Historisch Archief 1877-1940
De .Groene Amsterdammer van 20 Januari 1934
No- 2966
Armlastige spoorwegen
J. Waterman
Door een ongeluk ter zetterij is het
jinancieele hoofdartikel in het nummer
van 13 Januari onleesbaar geworden.
Wij geven daarom hier een samen
vatting van den inhoud ervan.
De schrijver betoogt dat, contrair aan het
?advies van den heer Klaasse, het spoorwegbedrijf
kunstmatig aan den gang moet worden gehouden,
desnoods door (tijdelijke) subsidieering die gedekt
zou kunnen worden uit fiscale opbrengst van het
ntotorvervoer. Een dergelijk tijdelijk
dwarigregime is niet in strijd met de traditie onzer
politieke economie.
Schrijver wijst op de vorige conjunctuurgolf,
die in 1920 omsloeg.
Wij hadden toen een korte reeks van jaren
? achter ons, die zich kenmerkte door heel veel,
dat de moeite der herinnering waard is, maar in
economisch opzicht vooral door een groote resul
tante der medespelende krachten: door de waarde
vermindering van het geld. Men kon voor een
gulden heel wat minder goederen koopen dan
vroeger.
De productie paste zich hierbij aan; de vaste
goederen echter verdwenen (wat de verhuur van
woningen betrof) uit de markt.
Dit verdwijnen van de toch nog overal zicht
bare vaste goederen werd door talrijke neven
verschijnselen begeleid. Huurcommissie-wetgevin
gen sprongen in de verschillende landen uit den
grond, zonder dat ze om zoo te zeggen iets van
elkaar afwisten. Er kwamen gedwongen huren, op
niet veel meer daa de verouderde
huurwaarde-ingeld gefixeerd, die natuurlijk in theorie, en ge
deeltelijk ook in werkelijkheid, de zaak verergerden,
daar zij nbg meer goederen aan de vrije markt
onttrokken. We zagen dat bepaalde kapitaalgoede
ren, n.l. vaste goederen, van Staatswege niet meer
mochten meedoen aan het vrije spel van vraag
en aanbod. Door kunstgrepen werd de sociale
functie van dit kapitaal in het leven gehouden
maar men offerde daaraan de mogelijkheid op dat
dit kapitaal tenslotte deelde in de waardestijging
die de geldswaarde-vermindering meebracht. Dat
was geen bijzondere knapheid van vadertje Staat.
Die kón eenvoudig niet anders. En al kon hij
aan den anderen kant ook al weer niet verhinderen
dat de huurwoningen uit de markt verdwenen,
hij wist er voor te zorgen dat, al boette dit bij
zondere deel van het Algemeene Kapitaal zijn
economische functie t ij del ijk in, het dun toch zijn
sociale functie terdege nakwam.
De ontwrichtingen, die de huidige periode van
waardestijging van het geld (den tijd dien we hebben
doorgemaakt, dat alles plotseling goedkooper
werd) kenmerken, zijn anders en toch weer niet.
Hier zien wij ook dat bepaalde soorten kapitaal
door een soort verstarring worden bevangen. Laten
we kort zijn, negen tienden overslaan, en een be
schrijving van het mechanisme der depressie over
laten aan iemand die de ruimte heeft om een boek
te schrijven. Waar het op neer komt is dit: ons in
dustrieel tijdvak heeft sommige soorten kapitaal
goederen geschapen, waarin zóó groote
investeeringen gestoken zijn, dat een kleiner productie,
geringer omzet, langzamer omloop, kleiner omslag
van goederen direct zooveel hoogere kosten, zooveel
zwaardere vaste lasten" meebrengt, dat de exploi
tatie verliesgevend wordt. En toch moet en zal
de voltallige outilleering er wezen, en, in sommige
takken van bedrijf, in stand gehouden worden,
omdat zij op dit oogenblik misschien wel niet
in zijn geheel in de strikte oude beteekenis van
het woord economisch gerechtvaardigd is, maar
zeer zeker sociaal wél.
Als dit ooit sterk spreekt, dan is dat het geval bij
spoorwegen. Men zou daar zelfs kunnen volhouden
dat een kunstmatig in het leven houden gedurende
een zeker tijdperk ook in engeren zin economisch
gerechtvaardigd is.
