Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 6 Januari 1934
No. 2953
f. i
Jacob Wassermann
Dr. G. R. van Paassen
s*
Na zijn eerste romans:,.Die Juden
. VonZirndorf'7,,
DieGeschichtederjungen Rentfbe Fuchs" en Moloch" heeft
Wassermann in 1904 een geschrift
gepubliceerd die Kunst der
Erzahhmg", dat als program kan gelden
voor de nieuwe richting die in. de
litteratuur reeds voor 1900 een
aanVang had genomen: de vernieuwing
van de romantiek, zooals die werd in
geluid door Ricarda Huch's Blütezeit
der Romantik". De onvruchtbaarheid
en het gebrek aan ontwikkelingsmoge
lijkheden van het naturalisme had al
spoedig een reactie te voorschijn
geroepen, zooals ook vroeger op de
Aufklarung" de Romantiek was
gevolgd. Beide, zoowel de Aufkla
rung" als het naturalisme, werden
gekenschetst door nuchtere
verstandeüjkheid en het oppervlakkige opti
misme van het geloof aan den vooruit
gang, door de blindheid voor alles
wat niet aan de oppervlakte van het
leven ligt en voor onmiddellijke waar
neming in aanmerking komt. Men
oordeelde dat alles in beginsel be
rekend kon worden en zoo is het nood
lot tot het moeilijk te calculeeren
toeval geworden.
Tegen dit rationalisme nu komt de
zoogenaamde Neuromantik in opstand.
Ich will nicht die Verknüpfung
auszerer Erlebnisse geben",
zegtWassermannin die Kunst der Erzahlung",
sondern die Wirrnis der Inneren, ich
setze keinen Ehrgeiz darin, Faden
zu knüpfen und zu lösen". De geheim
zinnige en onverklaarbare ondergrond
van het leven kan slechts in symbool
en mythe tot vorm worden gebracht,
doch nimmer in een begrijpelijken
samenhang worden ontvouwd. In den
psycholoog die ontleedt en verklaart
ziet Wassermann niet den dichter
maar den litteraat, den ontwortelden
van droom en mythe afgesnoerden
mensch. Psychologie behoort tot het
werk van den naturalist; zij geeft
woorden in plaats van beelden, alle
gorieën iiiplaats van symbolen, zij
duidt niet aan, zij duidt niet, maar
stelt alles schaamteloos in het ont
nuchterend daglicht van het waak
zame phantasielooze verstand.
Men ziet hoe Wassermann terug wil
naar de gedachtewereld der roman
tiek, bijna zou men kunnen zeggen:
ondanks zichzelf, want het is alsof hij
in zijn' uitdrukkelijke verwerping van
een alle geheimen ontrafelend en ont
wijdend psychologisme tegen eigen
tekortkomingen opkomt.
In zijn werk is duidelijk de invloed
te bespeuren van E. T. A. Hoffmann,
van wien men wel zeggen kan dat hij
toenmaals opnieuw werd ontdekt en
die daardoor een des te sterker Werking
heeft uitgeoefend. Er bestaat tusschen
Hoffmann en Wassermann een zekere
verwantschap: beiden zijn uitstekende
vertellers, beiden bezitten in hooge
mate die Kunst des Fabuliereus".
Het magische, scurriele en bijzondere
van Hoffmann komt in menige n trek
van Wassermann's figuren terug.
Beiden hebben oog voor de duistere
machten van het noodlot en voor de
onverklaarbare verwikkelingen der
individueele lotsbeschikkingen, voor
de kaleidoscopische wisseling der beel
den en gestalten, -die, in hun menig
vuldige verscheidenheid, nauwelijks
tot een groot compositorisch geheel
zijn te brengen. Zoo stemt de korte
vertelling beter met het wezen van de
romantiek overeen dan de uitvoerige
roman en beide schrijvers zijn op hun
best in een bonte afwisseling van korte
novellen. Niet de bekende Elixiere
des Teufels", maar de prachtige
Kreisleriana" behooren tot
Hoffmann's beste werk, en de geheele
romantiek heeft geen enkelen roman
nagelaten, die het tegen de verhalen
van Hoffmann of Eichendorff kan
opnemen. Wassermann, wiens weinig
genoemde Rahmen-Erzahlung" Der
Goldene Spiegel" tot zijn meest
geslaagde werk blijft behooren, heeft
zich, tot zijn schade; telkens weer aan
getrokken gevoeld tot omvangrijke
romanconcepties die, zooals b.v. het
veel gelezen Oliristian Wahnschaffe",
als minder gelukt moeten gelden. Het
voorbeeld van Dostojewsky. een van
de geestelijke vaders van de
nieuwromantische beweging alsmede dat
van Balzac heeft hier nadeelig gewerkt.
De cyclus Der Wendekreis" wordt
meer door een uiterlijk merkteeken
bijeengehouden dan dat hier een
innerlijke, waarlijk symbolische, een
heid aanwezig is. Maar waar een
werkelijk groote compositie tot stand
komt, geschiedt dit, zooals ook ter
nauwernood anders mogelijk is, ten
koste van het leven zelf, doordat de
concrete gestalten tot abstracte ideeën
verbleeken.
