Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 20 Januari 1934
N o. 2955
Grenzen der Staatsmacht
Prof. Mr. F. G. Scheltema
Evenwicht tnsschen staatsmacht
en persoonlijke vrijheid
Aan het begrip Staat" geordende samen
leving .van een groep van personen is inhaerent
beperking der persoonlijke vrijheden: geen
ordejUBg-is mogelijk, als niet zij, die geordend worden,
Verplicht zijn, hun persoonlijke wenschen aan de
gestelde orde ondergeschikt te maken. De Staat
mag, in het algemeen belang, in de bijzondere be
langen der enkelingen, ingrijpen; het is een stelling,
die onbetwistbaar is, en die aan iedere
staatsbescbauwing ten- grondslag ligt.
) Moeilijker te beantwoorden is de vraag, hoe vér
dit ingrijpen van den Staat mag gaan; de vraag
to.a.w., of e| een grens is tusschen de machtssfeer
faa den Sta$t en de yrijheidssfeer van den enkeling,
en, zoo ja, vaar zich die grens bevindt.
De Jeer van het fascisme, met haar voor den
normalen Nederlander zoo ondoorgrondelijk uit
gangspunt, dat de enkeling slechts middel, de
Staat doel is, kan de gestelde vraag in beginsel
4aoéilijk anders dan in ? dézen' zin beantwoorden,
dat ieder ingrijpen in de persoonlijke
vrijheidsqfeer, mits het de macht en het welzijn van den
Staat ten goede komt, geoorloofd is. i
! W^lk antwoord vindt de vraag in de
tegenb&ngèr ;van het fascisme, in de democratische
taatsbeschouwing? .
'!. JJe democratie is de staatsleer, die haar uit
gangspunt niet bij den Staat, doch bij den enkeling
kiest; doeZ is, de belangen der enkelingen te
beartigen; de Staat is het grootsche middel om dit:
doel te bereiken.
'l Hieruit volgt aan den nen kant, dat in een
gezonde democratie een krachtig overheidsgezag:
{tast. UetjiS goed,; daarop-steeds weer den nadruk
te leggen, Omdat het in deze tijden velen
tegenfltanders d%r deincfcratie 'behaagt, haar te
verwijten, dat .zij noodwendig tot zwakheid van het
Overheidsgezag ,J($d^ In theorie doet zij dat, naar!
uit het voorgaande volgt, stellig niet: er moet haar
iinmers alles aan gelegen zijn, het middel tot
beifeiking van baardoel zoo sterk mogelijk te doen
ijn. Men mag hiéraaft, dunkt mij, toevoegen, dat,
.wanneer 'men let op de practijk der hedendaagsche
ederlandsche democratie,, het verwijt al evenmin
gegrond is': ik voer mij althans zoek, zelfs in deze
4coi»offiisch-zware tijden, vruchteloos naar de
chads en wantoestanden, die sommige redenaren
ons, als noodzakelijke consequenties der
demoeratie, in. zoo donkere kleuren weten te schilderen.
, ,Maar de democratie, deze staatsbeschouwing
?van relativistisch karakter, leeft niet uit het
begiosel <ïer staatsmacht allén. Haar grondslag
leidt er toe, dat zij er steeds op heeft bedacht te
: zijn, naar - het juiste evenwicht tusschen
staats'ipa^t-.èn.:individueèle vrijheid te zoeken; want
;het individueele geluk is het doel van den Staat;
;'«B. de. individueéle vrijheid is dus een goed, dat
e .Staalt, binnen de grenzen der mogelijkheid,
eéft te ontzien. . .
'?-?''... ''.-. "-. ? * *?
1 "''. ''V ' .' ??-'',,' '-.'.'??
;?.;-'. Of is- fret niet waar wat in het zoo juist
'gezegde stilzwijgend werd voorondersteld , dat
fVoor.dên mensch de .vrijheid een deel van zijn
> geluk uitmaakt? ........
t ' Men zou het-gaan denken, wanneer men van een
[mentaliteit leest, die ijzeren tucht en blinde
gehoorzaantheid, dictatuur en uitschakeling van
volksvertegenwoordiging, als op zich zelf
begeerensWaardige instellingen beschouwt; die
ihdi1 vidueele vrijheidsrechten prijs geeft, niet als een
Cl
offer, dat onder den drang der omstandigheden
tijdelijk aan het algenjieen belang moet worden
gebracht, maar als een ,soort kwaadaardig gezwel,
dat hoe eer zoo beter moet worden uitgesneden.
Hoe onbegrijpelijk de$e mentaliteit schijnt, men
zal moeten erkennen, dat mogelijk is, dat zij op
weldoordachte overtuiging, en niet op waan en
suggestie alleen berust. Daaruit blijkt dan, hoezeer
menschen en menschel^ke gevoelens kunnen ver
schillen. Want ik voor.*mij ? en hoeveel Neder
landers met mij sta-voor zulk een gedachten-.
