Historisch Archief 1877-1940
AAN DE POOL
l -?Eén Film van Eskimos
G. SIMONS
es fapa
nend en zachtzinnig. Wit verleent aan
zijn type die even. aangeduide ver
wantschap met het tragische, welke
zijn spel verfijnt en adelt. Mamoulian
laat hem zijn entree maken in een
flanelletje en onderpantalon maar hij
is oneindig beter op zijn gemak als
gentleman en gast van het herto
gelijke feest. Taurog geeft hem
een kostbare vaas in de hand om
stuk te gooien, maar men waar
deert hem eerst recht, wanneer
hij in hemdsmouwen en pantoffels
bij zijn spraakzame ega thuis zit.
En nu krijgt deze excellente
comedian een nieuwe film te dragen,
Mama loves Papa" en het komt
mij voor, dat hij nog nergens zoo
op zijn plaats was als in dit
(overigens uitste
kend geregis
seerde)
werk van
Norman Mc.Leod. Ook ditmaal is hij die
scrupuleuse -en geduldige eóhtgenoot van een wei
nig intelligente, maar des te spraakzamer dame
? een brave, correcte kantoorman en model
huisvader. Maar men heeft hie$ Buggles' talent
het volle recht laten wedervaren, doordien het
type in wezen iets ontroerends heeft, dat inneemt
en warm maakt. Dit goedhartige, timide en ge
borneerde burgermannetje blijkt een groot en
warm hart te hebben en als het er op aankomt op
zijn-schuchtere, linksche wijze karakter te bezitten.
Midden ha een onweerstaanbaar komische scène,
waarin hij tevergeefs tracht aan zijn hobby, om
moppen te vertellen toe te geven,,komt een vluchtig
woord de stemming wijzigen: Onze zoon zou nu
vijftien jaar zijn geweest l" zegt zijn drukke
ratelstem en even verstilt met deze eenvoudige woorden
de luchtige comedie, tot een bijna beschaamd
verborgen, geduldig gedragen leed. Op tal van
plaatsen raakt Mama loves Papa" aldus aan de
ontroering en verheft zich op een plan van
mensehelijkheid, dat verrast en verheugt.
Ergens in de handeling wordt Buggles dronken
en dit is misschien het beste en delicaatste van
het heele werk. Nooit zag ik de gevaarlijke en zoo
licht goedkoope rol van een aangeschoten heer zoo
gereserveerd en tegelijkertijd zoo onweerstaanbaar
komisch voorgesteld als door dezen speler. Ieder
gebaar ieder geluid is er op berekend de tegen
strijdige suggesties van burgerlijk fatsoen en
dronkemansdwaasheid op onnavolgbare wijze te
combineeren. Naast Chaplin's dronken lieden,
staat deze creatie als een zeldzaam voorbeeld van
techniek, intuïtie en zelfbeheersching overeind.
Zoo is dit dan de film van Buggles en hij draagt
haar met het gemak en de bekwaamheid van deii
geboren hoofdrolspeler. Maar erkend dient, dat
zoowel regie als scenario hem zijn kans geven:
beiden zijn intelligent en van uitnemenden huize.
En wanneer Papa" aan het eind de bijna (be
schaamde genegenheid ondervindt van een burger
lijke en alledaagsche Mama", die hem teeder op
zijn blauw oog zoent en met een kop sterke koffie
gelukkig maakt lachen wij een kleine, lichte
ontroering weg, die net diep genoeg gaat om zoowel
de film aJs haar vertolker met een warm gevoel
te herdenken.
Van Lupino Lane naar Charles Kuggles beteekent
vijf-en-twintig jaar. . .. van het ridicule naar het
sublieme is dikwijls slechts ccn stap !
L. J. JOBDAAN
£skimo, een Metro Goldwyn Maycr Film
Opvoering In New York
Deze film is ontleend aan twee romans van
Peter Freuchen getiteld Der Eskimo" en Die
Flucht ins weisse Land". De regisseurs zijn W. S.
van Dyke en Hunt Stromberg; de photografen
Glyde Devinna, Josiah Roberts en George Nogle.
