Historisch Archief 1877-1940
?%
1 *
tl
3"r*
Fransche boeken
De Groene Amsterdammer van 30 December 1933
No. 2962
N aareennie uw
naturalisme
. ? . . * - ?*????' *'
Boekbespreking Jan van Nijlen
Bij de lezing van eenige
jongstverschenen Fransche romans heb ik
den indruk gekregen dat bij eenige
auteurs de neiging bestaat om terug
te keeren naar een zeker soort natura
lisme. Ik zeg: een zeker soort, want
hun naturalisme verschilt merkelijk
van de literaire school van dien naam,
die, een halve eeuw geleden, de mode
was van den dag. De schrijvers die
ik hier bedoel hebben, behalve een
zekere brutaliteit, dit met de school
van Médan n haar aanhangers ge
meen, dat, om hun personages
nader tot ons te brengen, zij een direc
te aanvoeling met de werkelijkheid
trachten te bereiken..
De methode die zij daartoe ge
bruiken is niet de lyrische beschrijving
van een Zola, noch de spitsvondige
beeldspraak van een Huysmans, die
voortdurend beroep doet op de
medeyerking van al onze zinnen; zooals
'tlennique en Céard overrompelen
AU ons niet systematisch met een
vloeï^van kleine details, de picturale
en impressionnistische methode heeft
voor hen afgedaan. Zij richten zich
liever tot den geest, dan tot de zinnen
of het gevoel.
Bij Zola is het landschap een decor
of, zoo men wil, een atmosfeer,
waarin de personages hun rol spelen,
en dit decor kan dienen voor ver
schillende drama's van zeer
uiteenloopenden aard. Bij de jongere realis
ten bestaat dit decor niet meer op
zichzelf, het bestaat nog slechts voor
oovér het deel uitmaakt van hét
leven zélf der personages. Dit is het
meest essentieele verschil tusschen
dénaturalisten van vroeger en 'die
van nu. Maar dat het naturalisme
weer herleeft is een eit.
Een typisch voorbeeld van ver
nieuwd naturalisme ia het boek van
Charles Braibant, Le Roi dort 1), dat
voor het oogenblik zeer de aandacht
trekt. Deze debutant is geen jonge
man, hij is reeds over de vijftig, maar
zijn eerste boek is alleszins merk
waardig, in weerwil van eenige
ergerlijke gebreken; In de eerste plaats
moet men constateeren dat de gaven
1 van den echten romancier zelden zoo
duidelijk waarneembaar waren in een
eerste, boek, als in Le Roi dort.
In dezen roman wordt het
alledaagsche, vrij kleurlooze en weinig ge
varieerde bestaan verteld, van de jeugd
tot den dood, van een niet
onsympathieken, maar weinig interessanten
man in een Fransch dorp, in het
midden der negentiende eeuw. Aim
Bertaud is de eenige zoon van rijke
eigenaars. Zijn vader sterft Trefy JQftg
zijn moeder Marlise aal verder het
vermogen beheeren en haar zoon te
Parijs laten studeeren. Aiméis echter
een jonge man, die volstrekt niet
weet wat hij wil, in weinig of .niets
belang stelt en niets anders wenscht
dan rustig en zonder kommer voort
te leven. Marlise maakt zich niet erg
veel illusies over de toekomstmogelijk
heden van haar zoon, maar wil in
geen geval het beheer van het ver
mogen uit haar handen laten gaan.
Zij zal aan Aimé, als hij meerderjarig
is, de rente van het hem toekomend
vermogen uitkeeren, maar meer ook
niet. Naderhand zal zij dan een
notarisambt voor hem koopen, en
hem doen trouwen met een meisje
dat zij zelf zal hebben gekozen.
Al die mooie plannen vallen echter
in het water door het feit dat Aim
te Parijs leeft met een vrouw en een
kind-en dat hij dit nooit aan Marlise
heeft durven bekennen. Ten slotte,
na tal van jaren, als de oude Marlise
op sterven ligt, komt alles aan het
licht en eindigt het boek met een
gemakkelijke, sentimenteele scène, die
literair beneden alles is.
Zooals ik zei, heeft Le Roi dort
als roman eenige ergerlijke gebreken.
In de uitbeelding van sommige per
sonages is er vaak een gebrek aan
duidelijkheid, zoowel physisch als
psychologisch. Verder heb ik iets tegen
den toon van den man die het verhaal
schrijft.en .die de voornaamste vriend
is van Aimé. Hij is een gewone land
bouwer, zeer geletterd naar het heet,
die een genuanceerde taal schrijft,
zooals men die van een beproefd
auteur zou kunnen verwachten. Hij
houdt van oude woorden en uitdruk
kingen, van typische volksgezegden.
Wij willen dit alles wel aannemen,
maar af en toe wordt die verzorgde
en misschien wel eens te precieuze
taal verstoord door een serie brutale
termen, die volstrekt alle effect
missen, juist omdat ze geen enkele
reden van bestaan hebben.
Een ander bezwaar is het vaak
overtollig gepraat van den verteller.
Wat komt, bij voorbeeld, die lange
dialoog tusschen een jood en een
kristen in dit boek doen?
En toch is Le Roi dort als roman
een merkwaardig debuut. De hoofd
figuur Marlise is een zeer sterke
creatie, die aan sommige figuren van
Balzac doet denken. Maar van nog
grooter belang is het beeld dat
BraiGEZICHTSHAREN
worden afdoend verwijderd. Nieuwe, vlugge
methode. Zra. M. en A. Bate, Amster
dam, Beethove.nBtraat 7O. Telef.
14. Den Haag, Anna Paulownastraat 60.
7. Spreekuur van I?2.
OUD-BUSSEM kookt het voedsel
voor Uw zuigeling.
Vraagt prijs en monster.
SLAAPT U WERKELIJK GOED?
Zoo niet, beoordeel dan
onze comfortable en heerlijk
zachte matrassen. Wij maken dezen,
zooats U die ook in het buitenland vindt.
KOLDEWEY & CORBIÈRE
LEIDSCHESTRAAT 30 - TECEFOONNO. 37752 - AMSTERDAM
W*
*&*£&>?
^%^$&*
"<£>«
vuu%e\o ^ bedVe**0 4tt
vtt%£%&$%$'
<*:3ö£>*
>«-2>
de uitkijk" 2e week
this is the night
met lily damita en charlie ruggles
PrinuiigraoM
MJ Kt UMsilMstnit
Tetat. 17410
oudejaarsavond n voorstelling 8?ICTuur
leeftijd 18 Jaar Dmljjki l.Sfl, M5 in 9.10
Voor Jongens, die van reizen houden;
DE MAROKKAANSCHE REIS
door C. F. van Dam, met teekenlngen door Is. van Mens
Een nieuw, vroolijk, spannend reisverhaal van Fred. Donders, voor
jongens en meisjes van 10-16 jaar. Dit keer gaat de reis via Parijs
MarsellleenCasablanca naar de oase vanMarrakech,het hartvanMarokko
Prijs geb. f 1.75, Ingen. f 1.10 - In eiken goeden boekh. verkrijgbaa
bant ons geeft van het leven van een
Fransch dorp onder het tweede Keizer
rijk. Als maatschappelijk en historisch
panorama is het wellicht een der
meest karakteristieke beelden van
dit tijdperk. Dit alleen zou volstaan
om te bewijzen dat Braibant, waar
hij met zulke intensiteit het verleden
kan doen herleven met de kleur der
dagelijksche werkelijkheid, een ge
boren romancier is.
1) Charles Braibant, Le Roi dort.
Paris, Denoël & Steele. 1933.