Historisch Archief 1877-1940
DOOR DE LUCHT
, de Luchthaven der Toekomst
Iden Haag via Schiphol
ELUAERT
?cm Schiphol
r
*alestina
luchtreizigers en in het afgeloopen jaar 31000.
De Vliegtuigindustrie wordt er gediend door
de N. V. Ned. Vliegtuigenfabriek Fokker die
er over een eigen montagehal beschikt en vlieg
tuigen bouwt die in alle werelddeelen worden
gebruikt. De haven is openbaar evenals de zee
haven; iedereen kan er landen en opstijgen mits
hjj het havengeld, in den vorm van
landingsen stallingsgelden, naarj ge
lang van de grootte van
zijn vliegtuig, aan de Ge
meente betaalt en zoo zijn
er honderden sportvliegers,
binnen- enbuitenlandsche, die
en'jaarlijks Schiphol aandoen,
en, zooals liefhebbers van
motor- en zeilbooten in de
zeehaven hun jachthaven
hebben, is te Schiphol de
Amsterdamsche Aero Club
gevestigd als een home voor
den toerist- en sportvlieger.
van Schiphol met Den
>e bloklijn is de route
nsterdam-Den Haag.
Een vergelijking met de
Zeevaartscholen vindt u te
Schiphol ha den vorm van
de Nationale
Luchtvaartschool, die zoowel aan parti
culieren als aan leerlingen
van de Kweekschool voor de
Zeevaart lessen geeft in het vliegen.
De rondvluchten der K. L. M. boven stad en
omgeving zijn als de rondvaarten in de haven.
'? De Steenkolen-Handel-Maatschappijen vindt U
er terug in de gedaante van de Bataaf s che Import
-Maatschappij en de A. P. C. die er de
vliegtuigtanks met Shell en Stanavo vullen. Het Rijk ver
zorgt er den Radio- en Weerberichtendienst en
de douane, benevens de verlichting der luchtroute
en de Gemeente, als eigenlijke exploitante der
luchthaven, plaatst er de gebouwen, inrichtingen
en de vliegtuigloodsen, legt de groote betonnen
platformen aan, bouwt en bedient de
nachtlandingsinstallatie, regelt het verkeer met vlieg
tuigen in de lucht en op den grond, enz.
Eiken donkeren Donderdagmorgen vertrekt
een schier volgeladen vliegtuig van Amsterdam
naar Batavia. Het zijn echter vluchten, zooals die
van de Pelikaan, die nog eens voor het groote
publiek in het licht zetten wat Schiphol voor
Amsterdam beteekent en gaat beteekenen vooral.
Zooals vroeger van de reede op het ij, en van
Texel en nu via het Noordzee kanaal, de schepen
uitvoeren, zoo is thans ook Schiphol een reede"
van de Amstelstad geworden, van in sterke op
komst zijnde beteekenis; een haven, een
verkeersknooppunt, van waaruit elke groote Europeesche
centra en vooral ons verre Indiëbinnen minimum
tijd zijn te bereiken. Een centrum waar nationaal,
internationaal vooral en zelfs intercontinentaal
verkeer af- en aanvloeit, nu reeds en in sterker
mate vloeien zal; een centrum in opkomst, dat
zijn hooge eischen gaat stellen en reeds stelt o. a.
om op doelmatige wijze te zijn opgenomen bij
het ingewikkeld organisme van de groote stad
met zijn city, zijn zaken- en woonwijken, zijn
spoor-, tram- en scheep vaartverbindingen, zijn
straal- en kringwegen voor autoverkeer.
Wat de gebreken op dit laatste punt betreft
heeft de sensationeele aankomst-avond van de
Pelikaan nog eens schril aangetoond. Gelukkig is
de lijdensweg op dit gebied nu bijna afgelegd. In
plaats van voorheen over het smalle
Overtoornophaal-bruggetje, langs de paardentram van den
Sloterweg en den abominabelen weg langs de
Nieuwe Meer dien we welhaast vergeten zijn
en in plaats van het smalle Sloterbruggetje, dat
we helaas nog niet vergeten mogen, zal in 1935
een autostrada naar Schiphol leiden, het eerste
deel van den in aanbouw zijnden Rijksweg Am
sterdam - Schiphol - den Haag. Dan zal Schiphol
een kwartier af zijn van Ijeidscheplein, het
luchtvaartcentrum, en drie kwartier van den Haag.
En bovendien zal Schiphol, dat niet alleen de
luchthaven van Amsterdam, maar van een geheele
streek is, rechtstreeksche snelwegen krijgen door
de Provincie reeds grootendeels voltooid op
Ha arlem en het Gooi.
' Het fort Schiphol zal spoedig worden afgebro
ken en ter plaatse zal een groote brug over de
Boven Britsch Indiëbij Allahabad
Ringvaart worden gebouwd, zoodat Amsterdam's
luchthaven niet langer geïsoleerd zal liggen achter
de Ringvaart van de Haarlemmermeer, doch bij
het kruispunt van groote autowegen met
snelverbindingen naar de vier windstreken.
Ook andere groote verbeteringen staan voor
Amsterdam's luchthaven voor de deur. Het
onteigeningsplan van aangrenzende boerderijen
heeft ter visie gelegen en gehoopt mag worden,
dat de vergrooting van het landingsterrein binnen
niet langen tijd zal plaats hebben.
Reeds is Schiphol een luchthaven met een inter
nationaal zeer gunstig bekend staandeii naam.
In het verslag van het bekende Engelsche
luchtvaartblad The Aeroplane" gegeven over de
door den Prins van Wales ingeleide
AirsportConference van 3 December jl. te Londen, stond
Schiphol beschreven als a useful model; the neat
and well-organised Airport of Amsterdam". Doch
na de onbescheidenheid te hebben gehad om
dit zoet gefluit aan te halen, laat ons vluchten
voor den voldanen indruk dat het even dreigt te
wekken, want machtig veel is nog te bouwen aan
de luchthaven met zoo veelzijdige bedrijvigheid
en zoo veel levenskansen als die van de hoofdstad;
aan de luchthaven van de stad van de E.L.T.A.,
van de meest luchtvaartgezinde stad van Neder
land; aan het begin- en eindpunt van de langste
luchtlijn ter wereld.
4 Januari 1934.
Langs de wegen bij Calcutta