De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 16 december pagina 45

16 december 1933 – pagina 45

Dit is een ingescande tekst.

1*33 43 Mensch en machine die aandoening .is begrijpelijk en goed ver klaarbaar bovendien. En zich tot alle omstanders wendende wij voelen ons persoonlijk klein en nietig, wanneer wij zien hoe deze schepping van menscheiijk vernuft de elementen geeselt, terwijl zij onverstoord haar weg gaat. En dit is, wat ons beducht maakt, hoewel een ieder het op eigen wijze uit. Wij dienen ons echter te realiseeren, dat dit schip feitelijk geen vaartuig meer is. Vaartuig varen impliceert gevaar zei Bias, een der Zeven Wijzen van Grieken land destijds terecht. De tijden zijn echter veranderd en de wetenschap heeft ons in staat gesteld om alle kans op gevaar te voor komen. Men heeft in alles voorzien ! De dame lachte een weinig en trok haar mantel dichter om de schouders. Het is wel wat dwaas antwoordde zij. En zij zweeg verder. Integendeel mevrouw ant woordde de autoriteit?wij zijn u erkentelijk. Het is wel eens goed om in dit haastige leven bij dergelijke, subtiele aandoeningen stil te staan. Integendeel dacht hij zij heeft mij aan de goede stof voor mijn tafrltoespraak gehol pen. Er is geen vuil aan de lucht (zoo lang het goed gaat)?dacht de commandant van de sleepers, toen hij, vrij van Lundi-Eiland, zijn koers op Trevose Head zette maar ik zal blij zijn als we goed en wel op de Elbe zitten. Je weet bij winterdag nooit waar je aan toe bent. In de groote, rijk gedecoreerde eetzaal van den Argo waren alle genoodigden aan den disch ver eend. Een hoofdambtenaar van het rijksministerie voor propa ganda, de directie van de reederij, van de scheepswerf en van de fabriek, die de machines had vervaardigd. Vertegenwoordigers van handel en nijver heid met hun dames, journalisten van de grootste bladen en de commandant van het schip. De vertegenwoordiger van den minister sprak de gasten toe en wenschte met wel gekozen woorden de vloot in het algemeen en alle belanghebbenden in het bijzonder, geluk met dit nieuwe schip. De machtige lijnen van het vaartuig, alle technische voor zieningen (die hem met zorg verklaard waren), de eenheid van uiterlijke structuur en inwendige architectuur hadden hem danig geïmponeerd. Hij dacht aan het gesprek, dat hij aan dek gevoerd had en wendde zich met warmte tot het aandachtige gezelschap. Hij zeide: Alle kennis en alle ervaring, die in den loop der eeuwen werd vergaard, kan men zich bij het bouwen van moderne schepen ten nutte maken. Volkomen betrouwbare en zekere wetenschappelijke methoden om aan alle normale situaties en aan alle nor male behoeften het hoofd te bieden, staan ons thans ten dienste, stellen ons in staat om iedere toevalligheid uit te schakelen. Op zulk een schip als dit, weet men altijd waar men aan toe is ! Er ging een instemmend gemompel langs de tafels, doch de commandant staarde in gedachten voor zich uit. En de spreker vervolgde in het vuur van zijn rede: In uniform De ouderwetsche zeeman, de man, die met weer en wind en met de elementen had te kampen, vindt geen plaats meer in deze eeuw. Nu zal de ingenieur, de man, die met mathematische en exacte middelen de natuur weet te dwingen, in zijn plaats treden. Hier wachtte hij om den indruk van zijn betoog te versterken en merkte toen, hoe de harde, koude oogen van den commandant hem onwelwillend aanstaarden. Helle, blauwe oogen. /,ij irriteerden hem, brachten hem van zijn stuk. De draad van zijn betoog knapte af en hij zag rond naar inspiratie. Het groote gobelin, dat den geheelen wand tegenover het trappenhuis vulde, bracht hem weer in evenwicht. Hij boog zich glimlachend een weinig naar voren, drukte beide handen op tafel en zeide, in hoofdzaak tot den commandant spre kende : U voert het bevel over een groot en een sterk schip, kapitein. S O vrer een schip met een symbolischen naam. Er spreekt een gelukkige gedachte uit de weefsels, die hier de wanden sieren. Een gedachte uit een roemrijk verleden. En mijne dames en heeren vervolgde hij weer met zelfbewustzijn al mogen mijn woorden soms een harden, killen klank gehad hebben, toch ben ik mij bewust, dat de romantiek immer met de zee verbonden zal blijven. De naam van het schip en deze gobelin weefsels bewijzen het. Zij bren gen ons terug naar den tijd van de Argonauten, toen Jazon naar Colchas voer om het Gulden Vlies te veroveren. En zij voeren naar Aia, naar het land van den draak der duis ternis. De draak, die het Gulden Vlies bewaakte. Die de zon aan den nachtboom hing. Doch Tiphys, de piloot, zorgde voor een goede vaart en een behouden thuiskomst. j«f En evenzoo wensch ik onzen commandant, dezen modernen Tiphys, nog veie succesvolle reizen. * * De journalisten, getraind in hun beroep, maakten zich het gehoorde ten nutte. En 's avonds, toen de Argo reeds lang gemeerd lag, verscheen zijn proef vaart op de eerste pagina's der kran ten. Met vette koppen. En de commandant van den Argo las: Een blik in de toekomst Geslaagde proeftocht van het nieuwe mailtnotorschip Argo De tijd is niet ver meer, dat de eerste machinist aan boord van zeeschepen, meer dan de kapitein, de verantwoorde lijkheid zal dragen. De behandeling van moderne schepen ge schiedt in hoofdzaak reeds mechanisch. Gyro-kompassen, automatische stuurinrichtingen, peilinstallaties voor draadlooze navigatie, goed verlichte kusten en welbekende scheepvaartroutes, volkomen be trouwbare zeekaarten en tallooze andere hulp middelen hebben den ouderwetschen zee man geheel uitgeschakeld. Het is niet te boud gesproken, wanneer Prachtgeschenken op electrisch gebied APAKT EN NOOIT DTJ1JR CEINTUURBAAN 3O8 AMSTERDAM. TEL. 21OO6

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl