Historisch Archief 1877-1940
W o. 2054
De Groene van 6 Januari 1934
STEUHZOLEH
SYST. PROF. HOFFA/
NAAR MAAT
Fa. J. A. MASSING
O. Z. Voorburgwal 334
Amsterdam C.
over het Binnengasthuis
sterken tot een overweldigenden daver?desnoods
door de microfoon op den torentrans te plaatsen?
Naar mijn meening ligt in deze onvoldoende
outillage, meer dan in opvatting en regie, de
groote zwakheid van de Willem van Oranjefilm".
Eén meevaller blijft echter tenslotte te noteeren
- en wel daar waar men deze het minst mocht
verwachten: bij de spelers ! Het heeft mij aange
naam verrast te constateeren met welk een sober
heid onze acteurs zich over het algemeen tegenover
«amera en microfoon weten te gedragen. Wie zich
nog het afgrijselijke ge-Bouwmeester uit de
?zwijgende films van anno '20 herinnert, staat
verbaasd over dit merkwaardig aanpassingsver
mogen. Toegegeven, dat de zware gedragen
«lausen in zulk een plechtig spel den
tooneelspeler beter liggen, dan de simpele argeloosheid
-van een meer naturalistische handeling.. . . het
?valt nochtans niet te ontkennen, dat over het
algemeen het decoratieve en pathetische
plankengedoe waarvoor menigeen zich het hart zal hebben
vastgehouden, op lofwaardige wijze achterwege
Weef. Dit geeft althans voor een zoo vitale quaestie
.als liet levend materiaal, den burger goeden moed.
Summa summarum kan ik de depressie van sommi
ge a niet deelen. Er is veel gemist in deze film er is
?ook wel iets bereikt. Zij, die zich zooveel voorstellen
van een nationale klankfilmindustrie, dienen het
zich in te scherpen, dat er nog oneindig veel meer
gemist zal moeten worden, vóór een betrekkelijke
perfectie kan worden bemachtigd. Wanneer wij
liet ernstig meenen met een Nederlandsche film
toekomst, dan is een eerste voorwaarde te willen
eeren, d.w.z. dat wij teleurstellingen kunnen dragen.
Ende desespereert niet. .. . !
Inkeer
Frank Wysbar: Anna umi
Elisabeth." Alliambra
? Zeldzaam zijn de oogenblikken, waarop het
gerucht rondom de strijdende, zoekende film ver
stilt en zij zich schijnt neer te zetten tot meditatie
?en zelf-inkeer. Misschien is dit, na Madchen in .
Uniform" de eerste keer. . . . een lange tijd, voor
waar ! Maar des te kostbaarder is dan ook zulk een
?weervinden en des te grooter het geluk van hen,
<lie de film liefhebben. Het kabaal en de banali
teiten over haar minderwaardigheid, de vermoeien
de halsstarrigheid van haar tegenstanders ver
flauwen tot een verre, dwaze echo. Wij zijn weer
-alleen, met deze boeiende, nog slechts vaag be
grepen kunst.. . .
x/ Anna und Elisabeth" is een vluchtige en toch
«liep peilende overpeinzing van het wonder". Het
stelt de feiten, simpel en zonder commentaar,
maar omgeven van al het mysterie der onopgeloste
problemen. Anna, het eenvoudige boerenmeisje,
?dat hartstochtelijk biddend bij het lijk van haar
jonger broertje, deze tot haar eigen ontzetting ziet
herleven, wordt door haar omgeving aangezien als
met wonderdadige geneeskracht begaafd. Van
heinde en ver stroomen de zieken toe, vooral nadat
«en mismaakte vrouw uit het dorp, door haar
handoplegging weer recht van lijf en leden blijkt.
Ook Elisabeth Salis, de rijke Gutsbesitzerin"
reeds jaren door verlamming aan haar rolstoel
gekluisterd, hoort van het mirakel en wenscht door
Anna genezen te worden. Zij laat het meisje bij
zich brengen en eischt van het verschrikte en
bevreesde kind, dat deze haar aanraakt. Wanneer
Anna vlucht richt de door angst en verlangen
gefolterde zieke zich uit haar rolstoel op en blijkt
te kunnen loopen. Een. nieuwe genezing ! Nu neemt
Elisabeth de propaganda voor Anna's boven
natuurlijke kracht ter hand en verzekert den
twijfelenden dorpsgeestelijke het overtuigend be
wijs in een openbare bijeenkomst te zullen leveren.
