Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer yan 13 Januari 1934
«o. 2954
Nieuwjaar
in Parijs
Mr, F. Coenen
De trennes" zijn niet meege
vallen in Parijs. De juweliers zijn
pntevreden en de chocoladewinkels,
. die gewoonlijk zulke mooie doozen
met linten verkoopen. En de
tallooze winkels van dure en duurdere
,,bibelots" en elegante nietsigheden,
en vooral de bloemenwinkels, die
tegen Nieuwjaar gewoonlijk goede
zaken maakten en daar nu ook op
rekenden. Zij allen klagen en zien de
toekomst somber in, allicht met reden,
want ,,de vreemdeling" ontbreekt
vrijwel geheel en ei- waait een wind
van groote bezuiniging. Maar de
warenhuizen en de winkels van
huishoudelqke en vooral van toilet
artikelen hadden geen reden tot
klagen, en zagen zelfs hun klanten
vermeerderen. Precies als bij ons,
waar de kooplust niet verminderde,
maar wel het bestede bedrag.
? Er was een celibatair, die veel
uit eten ging en dus op Nieuwjaar
veel cadeaus schuldig was. Hij
teekende den dalenden gang van zaken
In een Parijsch blad aldus. Vroeger
gaf ik heel dure bloemen of dito
. doozen bonbons aan mijn gastvrouwen
of derzelver dochters, en zij waren er
maar matig dankbaar voor. Toen,
voor een paar jaar de teekenen des
tijds onderkennende, heb ik 't maar
eens gewaagd erg mooie zakdoeken
te sturen, waarvoor de begiftigden
Veel meer dankbaar bleken dan ooit
Voor de bloemen. Het jaar daarop
«tuurde ik handschoenen. Ik kon
niet wér zakdoeken geven, anders
zouden ze gedacht hebben, dat ik
bij een maison de blanc" geïnte
resseerd ben. Dit jaar was ik nu al
aan de kousen toe.... En ik zie
den tijd komen, dat ik eenvoudig
.een bedrag in geld zal sturen, met de
bijvoeging pour vos pauvres" ....
waarmee dan eigenlijk de onbetaalde
leveranciers bedoeld zullen zijn. '
' Zoo gaat 't daar ginds als bij ons,
als in de heele wereld. Men bezuinigt,
men maakt zich klein en bedenkt
zich tweemaal voor men iets nieuws
koopt, als 't oude nog even mee kan.
Zou dat misschien ook de reden zijn,
dat de zwaardere en lichtere Muze
in Parijs er thans zoo bedaagd
uitziet en vooral het Oalé-Concert
als vedettes" enkel artisten boven
de zestig vertoont?
: 'Misfcinguett, Yvette Guilbert, Cécile
Sorel in het Casino de Paris, Mayol
in het Alcazar, eigenlijk zag men
geen andere namen, terwijl Tristan
Bernard, Sacha Guitry, Bernstein
betrekkelijke triomfen vierden op den
boulevard. De Opera Comique gaf
LeRoi d'Ys" van Lalo, en de Grand
Opéra zooiets als Hamlet" of
,,Mignon" en het Théatre Francais
natuurlijk Molière. Zeker kan men
meenen, dat deze laatste bemoeiingen
speciaal voor de provincie waren en
den eenvoudigen vreemdeling, die
iets ras-echts Fransch wilde genieten.
Maar Mistinguett en Yvette Guilbert
en Mayol. . .. ? ? Hoe kunstvol en
genietbaar zij allen ook mogen zijn.
