Historisch Archief 1877-1940
«*»"'
fe.
ASTORIA
2 orkesten
De [beroemde Mexicaansche Marimba-band*
De pittige Weensche favorieten
vaker ? echter nog voor de tooneelmechanische bewerkingen van
oudere'en normaal vertoond verbleekte teksten, maar bewust
ontluisterde.
En ziehier een merkwaardige dissonant. ".Al deze yertooningen, die
van het tooneel een ruimte voor mechanische, bio-mechanische,
?constructivistische, absolute, nieuw-zakelijke experimenten wilden
maken, gaven daarop stukken, zwakke stukken doorgaans van zwakke
foedendaagsche of terecht vergeten schrijvers, die zonder uitzondering
?de onaantastbare rechten der persoonlijkheid, de tragedie van het
individu uitspeelden tegen'de macht der techniek ! Men heeft het dezer
?dagen nog eens kunnen' zien aan Frits von Unruh's Phaea": de stem
van den eenzamen getuiger voor de rechten van den mensch wordt
?een zwak gebazel. Hij verdoemt in zijn stuk de macht van den man,
die*-technisch het leven wil vangen in een filmcamera, maar de regis
seurs, die zijn stuk ten tooneele brengen, doen er hetzelfde mee als
von Unruh's held in zijn drama verward en pathetisch beweeklaagt
?en bejammert: zij snijden het leven er uit, verknippen het stuk,
terwille van de vertooning.
In een tijd van een vermechaniseerd tooneel, die in het jongste
verleden ligt, werd de tekst van den dichter, de tragedie zelf, het canvas
der vertooning, terwijl vroeger de techniek het canvas der tragedie
was. Door de concurrentie met de film te ontloopen en het theater te
rétheatraliseeren, kwam men op dood spoor. Want terwijl de tech
nische rompslomp van de film juist dient om'de illusie van wat op
het witte doek vertoond wordt zoo volkomen mogelijk te maken en
den toeschouwer te doen vergeten, dat het vertoonde niet echt" is
(en dit ging zelfs zoo ver, dat tal van filmindustrieën nog altijd wei
geren om werkfoto's" te publiceeren om het publiek de illusie niet
te ontnemen), wilde het tooneel juist als een slechte goochelaar zijn
truc" verraden. Het is misschien daardoor, dat de film tenslotte
de meest opbouwende critiek geleverd heeft, welke het tooneel van
noode had. Er zijn in den jongsten tijd althans werken verschenen
en vertoond, die, romantisch of niet, dichterlijk of niet, dit alles
zijn immers voor de mechaniciens van het tooneel louter scheldwoor
den, althans de tekst weer bevrijden van zijn dienende rol als
libretto en den tooneelspeler van zijn grimassende marionettenrol
zonder het van ouds bekende, maar ook onvergankelijk gebiedende
vleesch en bloed". Het is de techniek, die tenslotte het tooneel te
dienen heeft en na de zege der techniek, die het Duitsche en Russische
tooneel lang gepropageerd heeft, volgt gelukkig de betere erkenning
van de zege van den mensch over de techniek.
De anti-aesthetiek van een ontwricht na-oorlogsch geslacht heeft
het tooneel deze schade aangedaan. Döblin's woord, dat elk boek de
dood-geworden taal was en het woord op een levend tooneel improvi
seerend levend eremaakt moest worden, Piscator's woord, dat theater
spelen beteekende afschaffimer van het tooneelbeeld", Taïroff's
woord dat de scenische atmosfeer" eischte een dualisme tusschen
stuk en vertooning, waarbij de regisseur den tooneelspeler had te
entfesseln" en n tooneelvloer geen expressie heeft", Meyerhold's
tirade, dat op de naaktheid van het tooneel alleen de massa (die hij
Zoudt gij nog tevreden zijn met een bril op
de markt gekocht?
Neen immers! Terecht hecht ge de grootste waarde
?aan een goed passenden bril, pijnlijk nauwkeurig
gereed gemaakt volgens voorschrift van Uw
oogarts, kortom aan het koopen bij een opticien
van reputatie".
SCHMIDF heeft de reputatie: de beste en
betrouwbaarste opticien van Nederland"!
Hoe gemakkelijk is dus Uw keuze!
VFII ir CTKOOPT CfUMIHTf
f LILIüJ l u BIJ jLtiniU l!]
l ROKIN 72 AMSTERDAM TEL-W23
De persen draaien
dan'ook' werkelijk van de straat af met vaandels en opschriftendoor
de zaal lietjrekkeri en daartoe niet alleen de wanden van het tooneel, /
maar ook die van den schouwburg uitbrak, kon demonstreeren en
getuigen al deze woorden, die grooteren invloed gehad hebben
naarmate zij door zwakkeren werden nagevolgd, behooren gelukkig
tot een verleden. Door schade en schande wijs geworden, heeft men
leeren inzien, dat het tooneel niet optisch, wel dynamisch heeft te
zijn, dat men wel den acteur van zijn vroegere intrieure psycholo
gische analyse in drie of vijf bedrijven kan bevrijden, maar niet hem
opnieuw knechten aan de ketenen van het mechanisch decor in een
synthese van levenloosheid, een vacuüm van staal en jute.
De film heeft het voorrecht van een nieuwe, unanimistische eenheid
van tijd en plaats, waarvan Aristoteles nimmer gedroomd heeft.
Het tooneel, gebonden aan vier wanden, gespeeld door den
lichamelijken tooneelspeler en sprekend door het woord van den dichtertekst,
kan deze eenheid niet met de armoede van een stel moeilijk hanteerbare
machines imiteeren. Misschien echter, dat de hevige botsing, die
hierdoor gevolgd is, een botsing van den menschelijken geest met de
machine toch de vruchten gedragen heeft, dat zij de mime in den
acteur den voorrang heeft leeren geven boven den raisonneur, en in
den tooneeldichter den ziener boven den veelprater. Men heeft leeren
inzien, dat de spanning van een optisch voorval, de sensatie van het
mechanisch geproduceerde incident op het tooneel nog niet gelijk
gesteld kan worden met de spanning van den menschelijken geest en,
van het menschelijk hart.
Indien het tooneel er buigzamer en misschien ook toleranter door
geworden is, indien het harde leerjaren met een ontzaglijk verlies
aan sympathie betaald heeft, dan staat echter anderzijds door de
techniek, door de dienende toepassing ervan, de weg open tot het
tooneel, dat onvergankelijk spreekt van. mensch tot mensch.
Moderne metaalbewerking