Historisch Archief 1877-1940
l ? I Perspectieven
De vlucht van de P H O S T is een demonstratie
?van de verbeteringen, die te bereiken zijn, wanneer
de Posterijen ertoe konden overgaan een afzonder
lijken luchtpostdienst in te richten tusschen Am
sterdam en Batavia. Met de huidige luchtmail
verstrijken n,l. vier weken, vóór antwoord op een
verzonden brief wordt terug ontvangen. Pander's
Postjager is zoo snel, dat het toestel binnen
veertien dagen kan terugkeeren. Immers, dank
yjj de kruissnelheid van 300 km. per uur kan het
toestel in 5 dagen van Amsterdam naar Batavia
vliegen, in 4 dagen (het tijdsverschil bedraagt
7 uur tusschen beide steden) van Batavia naar
Amsterdam. Bekent men bij deze 9 vliegdageu
per rondreis nu nog drie behandeldagen voor de
mail in Indiëen 2 voor Nederland, (waar immers
verzending kan plaats hebben met de nachtpost
treinen), dan zijn juist twee weken verstreken
sinds bet toestel Schiphol verliet.
* ' * .' f ,
' . »_* .: . ?Ji
r De tweede verbetering, die dePHOST wil
demonstreeren, is de vermindering der kosten van
den luchtpostdienst op Indië. In de Memorie van
Antwoord op het Voorloopig Verslag van de
Postbegrooting heeft Minister de Wilde medegedeeld,
dat de Nederlandsche Administratie der Posterijen
over de drie verstreken kwartalen van dit jaar op
den luchtpostdienst bijna een millioen gulden heeft
toegelegd, ongeacht de 150.000 gulden, die de
Indische Administratie bijpast. Een rondvlucht
van den huldigen dienst kost nl. rond 50.000
gulden, terwijl de opbrengst van het speciale
luchtrecht op rond 23.000 gulden kan worden
gestald. Een rondvlucht van den Postjager echter
is begroot op rond 25.000 gulden. Eén kg.
luchtpqst» brengt ongeveer 35 gulden op. Per rondreis
heeft de Postjager dus slechts 750 kg., d.i. 'per
«nkele reis 360 kg. post noodig om de kosten van
de vlucht te dekken. Daar het gemiddelde kwantum
luchtpost thans reeds 300 kg. per week bedraagt,
zal er niet veel aan ontbreken of een dienst met
toestellen van het type Postjager zou rendabel zijn.
Verbetering van de postale prestatie en ver
mindering van het drukkende deficit zijn dus de
twee voordeelen, die Pander's Postjager op zijn
vlucht naar Indiëdemonstreeren wil.
Nu kunnen deze verbeteringen alleen bereikt
worden dopr splitsing van post en passagiers. Het
leit, dat de Indische Post voor de eerste rnaal in
haar historie een vervoermiddel gevonden heeft,
dat de post sneller dan de passagiers en met slechts
weinig kosten meer dan haar opbrengst is, over
den weg van 14.000 km. tusschen Amsterdam en
Batavia kan vervoeren, zal niet nalaten van invloed
te zijn op de verdere ontwikkeling van den
luchtdienst op Indië. Deze suprematie over het verkeer
met passagiers maakt de luchtpost onafhankelijk
van elk ander vervoer en zal haar dus op den
duur zelfstandig maken. Daaraan is niet te ont
komen. De historische vervoerseconomie kent
daar verscheidene voorbeelden van. Zoo zijn
immers de petroleummaatschappijen overgegaan
teo het bouwen van een speciale olievloot, zoodra
zooveel olie zóó geregeld moest worden vervoerd,
dat een zelfstandige dienst financieel mogelijk werd.
|| Wie dus zegt, dat de Postjager splitsing brengt
tusschen post en passagiers is in zoo verre juist,
dat, deze splitsing wel geaccentueerd wordt door
het toestel, dat thans een studie vlucht naar Indi
maakt, maar in wezen toch de consequentie is
van den eigen aard der postale verkeersbehoefte
feusschen beide deelen van het Rijk en de
mogelijkF. Spittel
heden die de luchtvaart biedt. Als de post in staat
is «en eigen, beteren dienst in te richten, wordt
dit voor haar.een economische plicht.
Daarbij komt, dat een rondgang van veertien
dagen met toestellen; van het huidige type Post
jager nog niet het laatste woord is in deze zaak.
