Historisch Archief 1877-1940
AMSTERDAM-BATAVI
Pelikaan en Posljager
Schiph
Autostrada Amsterdam
i.' Ir ?
lil'll- .
tT "
Mi.
P
%,
W
$&::.<£&
V'.Jy
. !
i
xfaX^Ï.^
K^, -^
B^!
Piet Soer filmt in Cdcutta
-.1
JVt, ?
iH:- '.,. ?
'liWl'i ?-?
/MÜ-. .
:*j- ï;. ?
: lii-jiï .? '
-/'NiWV'v
<(Jii.:ii.. ?
i-irt1!"'-
&':
'irflifÏ!
*W$V
F j»-.*
!
^*
to&!??"?
!? !-ir
,|r"!i"- ?
|r-4wr L'
f V*;'
?J>- .
^ItjX-.
:**
''"lai!:^KWf ?
Ji'Bi-;..1.
?lp" ii-:--.
^,'I§':;i ",
:|.HJ!«-.'!|
Kf."
*|*.'l'!rW)'
El;-fj:'*i -i ?
K.H-; ??
? ^7*!:J' h
pipH.: .-? .
jfe:'
Hftf.-i'
3*?"'1"'
4^ï.1 "'
?^k>r
?fr
Sft
'**?;;;,,
I,,.H.-!-' '
ti! ^
?'fc'.
"??'':
rV'
$::,.
*3sv ?
i»*.
?W!'-. .
&£'???
W'
w-*-.
**'M.-X
Als de vorige maand iemand gezegd had: ?Ik
voel me als een Pelikaan", dan was deze sterveling
onbegrepen door de wereld gegaan. Doch nu zijn
we allen in een Pelikaan-stemming. We geraken
wellicht ook in een Postjager-stemming; een wed
strijd-, een record-stemming ! Deze stemmingen
hebben riskante zijden. Ze loopen niet parallel
met: ?Houdt de voeten*varm en het hoofd koel.3'
Ook hebben ze goede zijden want veelal zijn
het, slechts de eclatante daden die de vonk ont
steken waarop de massa vlam vat. Zoo heeft
Lindbergh, met zijn eerste oceaan vlucht Parij
sNew York de vonk doen spatten over heel een
continent, het Amerikaansche, dat erdoor werd
aangestoken om er allerwege luchtverkeer te doen
ontbranden.
Er zijn Franschen geweest die dag en nacht
record-joegen van Hanoi naar Parijs en Willy
Post suisde in zeven dagen als een verwoede
nachtvogel langs de breedtegraden om het noorde
lijk halfrond heen, doch geen hunner vluchten
had zulk commercieel gehalte als die van de
brave Pelikaan, die honderden kilo's post tusschen
Holland en Indië heen en weer sleepte*
De massa weet nu dat het kan wat Smirnoff,
Soer, van Beukering en Grosveld deden.
De massa is niet gauw verzadigd en verlangt
wellicht naar meer en beter.
Wij denken ? en dit zij gezegd zonder iets af
te'dingen op de geweldige prestatie ? dat het
meermalen kan» doch ook dat het nog niet ?ge
regeld" kan. Wij weten ook dat het eenmaal ? niet
zoo heel ver meer af ? wél geregeld zal gaan,
den weg der geleidelijke ontwikkeling volgend.
De record-vlucht van heden wordt de normale
prestatie van morgen. Doch ?hoofd koel en voeten
warm" is in het verkeer een gulden regel. Reeds is,
langs streng zakelijken weg, in een paar jaren
tijds, het tempo der K.L.M.-vluchten op Indië
geleidelijk opgevoerd. In 't begin van den
Indiëdienst bedroeg de reisduur 12 dagen, daarna 11
en 10 en 's zomers reeds is het reisschema 9 dagen
uit, 8 dagen thuis*
De ontwikkeling van de luchtvaart schrijdt
voort, eiken nieuwen dag; soms met een grooten
stap, soms een kleinen. Soms remt een verkeers
ongeluk haar gang, doch voort gaat zij. Hoe jong
toch is het luchtverkeer en wat zal het ons nog
brengen.
