De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 6 januari pagina 10

6 januari 1934 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

AMSTERDAM-BATAVI Pelikaan en Posljager Schiph Autostrada Amsterdam i.' Ir ? lil'll- . tT " Mi. P %, W $&::.<£& V'.Jy . ! i xfaX^Ï.^ K^, -^ B^! Piet Soer filmt in Cdcutta -.1 JVt, ? iH:- '.,. ? 'liWl'i ?-? /MÜ-. . :*j- ï;. ? : lii-jiï .? ' -/'NiWV'v <(Jii.:ii.. ? i-irt1!"'- &': 'irflifÏ! *W$V F j»-.* ! ^* to&!??"? !? !-ir ,|r"!i"- ? |r-4wr L' f V*;' ?J>- . ^ItjX-. :** ''"lai!:^KWf ? Ji'Bi-;..1. ?lp" ii-:--. ^,'I§':;i ", :|.HJ!«-.'!| Kf." *|*.'l'!rW)' El;-fj:'*i -i ? K.H-; ?? ? ^7*!:J' h pipH.: .-? . jfe:' Hftf.-i' 3*?"'1"' 4^ï.1 "' ?^k>r ?fr Sft '**?;;;,, I,,.H.-!-' ' ti! ^ ?'fc'. "??'': rV' $::,. *3sv ? i»*. ?W!'-. . &£'??? W' w-*-. **'M.-X Als de vorige maand iemand gezegd had: ?Ik voel me als een Pelikaan", dan was deze sterveling onbegrepen door de wereld gegaan. Doch nu zijn we allen in een Pelikaan-stemming. We geraken wellicht ook in een Postjager-stemming; een wed strijd-, een record-stemming ! Deze stemmingen hebben riskante zijden. Ze loopen niet parallel met: ?Houdt de voeten*varm en het hoofd koel.3' Ook hebben ze goede zijden want veelal zijn het, slechts de eclatante daden die de vonk ont steken waarop de massa vlam vat. Zoo heeft Lindbergh, met zijn eerste oceaan vlucht Parij sNew York de vonk doen spatten over heel een continent, het Amerikaansche, dat erdoor werd aangestoken om er allerwege luchtverkeer te doen ontbranden. Er zijn Franschen geweest die dag en nacht record-joegen van Hanoi naar Parijs en Willy Post suisde in zeven dagen als een verwoede nachtvogel langs de breedtegraden om het noorde lijk halfrond heen, doch geen hunner vluchten had zulk commercieel gehalte als die van de brave Pelikaan, die honderden kilo's post tusschen Holland en Indië heen en weer sleepte* De massa weet nu dat het kan wat Smirnoff, Soer, van Beukering en Grosveld deden. De massa is niet gauw verzadigd en verlangt wellicht naar meer en beter. Wij denken ? en dit zij gezegd zonder iets af te'dingen op de geweldige prestatie ? dat het meermalen kan» doch ook dat het nog niet ?ge regeld" kan. Wij weten ook dat het eenmaal ? niet zoo heel ver meer af ? wél geregeld zal gaan, den weg der geleidelijke ontwikkeling volgend. De record-vlucht van heden wordt de normale prestatie van morgen. Doch ?hoofd koel en voeten warm" is in het verkeer een gulden regel. Reeds is, langs streng zakelijken weg, in een paar jaren tijds, het tempo der K.L.M.-vluchten op Indië geleidelijk opgevoerd. In 't begin van den Indiëdienst bedroeg de reisduur 12 dagen, daarna 11 en 10 en 's zomers reeds is het reisschema 9 dagen uit, 8 dagen thuis* De ontwikkeling van de luchtvaart schrijdt voort, eiken nieuwen dag; soms met een grooten stap, soms een kleinen. Soms remt een verkeers ongeluk haar gang, doch voort gaat zij. Hoe jong toch is het luchtverkeer en wat zal het ons nog brengen. Tenslotte is Indië slechts ?uren" hier vandaan. Reeds werd de afstand in 100 uren overbrugd door de Pelikaan, terwijl de zuivere vluchtduur van den Postjager (dus oponthoud op den grond niet inbegrepen) 46 uur bedroeg. Wat zal het worden als de snelheid van het vliegtuig nog grooter wordt; als de passagiers aan boord zullen slapen; als andere bemanningen onderweg gereed staan om een volgenden etappe-sprong van eenige duizenden kilometers te nemen; als de geheele route langs den grond over 18 landen georgani seerd zal zijn met steunpunten ? de luchthavens? met moderne landings- en routeverlichting, con tinu doorwerkenden radio- en weerdienst, radio bakens enz» Waarom die schrikbarende haast?, kan terecht worden opgeworpen. Is tie wereld er beter op geworden sedert wij ons als bliksemflitsen ver plaatsen? Mag ik de vraag onbeantwoord laten dochconstateeren, dat voor personen en gedachten de vraag naar snelle verplaatsing en uitwisseling steeds toeneemt. De mensch is een wonderlijk elastisch wezen; hij went aan alles. " * * * Staag en onversaagd schrijdt de ontwikkeling van de luchtvaart verder. Machtige vliegtuigen staan op stapel, snellere en grootere, de Fokkers F XXXVI die in 't voorjaar in de vaart zullen komen. Steeds voorwaarts ook gaat de ontwikke ling van de steunpunten van het luchtverkeer, de luchthavens. Lucht?haven" is niet meer een te^grootsch woord. * ^ Aan sommigen mogen ze nog weinig beteeke nend schijnen, tenzij als ontspanningsoord; de luchthavens der groote steden zijn^ verkeerscentra der toekomst in wording, wier beteekenis voor groote spoorwegstations en zeehavens niet zal onder doen* Steenhouwers voor de vliegtuigenloods te Jodhpur ? ? ' , ' j' 'H 'O , , ? f. ' -' , ^ U.j F. M." D Havenmeester Gaza in l Het zijn begin- en eindpunten van de , .groote vaart". Hoevelen zullen, over dertig jaar, de boot nemen als ze naar Engeland gaan en hoevelen den trein naar Parijs, Berlijn, Kopenhagen, Marseille? Ik ben overtuigd, dat tot de laatste categorie weinigen en tot de eerste zeer weinigen zullen behooren. Want in dien tijd zullen tusschen de groote centra uurdiensten bij dag en bij nacht zijn en men zal in 1V2 uur te Londen en Parijs zijn, in circa 2 uur te Berlijn en Kopenhagen en in goed drie uur te Mar seille. Waarom niet? Hier voor is slechts noodig dat het luchtverkeer zijn tegenwoordigen ontwikkelingsgang geleidelijk vervolgt; er zitten nog zoo wonderlijk veel mo gelijkheden in! Velerlei zijden van de lucht vaart worden op de groote luchthavens beoefend zeer vooraanstaand in beteekenis; alles o verheer schend en vol strekt primair is het lucht? verkeer". De luchtvaartmaatschappij De meuwe verblndingen en oefenen er haar geregelde Haag en Amsterdam. L en extra-luchtdiensten uit, zooals scheepvaartreederijen dit in de zeehavens doen* Te Schiphol. Amterdams Gemeentelijke Luchthaven, zijn dit de K, L* M. ? die er het leeuwenaandeel van het verkeer heeft ? en de Deutsche Luft Hansa; Air Prance; Aerotransport Stockholm; de Chechische Mij.; Swissair en de Sabena. Deze maat schappijen vervoerden in 1932 te Schiphol 18500 van de autostrada Ai

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl