Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 20 Januari 1934
N o. 2955
Janacek
Constant van Wessem
Gedrang van bezoekers
', Janacek en Tarras Uu J ha"
Telkens wanneer ik muziek van Janacek hoor
kan ik het niet ontgaan een psychische verwant
schap tusschen Janacek en Moussorgsky te
voelen. Niet een directe melodische overeenkomst,
maar een verwantschap tusschen hun methoden
van zich muzikaal te realiseeren in hun werken.
Er 'is overeenkomst in expressie. Beiden hebben
'dat lichtelijk fragmentarische, dat kort
aangeboidene en snel wisselende in hun muzikale
expressie, het ruige in hun harmonie, dynamiek
en rythmiek, dat soms grillig tot op het gefor
ceerde af aandoet en dat toch een aandoening
Van een muzikale ? oertaai geeft. Moussorgsky is
ineer barbaar", Janacek is in geciviliseerdere
muzikale contreyen opgegroeid, maar beiden her
inneren meer aan. 'den muzikalen dilettant dan aan
4en beroepsmusicus. Hun muzikale materie blijft
foor hen steeds een probleem, een terrein, dat
steeds weer tot nieuwe ontdekkingen leidt. Janacek
heeft zijn gedachten daarover neergelegd in twee
theoretische verhandelingen over de techniek der
ntuziek, moeizaam geschreven en bijna onleesbaar
4oor de geheel persoonlijke formuleeringen, maar
waaruit duidelijk blijkt hoe hij zijn geheele leven
}ang vervuld is gebleven van de onontgonnen
gebieden der muziek, die iedere componist voor
zichzelf ontdekt. Ook hierin komt hij mét
Mousorgsky overeen, die ook steeds vernieuwer bleef
fen "'dien men daarom in zijn tijd voor bizar en
onhandig hield.
Wat de verwantschap betreft valt nog een
merkfraarcUgheid op: Janacek's voorliefde voor het
Russische onderwerp .v Hij schreef verschillende
-%erl5ftB, 'geïnspireerd op Eussische schrijvers. Op
pen .iele door Rusland vond hij het gegeven voor
i MJH ' opera , Katia Kabanova", zijn laatste opera
heeft tot onderwerp het Doodenhuis" van
ostojëwski. Tolstoj's Tarras Bulba" ~ inspireerde
hem tot een symphonische rapsodie, diens
KreutzerSonate tot een kwartet. Ook in een voorliefde voor
IWlde en primitieve hartstochtelijkheid, in een
Beker "pessimisme komt Janacek met Moussorsky
overeen. Er zijn bij onderzoek dus genoeg oorzaken
te -vinden, die verklaren waarom een psychische
Verwantschap tusschen Janacek en Moussorgsky
zich bij het luisteren naar Janacek's muziek aan
Mij kan opdringen.
> * *
i ? . *
t ' ' i
, De Tsjech Leos Janacek werd in 1854 dus
|6 jaar na Moussorgsky in de vlakte van
Ktoravië. geboren. Hij werd aanvankelijk voor den
geestelijken muzikalen stand opgeleid.Hij moest zich
langen tijd door een moeilijk leven heen slaan, en
veertig |a»r besteedde hij aan het doen slagen van
n dbor hem opgerichte orgelschool, die niet wilde
rendeerèn en waaraan hij veel tijd verloor dien hij
anders aan de i compositie had kunnen wijden.
Daarnaast deed hij o.a. journalistiek werk op
muziekgebied. De dramatische muziek trok hem
onwee'rstaanbaar aan, daarin ook alweer verwant
met Moussor'gsky, hij componeerde vele opera's,
die ? opgevoerd werden en waaronder ,,Jenufa"
als zijn meesterwerk geldt. Daarnaast was het
vooral vocale muziek, die hij heeft gecomponeerd,
4e beroemde Mis, de volksgezangen, het Journal
«ft'un disparu", enz. Symphonische gedichten
j'/Farras Bulba". Ballade van Blanïck",
een.Sinfbnietta, een Concertino voor piano, een strijk
kwartet op Tolstoj's Kreutzersonate, een octet, enz.
| Hij is in 1928 overleden.
Janacek wordt tot de grootste Tsjechische com
ponisten gerekend, hoewel zijn roem in het
buitenlland zeer langzaam en pas later doordrong en wij
hem ten onzent eerst in de allerlaatste jaren leerden
kennen en waardeeren. Deze late erkenning dankt
Janacek wel in de eerste plaats aan zijn weinig
vloeiende en voor het ongewende oor wat gewild
en fantastisch aandoende wijze van zich uit te
drukken, hij is in zijn overgangen en har
monische effecten wat plotseling en schijnbaar van
onmotiveerbare invallen afhankelijk. Het is in
dat opzicht merkwaardig, dat hij juist in die
werken, die het publiek het meest aanspreken, het
minst oorspronkelijk is.
Melis Stoke
Teekcningea Haringen van Beek
Vrijelijk en ongedwongen
Wat doet een mensch als er teveel bezoek is?
De vraag is al dikwijls gesteld en. niemand weet er
een antwoord op te geven. Men kan de menschen
toch niet aan het verstand brengen dat ze beter
doen maar weer weg te gaan en dat er geen stoelen
genoeg zijn?
Eeuwenlang kunnen vragen onopgelost blijven
maar op zekeren dag breekt de oplossing als een
lichtstraal door het duister. Ik heb haar gevonden
en ik ben daarvoor grooten dank verschuldigd aan
de gemeente Amsterdam,
Luistert naar mijn avontuur: toen de Pelikaan
op Schiphol zou landen, waren vijftienduizend
menschen naar het vliegveld getogen en ze hebben
er gewacht tot het grootsche oogenblik.
