Historisch Archief 1877-1940
pp- ? ; ?"??? ? ? :
* Een documentaire van liefde
Bioscopy L. J. Jordaan
Gnstav Muchuty: ,,Extase", Koxy
De Buseea, die pioniers van de documentaire,
-verzuimden tot heden toe hardnekkig de leemte
.aan te vullen, welke in hun all round productie
?een leelijk gat achterliet. Zij vervaardigden
do?cumentaires letterlijk over alles en er was geen
?onderwerp, dat zij met hun fameuse filmkunst
niet een zekere epische glorie wisten bij te zetten:
zij maakten een epos van den spoorwegaanleg en
?den landbouw van de revolutie en de
melkfabricage. Het eenige dat buiten hun
documen?taire aandacht viel was de liefde. Misschien
meenden zij dat aan dit sujet in de gewone commer ?
?cieele film reeds meer dan voldoende commentaar
~was gewijd misschien ook lag het geval buiten
het rayon van het vijf-jarenplan, zijnde de liefde
?een der weinige dingen die niet door het bolsjewisme
-waren verbeterd. Hoe dan ook een documentaire
-van de liefde komt in hun uitvoerigen catalogus
auet voor en moest wachten op den.Tsjech, Gustav
Machaty, om haar eerste proeve af te leveren.
Deze Machaty nu is een curieuse baas. Een
?temperamentvol en zeer eigenzinnig heer als
4e meeste Tsjechen begaafd met een sterken
natuurlijken aanleg, zonder een overmatige bal
last aan ontwikkeling mee te voeren. In dit opzicht
?doet hij denken aan zijn landgenooten, de Bohemers.
Zooals deze wereldberoemde kwartettisten in de
?eerste plaats ras-muzikanten waren (wie noemde
ien ook weer: een superieur strijkje?) zoo is deze
Tegisseur een ras-filmer. En aangezien zijn tempe
rament aanzienlijk belangrijker mag heeten dan
?zijn eruditie, cirkelt zijn belangstelling automatisch
om zulke primitieve en warmbloedige thema's
?als de liefde ? meer in het bijzonder dan om de
liefde in haar simpelsten en heftigsten vorm: de
passie. De duizend-en-een kronkelwegen, welke
?die nobelste aller menschelijke hartstochten heeft
leeren gaan binnen het doolhof der moderne civili
satie, interesseeren hem niet. De interventie van
?de tallooze complicaties der maatschappelijke
verhoudingen vallen buiten zijn aandacht. Voor
hem bestaat alleen het eeuwen-oude conflict der
«exen, dat zijn aanvang neemt bij vader Adam
?en moeder Eva. Steeds weer opnieuw wordt hij
geboeid door het raadsel en den triomf der zuivere
passie het mysterie van aantrekken en
afstooten van geweld en overgave. Wie een goed film
geheugen heeft, herinnert zich wellicht nog de
films Die Kreutzersonate" uit 1927 en Erotikon"
uit 1929 beide van Machaty en beide hymnen
-van de passie. Vooral de laatste beleefde, ondanks
l
JAARUJKSCHE
OPRUIMING
HOOFDMAGAZUN
DEN HAAG
DONDERDAG
mi
VRIJDAG
JANUARI
DER
ZONEN
den misleidenden titel, moeilijke dagen. De cen
suur kreeg kippenvel van het woord erotikon"
alleen.... een zeker soort publiek voelde zich
bij het aanschouwen van de film bekocht en te
leurgesteld. Want Erotikon" bleek een buiten
gewoon zuiver, kuisch en eerlijk werk te zijn, dat
de vergelijking met het ietwat troebele sex-appeal
der commercieele film. glansrijk doorstond.
In ..Extase" volgde Machaty denzelfden weg.
door zijn aard en aanleg gewezen. Met een zekere
obstinaatheid verdiept deze Tsjech zich telkens
opnieuw weer in hetzelfde onderwerp: der Trieb
an-sich". Ook ditmaal plaatst hij zijn drama van
liefdes-ontwaken en liefdes-roes buiten alle maat
schappelijke verhoudingen en daarmee buiten alle
tijden. Dat de dramatis, personae niet in naakten
oer-staat rondliepen, (Janken wij waarschijnlijk
aan een laatste restje conventie misschien ook
aan practische overwegingen. Het eenige wat wij
als particulieren van ! de sujetten ervaren, is het
feit dat ,,de jonge man" een wegen-ingenieur is.
Voor de rest bevolkt Machaty zijn verhaal
eenvoudigweg met het jonge meisje", den
jongen man" en /,den ouderen, man" subsidiax
het liefdesverlarigen, de potentie en de
sexueele onmacht. Om deze drie elementaire natuur
verschijnselen draait de heele verwikkeling
voorzoover men bij een dergelijke automatische
fataliteit van een verwikkeling kan spreken. Het
jonge meisje, uitgehuwelijkt aan een vermoeiden,
zwakken en verwenden celibatair, vlucht na de
tragedie van den eersten mislukten huwelijks
nacht, naar haar vader terug. Daar ontmoet zij
den jongen ingenieur in quaestie en voltrekt zich
onafwendbaar de door de natuur voorgeschreven
paring. De verlaten echtgenoot, die haar komt
halen en zich tegenover de onverbiddelijke macht
van jeugd en potentie ziet geplaatst, trekt zich
terug en pleegt zelfmoord.
Dit is het eenvoudige thema dat Machaty zich
in Extase" heeft gekozen.
