Historisch Archief 1877-1940
l f*
c.
f"
f
T
.'
De Groene Amsterdammer van 13 Januari 1934
No. 2954
Bioscopy
L. J. Jordaan
Een debuut
*>. J. Tennissen: Wlllem van Oranje".
Tuschinski
De tekortkomingen van de Willem van
Oranje"-film zijn met den vinger aan te wijzen.
Zij laten zich onderscheiden in scenario-,
regieen technische fouten. Wat het scenario betreft
het zou weinig minder dan een wonder zijn
geweest, wanneer in ons midden plotseling een
genie ware opgestaan, dat in staat bleek de figuur
van den Zwijger als symbool en historisch ver
schijnsel in 2000 meter film te op bouwen. Nu op
dit wonder menschelijkerwijs niet te rekenen
viel, staat het nog te bezien of de door onze filmers
gekozen weg niet nog de meest verkieselijke
-* althans de minst riskante mocht heeten. In
het algemeen zijn wij niet verliefd op een serie
tajjleaux-vivants, die men als de pagina's van
n boek omslaat en wier eenig zichtbaar verband
de chronologische volgorde is. Maar zij stellen
tenminste vastomlijnde grenzen en voeren geen
pretenties, wier falen wellicht oneindig fataler
zou kunnen zijn. Waar aldus van iedere poging
tot een groote, machtige synthese kennelijk werd
afgezien, rest ons slechts de keten van historische
episoden, die de Willem van Oranje"-fiJm vormt,
als een reeks korte films te beschouwen en te
beoordeelen.
In dat licht bezien, heeft mij n ding getroffen:
de afwezigheid van alle vulgariteit. Wat men ook
op de film als zoodanig kan aanmerken het
gevaar van een ordinair hoera-product te worden
is met zorg vermeden. De episoden mankeeren
stellig grootheid, hartstocht en meesleepende
kracht zij zijn daartegenover geenszins gespeend
van een waardigheid en een distinctie, die, zoowel
in de regie als in de gestie der spelers, tot uiting
komen. De troonsafstand van Karel V, de af
zwering van Philips, het historische afscheid van
Oranje en Egmond, de beschuldiging van Philips
tegenover den Zwijger bij zijn vertrek van
Nederlandschen bodem.. . . het zijn alle scènes, waarbij
een goedkoop en hinderlijk pathos vermeden
werd en die door hun soberheid en eenvoud niet
nalaten indruk te maken. Er is zelfs n moment
in de film, dat naar mijn meening een greep naar
het grootsche doet: het oproepen van den
Alvageesel. Hier breekt een intentie baan, die inderdaad
tot iets machtigs had kunnen leiden, wanneer zij
niet door ontoereikende middelen gehandicapt
ware geweest.
En hiermee raken wij aan een teer punt wel
licht het zwakste en minst verdedigbare in het
heele werk.
Wat de film waarschijnlijk het ernstigste nadeel
zal berokkenen, omdat het aan het groote publiek
het eerst opvalt, is een onmiskenbare schraalheid
en pooverheid in de totale technische verzorging.
liet is merkwaardig, dat juist de buiten-opnarnen,
die artistiek riog het best te redden schenen, het
minst geslaagd zijn. Er zit iets onbeschrijfelijk
carnaval-achtigs aan die magere paar verkleede
Spanjaarden, die maar niet met de natuur om hen
heen kunnen samengroeien en die nergens een
stuk werkelijkheid kunnen worden. De menschen
doen hun best daar niet van en wie eenig
idee-heeft, hoe ontzaglijk moeilijk het is eerzame
burgers tot behoorlijke filmfiguranten te drillen.
die kan waarlijk niet ontevreden zijn. Maar het
is al te duidelijk dat men heeft moeten roeien
met de beschikbare riemen en niet de noodige
keuze had in typen en aankleeding. Een aange
plakte baard maakt van een netten arbeider
nog geen verweerden Geus of een wreeden Spanjool,
ook al gedraagt hij zich, de omstandigheden in
aanmerking genomen, verrassend discreet. Het is
niet aan te nemen, dat Teunissen, die in Piere
ment" en Sjabbos" zoo voortreffelijk toonde te
weten welk een zwijgende macht van het ruwe,
markante type an-sich uitgaat, uit vrijen wil met
deze onvoldoende personen-selectie genoegen heeft
genomen. Veeleer valt hier te constateeren een
aanvaarden van het onvermijdelijke, i.c. het
beschikbare. Hetzelfde geldt voor de aankleeding
en het getal. Dergelijke gevaarlijke verkleedpartijen
die in de historische film altijd dreigen, zijn slechts
te bezweren door een perfecte costumeering en
een imponeerende massa. Men heeft bij zoo'n
paar dozijn man te veel gelegenheid de individuen
afzonderlijk te critiseeren, om in het geheel te
kunnen gelooven.
Een andere fout is het gebrek aan varieerende
camerainstellingen waarschijnlijk te wijten
aan een te'klein aantal apparaten. Scènes als de
verschillende gevechten waren, naar het mij voor
komt, alleen te sauveeren (bij het nu eenmaal
gegeven tekort aan figuranten) door een snelle
en ingrijpende camerawisseling, die de bewogenheid
van het handgemeen had kunnen euggereeren
en den beschouwer midden in den strijd had ver
plaatst.
Jammer is ook, dat het op zich zelf uitstekend
gevonden motief der carillons, die de triomphale
bevrijding symboliseeren, niet tot een grooter
en dankbaarder effect werd uitgebuit. Ware het
b.v. niet mogelijk geweest de nu in de lucht
versprinkelende klokke toont j es clectrisch te
verJ. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 - AMSTERDAM - Prinsengr. 837
BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN
BEGRAFENISVEREENIGINQ
SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor)
f. C. Hooftstraat 38
T«H. 2O341 242BO
BUSSUM (Bijkantoor v/h Qool)
Brinklaan 138
Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
N.V. Meubelmagazijn Eden
Molsteeg ~~ Amsterdam
BOEKENKASTEN
*»
: D. W E E G E W IJ S '
STEENHOUWERIJ EN FABRIEK VAN MARMERWERKEN
GRAFMONUMENTEN
H ' SCHOORSTEENMANTELS
MARMEREN WASCHTAFELS
AMSTERDAM
RAF-ÉNBURG 4
TELEF. 42662.
r-W. H. POLMAN TUIN-j
l OVERTOOM 526 - Telefoon 82660 l
Begrafenissen - Transporten - Crematies f
En men kan nu eenmaal niet
bij iedere verhuizing nieuwe
meubelen koopen Probleem!
Maar de oplossing is er:
Reens' Schakelmeubelen.
Deze bijzonder fraaie en
ingenieuze meubelen kunnen
op iedere denkbare wijze
gecombineerd gebruikt en
geplaatst worden. Verhuist
U, dan combineert U een
voudig anders U begint met
er 'n paar te koopen en telkens
koopt U wat bij. Er blijft
altijd eenheid van stijl, ook
al varieert U nog zoo vaak!
REENS
Schakelmeubelen
Een huis is
geen harmonica!
AMSTERDAM
Heiligeweg 49-51
Met Reens
Schakelmettbelen is iedereen z n eigen
Mnnenhuis-architect.