Historisch Archief 1877-1940
N o. 2955
De Groene Amsterdammer van 20 Januari 1934
Volksschool-misère
M. Bekkers-Zürcher
Intellectueele verwaarloozing
Het Openbaar Onderwijs is bezig zich zelf te
liquideeren.
De versplintering," de huidige kleine School
organisatie die, zooals dr. Gunning in Beter
Onderwijs voor minder geld" terecht zegt, niet
het gevolg is van de pacificatie, wil ik voor
ditmaal buiten beschouwing laten. Terloops ver
meld ik het request-Colenbrander, waarin een
planmatige concentratie der O.L.-Scholen tot
groote woonbuurtscholen met halfjaarsklassen
onder leiding van academisch gevormde, ambulante
schoolhoofden, bepleit wordt.
Waar de efficiencygèdachte nog op geen enkele
wijze bij het Lager Onderwijs tot uiting schijnt te
komen en de financieele nood in ons land onge
woon hoog gestegen is, verdient dit adres alleszins
de aandacht,
Daar het bestek van dit artikel echter be
perkingen oplegt, wil ik de bezuinigingskwestie
even laten voor wat zij is en alleen enkele
fundamenteele bezwaren, die de interne schoolorgani
satie raken en die de vitaliteit van het Openbaar
Onderwijs op de ernstigste wijze aantasten, naar
voren brengen.
Daar is dan allereerst het onvhals-gebrachte
ambulantisme.
Practisch kennen de leerkrachten in de
volksschool geen toezicht meer. De hoofden hebben geen
tijd om te controleeren en bovendien staat tusschen
den z.g. leider van de school en den klasseonderwij
zer gewoonlijk de sterke en gevaarlijke vakorga
nisatie, die een macht zonder weerga in de
schoolwereld beteekent. Ik ken hoofden, die niet durven
ingrijpen, waar misstanden heersenen, uit angst
voor de aggressieve, rood-geörienteerde vakpers.
Hier komt bij, dat de autoriteiten dikwijls maar
matige waardeering voor gezagshandhaving aan
den dag leggen.
? Aangezien ook de controle van bovenaf tot. een
minimum beperkt wordt en de critiek gewoonlijk
uiterst welwillend is juist de resultaten van het
onderwijs, die toch van zooveel belang zijn, worden
zelden met ernst getoetst is er alle ruimte voor
verslapping en ontaarding.
Vervolgens is er de hopelooze anarchie in de
methode. Ieder onderwijzer liefhebbert in zijn
klasse op eigen wijze. Men heeft oude, beproefde
paden verlaten en tast volslagen in het duister
over den te volgen weg.
De kinderen zijn zonder meer overgeleverd aan
de leiding der blinde loodsen, die zelf, zonder
overtuiging en weinig stijlhoudend, zoekend en
tastend de vele klippen der nieuwere
onderwijsdenkbeelden trachten te omzeilen. In naam geeft
de schoolvergadering leiding, maar er zijn heel
wat scholen, waar noch het hoofd, noch de school
vergadering een band van beteekenis blijken te
zijn.
Ook het contact met de ouders is maar al te
vaak een fictie. Vooral in de volksbuurten moet
een dieperpeilend opmerker in de animositeit
tegenover de school en de onderwijzers opvallen.
Op vele scholen worden de ouderavonden gesabo
teerd en achter de schermen praat de nuchtere
schoolmeester met eenig sarcasme van de ouder
beweging als van een doodgeboren kind". Meer
tact en vooral ook meer inzicht in de juiste ver
houdingen ware hier zeker gewenscht. Ik
persoon,lijk geloof volstrekt niet aan de lastige ouders"
en ook ben ik er niet zeker van, of het moeilijke
kind" in de klasse wel bestaat. Het is zeker, dat
ieder kind z'n psychische eigenaardigheden heeft.
De taak van den opvoeder is het, deze eigen
aardigheden te herkennen en te ontzien.
Het is een notoir feit, dat het aansluitingsvraag
stuk een probleem op zichzelf is.
Alleen de scholen in de betere buurten lossen
het noodgedwongen in den juisten vorm op. Het
volkskind der mingegoede wijken, dat op het gym
nasium komt, blijft maar al te dikwijls achter bij
zijn medeleerlingen uit het meer beschaafde milieu,
ondanks ijver en intelligentie. Er is eenvoudig
geen basis. De leeraren bij het Voorbereidend
Hooger Onderwijs spreken dan ook zonder commentaar
van intellectueele verwaarloozing."
Ik zeide reeds: ondanks de gewillig gevoteerde
millioenen is de vlucht uit het proletariaat" aan
het kind van den arme in het algemeen opnieuw
onmogelijk gemaakt.
Het verzet der Duitsche christenen
Te eken ing B. van Vlijmen
De tempel Qods is geen plaats voor barbaarsche methoden!"
' H
7
Hierbij komt: in de plaatste jaren schuift de
school steeds meer van haar taak af op het huis
gezin steeds meer ouders helpen hun kinderen,
teneinde ze binnen het klasseverband te kunnen
laten meegaan. Hier schiet de school dus jammer
lijk te kort. ;
Het komt tenslotte herhaaldelijk voor, dat be
slissingen, genomen door hoofd of onderwijzers,
later teniet gedaan worden door de inspectie,
wanneer de ouders zich bij de autoriteiten komen
beklagen. Er zijn dus paedagogische of tacti
sche fouten gemaakt. Maar zelden of nooit wordt
hierop de aandacht gevestigd. Meestal meent de
betrokken leerkracht, dat hij niet gefaald heeft
en er is voor hem geen aanleiding, zijn houding te
herzien, omdat niemand hem nog eens niet nadruk
de dienende positie van den ambtenaar onder het
oog heeft gebracht.
Een goede verstandhouding met de ouders is
intusschen een levensbelang voor het onderwijs.
Zij, die aan het volk$kind hun hart verpand
hebben, betreuren de prachtige mogelijkheden, ili«
ongebruikt zijn gelaten.
Ik ben overtuigd, dat nog steeds een groot deel
van het Nederlaiidsche volk met volle sympathie
staat tegenover de school, die uit hoofde van haar
ideëele roeping, in waarheid de school voor iedereen
zou kunnen zijn.
Eri ik wil niet gelooven, dat het Openbaar On
derwijs zijn besten tijd gehad heeft, dat hejb,
machteloos geworden, doodbloedt aan de fatale
ambtenarij.
Het komt mij voor, er valt nog wel te dokteren.
Aan den anderen kant, het zou van gebrek aan
werkelijkheidszin getuigen, indien wij de moreele
inzinking, die de krachten van de volksschool
sloopt en haar adem verkilt, voorbijzagen.
Het is niet genoeg te fulmineeren tegen de stra
tegie der formalistische Vrije School"-adepton,
die, zonder geestelijken diepgang en gespeend van
iedere psychologische intuïtie, sedert lang :
misschien te goedor trouw, wie zal het zeggen?
alles doen om hun geliefde volksonderwijs te
vermoordon.
Kr valt niet. aan te ontkomen: het mes moet
er in.