Als de eenige groote roman wellicht,
die hierop een uitzondering vormt en
een gewichtige plaats inneemt in
Wassermann's oeuvre, zou men kun
nen noemen Gaspar Hauser oder die
Tragheit des Herzen". Ook in dezen
roman ziet men weer Wassermann's
voorliefde voor het bijzondere, inte
ressante en. van het normale afwij
kende geval. Gaspar Hauser is de
geheimzinnige figuur die plotseling in
het jaar 1828 in Neurenberg verscheen
en enkele jaren later vermoord werd.
Een vondeling zonder eenig contact
met medemensch en maatschappij
opgegroeid, is hij voor Wassermann de
zuivere stem van de natuur en de
zondelooze mensch, in wien een
mythe tot feit is geworden. Maar
Gaspar Hauser gaat te gronde aan de
traagheid des harten van allen, die
met hem in aanraking komen. Het
boek is een aanklacht tegen de
onvromen, die geen eerbied en bewon
dering meer kennen, tegen de
menschen met vaste beginselen en leer
stellingen voor wie bij voorbaat alle
problemen opgelost zijn, tegen hen
voor wie het leven eenvoudig en
Gaspar Hauser een bedrieger is.
Deze zelfde tweespalt tusschen
hoofd en hart, tusschen de spontane
teit van het gevoel en de koele bere
kening van het verstand, tusschen het
natuurlijke elementaire leven en het
normatieve rijk van de rede, tusschen
cultuur en civilisatie, keert in allerlei
vormen bij Wassermann terug. In
Der Fall Maurizius" als antithese
van de natuurlijke gelijkgerechtigd
heid zooals die weleer in de symbio
tische gemeenschappen bestond en in
de velerlei vormen van den dienst der
Magna Mater en in het Chineesche
Taoïsme werd gecultiveerd eenerzijds
en de abstracte rechtsnorm van de
beschaafde maatschappij, die in haar
mechanische toepassing juist alle we
zenlijke rechtvaardigheid opheft an
derzijds.
Dit thema, het summum jus,
summa injuria", de tegenstelling tus
schen de levende rechtvaardigheid en
het abstracte recht is door Wasser
mann met voorliefde behandeld. Reeds
in den jeugdroman Moloch" komt
het motief van de dwaling der justitie
voor en ook in de novellen keert het
terug. Men meent hier den invloed te
ontwaren van dien anderen, door
duistere machten gedrevenen, roman
ticus: den demonischen Kleist, wiens
bekende novelle Michael Kohlhaas"
hetzelfde probleem behandelt.
In zijn Columbus-roman brengt
Wassermann ons in aanraking met
een oorspronkelijke symbiotische sa
menleving, die weerloos is prijsgegeven
in haar argeloosheid aan het verra
derlijke en door priesters
gesanctionneerde geweld van de beschaafde"
veroveraars, bloedhonden en uitbui
ters, die zich door geen misdaad van
hun welbegrepen voordeel laten af
schrikken. Toch laat ook deze roman,
zooals veel ander werk van Wasser
mann dat bij lezing boeit, geen
welomlijnd beeld van een levende gestalte
in ons achter eii men kan geheel het
oordeel onderschrijven van Richard
Specht, die in zijn boek over Werfel
van Wassermann een korte karakte
ristiek geeft. Zoolang de schrijver tot
ons spreekt weet hij ons te grijpen en
te overtuigen, maar wanneer het boek
is dichtgeslagen vervloeit alles weer
als een wonderlijke verschijning. Niets
wat eenmaal voorbij en verloren is
kan men kunstmatig weer oproepen.
Terwijl bij Hoffmann alles echt en
natuurlijk blijft en zelfs het meest
bizarre ons nog realistisch aandoet, is
Wassermann vaak gewild en gekun
steld. Evenmin als gelukken kan wat
men thans in Duitschland beproeft:
het kunstmatig herstel van een sym
biotische volksgemeenschap, even ge
forceerd is de Schollenkunst", die in
den aanvang dezer eeuw tnet den
krijgsroep los von Berlin" tegenover
de Asphaltkunst" geplaatst werd.
Wassermann heeft steeds krampachtig
gepoogd den weg naar de aarde terug
te vinden; zelf gederacineerd heeft hij
voor een verdwaalde en ontwortelde
jeugd een leider en wegwijzer willen
zijn, waardoor de overspannen
atmospheer en de gewilde diepzinnigheid
vooral in Etzel Andergast" verklaard
worden.
Wassermann wordt bedenkelijk,
zegt Specht, wanneer hij om diep te
schijnen het water opzettelijk troebel
maakt. Hij is eigenlijk nergens ge
komen tot heldere probleemstelling en
maar al te vaak zien wij, volgens zijn
eigen definiëering, den dichter door den
litteraat en het beeld door het woord
verdrongen.
M ,
De prijs van de melk van
OUD-BUSSEM
is verlaagd tot 20 et.
per Va Liter-flesch.
Zie den bon op pagina 4
van het omslag