Historisch Archief 1877-1940
De GroeMs Amsterdammer vftn 23 tSèfreirtbër t933
Nö. 296»
Het geheim van den haat
Boekbespreking Nico Rost
Heinrich Mann
Heinrich Mann Der Haf s"
Deutsche Zeitgeschichte. 1033
Querido Verlag Amsterdam.
"Heinrieh Mann was in de moderne
Duitsche literatuur steeds een
verschijning, diémeer verantwoordelijk
heidsgevoel bezat dan de anderen. Hij
is daarom, ondanks het feit, dat
sommige zijner boeken telkens en
telkens weer herdrukt worden iu
Duitschland eenzaam gebleven,
omdat men aan verantwoordelijk
heidsgevoel niet gaarne herinnerd
wordt.
Juist dit
,verantwoordelijkheidsge'Voel echter verhief hem boven de
meeste andere Duitsche literatoren,
hetgeen de laatste maanden nogmaals
door de feiten werd bewezen. Wanneer
door de Duitsche jongeren van links
enquêtes gehouden werden, waarin
namen van hoogen rang als leiders
becritiseerd werden en verworpen,
trof men onder de weinigen, die door
deze jongeren geprezen werden, steeds
zijn naam. Zij wisten en weten thans
:meer dan ooit, dat Heinrich Mann,
ondanks het groote leeftijdsverschil,
: big hen behoort * aan hun kant staat
'en hunne ideeën is toegedaan.
* *
*
. Deze' kunstenaar, die een zóó hooge
opvatting van menschenrecht had en
van .een zóó groote liefde voor de
waarheid vervuld was, schreef ook het
drama van Madame Legros", die in
1780 langs de Bastille wandelde, waar
een papier vóór haar voeten fladderde,
dat haar een gevangene Latude
uit zijn cel had toegeworpen, een
kreet om verlossing, om hulp. Madame
Legros voelde zich, omdat zij zelfs
onder levensgevaar niet ook schuldig
wilde tforden, verplicht aan alle
menschen te gaan zeggen, hoe iu deze
gevangenis geleden werd, tot haar
kreet eindelijk gehoor vond en de
Bastille verwoest werd.
DE 25 MODELKAMEB/
VAN
--ZUN
/TEEI)/IEE>E2l(i1TI(iEN
Omdat hij niet schuldig wil worden
aan de misdaad van het Hitlerresiem,
schreef de auteur van Madame
Legros" zijn werk Dor Haas" (Deut
sche Zeitgeschichte).
De publicatie van dit boek is epn
daad, en hoogst beschamend niet
alleen voor de S.A.-dichters, Gottfried
Benn, Binding, Gerhart Hauptmann
en zoovele anderen, doch ook voor zijn,
broeder, Thomas Mann, die zwijgt en
door dit zwijgen het verschijnen van
zijn werk in Hitler-Duitschland mo
gelijk maakt.
Heinrich Mann toont door .de
publicatie van dit boek een
civielcourage, zooals geen zijner groote
collega's (Lion Feuchtwanger
uitgezondeid) aan den dag legt. De
naziregeering, die hem reeds haat en
steeds met haar haat vervolgt, zal na
dit werk zeker nog meer scheldwoor
den over hem uitgieten, en haar
lakeien tegen hem ophitsen.
Niemand beter dan Heinrich Mann
weet waartoe de hedendaagsche Duit-'
sche machthebbers in staat zijn en
stellig zal hij bij het schrijven van zyn
boek aan den moord op Prof. Lessing
gedacht hebben, doch hij moest dit
boek schrijven, moest de kreten, welke
hij gehoord had uit de Bastille, die
thans Duitschland heet, aan anderen
mededeelen, omdat hij niet
medeschuldig wilde worden.
* ?
*
Der Haas" is de eerste groote
aanklacht tegen het Hitler-regime van,
den kant van een auteur van
Europeesche vermaardheid. In enkele
korte hoofdstukken toont Heinrich
Mann overtuigend (ook voor de vele
lezers die steeds nog meenen dat alles
niet zóó erg is) de machinerie van
dezen nieuwen staat. In dit boek
Deutsche Zeitgeschichte", vooral in
de grandiose hoofdstukken Der gros
se Mann", Die enttauschten
Verrater" en Die erniedrigte Intelligenz"
staat voor alle tijden geschreven, wat
in 193^3- in Duitschland onder de
oogen van de beschaafde werekd kon
geschieden en geschied is. Heinrich
Mann schrijft hier niet over in
quasimetaphysische bewoordingen als Gott
fried Benn of Binding, noch in ge
vaarlijke analyses a la Oswald
Spengler, die tenslotte het diepste wezen van
dit alles niet raken, maar in een
duidelijken, klaren stijl, die aan Tacitus
herinnert. In dit boek bezit Heinrich
Mann een stijl, die men bijna alleen bij \
de klassieken kan terugvinden.
