Historisch Archief 1877-1940
*<
er st-revue
Bioscopy L. J. Jordaan
M. Ctohaeider-EdèiÜEOben: D
fcegehren." Rembrandt
u solist
Even voor wjj het Land der KerstbelAften -be
treden, brengt de U i'A ons nog gauw een noviteit:
Du solist nicht begehren" van den novice-regis
seur Schneider-Edenkoben met verschillende onbe
kende spelers, die hiermede hun debuut op het
projectiedoek maken. Wij kunnen deze eersteling
,met zooveel nieuwe krachten niet zonder belang
stelling'voorbij gaan; de Duitsche film heeft ietwat
toekeloos met vele harer beproefde prominenten
omgesprongen, doer ze over de grens te jagen
het zal eeh levensquaestie blijken voor haar, zoowel
als voor de Europeesche film in het algemeen, hoe
en hoe snel zij deze,gevaarlijke lacune weet aan te
vullen. Want het zij 'hier nogmaals herhaald,
«lat met of ondanks Hitler, Europeesch filmland
«taat en valt met Neu-Babelsberg.
)e nieuwe verschijning, die Schneider-Eden
koben heet, verdient dus reeds om dit belangrijke
feit onze volle aandacht. Hij moet tegenover het
"buitenland met zjjn vermoedelijk nog ongeoefende
hand de zware taak opnemen, om tal van talentvolle
«n geroutineerde voorgangers te vervangen. Het
spreekt daarbij vanzelf, dat men dit op vele
punten duidelijk kan merken en het is op zichzelf
reeds interessant na te gaan, waar hij wél en waar
hij niet slaagt.
In het algemeen begeeft de nieuwe regisseur
zich slechts op vertrouwde en bekende paden de
moed en de oorspronkelijkheid van een Siodmak
zijn bij hem niet te zoeken ... .hetgeen overigens
?ra
Uit Dw solist nicht begehren"
Uit Fra Diavoló"
volstrekt niet wil zeggen, dat hij hiervan verstoken
zou zijn.
Men kan zich zeer wel indenken, dat zulk
n jonge beginner, die hier wellicht de kans van
zijn leven voor zich heeft, niet veel zin toont deze
kans reeds aanstonds door een sympathiek maar
gevaarlijk va-banque te verspelen. Het is bekend
dat het mislukken van een debuut bijna onver
mijdelijk een absolute ongenade meebrengt en het
kan zeer wel een quaestie van tactiek zijn, wanneer
de debuteerende regisseur voorloopig het wisse
voor het onwisse neemt en met experimenteeren
'? wacht tot hij wat vaster in den zadel zit.
Met des te meer reden mag dit verondersteld
worden, waar wij hier stellig niet met een onbe
gaafde kracht te doen hebben. Schneider-Eden
koben geeft bij den ietwat conventioneelen bouw
zyner film, ondubbelzinnige blijken van verrassende
handigheid en dikwijls zelfs van onmiskenbaar
talent. In het begin van de film slaat een paard
voor een boerenkar op hol en de tuimelende vaart,
waarmee dit fragment werd genoteerd, wijst op
een voortreffelijke film-intuïtie. In samenwerking
met den bewonderenswaardigen cameraman weet
hij op vele plaatsen een prachtige atmosfeer te
treffen door de fraaie buiten-opnamen waaruit
nagenoeg de heele film bestaat.
Ook met de keuze zijner personages^ is hij lang
niet ongelukkig geweest. Walter Griep, de boeren
zoon Görk, is als type een trouvaille, terwijl zijn
broer Lutz, door Paul KHnger voorgesteld, even
eens een markante persoonlijkheid blijkt te zijn.
Het meisje, Friedel Pisetta, kan men bezwaarlijk
een succes noemen zij- is wat leeg, vlak en on
persoonlijk, maar doet in het totaal althans geen
kwaad. Dit wat de belangrijkste nieuwelingen
onder de spelers aangaat.
Voor het overige toont de film een curieuse
mengeling van wat men film" en tooneel" zou
, kunnen noemen. Ondanks
mis? schien zelfs juist dóór de entou
rage van ongerepte natuurbeel
den, raakt men toch nimmer het
gevoel kwijt met een spel en met
spelers te doen te hebben. Het
vereischt een te groote macht over
materiaal en sujetten, wanneer
men deze twee elementen wil
doen harmonieeren, om zulk een
krachtproef van den nieuweling
Schneider-Edenkoben te mogen
verwachten. Er zit in de ontwik
keling der handeling dan ook
te veel theatraals en
tooneelmatigs, om van een volkomen
samensmelting van spel en entou
rage te kunnen spreken. Met name
de heks van de oude routinière
Frida Richard en de vader van
Robert Muller rieken door een al
te typische" creatie, sterk naar
coulissen en schminkdoos.
Met dat al is Schneider-Eden
koben lang niet de eerste de beste.
Hij heeft kijk op film en blijkt
biceps genoeg te bezitten, om een
groot en zwaar werk als deze
speelfilm aan te kunnen. Wij
zien zijn volgend werk met belangstelling tegemoet.
Karl Hartl: Mein MSdel ist eine
?Verkauferin." »embrandt
Met deze nieuwe fihn zijn wij volop in de Kerst
sfeer en tevens op vertrouwd terrein.
Karl Hartl is een der beproefde krachten van
d,e UFA, wien geen werk, practisch gesproken,
mislukken zal. Hij hanteert met evenveel gemak
en zekerheid het lichte operette-genre als.de.
groote avonturenfihn en heeft respectievelijk met
Die Grafin von Monte-Christo" en FP l
antwortet nicht" zijn sporen als betrouwbaar vak
man ruimschoots verdiend.
Mein Madel ist eine Verkauferin", de Kerst
versnapering van Rembrandt", laat dus vrijwel
geen enkele mogelijkheid tot verrassingen (aange
name zoowel als minder plezierige) open. Het
thema, ontleend aan Benatzky's operette Meine
Schwester und Ich", bevat in de jonge voorname
dame die als verkoopster optreedt, den onhandigen
maar braven knaap, die haar tenslotte krijgt"
en de gebruikelijke komische typen, die om het
heele geval heencirkelen al c1 e overbekende
elementen, waarop dergelijke films plegen te
steunen. Liane Haid, Willy Forst en Paul Kemp
zijn voor de habitué's eten en drinken en Hartl
kan ze, om zoo te zeggen, met zijn oogen dicht
hanteeren. Een bijzondere notitie verdient de
frissche inzet met Mozart's Bastien en Bastienne"
??deze glimlachende Eroica-in-den-dop. Willy
Forst blijkt ? hoe meer men hem terugziet
toch wel een door zijn ongedwongenheid en een
voud bekorend acteur te zijn, terwijl Max Gülstorff
een extra-goede beurt maakt door zijn fijnen,
beheerschten notaris.
Als u mij vraagt: het beste van de heele fihn !
Hal Roacb: Fra Diavoló."
lloyal en Corso
Een wonderlijke gewaarwording, om als
Kerstgave de herleving van een eerwaardige oude opera
cadeau te krijgen. Auber's Fra Diavoló", waarvan
voor ons alleen nog maar de tintelende ouverture
bestaat, verrijst in deze fihn weer uit het stof der
Biedermeyer-tijden zoo suggestief en zoo natuur
getrouw, dat wij onwillekeurig verwonderd op
kijken wanneer wij de zaal tijdens de entre-acte
niet bevolkt vinden met crinolines en vadermoorders.
Uit Mein Model ist eine Verkauferin"
(Slot op pag. 16)