Dwangmaatregelen houden de sociale functie van
dit kapitaal in stand en verhinderen het economisch
proces der kapitaalvernietiging tengevolge van d>
ijeldswaardevermeerdering. Precies het omgekeerde
dus van hetgeen we vroeger opmerkten.
Op het spoorwegverkeer deze theorieën toepas
sende concludeert de schrijver, dat het volkomen
logisch is het geheele vervoerbedrijf als een eenheid
te beschouwen en de diverse bedrijfstakken daarin
naar draagkracht te belasten. Dan geeft het
motorvervoer nog de breedste marge te zien.
Het verkeer is inderdaad een eenheid. Het dieut
tot het transporteeren en dóórgeven van reizigers
en goederen. Tot verkeer. Als de boot niet gaat,
heb ik niets aan den trein die mijn goeilewn
naar de haven brengt.
Intusschen en dat is het belangrijkste van
alles de sociale eisch dat sommige investeeriugeit
uiet aan economische zelf-vernietiging mogen
worden prijs gegeven, is iets waarmee de toekomst
terdege rekening- zal houden. Onverschillig of dat
nu in het boekje" staat, of niet.
Deze sociale eisch is zelfs een van de hoofd
punten die het economisch reconstructieprogram
van de komende jaren zal kenmerken: de staat
mag geen zelfvernietiging van sociaal noodzakelijk
kapitaal toelaten.
Nieuwe uitgaven
De Indische Provincie, door Dr. J. v. Beitkclom..
Uitg. J. B. Wolters.
De instelling van de provincie" als Ne«ï.
Indische rechtgemeenschap is voor den schrijver
aanleiding geweest om de Provinciale Ordonnantie
te beschrijven.
Het is een objectieve beschouwing met gebruik
making van alle ten dienste staande bronner:,
uiteraard zonder uitoefenen van eenige kritiek.
Uit het land van Kruyl, door L. H. C. H onding,
Uitg. A. C. Nix & Co., Bandoeng.
Een serie reisindrukken, aanvankelijk als
daj.<bladartikelen, thans als boek verschenen over het
echtpaar Kruyt-Moulin dat 40 jaar zendingsarbeïd
in Midden-Celebes heeft verricht.
De bonte rij van schetsen, waarbij ook nog geput
is uit de aanteekeningen van Dr. Kruyt zelf, wordt
door goede foto's gecompleteerd. B.
l
LEVENSVERZEKERING
Mij. ARNHEM"
beschermt Uw gezin in moeilijke jaren.
De Holl. Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70.
? . De Bank verstrekt gelden tot elk
v bedrag met een minimum van
f 1000-?op zakelijk onderpand
en onder borgtocht, met in
pandgeving eener polis van
levensi, verzekering van geüjk bedrag,
'?.'?? en verkoopt 6% schuldbrieven
instukkenvanf 1000.?,f 500.
en f 100.?tegen Beurskoers.
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTBND1JK tn
I. MOSSELMAN
Dt Bank geeft onder controle van net
Algem. Administratie- en Truakantoor
4Y*% Pandbr. tegen beunkoen vit.
de uitkijk"
drei groschen oper
met rudolf forster
regie g. w. pabst
PitntMgraoIrt
bl] da LaMsehntnil
Tttef. «74(0
19 januari
leeftijd 18 jaar g...^, 2.30,7.15 in 8.30
LUMCHROO
VAN 12-3 UUR
EN ZATERDAG VAN 5-9 UUR
LUNCH OF DINER a f 1.00
Soep
met n der onderstaande schotels
Gestoofde Paling, Salade
Gekookte Forel, Boter, Salade
Saus, Baars, Aardappelen, Salade
Gebakken Tong, Salade
Heete Bliksem, Cotelet
Gestoofde Patrijs, Zuurkool
Eendvogel Compóte
en ais dessert
Pudding, Gebak of Fruit
Ziet onze Gebak-Etalage bij de Lunchroom,
Tweede Etage. Gebak vanaf 0.50 per stuk
TWEEDE ETAGE
SPECIALE LIFT
DE BYEMKORF
AMSTERDAM