Eenige jaren geleden zagen wij hier in New York
de eerste Noordpool-film getiteld Nanoek of the
North", die toen een openbaring was. Eskimo staat
misschien nog een trap hooger, omdat deze beelden
een idee geven van de moraalbegrippen der
Uit Mama loves papa'
Eskimo's en het gebrek aan moraliteit der blanken.
, De doodslag die er in voorkomt-lijkt meer op een
natuurwet dan op een moord. In ons hart vergeven
wij den Eskimo Mala, die den schipper van een
walvischvaarder met een harpoen neervelt, terwijl
wij de inmenging van de Boyal Canadian Mounted
Police, niet alleen overbodig doch ongepast vinden.
Zoo goed leerden wij den hoofdman van dezen
Eskimostam kennen, dat wij zijn primitieve, doch
zuiver menschelijk rechtsgevoel, volkomen be
grijpen.
Een der eigenaardigheden dier film is, dat tijd
noch seizoen van eenig belang lijkt. Zooals de
sneeuw- en ijsvelden, de gletschers en de
troostelooze toendra's, de bleeke hemelen over de ver
starde zee tijdeloos zijn, zoo de beelden die een
nietig onderdeel vormen van die verschrikkelijk
indrukwekkende natuur.
Mala is het hoofd van dezen kleinen
Eskimostam.
Mala trekt met zijn jonge mooie vrouw en andere
leden van tden stam naar een walvischvaarder,
die in een fjord voor anker ligt. Voor de eerste
maal komt deze Eskimo stapels duur bont inruilen
voor artikelen die blanken maken. De schipper
is een door de wol geverfde bruut. Als tolk dient
een gedegenereerd Eskimo. De ruil is gesloten.
Mala en zijn jonge vrouw eten bij den schipper
in de hut. Zij lachen veel en schijnen zich zeer te
vermaken over de wijze waarop hun blanke
broeders het maal nuttigen. De kapitein laat hen
vuurwater drinken. Zij raken beneveld. Dan wordt
Mala gedwongen het schip alleen te verlaten; zijn
jonge vrouw is de gast van den kapitein. Mala
begrijpt die grofheid niet. De meester heeft hem
niet eens gevraagd of hij het goed vindt, dat zijn
vrouw aan boord blijft.
Hij keert teleurgesteld weer naar zijn kamp.
Booze gedachten versomberen zijn brein; rusteloos
wentelt hij op zijn leger; edel aangeschoten wild.
Beneveld door alcohol tracht de jonge vrouw
met het madonnagelaat haar weg naar het kamp
van den stam terug te vinden. Zij verdwaalt;
en| uitgeput valt z ij neer vlak aan het strand
waar groene golven ijsschotsen en ijsbergen wiegen.
In het ziekelijk licht van een nieuwen dag gaat
een blanke jager alleen op de robbenjacht. Voor
zich uit schuift hij een klein sleetje waarop een
witte plank staat met een schietgat. Hierachter
verschuilt hij zich. Daar ligt op een ijsschots een
bruinvisch. De jager richt zijn geweer, het schot
valt, een hoofd bedekt met een pelsmuts richt
zich op, en valt gebroken achterover. De jager snelt
springend en vallend over de bevroren vlakte;
te laat; hij staat met pijnlijk verwrongen gelaat
bij het lijk van Mala's jonge vrouw.
Mala vermoordt, den kapitein. Uren, dagen,
weken, maanden verloopen. In den Poolcirkel
bestaat geen tijd. Doch honderden mijlen ver weg.
daar waar de beschaving der blanken begint in
den vorm van politie, rechtspraak, boeien en ge
vangenis, wordt op vergelding gezonnen. Dood of
levend zal de Oanadeesche politie van die Noorde
lijke post den moordenaar van den schipper, een
Eskimo, genaamS Mala, voor den rechter brengen;
hot recht moet zijn loop hebben.
(Slot op pag. 11)