Historisch Archief 1877-1940
l
i
Kruiskop van een gasmotor met liggenden cylinder
e»
menschbeschrijvingen, die gedragen worden door een sterk besef van
Mysterie.
Maar ook de machine zelf kan gezien worden als kind van het
eeuwige Geheim, dat in menschenbreinen zich voor een deel onthulde.
Een mysticus van de machine-eeuw is de Amerikaansche dichter
Carl Sandburg, in 1878 geboren, lang wonend in het door hem be
zongen Chicago, de wreede, trotsche en daemonisch-schoone stad.
Zijn Chicago-Poems zijn in 1916 gepubliceerd. Ziehier een gebed
Lay me on an anvil, o God,
Beat me and hammer me into a steel spike,
Drive me into the girders that hold the skyscraper together,
Take red-hot rivets and fasten me into the central girders.
Let me be the great nail, holding a skyscraper together through
blue nights into white stars.i),
Deze verzen zijn innig en grootsch !
Zijn ze voor u, lezers ? Zijt gij zoo innig met de machine verbonden
dat ze geheel voor u zijn?
Ze zijn niet heelemaal voor den schrijver van dit artikel.
Maar als hij zich indenkt in de millioenen, die kinderen zijn van de
eeuw der machine, meer dan hij het is, weet hij, dat hier voor hen een
verlossend woord is gesproken. Zooals de Middeleeuwsche mysticus
zich verbonden wist met de natuur en sprak van zijn zuster: het water
en zijn broeder: het vuur, zoo is de wolkenkrabber voor den
Amerikaanschen dichter een broeder geworden, een synthetisch geheel, dat
hij dragen wil en dat door blauwe nachten naar de eeuwige sterren
wijst. En naar God!
Deze verzen zijn een verkondiging. Zij beschrijven niet biddende
menschen, zooals die thans in Europa gevonden worden, maar zij
verkondigen hen. Deze menschen zullen er in de toekomst zijn, als de
machine volkomen aanvaard wordt, als ze gezien wordt, behoorend
i) Leg mij op een aanbeeld, o God,
, Sla mij en hamer mij om <tot een stalen, spijker,
Drijf mij in de hoofdbalken, die den wolkenkrabber samenhouden.
Neem rood-heete klinknagels en sla mij vast in de centrale balken.
Laat mij de groote spijker zijn, die een wolkenkrabber samenhoudt ge
durende blauwe nachten, die in witte sterren uitmonden.
bij het eene ondeelbare Leven en niet als een gevaarlijke afsplitsing
daarvan, die de hegemonie verlangt. Dan zullen leven en dood er zijn,
wetenschap en kunst, bloemen en vogels. Ook de machine zal er zijn,
maar ze fascineert niet meer, ze is gewoon" geworden, ze wijst niet
heen naar het verstand van den koning-mensch, maar naar het
eeuwige hart van den kosmos'. ,
Nu is ons n duig duidelijk!
De dingen die gezegd zijn, klinken grievend in de ooren der millioe
nen, die door de machine getroffen zijn in hun bestaansmogelijkheden,
die voortdurend moeten denken aan de bedreigingen van den oorlog.
Elke uitvinding, die in de wereld gedaan werd, is een verzoeking
voor de menschheid. Telkens als een grootsche ontdekking gedaan
wordt, brengt de duivel de menschheid op een hoogen berg en toont
haar de koninkrijken der wereld en zegt: ,,Ik zal ze u alle geven, als gij
neer wilt knielen en mij aanbidden". En een groot gedeelte van de
menschheid weerstaat de verzoeking niet en aanbidt den duivel.
Maar telkens als een grootsche ontdekking wordt gedaan, klinkt
ook het andere woord: Deze is gekomen, om te dienen"....
De machine op zich zelf is neutraal ten opzichte van het gebruik,
dat van haar gemaakt wordt.
Is ze neutraal zonder meer?
Het schijnt ons toe, dat de machine er is, om de menschheid te
dienen. Waarvoor zou zij er anders zijn? Waar een dier gebruikt
wordt, om de menschheid te dienen, een paard of een koe (men denkt
aan een modelstal!), kan een ethisch of een religieus bezwaar gemaakt
worden. Mag dat?" kan de mensch vragen. Heeft niet de koe recht
op een eigen leven?" Maar, waar het de machine geldt, kan deze
pijnlijke vraag niet gesteld worden. Ik ben gekomen, om te dienen",
gonst de machine. En. het schijnt ons toe, dat technici, wier leven
innig met dat der machine is verbonden, die stem wel vernemen.
Vele technici zijn dienstvaardige menschen. Als de Amerikaansche
technocraten, die eenigémaanden van zich lieten hooren, in deze
richting spraken, deden zij dit niet zonder recht. Maar overmoedig
waren wellicht hunne woorden, omdat voor een nieuwe richting, die
de maatschappij zou kunnen uitslaan, andere kennis noodig is dan
technische.
De machine wil eigenlijk dienen.
Maar het maatschappelijk systeem, waarin wij leven en waarin de