Historisch Archief 1877-1940
No. 2953
Radio en Grammofoon
17
De landing van de
Pelikaan" ?
C. H. van Beukering
Radio-verbinding met de
Pelikaan"
Marconist van de ,,Pelikaan"
Hieronder volgt een korte uiteenzetting van den marconist van de
Pelikaan" over de landing op het radio-baken. Daarnaast komen
nog eenige technische bijzonderheden over het radio-apparaat en de ver
binding van 3e grond-organisaties met de bemanning van de vliegtuigen,
van de hand van den chef van den K. L. Af.-radiodiens».
Mist is wel de grootste vijand van
den vlieger en daardoor is de laatste
dag van de vlucht
Batavia-Amsterdam met de Pelikaan wel de moei
lijkste geweest. Direct na het vertrek
uit Italiëwisten wij reeds, dat de
route Marseille-Amsterdam potdicht
zat. Onmiddellijk na het opstijgen te
Marseille begon de Pelikaan ferm
te klimmen, klom hooger en hooger
om boven de wolkenzee uit te komen.
Op drieduizend meter vlogen wij boven
een gesloten wolkendek en dat is
gedurende de geheel laatste etappe
zoo gebleven.
Lyon, Dijon, Parijs, Brussel, Rot
terdam
Dank zij de medewerking van alle
radio-vliegstations op de route, die
óns telkens de positie van ons vlieg
tuig gaven, kwamen wij snel vooruit.
Wjj vroegen tijdig aan Waalhaven
ons te melden wanneer de
Pelikaanmotoren boven dat vliegveld hoorbaar
zouden zjjn en prompt kwam later het
antwoord: ten zuidoosten van Waal
haven. Wij namen toen 41 graden
kompaskoers koers van het radio
baken en stevenden recht op
Schiphol aan.
Het bewuste radiobaken, dat op
400 meter ten Zuiden van het vlieg
veld horizontaal wordt uitgezonden,
is op een afstand van ongeveer 50
K.M. hoorbaar. Naar het Zuiden en
het Noorden gaat van den zender een
onafgebroken toon uit. Aan den
zeekant van den zender, die dien onaf
gebroken toon geeft, staat een zender
die in gelijke richting zendt, doch
waarvan het geluid een streep-toon
geeft; aan de landzijde werkt een
soortgelijk apparaat, dat een
puntenreeks stippelt. Wij hopen, dat de
bijgevoegde teekening het begrijpen
hiervan gemakkelijk zal maken.
Koerst men dus 41°dan hoort
men, reeds op grooten afstand van
het vliegveld, het radio-baken werken.
De onafgebroken toon meldt, dat men
recht op het radio-baken vliegt, dus
recht op hot vliegveld aan. De
streeptoon vertelt dat men aan den
zeekant, de puntentoon dat men aan
de landzijde van het radiobaken zit.
De vlieger wijzigt daarnaar zijn koers
totdat hij weer den onafgebroken
toon hoort.
De zenders brengen hun signalen,
zooals gezegd, niet verticaal maar
horizontaal uit. Op een zeker
oogenblik houdt de onafgebroken toon in
eens geheel op. Dit is het mom.3nt
waarop de machine boven het huisje,
waarin de zender van het radiobaken
staat is aangekomen. Vooraf gaat
men vliegen op de juiste hoogte die
voor het landen noodig is en aan
genomen dat men Zuid-Noord koerst
op het zeer korte oogenblik van
het ontbreken van den toon zet de
bestuurder *de motoren af en daalt.
Hij komt dan op een goede landings
plaats van het vliegveld neer.
* *
*
Zoo eenvoudig als het hier wordt
verteld is het echter geenszins; er
blijft altijd een groot risico aan een
dergelijke landing verbonden en voor
dat wij dan ook tot die landing zouden
overgaan was het plicht ons volkomen
te oriënteeren. Wij vroegen onze po
sitie wij waren toen al over het
veld heengevlogen en vernamen,
dat wij ten Noord-Oosten van Schiphol
zaten. Wij controleerden onzen hoogte
meter met den barometerstand op
den beganen grond (om te voorkomen,
dat door een fout van den hoogte
meter de machine te pletter sloeg)
en de Pelikaan zakte tot op 150 meter.
Toen begonnen wij de contouren van
het verlichte vliegveld zeer vaag
te onderscheiden.
Wij vonden den onafgebroken toon
van het radioteeken, vlogen over
het veld en over de
geluidloozeperiode". Wij Waren nu weer ten zui
den van Schiphol en vlogen in de rich
ting Rotterdam. Zwenkten. Van over
de ringvaart kwamen wij aanstormen
en op de bekende, meesterlijke en toch
uiterst voorzichtige wijze, deed onze
bekwame bestuurder het vliegtuig
het wazige licht tegemoet zweven
en zette de Pelikaan" veilig op den
grond. Een landing dus, waarbij het
radio-baken niet benut werd, doch
dat ons toch tot kort daarvoor onschat
bare diensten had bewezen.
J. J. den Outer
Chef Radio-dienst K. L. M.