Tenslotte is Indië slechts ?uren" hier vandaan.
Reeds werd de afstand in 100 uren overbrugd
door de Pelikaan, terwijl de zuivere vluchtduur
van den Postjager (dus oponthoud op den grond
niet inbegrepen) 46 uur bedroeg. Wat zal het
worden als de snelheid van het vliegtuig nog
grooter wordt; als de passagiers aan boord zullen
slapen; als andere bemanningen onderweg gereed
staan om een volgenden etappe-sprong van eenige
duizenden kilometers te nemen; als de geheele
route langs den grond over 18 landen georgani
seerd zal zijn met steunpunten ? de luchthavens?
met moderne landings- en routeverlichting, con
tinu doorwerkenden radio- en weerdienst, radio
bakens enz»
Waarom die schrikbarende haast?, kan terecht
worden opgeworpen. Is tie wereld er beter op
geworden sedert wij ons als bliksemflitsen ver
plaatsen? Mag ik de vraag onbeantwoord laten
dochconstateeren, dat voor personen en gedachten
de vraag naar snelle verplaatsing en uitwisseling
steeds toeneemt. De mensch is een wonderlijk
elastisch wezen; hij went aan alles.
"
* *
*
Staag en onversaagd schrijdt de ontwikkeling
van de luchtvaart verder. Machtige vliegtuigen
staan op stapel, snellere en grootere, de Fokkers
F XXXVI die in 't voorjaar in de vaart zullen
komen. Steeds voorwaarts ook gaat de ontwikke
ling van de steunpunten van het luchtverkeer,
de luchthavens.
Lucht?haven" is niet meer een te^grootsch
woord. * ^
Aan sommigen mogen ze nog weinig beteeke
nend schijnen, tenzij als ontspanningsoord; de
luchthavens der groote steden zijn^
verkeerscentra der toekomst in wording, wier beteekenis
voor groote spoorwegstations en zeehavens niet
zal onder doen*
Steenhouwers voor de vliegtuigenloods te Jodhpur
? ? ' , ' j' 'H 'O ,
, ? f. ' -' , ^
U.j F. M." D
Havenmeester
Gaza in l
Het zijn begin- en eindpunten van de , .groote
vaart".
Hoevelen zullen, over dertig jaar, de boot nemen
als ze naar Engeland gaan en hoevelen den trein
naar Parijs, Berlijn, Kopenhagen, Marseille?
Ik ben overtuigd, dat tot de laatste categorie
weinigen en tot de eerste zeer weinigen zullen
behooren. Want in dien tijd zullen tusschen de
groote centra uurdiensten bij
dag en bij nacht zijn en
men zal in 1V2 uur te Londen
en Parijs zijn, in circa 2 uur
te Berlijn en Kopenhagen en
in goed drie uur te Mar
seille. Waarom niet? Hier
voor is slechts noodig dat
het luchtverkeer zijn
tegenwoordigen ontwikkelingsgang
geleidelijk vervolgt; er zitten
nog zoo wonderlijk veel mo
gelijkheden in!
Velerlei zijden van de lucht
vaart worden op de groote
luchthavens beoefend zeer
vooraanstaand in beteekenis;
alles o verheer schend en vol
strekt primair is het
lucht? verkeer".
De luchtvaartmaatschappij De meuwe verblndingen
en oefenen er haar geregelde Haag en Amsterdam. L
en extra-luchtdiensten uit,
zooals scheepvaartreederijen
dit in de zeehavens doen* Te Schiphol.
Amterdams Gemeentelijke Luchthaven, zijn dit de
K, L* M. ? die er het leeuwenaandeel van het
verkeer heeft ? en de Deutsche Luft Hansa;
Air Prance; Aerotransport Stockholm; de
Chechische Mij.; Swissair en de Sabena. Deze maat
schappijen vervoerden in 1932 te Schiphol 18500
van de autostrada Ai