gang als voor een ondoorgrondelijk raadsel! Dat
men dwang boven vrijheid prefereert, dat men
liever onder anderer dan onder eigen verantwoor
delijkheid leeft, komt mij voor, met de oerinstincten
van den mensch volkomen in strijd te zijn. En na
alle loftuitingen te hebben gehoord over een
stelsel, dat de pers breidelt, dat onderwijs en
godsdienst dienstbaar maakt aan de
machtsbevordering van een bepaalden Staat, en dat
pacifistische en marxistische geesten in concen
tratiekampen met de nationale gedachte gelijk
schakelt, na vruchteloos te hebber getracht, te
doorzien, dat in al deze en dergelijke maatregelen
zich niet een reactie openbaart, maar een ideologie,
die het geluk der toekomstige menschheid in zich
draagt en slechts door achterlijke democraten
niet kan worden begrepen gevoel ik het als
een verademing, de eenvoudige, klare en
menschelijke woorden te lezen, waarin in 1776 de
13 Amerikaansche Staten hun idealen omtrent
de verhouding van Staat en enkeling belichaamden
idealen, die de grondslag zijn geworden van
de groote democratieën der wereld:
We hold these teuths to be self - evident
that all men are created equal; that they are
endowed by their Creator with certain
unalienable rights; that among these are life, liberty,
and the pursuit of happiness; that to secure these
rights, governments are instituted among men,
deriving their just'po wers from the consent of the
governed...."!)
Waar, binnen het kader der democratie, de
grens tusschen staatsmacht en persoonlijke vrij
heidssfeer precies ligt, is niet, eens en voor alle tij den
en landen, te zeggen; naarmate zich de omstandig
heden wijzigen, zal, in de n of de andere richting,
zich de grens verleggen; en het is in het bijzonder
begrijpelijk, dat in.tijoen van oorlog of econo
mische crisis, als het leven zelf van den Staat op
het spel staat, de individueele vrijheid sterker dan
in normale tijden moet' worden beperkt. In ieder
land en in iederen tijd zal de democratie het
evenwichtspunt tusschen algemeen en persoonlijk
belang hebben te zoeke^. Wat haar karakteriseert,
en wat er toe leidt, d$t bij haar, beter dan bij
welke andere staatsiiifichting, de individueele
vrijheden redelijken wipirborg vinden, is, dat zij,
bij het zoeken naar /het evenwichtspunt, de
individueele vrijheid eöpersoonlijkheid, als ge
wicht en als zwaar gewicht -?tegenover de
staatsmacht in den schaal legt, en, dusdoende,
excessen voorkomt, die in landen, waar de
staatsoZmacht heerscht, onvermijdelijk zijn.
Erkenning van de waarde der individueele
persoonlijkheid, voortspruitend uit godsdienstig
of humanistisch inzicht, is het levensbeginsel der
democratie; en het behoeft daarom niet te ver
wonderen, dat een staatsleer als het fascisme, die
dit beginsel negeert, in democratische landen een
gesloten front, van rechts en links, tegenover zich
vindt. In Duitschland bijvoorbeeld zijn de eerste
symptomen daarvan reeds te zien in het verzet
der Duitsche Christenen.
1) Wij beschouwen, deze waarheden als
vanzelf-sprekend -?dat ^kHe menschen gelijk zijn
geschapen; dat zij döoïhun Schepper met zekere
onvervreemdbare rechten zijn begiftigd; dat
daartoe behooren het recht op leven, vrijheid
en menschelijk geluk; dat, om deze rechten te
verzekeren, regeeringen zijn ingesteld, die haar
bevoegdheden afleiden van de toestemming der
geregeerden...."
ASTORIA
2 orkesten
De beroemde Mexicaansche Marimba-band
De pittige Weensche favorieten
Spreektaal
Van der Lubbe ter dood gebracht;
Zeer geachte redactie,
Uit Duitsche bron kwam mij het volgende ter
oore: Een van de motieven die de Duitsche regee
ring mede er toe geleid heeft den goeden raad van,
den Nederlandschen gezant in den wind te slaan,.
was vrees voor de eigen bevolking, De meening,.
dat de Nazi's de hand hadden gehad in den
Bijksdagbrand, is daar namelijk zér verspreid al.
Wordt dit niet openlijk van de daken geschreeuwd.
De autoriteiten hadden daarom niet de zekerheid,.
dat niet op een goeden dag de bevolking zelf in.
verzet zou komen en Van der LubBe (als hij ge
vangen werd gehouden) alsnog aan het praten.
zou trachten te brengen. Tegen honderdduizenden
kan men tenslotte niet optreden. Vandaar dat
men dit treurig machtsvertoon (de geheele Staats
macht tegen n zwakzinnige) noodig had, om
tegen de eigen volksmassa's te kunnen zeggen::
Hebben jullie dat nu goed begrepen !"
Voor zoover mij bekend is, heeft nog geen
commentaar in de internationale pers gewezen
opdit motief, dat, als uiting vanFeldwebel-mentalit^uv
in Duitschland zelf als een voor de hand
liggendeverklaring geldt. ?
J. M. X. H.
Nijmegen, 17 Januari 1934.
Armlastige spoor\vegen>
Debruto-ontvangst der spoorwegenis over
1933geraamd op 110 a 120 millioen gulden, het tekort
op 26 millioen. Aan loonen en salarissen genoot
het personeel van ongeveer 35000 man 90 millioen.
Deze cijfers geven een duidelijk beeld van den
toestand en de richting aan, waarin het arm
lastig spoorbedrijf kan en moet geholpen
wordenVadertje Staat zal het boekje : de economische
wetten van vorige tijdperken" niet
ongestraftkunnen negeeren.
DUYM
MEUBELEN
ONBEPERKTE GARANTIE
PRIJZEN
BINNEN UW BEREIK
XNDER
ZONEN