De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 6 januari pagina 11

6 januari 1934 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

DOOR DE LUCHT , de Luchthaven der Toekomst Iden Haag via Schiphol ELUAERT ?cm Schiphol r *alestina luchtreizigers en in het afgeloopen jaar 31000. De Vliegtuigindustrie wordt er gediend door de N. V. Ned. Vliegtuigenfabriek Fokker die er over een eigen montagehal beschikt en vlieg tuigen bouwt die in alle werelddeelen worden gebruikt. De haven is openbaar evenals de zee haven; iedereen kan er landen en opstijgen mits hjj het havengeld, in den vorm van landingsen stallingsgelden, naarj ge lang van de grootte van zijn vliegtuig, aan de Ge meente betaalt en zoo zijn er honderden sportvliegers, binnen- enbuitenlandsche, die en'jaarlijks Schiphol aandoen, en, zooals liefhebbers van motor- en zeilbooten in de zeehaven hun jachthaven hebben, is te Schiphol de Amsterdamsche Aero Club gevestigd als een home voor den toerist- en sportvlieger. van Schiphol met Den >e bloklijn is de route nsterdam-Den Haag. Een vergelijking met de Zeevaartscholen vindt u te Schiphol ha den vorm van de Nationale Luchtvaartschool, die zoowel aan parti culieren als aan leerlingen van de Kweekschool voor de Zeevaart lessen geeft in het vliegen. De rondvluchten der K. L. M. boven stad en omgeving zijn als de rondvaarten in de haven. '? De Steenkolen-Handel-Maatschappijen vindt U er terug in de gedaante van de Bataaf s che Import -Maatschappij en de A. P. C. die er de vliegtuigtanks met Shell en Stanavo vullen. Het Rijk ver zorgt er den Radio- en Weerberichtendienst en de douane, benevens de verlichting der luchtroute en de Gemeente, als eigenlijke exploitante der luchthaven, plaatst er de gebouwen, inrichtingen en de vliegtuigloodsen, legt de groote betonnen platformen aan, bouwt en bedient de nachtlandingsinstallatie, regelt het verkeer met vlieg tuigen in de lucht en op den grond, enz. Eiken donkeren Donderdagmorgen vertrekt een schier volgeladen vliegtuig van Amsterdam naar Batavia. Het zijn echter vluchten, zooals die van de Pelikaan, die nog eens voor het groote publiek in het licht zetten wat Schiphol voor Amsterdam beteekent en gaat beteekenen vooral. Zooals vroeger van de reede op het ij, en van Texel en nu via het Noordzee kanaal, de schepen uitvoeren, zoo is thans ook Schiphol een reede" van de Amstelstad geworden, van in sterke op komst zijnde beteekenis; een haven, een verkeersknooppunt, van waaruit elke groote Europeesche centra en vooral ons verre Indiëbinnen minimum tijd zijn te bereiken. Een centrum waar nationaal, internationaal vooral en zelfs intercontinentaal verkeer af- en aanvloeit, nu reeds en in sterker mate vloeien zal; een centrum in opkomst, dat zijn hooge eischen gaat stellen en reeds stelt o. a. om op doelmatige wijze te zijn opgenomen bij het ingewikkeld organisme van de groote stad met zijn city, zijn zaken- en woonwijken, zijn spoor-, tram- en scheep vaartverbindingen, zijn straal- en kringwegen voor autoverkeer. Wat de gebreken op dit laatste punt betreft heeft de sensationeele aankomst-avond van de Pelikaan nog eens schril aangetoond. Gelukkig is de lijdensweg op dit gebied nu bijna afgelegd. In plaats van voorheen over het smalle Overtoornophaal-bruggetje, langs de paardentram van den Sloterweg en den abominabelen weg langs de Nieuwe Meer dien we welhaast vergeten zijn en in plaats van het smalle Sloterbruggetje, dat we helaas nog niet vergeten mogen, zal in 1935 een autostrada naar Schiphol leiden, het eerste deel van den in aanbouw zijnden Rijksweg Am sterdam - Schiphol - den Haag. Dan zal Schiphol een kwartier af zijn van Ijeidscheplein, het luchtvaartcentrum, en drie kwartier van den Haag. En bovendien zal Schiphol, dat niet alleen de luchthaven van Amsterdam, maar van een geheele streek is, rechtstreeksche snelwegen krijgen door de Provincie reeds grootendeels voltooid op Ha arlem en het Gooi. ' Het fort Schiphol zal spoedig worden afgebro ken en ter plaatse zal een groote brug over de Boven Britsch Indiëbij Allahabad Ringvaart worden gebouwd, zoodat Amsterdam's luchthaven niet langer geïsoleerd zal liggen achter de Ringvaart van de Haarlemmermeer, doch bij het kruispunt van groote autowegen met snelverbindingen naar de vier windstreken. Ook andere groote verbeteringen staan voor Amsterdam's luchthaven voor de deur. Het onteigeningsplan van aangrenzende boerderijen heeft ter visie gelegen en gehoopt mag worden, dat de vergrooting van het landingsterrein binnen niet langen tijd zal plaats hebben. Reeds is Schiphol een luchthaven met een inter nationaal zeer gunstig bekend staandeii naam. In het verslag van het bekende Engelsche luchtvaartblad The Aeroplane" gegeven over de door den Prins van Wales ingeleide AirsportConference van 3 December jl. te Londen, stond Schiphol beschreven als a useful model; the neat and well-organised Airport of Amsterdam". Doch na de onbescheidenheid te hebben gehad om dit zoet gefluit aan te halen, laat ons vluchten voor den voldanen indruk dat het even dreigt te wekken, want machtig veel is nog te bouwen aan de luchthaven met zoo veelzijdige bedrijvigheid en zoo veel levenskansen als die van de hoofdstad; aan de luchthaven van de stad van de E.L.T.A., van de meest luchtvaartgezinde stad van Neder land; aan het begin- en eindpunt van de langste luchtlijn ter wereld. 4 Januari 1934. Langs de wegen bij Calcutta

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl