Historisch Archief 1877-1940
12
De Groene Amsterdammer van 13 Januari 1934
No. 2954
Dramatische kroniek
Solisten van het Tooneel
Henrik Scholte
,.Zoo je me wilt", van Pirandello.
Van Pirandello's dalende ster is deze laatste
tragedie een symptoom, want zij herhaalt al zijn
zucht naar tot doel gepromoveerde scepsis, al zijn
vertwijfeld, wanhopig speuren naar onvatbare
schaduwen achter de dingen met een
schoolschheideen schetsmatig nabootsen van eenmaal in zooveel
heviger vorm gegeven conflicten, dat het stuk
bijna als een echo aandoet, een drama a la ma
niere de Pirandello" geschreven, maar de vaste,
kervende hand van vroeger nog slechts in zijn
uiterlijke contouren flauw verradend. Er is weer
de bespiegeling, dat schijn werkelijkheid is en de
dramatische ontdekking daarvan den ontwrichten
zelfkweller automatisch plaatst buiten het leugen
achtig kader der maatschappij, wier vooroordeelen
hij niettemin hekelt met dezelfde bitterheid,
waarmee ook Strindberg zijn afkomst daaruit
verried.
Dramatisch koos hij opnieuw den vorm van
een metaphysiek, uit realistische elementen ont
staan. Maar waar men in zijn grootste tragedies
den kristal-helderen hemel van nieuwe ervaringen,
van ongekende slotsommen daarachter vermoedde,
blijft deze tragedie onklaar en in zichzelf verstrikt.
Zij verwart den toeschouwer door een opschrikken,
ale een soort intellectualistische stormvlagen, uit
de binnenkamer van zijn geregeld denken, maar
zij voert hem niet waarlijk naar buiten, hij kijkt
slechts door de ramen en buiten .hangt een kille
mist. Vertwijfelt smijt Pirandello zich andermaal
op het thema, dat een vrouw is wat men wil, dafr
zij zal zijn en dat dit waarheid is voor wie erin
gelooft. Maar de indruk, dien men overhoudt, is
die van een stukgereten, in zichzelf vastgebeten
these: het is of slechts het woord klonk en de
gedachte schuil ging. Door het woord komt men
boven de realiteit uit, de gedachte is echter slechts
die van een cerebraal speculeeren op onze voor
liefde voor een beetje hersengymnastiek buiten
ons jichtig geworden evenwichtscentrum.
Het thema kent men en bij uitzondering
mag men zeggen: kent men beter uit de film As
you desire me", een unicum aan film-inhoud
tusschen een vracht amusements-industrie, een
unicum, Waarschijnlijk daarom, omdat het thema
van schijn en wezen in werkelijkheid parallel
loopt aan de kansen, die het film-instrument ter
verwerkelijking daarvan biedt en het drama, met
Garbo, dus in zekeren zin een allegorie van de film
werd. Ik moet toegeven, dat het filmscenario in
dit geval mij duidelijker zin en waarde van de
relativiteit des. geloofs, die Pirandello hier als
these stelt, verstaan deed dan de oorspronkelijke
tekst, waar de figuur van de vrouw-zonder-ver
leden, de danseres» die de een Zara noemt, de
ander echter voor zijn verdwenen vrouw Maria
houdt, schuil gaat in een stortvloed van dialoog,
die al evenmin op de hoogte is, Welke Pirandello
in zijn groote drama's bereikte. Zslfs waar de film
karakterloos overging tot een happy end, kon
zvj daarmee minder vernielen dan het anders
eindigend stuk, dat de essentie eigenlijk nergens
voluit tot bewustzijn doet komen. In de film
bleef lang die eigenaardig zwevende atmosfeer
hangende, waarin het geloof door den twijfel werd
belaagd en men in Pirandello's dialectiek kon
doordenken: is deze vrouw wat zij schijnt of hand
haaft zij een existentie, omdat zij zelf geen scha
duw heeft? In de film ook was de figuur van de
arme krankzinnige, eindelijk door den vroegeren
vriend van de danseres geïntroduceerd, mystieker
van opzet: zij had eveneens, historisch gesproken,
de vrouw kunnen zijn, die Bruno Pieri eens in den
oorlog verloor en thans weder gevonden dacht. In
het tooneelstuk is dit te duidelijk een truc van den
bedrogen vriend. En het woord truc" wil bij dit
tooneelstuk niet uit de gedachten: noch in de
intrigue, noch ook in de wijze, waarop Pirandello
rnet de oude wapenen maar zonder de oude zeker
heid van hanteeren, zijn publiek oprakelt en van
de eene onrust in de andere stort, zonder diep-in.
de logica van ons denken anders aan te tasten dan
met de absurditeit van een melodrama: oorlog,
ontvoering, een perverse schrijver, een in haar
eigen levenswanhoop bijna geworgde danseres,
een plotselinge interventie van een goedwillenden
fotograaf (dit speciale beroep van Hjalmar Ekdal's
collega's is weer zeer in trek op ons tooneel), een
grafelijke familie, die om deels zeer materieele
redenen de herleving van het zoek geraakte vrou
welijke familielid wenscht en tenslotte een groote
leerrede van de danserses, waarbij in het drama
zelfs een zoo banale truc als het notitieboekje met
aanteekeningen van de verdwenen vrouw een rol
speelt. Xogeens, en weliswaar bij uitzondering:
de film waagde zich niet aan dergelijke goedkoope
argumenten, die toch verre beneden de
intellectueele standing van Pirandello plachten te zijn.