Op den dag, dat de samenkomst is vastgesteld,
"blijkt de organist Matthias, een vriend van Elisa
beth, stervende aan een sleepende kwaal. Anna
moet ook hem genezen. Door Elisabeth's suggestie
van een groot vertrouwen vervuld, bidt zij harts
tochtelijk aan het doodsbed onder haar vurig
gefluisterd gebed sterft Matthias. In een panischen
schrik, die haar alle zelfvertrouwen weer ontneemt,
vlucht Anna en weigert zich naar de vastgestelde
bijeenkomst te begeven, waar zij haar miraculeuze
gaven moet toonen zij wil weer eenvoudig en on
opgemerkt door het leven gaan. Elisabeth in een
extatisch geloof en vertrouwen geschokt, dat haar
meer waard is dan het leven, stort zich van de
rotsen te pletter.
Dit is het merkwaardige gegeven, vol van een
interieure belangrijkheid, als wij slechts zelden
ontmoeten. Het leeft sterk en eenvoudig in de
hoofdpersonen het draagt overtuigend de heele
film. Wysbar's regie beheerscht beide elementen:
de spelers worden onder zijn handen menschen,
wier adem wij meenen te voelen het filmverhaal
zelf krijgt het karakter van een simpele nood
wendigheid.
In den aanvang is de opeenvolging der beelden
wat snel en hokkend een gevolg waarschijnlijk
van de moeilijkheid in korte trekken een expos
van de situatie te geven. Maar wanneer alle
stukken geplaatst zijn en wij de partij kunnen
overzien, vangt een fijn en bedachtzaam spel aan,
dat ons ademloos gevangen houdt en sterk aan
grijpt. Misschien is in de compositie van het werk
niet die alleruiterste soberheid bereikt, welke in
Madchen in Uniform" alle besef van film of
nietfilm deed vergeten. Maar toch is dit buitengewoon
moeilijke en delicate probleem zoo zuiver en
meesterlijk gesteld, dat het boven de bezwaren
der materie uitstijgt. Dit is stellig niet liet
minst te danken aan de zeldzaam superieure
bezetting der hoofdrollen. Welk een zekerheid,
welk een absolute geloofwaardigheid, welk een
innige menschelijkheid kenmerkt al de/e perso
nages ! Wij zien llertha Thiele en Dorothea Wieck
in nagenoeg dezelfde karakters terug, als waarin
zij ons reeds bekend waren zij overtuigen en
ontroeren er geen haar minder om. Zoo ooit dan
hebben wij hierdoor de zekerheid, te doen te
Anna richt zich uit haar rolstoel
hebben met twee kunstenaressen, die in haar genre,
mits door goede handen geleid, tot de allergrootsten
behooren. De meesleeperide scène, waar de beide
vrouwen voor het eerst tegenover elkaar staan
en de genezing zich voltrekt, is beklemmerd van
spanning en menschelijkheid. Voortreffelijk is de
prachtige acteur, Matthias Wiemann, als de
zieke organist Testa. Hij behoort tot die spelers,
welke van nature in belangrijke films en
uitsluitend in belangrijke films, op hun plaats
schijnen. Uitstekend zijn op het +weede plan
Elisabeth's zuster Margarete van Maria Wank en
de pastoor van W. Kaiser Heyl. Tenslotte zijn alle
fisuren met een zorg gekozen en behandeld, die
alleen liet ontstaan van een fijn afgewogen en
volkomen harmonieus werk als deze film, mogelijk
maakt.
..Anna und Elisabeth" vormt een verademing
en een rustpunt in den wilden stroom der
filmconl'ectie en filmexperimenten. Het wendt zich
af van de harde, overweldigende maatschap
pelijke conflicten het vermijdt de nar
cotica van. sentimentaliteit en geforceerd amu
sement. .Binnen de beklemmende intimiteit van
haai' milieu keert zij in tot de raadselen van
ons eigen gemoed raakt zij duistere ge
voelens, vage instincten aan schept zij een
wereld, die buiten en boven den schijn der gang
bare filmrealiteit staat.
Ken inkeer, welks zeldzaamheid wij wellicht
moeten loven, omdat hij er slechts te kostbaarder
door wordt !
Elisabeth Salis (Dorothea Wieck) en Anna (Hertha Thiele) in
Elisabeth", door Frank Wysbar
,Anna und