Onder die menschen waren er velen, die
uitgenoodigd waren door onze populaire en voortreffelijk
geleide Luchtvaartmaatschappij.
Maar, zooals men weet, is de Luchtvaartmaat
schappij geen heerscheresse over het
Amsterdamsche vliegveld. Dat is de gemeente zelve en daarom
wordt er orde gehouden door agenten te paard, te
voet en per motorfiets.
Deze agenten bewogen zich, zooals het in mon
daine kronieken zou heeten, vrijelijk en onge
dwongen onder de gasten".
Nu moet men weten, dat, als een agent zich
vrijelijk en ongedwongen beweegt, het zaak is uit
zijn buurt te blijven, want dan kunnen er blauwe
plekken en bloedneuzen voorkomen.
De gasten bleven dan ook voor zoover mogelijk
uit de buurt van de Amsterdamsche agenten die
niets te maken hadden met de charmante ontvan
gende Luchtvaartmaatschappij.
Maar toen de emotie steeg en de menschen zich
teveel gingen bewegen, begonnen de politieagenten
moeilijk te worden, zoo ongeveer alsof ze zich
temidden van een revolutionnaire menigte bevonden
in plaats van te ,midden van de gasten van iemand
anders dan hun directe lastgevers.
Zoo geschiedde hét, dat diverse gasten plotseling
in hun oor hoorden brullen dat ze opzij moesten
gaan, of achteruit of heelemaal weg, en het is zelfs
zoover gekomen dat Smirnoff, toen hij na afloop
met zijn huisdokter een auto wilde bestijgen om
naar zijn zieke vrouw te rijden, plotseling een
wilden diender in zijn buurt zag opduiken, die wild
riep van ruimte-ruimte en het hem bijna onmo
gelijk maakte in te stappen.
Laat ik dadelijk zeggen, dat ik zonder kleer
scheuren tusschen de agenten en paardenhoeven
uit ben gekomen, maar toen we wegreden zeiden
mijn vrouw en ik tegelijk dat er toch wel wat in
het idee zat.
We hebben het dadelijk toegepast door een
nieuwjaarsreceptie te houden voor achthonderd
menschen.
Natuurlijk verwachtten wij dat er vijfhonderd
zouden thuisblijven want ons huis biedt slechte
ruimte voor driehonderd op zijn hoogst.
Het gedrang in de hal en de kamers was ver
schrikkelijk. Telkens gingen vazen aan scherven en
gordijnen aan flarden. De grond lag bezaaid met.
bibelots en er werden bezoekers bewusteloos naar
de bovenetage gedragen.
Er moest iets gedaan worden.
Halverwege de receptie herinnerden we ons wat
er te Schiphol gebeurd was. Niemand betwijfelt de
charmante gastvrijheid van de K.L.M, maar
niemand had er wat bijzonders in gezien dat
diemin of meer bedreigd werd door de Amsterdamsche
politieagenten.
C
O C
Met zijn huisdokter
Mijn vrouw en ik straalden van geluk
Welnu, ik sloop uit de ontvangkamer en belde de
politie op.
Commissaris, zeide ik. ... er is zoo'n gedrang:
van gasten in ons huis, zoudt u wat mannetjes
willen sturen om een charge uit te voeren....
Wat... . schreeuwde de commissaris.. . .
eencharge op uw gasten. ... ? Bent u gek.. .. ?
Ze hebben het op Schiphol ook vrijwel
gedaan, zeide ik kalm.... Maak nu maar niet.
zooveel praatjes en stuur de lui.
Ze kwamen, tl hadt het moeten zien.
Mijn vrouw en ik straalden van geluk.
De agenten drongen het huis binnen onder het
geroep van ruimte en opzij en achteruit..,. Ze
riepen vreeselijke woorden en we zagen menschen
die harde klappen kregen met gunimistokken en.
sabels. . ..
In een oogwenk hadden we ruimte.
' Voor zulke dingen is de politie in een woord
-i-de-aal. . ..
Is het niet wat erg. . . . ? vroeg mijn vrouw
later twijfelend toen ze een paar schoenen CIL
flarden van jacquette-panden onder de sofa's vond*
Ben je mal, zei ik. ... tegen gedrang bestaat
maar een middel.... Je moet de menschen in huu
eigen belang beschermen.
Dan hadden ze maar niet allemaal moeten
komen, wat drommel....
En zoo was het alles bij elkaar gekomen nog eeri
genoegelijke dag. . ..
Zoo ook in zijn symphonische rapsodie Tarras
Bulba", waarvan wij in het Concertgebouw de
première beleefden onder leiding van Van Beinum.
Ongetwijfeld klinkt hier alles harmonischer, het
eerste deel is zeer welluidend en warm van klank.
Maar men meent soms meer Wagner dan Janacek
aan het woord te hooren en de vorm vooral der
drie deèleri, waaruit de. rapsodie ? bestaat is niet
sterk. Tarras Bulba" dateert van 1919. is dus
niet bepaald een jeugdwerk, daarom verwonderen
deze in zijn oeuvre zoo afwijkende eigenschappen
des te meer. Maar het is een middel het publiek
met zijn muziek te verzoenen en het een aandach
tiger oor te doen leenon voor zijn minder toeganke
lijke, maar veel sterkere en oorspronkelijkere wer
ken. Die alle recht op aandacht hebben en
waarvoor wij het Concertgebouw pionier hopen t<
vinden, daar tegenover Janacek nog heel wat valt .
in te halen, het reeds in dit opzicht verrichte niet
te na gesproken.