* *
*
Als film beschouwd vertoont het werk zoowel
de verdiensten als de nadeelen der zwijgende"
conceptie. Machaty draaide zijn film stom" en
voegde er later de obligate muzikale begeleiding aan
toe plus enkele, overigen» vrijwel onverstaanbare
en niet ter zake doende, vocale klanken. In dien
zin werd Extase" een overweldigend pleidooi
voor de macht van het beeld, terwijl het ander
zijds met de problemen ook het diepere tasten
van de geluidsfilm mist. Wij hebben ons lang ver
zet tegen het lawaai in de sound-film een werk
als dit, doet ons te dieper beseffen, welk een
essentieele rol het woord, de klank en vooral.... de
stilte in het geluidsfilmproces zijn gaan vervullen.
Wanneer wij ons echter weer in de oude sfeer
der zwijgende film hebben ingeleefd, erkennen wij
gaarne voor een superieur werk te staan van een
meesleepende kracht, een dramatische bewogen
heid en een technische perfectie, die het Russische
voorbeeld scherpe concurrentie aandoen. Alles
wordt door de louterja m*cht van het beeld weer
gegeven alles wordt er glorieus mee bereikt.
Zoowel de drukkende, ffctale atmosfeer van den
huwelijksnacht", als h«t ongebreidelde
zinnenleven in de panisch'e'natuur, vinden in Extase"
hun volledige uitdrujikiEig. Het is verwonderlijk,
met welk een temperament als Machaty toch heeft,
weet te bereiken inde! schildering van den zieligen,
vermoeiden echtgenoot. ;Het gebaar, waarmede
deze de pince-nez :hftnteert een geste die als
een navrant motief dool! de heele film loopt
is een psychologische troiivaille. De
buiten-opnamen van den ingenieursafbeid, de ontmoeting der
jonge lieden en de jacht i achter het naakte jonge
meisje, bereiken een-vonjaschoonheid en een har
monische volmaaktheid, flie wel sterk de hoogte
punten der zwijgende filin in herinnering roepen.
Oogenlust en dramatisjche potentie op deze
twee betrouwbare cihegrafisohe pijlers steunt dit
hechte f ilmwerk. Want naast de vaste behandeling
der sujetten en hun; suggestieve typeering,
overheerscht in Extase" e£n bijna ononderbroken
triomf van het beeld. Prachtige diepe zwarten
flonkerende schamplichten ijle grijzen glijden
over het projectiedoek en geven, naast de dra
matische spanning, een beeldenrijkdom, die aan
4e absolute film grenst:
Van de spelers is Heddy Kiesler als het
vrouwHeddy Kiesler en Pierre Nay
tje" ontegenzeggelijk de zwakste. Met alle respect
voor haar volmaakte anatomie (bij de Parijsche
vertooning in extenso te bewonderen) heeft zij
te weinig persoonlijkheid en te gering expressief
vermogen, om zelfs een zoo schematische figuur
het noodige relief te verleenen. De jonge man"
(in de Parijsche versie, die mij als model diende,
door Pierre Nay voorgesteld) is scherp en zuiver
getypeerd. Voortreffelijk is de zwakke echtgenoot
van den Tsjechischen speler Bogoz.
Hoofdpersoon bleef echter de camera, die met
dit werk inderdaad een documentaire der liefde
wist te scheppen.
Boekbespreking
Alexander Schmuller, Over muziek en musici.
Anclries Blitz, Amsterdam.
Alexander Schmuller was een merkwaardig
causeur. Geestig, gevat en vaak ook scherp. Maar
niet alle menschen schrijven, zooals zij spreken.
Wanneer men de gesproken meeningen, die men
zich van Schmuller herinnert, thans vergelijkt met
wat hij op schrift zette, kan men het betreuren,
dat blijkbaar het voeren van de pen hem een
deftiger werk leek dan de dingen u met een zekeren
nadruk en een vaak eindeloozen redeneerlust ver
tellen. Maar zijn meeningen verdraait hij niet
als hij ze op schrift zet en als zoodanig typeeren
zijn geschriften zijn persoonlijkheid toch voldoende.
Van zijn geschriften is thans een bundel ver
schenen, die den simpelen titel draagt Over mu
ziek en musici." Dr. K. Mengelberg liet een inlei
dend woord vooraf gaan, waarin hij den overleden
violist, dien men hier thans als schrijver vindt,
herdenkt.
Schmuller werd in een stadje in West-Rusland
geboren. Hij kwam in de kringen van Rimsky
Korsakoff en Glazounow, ging daarna als violist
en leeraar naar Berlijn, totdat hij in 1914 naar
Amsterdam en zijn tweede vaderland Holland
kwam. Duitschland heeft een grooten invloed op
zijn ontwikkeling gehad, zooals trouwens op de
meeste van zijn Russische tijdgenooten, die in
Duitschland het muziekland zagen. De muziek,
die hij het meest vereerde, was die van Bach en
van Mozart. Curieus is zijn uitspraak, dat hij in
Hindemith's muziek een voortzetting van die van
Bach zag.
Wat de hier verzamelde artikelen en opstellen
betreft, er zijn er bij, die hoewel wat stijf in den
vorm vele werden voor het
Concertgebouwprogramma geschreven amusante
bijzonjderheden mededeelen. i
De samensteller had echter beter enkele al te
erge gelegenheidsstukken kunnen weglaten, zpoals
dat over Beethoven en over Wagner (in ieder
geval had, wat Wagner betreft, ook Schmuller's
latere meening gepubliceerd moeten worden).
Liever had ik hier iets uit zijn merkwaardige
voordracht over Strawinsky gedrukt gezien, waar
door wij gelegenheid konden krijgen Schmuller's
inzicht omtrent dezen niet onverdeeld door hem
bewonderden componist later aan de beslissing
der tijden te toetsen.
CONSTANT VAN WESSEM
Een scène uit Extase"