Zoolang men in de dingen des geestes
gelooft, zal men enkele essays uit dit
werk steeds weer moeten lezen. Hoe
kan iemand ook maar n oogenblik
denken, dat men een Dultsch dichter
zijn land kan ontnemen, die in dit
laatste werk wederom de grootste
Duitsche stylist van zijn tijd blijkt te
zijn?
Der Hoss" is niet de haat van
Heinrich Mann tegenover zijn tegen
standers, doch de haat van de tegen
woordige Duitsche machthebbers te
gen de dingen des geestes. In hun haat
ziet Heinrich Mann de drijfveer van al
hun handelingen. Herhaaldelijk stelt
de auteur de vraag: *,drukt de dicta
tuur van Hitler den wil van het
Duitsche volk uit?" 'En telkens geeft
hij hetzelfde antwoord: neen, zij
drukt den wil van het Duitsche volk
niet uit, Hitler (rwas tenslotte bij de
'verkiezingen in de minderheid ge
bleven, hij moest dus tot geweld zijn
toevlucht nemen en de Bijksdagbrand
gaf hem het teeken". En thans?
Deutschland holt jetzt seine Bestien
und seine Verrückten hervor. Seht sie
euch gut an, und dann sagt noch:
man müsse Deutschland nehmen wie
es ist, und das sei Deutschland!"
Wat hebben deze machthebbers tot
nog toe gepresteerd ? Al hun wetten en
verordeningen ontstonden niet uit
liefde voor dit volk, doch uit haat. Zij
haten de dingen des geestes, haten de
intelligentia, haten de Joden. Haat
zal hen in den oorlog jagen, haat is ? de
grondslag van hun jeugdopvoeding,
haat voelen zij tegen Marxisten en
Pacifisten.
* *
*
Stellig zullen velen nog twijfelen en
meenen dat Heinrich Mann dwaalt in
zijn oordeel. Maar in de scènes uit
het nazi-leven" die aan het boek zijn
toegevoegd (en die in de verte aan
Karl Krauss Die letzten Tage der
Menschheit" doen denken) bemerken
wij dat deze dichter niét dwaalt in zijn
oordeel. Toen dit werk reeds gedrukt
vóór ons lag, legden, Goering en
Goebbels hun beruchte getuigenver
klaringen af, maar in de scènes uit
het nazi-leven", legde; de dichter hun
reeds pfophetisch ongeveer dezelfde
woorden in den mond,! die zij later in
werkelijkheid zouden spreken.
Of dit boek nu zal .helpen in deze
toestanden verandering te brengen,
zullen velen vragen. }ïemrich Mann
antwoordt hun: Ich iglaube wie je,
dasz literarische Bemüjiungen niemals
ohne Wirkung bleiben, wie lange es
auch dauern mag, bip die greifbare
Welt ihnen zuganglichjwird. Kunstige
Menschen können sichj einem gerech
ten Handeln nur dann gewachsen
zeigen, wenn wir verharrt haben in
der Sprache der Wahrheit!"
Wanneer men om op litterair
gebied te blijven voortbrengselen
als Hitler's Mein Kampf", het boek
van minister Rohm Der
Hochverrater", Goebbels producten
Michael" en Isidor", het werk van den
nieuwen stadhouder van Saksen,
Manfred van Killinger Ernstes und
Heiteres aus dem Putschleben", het
boek von minister DarréBlut und
Scholle" en de cultuur-philosophische
nonsens van Alfred Eosenberg leest
en dan deze werken naast het boek
van Mann legt, bemerkt men, dat hij
hun methode de misdaden die zij
begaan onder het mom van schoon e
woorden te verbergen heeft door
zien en ontmaskerd.
Heinrich Mann stelt tegenover dit
alles alleen de feiten der naakte
waarheid. Hij kan van zichzelf zeggen,
wat hij in Geist und Tat" over
Stendhal schreef: Zijn leven lang
streed hij, in alles wat hij schreef,
voor mér waarheid, openhartigheid
en een vrijere menschheid".
F°F. SI N EMU S
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Over hèm d e n
2 BOORDEN
1 p. R ES. MANCH.
He 75
. 3. , ,
incl.
Spoor's
Mosterd
W. A Spoor Jr, Culemborg
HEERENKLEEOING VOOR
VADER EN ZOON
TOT REDELUKE PRUZEM
ADRIAAN SCHAKEL
HEILICEWEC - TELEFOON 3727»
Toen Vader zoonlief had bewogen
Ook naar SCHAKEL" toe te gaan
Kwam zijn naam bij vaste klanten"
Op den HEILIQEWE8" te staan.
<lederl.Fabrikaat
Vraagt gratis proeftube
bij Uw leverancier
MEUBELEN
BRANDKASTEN
OUPEHOOGSTRAAT
De prijs van de
melk van
OUD-BUSSEM
is verlaagd tot 20 et.
per V2 Lite r- f te s c h.