(lelijk het stuk. was ook de vertoonin» door
,,Het Masker", dat het door de film klassiek
geworden titel ,,Zooals gij mij begeert" ietwat
onbeholpen verving door het al te huiselijke ..Zoo
je me wilt". Zij begon met een geweldig forto.
geforceerd en reeds daarin niet overtuigend. In een
wat slap, maar toch wel oorspronkelijk gevonden
decor van Penaat werd door den niet al te meester
lijk werkenden regisseur Arnoldi gepoogd een
sfeer te scheppen van verwording en carnaval
finale. Else Mauhs droeg die witte pruik, die
ook Garbo droeg en zij zette terstond in niet een
rauw en fel accent, weergaloos van techniek, maar
nimmer, in dien diepen, emotioneelen zin, ont
roerend. Het bleef vakwerk van den eersten rang.
wat echter nog niet een tragische rol geeft. Boven
dien, als men zich naast deze alcoholscène haar
weliswaar geheel anders geaarde, maar toch ook
zooveel grandiozer opgebouwde en ontwikkelde
scènó*s van een drankroes uit Fallen Angels" en
,,De Dokter beveelt" herinnert, dan voelt men
wat zij in deze vertooning niet ten volle, niet
geloofwaardig uit kon spelen. En hoe prachtig
ook momenten bleven van het tweede en het derde
bedrijf, hoe geraffineerd en innig daarbij zoowel
gebaar als dictie werd. ... in een vrouw, die Zara
was en Maria kon zijn, heb ik niettemin geen
oogenblik kunnen gelooven, wel in Else Mauhs,
op zoek naar een rol.
De rest van het gezelschap speelde naast deze
groote solo-rol natuurlijk op bescheidener niveau
ABONNEMENTSPRIJS
van De Groene Amsterdammer"
per jaar, bij vooruitbetaling
franco per post:
Voor Nederland . . .
., Ned.-Indiëp/mail .
., ,, p/zeepost
ab. binnen Europa
uitgezonderd:
.1 Engeland-Italië- l
Zwitserland. . )
Amerika ....
Zuid-Afrika. .
f 10
13.50
10
.. 11.50
13.50
13.50
.. 11.50
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro G. 1000
met een paar verdienstelijke typeeringen, van
Ko Arnokli als de leeghoofdige notaris, van Jacques
de Haas als een driftige Bruno Pieri, van Gobau
als een stugge fotograaf met oen tic. Jan Musch
stond er duister en zwaar bij als de schrijver Salter,
maar tot een uitbeelding kwam deze rol niet en
nergens. Pat wist Eric von Stroheim, in wien
eetis-en-vooral deze overigens heelemaal niet zoo
belangrijke figuur geleefd heeft, anders te creëeren!
Men mag de groep van Het Masker" dankbaar
zijn, dat zij zwaar werk niet schuwt en repertoire
zoekt te houden. Maar laat ons dan hopen op
dankbaarder stukken, die het publiek, dat nu eens
in "routen getale naar den schouwburg was op
getrokken, minder met een kluitje in het riet
sturen.
Voor d raclitavontl Charlotte Kohier
Ken prestatie, in technischen zin die van Klse
Mauhs waardig, maar machtiger van emotie,
mede om den bij uitstek gelukkigen tekst, dien zij
ditmaal had gekozen, leverde ook Charlotte
Kohier die reeds destijds, in Het Verleden van
een Vrouw" het eigenlijke voorbeeld van ,,Zooalsgij
mij begeert" creëerde en daarin wellicht haar beste
rol gaf' niet haar nieuwen voordrachtavond, ,,lfet
Bal", van Irenu Xemirowsky: een wat wrang, maar
fijn en in.tricaat geschreven analyse van een veer
tienjarig meisje en haar wraak op haar
parvenuaehtige familie, een stuk vol scherpe; en onver
wachte wendingen, vol geestige, bittere
typeeringen. zooals wij dat van de schrijfster van
. .David Golder" gewend zijn. Maar vooral een
novelle, die geknipt was voor het tot ontstellende
rijpheid komend voordrachttalent van Charlotte
Kolder.
Af en toe kent het tooneel in verschillende
landen deze uitzonderlijke verschijningen, die
door een solo-spel van eenige uren lang een publiek
ademloos kunnen boeien, zoodat het applaus aan
het einde daaruit werkelijk een bevrijding van
den last der emotie is. Charlotte Kohier speelde
het dit keer klaar zonder een geforceerde tournure,
enkel alleen door een volmaakt afgewogen scha
keering van haar prachtige stem, ondersteund
door een sober gebaar, dat in en roi-lom deze
eenzaam op het tooneel zittende figuur eei; wereld
opriep, die menige complete tooneelvoorsit,'ling
niet zoo klaar en voltooid zou weten te geven.
l
S nelschrift ~ -* *-4?lr^g ln den Boekh- ?." na
niÊ-'fcivc» BAI T~?«-^^ »* ^^ postwlssel bij RIENTS
RIENTS BALT^ ^^ l^f~^ BALT - Den Haag,
Zelfond. 95 Ct.fr.?^ ^~\l*^tt*n Daguerrestraat 28
DEGELIJKE OPLEIDING, mond. en schrift, aan bovenstaand adres
de Uitkijk" 2e week
don quichotte
met chaliapine
en george roby
alle leeftijden
Prinsengracht
bij da LeldtohMtmt
Ttlif. 374«8
Dajelijki 2.30.M5 en 9.30