er is toch iets heel armelijks in,
behoorende bij dezen zuinigen tijd,
dat men het nog altijd met kunste
naars moet doen, wier jeugd en
frischheid ruim een generatie achter ons
liggen. Ik zal niet zeggen, dat dit
feit afbreuk doet aan de schier wee
moedige bekoring, die van Mayol
uitging. Hij, zestiger, die onversaagd
en onder jubelenden bijval zijn liedjes
zong, die hij.... in 1895 lanceerde,
Picasso
A. Plasschaert
Boekbespreking
Er zijn in den laatsten tijd twee
boekjes over Picasso verschenen, dat
van Fernande Olivier (bij Stock) en
dat van Jedlicka (bij Oprecht en
Helbling te Zürich). En wanneer ge
me woudt vragen door welk dezer
twee boekjes Picasso het meest tot
menschelijke gestalte werd, dan is het
ongetwijfeld door het boekje van
Fernande Olivier, en evengoed worden
bij haar levend en levendig de kring
der schilders, beeldhouwers en schrij
vers, die tegelijk met Picasso werkten
en het tot een bepaalden roem brach
ten. En al dezen tesaam, eerst arm,
zeer arm, en dan langzamerhand den
tijd overwinnend en tot welvaart of
winst gerakend, die een roem in een
groot land altijd meebrengt al
dezen tesaam vechtend, winnend na
uitgelachen te zijn tesamen, en van
elkaar gaand, zoodra ze door grooter
inkomen hun persoonlijkheid scherper
voelen worden, al dezen tesaam, zij
geven u meer een weemoed om den
strijd dan een blijdschap om het Wel
slagen. Ge gevoelt de toekomst eerst
in hen, dan de voltooiing van het
heden, en de tijd van de toekomst is
verrukkender; genereuzer zijn ze dan,
absoluter, meer vrij; armer zijn ze,
gelukkiger. De schrijfster van het
boekje over Picasso heeft ze allen
juist in den moeilijken" tijd gekend;
ze was de vriendin van Picasso, jaren
lang, en ze doet ons Picasso zien,
zooals zij ten eerste hem ervoer, en
niet kon Vergeten. Juist is 't gezegd
van Léautaud in het voorwoord, dat
n van de belangrij kneden van dit
boekje is, dat ge er altijd een herinne
ring in voelt, die niet kan overwonnen
worden door den tijd en
d'afwezigheid. Soms en dikwijls is die herinne
ring iets dat alleen roert, soms ver
dedigt die herinnering zich, soms valt
ze aan....
Maar niet alleen die immer aanwe
zige herinnering, die menschelijke
herinnering maakt het boekje van
waarde voor mij het boekje geeft
een gestalte aan Picasso, een volle
dige gestalte. Wij zien den schilder
ook op de oogenblikken, dat hij geen
schilder is; we bespeuren bij hem
hoedanigheden, die niet in het werk
zijn te vinden. Het is een genoegen
dit op te merken, want het bevestigt
mijn stelling, dat dikwijls niet alle
menschelijke hoedanigheden in een
schilder enz. aesthetisch-actief zijn,
met andere woorden, dat een kunste
naar niet altijd en soms maar zeer
gedeeltelijk kan geschetst of bepaald
worden, uit zijn werk. Dat werk is
natuurlijk het belangrijkste, het blijft;
het is een verwonderlijke orde en con
centratie en neerslag, maar het is ook
in de rede den geheelen mensch te willen
zien. Het had echter gekund, dat de
schrijfster alleen sommige
menschelijkhederi van Picasso ons had mede
gedeeld en verder blind had gestaan
voor zijn schilderkunst. Ook dat had
gekund, maar dat is niet zoo. Ze heeft
den schilder schilderkunstig in de
gaten; ze ziet ook, wat zijn werk is.
Dit boekje leeft.
gelijk hij er telkens te onzer instructie
bijvoegde.
Zoo bleek hij, de triomf van een
ouder geslacht, ook de troost en
vreugd van het jonge, dat nog geen
tijd gevonden schijnt te hebben zich
op een eigen uiting te bezinnen. Zij
moeten zich dan maar haasten, want
die ouderen kunnen, voor hun plezier,
niet eeuwig blijven zingen.
TEOOSTER6EEK
LEVEPT
MEUBELEN
/TOFfEfUAPriEN
'EN VER/ÏEBINCiEN
GEZICHTSHAREN
worden afdoend verwijderd. Nieuwe, vlugge
methode. Zrs. M. en A. Buis, Amster
dam, Beethovenstraat 70. Tclef.
33514. Den Haag, Anna Paulownastraat 50.
Tel. 392097. Spreekuur van l?2.
6
OUD-BUSSEM kookt het voedsel
voor Uw zuigeling.
Vraagt prijs en monster.
SLAAPT U WERKELIJK GOED?
Zoo niet, beoordeel dan
onze comfortable en heerlijk
zachte matrassen. Wij maken dezen,
zooals U die ook in het buitenland vindt.
KOLDEWEY & CORBIÊRE
LEIDSCHESTRAAT 30 - TELEFOONNO. 37752 - AMSTERDAM
DELFT5CHE SLAOLIE
ALTIJD
DELFKCH
SLAOLIE
DELFKCHE
fLAOLIE
EXTRA*SUPRA* PRIMA
OLIEFABRIEKEN CALVÉDELFT