De verkeersbehoefte van de wekelijksche corres
pondenten in Indiëen hier is eerst ten volle gedekt,
wanneer er een dienst zou worden onderhouden,
waarbij binnen n ;week antwoord op een ver
zonden brief wordt teruggebracht. Om deze
prestatie te behalen z&l tyet niet alleen noodzakelijk
zijn de snelheid van dei toestellen nog verder op
te voeren, maar tevens langere trajecten per dag
af te leggen. Dat stelt nog andere eischen aan het
toestel en vooral aan de navigatie; maar als men
ziet hoe snel de luchtvaart zich de laatste jaren
heeft ontwikkeld, dan behoeft er niet aan getwijfeld
te worden of de technijek zal ook die prestaties
leveren. ? \
* ' *
: ;*
Zoo gunstig de situatjie van de post wordt na
de scheiding, zoo ongunstig zal zij zijn voor het
vervoer van passagiers. De techniek is er nl. nog
niet in geslaagd een toestel te construeeren, waar
mede passagiers rendabel kunnen worden vervoerd.
Een passagiersdienst is uit den aard der zaak min
der snel dan een speciale postdienst. Daardoor
zijn de kapitaalkosent aanzienlijk hooger. De renta
biliteit van het passagiersvervoer door de lucht
zal dus gezocht moeten worden in een tegengestelde
richting als bij den luchtpostdienst. De variabele
kosten zullen moeten beperkt worden. Het gebruik
van zg. ruwolie (gasolie) belooft een der middelen
te worden, waarmede die vermindering kan worden
bereikt. Maar evenals bij alle andere vervoer
middelen /.al ook de ,.Masscnhaftigkeit" van de
vliegmachine voor passagiers opgevoerd moeten
worden.
Voor een dienst op Indiëkomt dan de groote
vraat? aan de orde of er tusschen Amsterdam en
Batavia voldoende passagiersverkeer plaats vindt
om een passajjiersdienst met ,,Massetihaftige"
vliegmacbines mogelijk te maken. Het zwaarte
punt van den huldigen vliegdienst voor passagiers
ligt, zooals bekend, in Engelsch-Indië, waai- de
overige verkeersmiddelen nog slechts gebrekkig
zijn ontwikkeld en dus groot-e behoefte bestaat
aan snelle vervoergelegenheid. De Engelschen
zijn echter bezig hun eigen vliegdienst te ver
beteren en de lijn te verlengen, zoodat er met
zekerheid op moet worden gerekend, dat onze
dien'st niet zonder scherpe concurrentie blijven
zal. Blijft er dan tusschen Amsterdam en Batavia
voldoende verkeer bestaan voor de vliegmachine?
Het Rijk, noch de groote Indische firma's hebben
er immers belang bij of hun uitvarende en
repatrieerende ambtenaren een paar weken eerder
over zijn. Verlofgangers zullen zelfs voorkeur
blijven geven aan de reis per schip, ter wille van
het recreatieve element in een zeereis. Wel zullen
er zakenmenschen zijn, die de hoogere kosten
aan een luchtreis verbonden, zullen willen dragen,
als zij sneller over zijn. Maar zal dat contingent
groot genoeg zijn om de massenhaftige" vlieg
machine te vullen? Het ziet er niet naar uit. Volle
lading wacht die groote vliegmachines eerst,
wanneer zij zich begeven op de heirwegen van; het
verkeer, die onmiskenbaar de Oceanen overspannen.
Rentabiliteit van passagiersvervoer zal niet
alleen gezocht moeten worden in het
omlaagbrengen der variabele kosten maar ook in uit
breiding van het net, totdat het de geheele wereld
omspant. De luchtlijn naar Indiëwordt dan een
onderdeel van de groote lijn, die thans reeds' be
varen wordt door de samenwerkende Nederlandsche
scheepvaartmaatschappijen: Nederland-Indi
-Australie-Afrika-Zuid Amerika-Noord
Amerika-Nederland: round the world.
Dat oceaanverkeer nog slechts een kwestie van
een paar jaar is, daaraan twijfelt wel niemand
meer, nu de Amerikanen zoo ver gevorderd zijn,
dat de vliegbooten voor dat verkeer begin volgend
jaar reeds zullen proetvliegen.
Nederland neemt een positie in de wereld in,
die het in staat stelt actief deel te nemen aan dat
wereldverkeer over de Oceanen. Bovendien biedt
de Indische lijn een uitstekende gelegenheid tot
proeven, /ooals de K.N.l.L.M.-nu reeds drie dagen
op de bootreis bespaart, door naar Aledan te
vliegen, zoo zou kunnen begonnen worden rnet
een dienst Amsterdam?Cairo op de booten der
beide Scheepvaartmaatschappijen. Vervolgens zou
den dan de vliegbooten kunnen worden gecon
strueerd, die de zeeschepen hoe langer hoe verder
kunnen nagaan, totdat men in staat zou zijn het
geheele traject af te leggen. Dan is de ontwikkeling
van de vliegboot over den Oceaan de laatste stap.