Handel door de nieuwe groep
van ' de Opera Studio in den Stadsschouwburg
geweest. Men versta mij niet verkeerd; ik heb alle
waardeering vqor het initiatief, dat ons kennis deed
maken met den opera-componist Handel, die
naast den oratorium-componist Handel hier vrijwel
niet gekend wordt. Het was belangwekkend een
zekere, vooral motorische, dramatische kracht in
diens operamuziek te constateeren, maar mijns
inziens was dit juist een element te meer, dat
medehielp het geheel aan een bepaalden plastischen stijl
in de uitbeelding op het tooneel te binden: van den
. kant van de zangmelodie beschouwd heb ik deze
muziek maar op enkele plaatsen van een bewonde
renswaardige schoonheid, als in de oratoria wordt
bereikt, gevonden.
De regie had zich vooral op het
motorisch-muzikale, het muzikaal-bewegende element in Handel's
opera-dramatiek gespitst. Dit leidde de
massagroepeeringen, het opkomen en weggaan van
groepen en personen, en de regie liet zelfs de ritor
nellen bjj den zang door plastische bewegingen en'
standen van het ballet, dat telkens het tooneel
onderstroomt" tot een levendig geheel, als sym
bolische figuren en schaduwen de innerlijke uit
drukking van een aria ondersteunend voor het
oog, uitbeelden. Er zijn er, die hierop wel het een
en ander aan te merken hebben; maar sinds er
eenmaal uitgegaan was van een bepaalde stijlop
vatting, moet men dit als zoodanig laten gelden:
het deed het en dat is het voornaamste. Het
geschiedde ook meestal met een juist begrip voor
de verhoudingen, voor de plaats, die dit soort
plastiek in het geheel mocht innemen: n.l. niet
afleidend, maar bijna als vanzelf aanvullend.
Aan den anderen kant bond dit wel de bewegings
vrijheid en vooral de ontwikkelingsvrijheid van
het ballet, dat feitelijk niet de rol van een ballet
in den traditioneelen zin zooals wij dat in de opera
gewend zijn, vervulde, maar die van een soort
bewegingskoor, met verwantschap aan de antieke
koren, die met hun kreten en toelichtingen daar
de behandeling begeleidden.
Wat nu den stijl betreft, waarnaar bij deze op
voering gestreefd werd, de moderne geest'Speelde
er in zooverre een rol in, dat hj,er als eerste wet
soberheid bleek te gelden, meer aanduiding dan
volledigheid, meer suggestie met enkele aan
duidende middelen dan een volledige ontvouwing
van alles wat zichtbaar kon worden gemaakt voor
het oog, van welke opvatting het voordoek van
Hordijk reeds een voorbereiding gaf! Schets
matig ^waren zoowel tooneel en decors als
costuums; naar een zoogenaamden historischen stijl was
hierbij vniet gestreefd. In tegenstelling met wat
men te vaak reeds zag bij zulke pogingen om het
operatooneel te styleeren, pogingen, die feitelijk
van het tooneel en niet van de muziek zelf uitgingen
en derhalve de muziek in het geheel ook meer be
geleiding van de handeling dan omgekeerd de
De grootste collectie
Kronen, Kaplampen, Schemerlampen
De vier Heemskinderen
JASPERS
CEINTUURBAAN 308
AMSTERDAM. TEL. 21OO6
handeling tot begeleiding van de muziek maakten,
heeft de Opera Studio in!de eerste plaats den geheelen
plastischen opbouw uit de ? emotioneele kracht
van de muziek ontwikkeld, en haar overal vrij
gelaten als eerste tot ons te spreken. Ik vind dit
juist het belangrijkste resultaat, dat door de op
voering hi den geest zooals de Opera Studio die
gedacht had, werd bereikt en waardoor zij iets
werkelijk,. nieuws en hoogst belangrijks in ons
muziekleven is begonnen, waarom wij haar ook
hefe allerbeste wenschen voor haar volgende
ververtooningen.
Ik bracht vooral naar voren wat belangrijk was
in de opvoering van Handel's Julius Caesar. Het
wordt hiernaast bijna gemeenplaateig te gaan op
merken, dat er natuurlijk nóg veel voor verbe
tering vatbaar is. Het zooveel eischend apparaat
van een operaopvoering kan niet terstond, bij zijn
allereerste tewerkstelling, feilloos arbeiden, rou
tine, samenspel, enz. zijn alle dingen die eerst
door de praktijk verkregen worden. En dat een
Hollandsche onderneming een ;opvoèring in een an
dere taal heeft gegeven, ik ben de laatste om niet
de oorspronkelijke taal boven een ondoelmatige
Hollandsche vertaling te verkiezen (voor een goede
t vertaling was, naar wij mogen opmaken uit ver
klaringen in de pers gedaan, nog gén gelegenheid).
Alleen: Handel's opera werd in het Italiaansch
geschreven en het Duitsch, dat men blijkbaar
ten behoeve van het praktisch gebruik koos, is al
een vertaling, die bovendien ook de feilen van het
vaak te zwaar klinkende Duitsch heeft.
Wij wachten niet zonder spanning op wat de
Opera Studio ons de volgende maal gaat brengen.
Grooter lof dan dat zij deze spanning in ons heeft
gewekt is haar moeilijk te geven. Paul Pella de
dirigent, Abraham van der^ Vies, de regisseur,
Gerard Hordijk, de decorateur en de ontwerper
der costuums. Darja Collin en Igor Schwezoff,
van het ballet, om hen die de directe leiding
hebben te noemen, zij allen hebben hard en be
wonderenswaardig gewerkt, maar zij hebben ook
tevens verwachtingen in ons gewekt, wier ver
vulling voor hen zeer zeker een eerezaak moet
gaan worden.
Gesprongen handen-Ruwe huid
DOOS n||D<%W
3Oen60ct f^^^ m^H \Jr B^
Bij Apothekers en Drogisten