Vliegtuigradiotoestel
Terwijl ik de Pelikaan zie wegsuizen
en in mijn kantoor den controleontvan
ger bijzet, roept de marconist van het
toestel, van Beukering, het
grondstation reeds aan als een kraaiende
haan, die met vreugde den nieuwen
dag aankondigt. Schipholradio" toe
tert een blij antwoord terug, ook
verderop, langs den radioweg naar
Marseille, is men overal op post en
reeds blaast Schiphol mijn ontvanger
weer dicht met een bericht aan
Brussel en Parijs, dat de ..Zilver
meeuw" een Pelikaan" is geworden.
Ik pieker niet langer, de radio werkt !
Beuk" vraagt reeds de verdere nieu
we weergegevens, hij seint zijn be
kend tempo en de seintoon is ge
lukkig zuiver.
Parijs geeft nu ook de omwisseling
der vliegtuigen door aan Marseille.
De reserve-telegrafist Stodieck komt
bij me binnen juist als Algiers zich
laat hooren de nacht is geschikt
voor goede radioverbinding !
Stodieck begrijpt ook wat gebeuren
moet om de post op tijd in Indie to
krijgen.
Geen verder gepieker, straks Mar
seille en St. Florent op Corsica, en
dan Rome, waarbij Ostia met een
uitstekend radiostation, daa.i- werkt
men al mee van Marseille af. liet weer
boven de Balkanlanden staat ons
niet aan, Corfu-radio is goed. zal wel
tijdig met de weerberichten komen.
Als ze Athene nu maar eerst achter
den rug hebben !
Het niotorschip Imperia" van de
Imperial Airways, dat in de Golf
van Mirabella op Kreta de wacht doet,
is verderop een goede steunpilaar en
kan radiopeilingen geven voor den
overtocht van de Middellandsche Zee.
Of zouden ze over Damascus gaan
en regelrecht langs de oliepijpleiding,
die door de woestijn loopt, naar Bag
dad gaan vliegen?
In de woestijn ligt Rutbah Wells,
een fort met westersche outillage
tusschen de wallen. Het heeft een
goede radio en peiler; ook Bagdad i»
modern uitgerust.
Ondertusschen hooren wij Brussel
een radiopeiling geven, dat is mooi,
peiling Noord 104°Oost, dus al voorbij
Brussel en we rekenen snel uit met
welke vaart de Pelikaan door de
Belgische lucht klieft.
Karachi, Jodpoer en Caïcutta zul
len ook weer op groote afstanden met
de Pelikaan werken, wij herinneren
aan de verbindingen, overdag soms
1000 K.M. en meer, met onze
PhilipsN.S.F. radio.
Nou en Rangoon tegenwoordig ea
de Bangkokhoek !" ik ben 't met
mijn wachtgenoot eens, dat er nog
vele sterke schakels zijn in de
luchtvaartradiozetting tusschen Amster
dam en Batavia. Maar weinig gele
genheid tot slapen voor den marco
nist van de Pelikaan.
|T Bangkok heeft ook een goede radio
installatie en wij veronderstellen dat
van Beukering daar al over zijn slaap
heen is, en wat zal hij 's nachts groote
afstanden overbruggen !
Op Palembang staat tegenwoordig
ook een radiopeiler en Batavia zal
nu best vroeg op wacht zijn !" meent
Stodieck en ik twijfel er evenmin aan.
Niet verbaasd was ik toen
Bandoeng Radio, den dag na het vertrek,
telefonisch aan mij vroeg of de
Pelikaan ook ultrakortegolf aan boord
had.
Vliegtuigen werken 's nachts met
Sabang soms op 2000 K.M. afstand
op de 600 M.-scheepsgolf nog wel.
Met Medan en Penang gaat het ook
op 000 M. golf, met Singapore meestal
op de 90 OM. In verhouding met de
scheeps-zenders, die gemiddeld met
een energie van 1000 Watt werken.
doen de 20 Watt vliegtuigzendertjes
het buitengewoon goed.
Helaas sneed het radiomes maar
aan n golf kant; de korte golf is
nog niet aangepast aan het verkeer.
Binnenkort gaan. we op lange- en
kortegolf tegelijk geinen, dan kunnen
we op grooten afstand, zonder dat de
telegrafist telkens van lange- op korte
golf behoeft over te gaan. de bewe
gingen van het vliegtuig volgen.
Tenslotte geef ik hierbij een afbeel
ding van de radioinstallatie van de
Pelikaan.
De bovenkast bevat de gestuurde
zender (d.w.z. een zender waarbij de
golflengte zeer constant wordt ge
houden) voor 000, S70, 900 en 930
Meter golf. Onder den zender is de
ontvanger bevestigd, een gewone
3lamper. De antennebaspoel (II) is dui
delijk to onderscheiden, onder het
tafeltje der hoogspanningsbatterij voor
denontvanger (F) en den omvormer (1)
die de hoogspanning geeft voor den
zender.
De antenne verlengspoel (K), die
bij 't werken op vaste antenne noodig
is, zit bovenop het frame gemonteerd.
Het geheel weegt ongeveer 30 K.G.