Historisch Archief 1877-1940
K U-N STEN
K
Stedelijk Museum te
mgsche en
Amsterbsthandels
u E. van den Tol
ju, zoo ge tenminste zoo iets in
itelijkheid bedoelt. Het is natuurlijk
el eenvoudig hier de vraag te stellen
Ket, verdergaand, niet zal begrijpen,
.t de vulling van een vlak (het
pa«1 enz.),ook door enkele voorwerpen
n geschieden, en dan van grootscher
Kunstzaal d'Audretsch
hire kan zijn, en meer rust
geakkelijk zal winnen. Want dat kan
>g bij Ket en dat moet nog bij Ket.
in schilderij van Ket bestaat toch
uit twee elementen, die niet
sterke kleur hier-en-daar erop, aan,
als waren zij ten eerste gebouwd, of
ondervonden op hun zwart-en-wit,
of bruin-en-wit, of grijs-en-wit. Ten
eerste doen zij mij aan als begonnen
met deze eenvoudige schemata, in
tegenstelling tot b.v. de schilderijen
van Van Herwijnen, die nooit n
moment buiten de kleur zijn onder
vonden. Hiermee bedoel ik geen be
zwaar tegen Ket's werk; hier is alleen
de bedoeling volledig den aard van
dit werk, vol nauwkeurigheid meer
nog dan vol stofuitdrukking, te be
grijpen (een der beste werken is
voor mij hier dan ook een stilleven
vol grijzen, No. 3). Nog een vraag
is te stellen bij dit aangename
werk: Wat is noodig ter verdere
ontwikkeling ? Vereenvoudiging, of
tot rust brengen van het nu on
rustig zijn der lijnen; waarschijn
lijk vergezeld door een meer
bloeiende" schildering tenslotte.
PLASSCHAERT
Grafische^werkcn van Kathe
Kollwitz bij Aalderink,
Amsterdam
In Aalderink's kunstzalen vindt
men reeds eenige weken een vrij
volledig overzicht van het werk van
Kathe Kollwitz, dat ons de figuur
van deze groote Duitsche
teekenares ten voeten uit voor oogen
geeft en ons in staat stelt, haar
plaats in het cultureele leven
van den modernen tijd te be
palen.
" Voor een ten volle afgesloten
levenswerk staan wij hier nog
niet; zelfs bij een 66-jarige als
Kathe Kollwitz kunnen, indien,
als bij haar, het creatief ver
mogen nog geheel intakt is,
altijd nog verrassingen optre
den, nieuwe en onvermoede ele
menten van den geest in het werk
doorbreken. Toch schijnt de kans
hierop bij deze kunstenares gering.
Zij is een te scherp omlijnd
ware woord van Just Havelaar, een
verenging": zulk een kunst duikt
in het tijdelijke onder". Nergens vindt
men het zoo duidelijk gedemonstreerd
als bij Kathe Kollwitz.
Bij een groot, vast" karakter en
een groot talent als het hare wint
echter op den duur zulk een kunst
in haar verenging, aan tragische
menschelijkheid, die het sociale con
flict overstijgt.
Grafische kunst In het Stedelijk
Museum te Amsterdam
Deze tentoonstelling van werken
van leden der Vereeniging tot Be
vordering der Grafische kunst, met
niet minder dan 142 etsen, litho's,
houtsneden, teekeningen en zetwerk,
getuigt wel van de opleving der
grafische kunst in ons land, een op
leving die onder de vorige
kunstenaarsgeneratie inzette. Een juist beeld
van den huldigen stand der grafische
kunst in ons land geeft deze expositie
echter niet. Er ontbreken daarvoor te
vele vooraanstaande grafici ohder
onze jongeren." Noch van
DobbenEmst Leyden
Stedelijk Museum
burgh, den lithograaf, noch Essers, den
houtsnijder, noch Piet Wiegman (als
lithograaf) zijn hier, om er maar enkele
te noemen, vertegenwoordigd.
Van hen die reeds naam maakten
als grafisch kunstenaar, zijn de mees
ten vertegenwoordigd met werken, die
hun bekende oeuvre goed
karakteriseeren; enkelen onder deze categorie
herkent men uit hun inzending niet
alleen, maar geven ook een blijde ver
rassing. Ik noem b.v. Toon de Jong
en Dirk Nijland.
Onder de minder bekenden zijn er
die vooralsnog, al experimenteerend,
ver boven hun macht grepen. Maar
ook zijn er onder hen, die direct al
verrassen door de wijze waarop zij
hun visie met schoone zekerheid kon
den beelden.
Tentoonstelling gemeente
Amsterdam
In het Stedelijk Museum is door
het gemeentebestuur van Amsterdam
een uitvoerige tentoonstelling inge
richt van beeldhouwwerken, studies
en reisschetsen. A. E. v. d. T.
Kunstzaal van Lier
pachelijk n zijn, en dat is de kleur karakter dan dat men zou kunnen
\ veel lijnen. Door den trant van verwachten, dat het intuïtieve
zielsjn van dezen schilder ontstaan leven ooit nog in haar werk tot
eb in het gecompliceerde stilleven openbaring zou komen in geheel
Kt aantal begrenzingen, die ge
lij»" .kunt heeten. En ongetwijfeld is
ii dat spel der vele lijnen, dat
kwqls het stilleven van Ket te
.rustig maakt er maken zal voor
*L bezitter. Niet overal vindt ge
se onrust ?gelukkig, maar zeker is,
ze hét meerendeel der schilde
andere beelden dan die zij een
leven lang schiep uit de elementen
die een zeer bepaalde visie op het
sociaal conflict" haar schonk.
Die visie is er een die indertijd uit
drukking vond in Hauptmann's
Die Weber" en Zola's
Germinal", werken die haar eenmaal,
rt dat:noodige element, stil in zich als 25-jarige, de oogen openden";
een visie waarvan zij nooit meer
los kwam en die nu nog den on
dergrond uitmaakt van haar,,socia
lisme". Zij is bij dit socialisme, bij
déze visie op het maatschappelijk
conflict, dat een socialisme en een
visie is van een periode die voorbij
ging!, blijven staan en wie haar
kunst ook thans nog in de eerste
plaats ziet als een oproep ten
strijde" aan het proletariaat",
ziet het zeker verkeerd !
Een kunst, die als de hare, uit
sluitend en alleen uitgaat van het
sociale conflict, beteekent, naar het
zijn, doet missen. Het
schilEJj wordt daarentegen niet onrustig
maakt, zooals andere weer konden
nkën, door een sterk, rood, dat Ket
voorkeur aanbrengt. Het rood is
d sterke, verzadigde kleur bij hem
en toch: is Ket, wat ge een colorist
udt moeten noemen? Hier is voor
j het merkwaardige van deze
schilrkunst. Wanneer wij zien wat de
lilder graphisch, in zwart en wit
Bft, dan zijn ongetwijfeld zijn
schilrtijen veel belangrijker dan dat
graische zwart-en-wit. En toch doen
j: juist zijp schilderijen met de