Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 20 Januari 1934
No. 2955
Duitsche boehen
s
h
Over Gustav Regier
Boekbespreking Nico Rost
Gustav Regier: Der verlorene
: Sohn; Querido-V erlag. Am
sterdam, 1933.
:Gust»v Regier, die als zoovele
andere literatoren zich genoodzaakt
zag de wijk te nemea naar het buiten
land,'liet een paar jaren geleden zijn
eerste werk verschijnen. Zug der
Birten" verscheen, bij: den uitgever
QuitzoW in Lübeck, doch werd ondanks
voortreffelijke kwaliteiten bijna niet
opgemerkt. Regier ??die geen 3ood
is probeerde in dit werk, dat thans
door de Hitler-regeering verboden is,
het begin van de geschiedenis van
het Volk Israël uit te beelden. Hij
bleek' reeds in het eerste boek door
zijn stijl en strakbeeldend talent een
auteur die spoedig van zich zou doen
spreken. Hierop volgde Wasser, Brot
und blaue Bohnen" (Neuer Deutscher
IVjerlag), waarin hij ons de lotgevallen
yan .ejen gevangene beschreef, die in
.een der moderne tuchthuizen al de
folteringen van het moderne
strafsysteem doormaakt. (Zie bespr. Groene
Amsterd. 27/8/32). Ook zijn tweede
yerk werd verboden, daar de
hedendaagsche Duitsche regeering
onmogejk oen boek met een dergelijke strek
king kan dulden, omdat volgens haar
opvatting: jedes Mitgefühl
gegen\ttiler, Zuchthauslern eine nichtswürdige
Stentimentalitat" is.
-*3?<MBe jonge auteur schilderde de
gebeurtenissen in zjjn boek niet als een
nuchter toeschouwer en bewaarde
evenmin een grooten afstand tot de
.figuren uit zijn roman.
,jfc.Hij gebruikte al zijn kracht en
talent om óp den lezer los te stormen,
hem dit leven voor oogen te houden
en toe te schreeuwen dat zoo een
leven geen leven meer mag worden
genoemd.
.:.;?: Een paar maanden van te voren
.vas een merkwaardige novelle in Die
Neue Rundschau" verschenen onder
.., «te»- titel: Bin Lamm hat sich
ver: laufen". De. hoofdpersoon uit deze
, WO veile was een katholiek priester.
, $fen verwonderde zich dat de auteur^
.., met het milieu en de gedachtenwereld,
_j>4ie hy beschreef, zoo goed vertrouwd
, was en had graag geweten op welke
: naaoier en waar de auteur deze kennis
i had verworven. Iflen vernam, dat de
auteur van Wasser, Brot und blaue
Bonnen" die ook deze novelle had
geschreven, uit Trier afkomstig was,
aanvankelijk voor priester was op
geleid, doch later deze loopbaan had
opgegeven. Gustav Regier had toen
,een ,heel anderen weg ingeslagen en
*ras «icb. bewust geworden, dat Trier
niet alleen een bisdom was, doch ook
de geboorteplaats van iemand, wiens
leer thans door vele millioenen wordt
; aanvaard, als de eenige mogelijkheid
.Oija uit -den chaos te geraken
Zijn derde werk, dat reeds in het
Voorjaar had zullen verschijnen doch
, ,4°or den Duitschen uitgever onder
den druk der omstandigheden niet
. .Werd gepubliceerd, ligt thans voor^ons.
Over dit boek zal veel worden ge
discussieerd. Der verlorene Sohn"
zal talrijke bewonderaars vinden en
waarschijnlijk zullen even zooveel
lezers het veroordeelen. Niemand kan
echter onverschillig blijven onder de
lectuur van dit werk. Men zal genood
zaakt zijn zich met dit boek bezig- te
houden. Der verlorene Sohn" is
hoe kan het anders bij een dergelijken
ontwikkelingsgang een roman over
en tegen de Katholieke Kerk die,
het moge vreemd klinken, zoowel
door geloovigen als ongeloovigèn
dient te worden gelezen. Het is bijna
overbodig er den nadruk op te leggen
dat een ernstig auteur als Gustav
Regier geen boek schrijft dat
sensationeele onthullingen bevat of;in
zijn uiteenzettingen met Rome tot
goedkoope effecten zijn toevlucht
neemt. Het boek van Regier is tegen
de Kerk gericht, maar het is een kunst
werk, evenals bijvoorbeeld sommige
boeken van Zola en de werken van
Eca de Queiros, die- zich tegen de
Kerk richtten, kunstwerken zijn> ?
Gustav Regier heeft het zich niet
alleen niet gemakkelijk gemaakt tóen
hij Der verlorene Sohn" schreef,
doch eronder geleden en dit leed kan
men uit elk dezer 400 pagina's lezen.
Hij heeft nog steeds een groote be
wondering voor het Katholicisme,
voor haar wetten en organisatie, doch
ziet tevens een der belangrijkste
vijanden van een nieuwe maatschappij
in haar. Als plaatsen van handeling
koos de auteur Avignon, de klassieke
stad der pausen, en Provence. 'Pro*
vence, met haar stierengevechten,
bedevaarten van zigeuners, bordeelen
en kerken. Leon, de held van het boek,
een droomerige, religieuze knaap^ die
in een klooster wordt opgevoed, ont
moet hier Anatole, zijn vriend-vijand*
die hem eerst verraadt en in ;het
ongeluk stort, doch hem later aan hét
eind van hun strijd 'in het gelijk' zal
stellen. Uitvoerige schilderingen van
het kloosterleven, met zijn vaak
wreede straffen, Wisselen af met be
schrijvingen van het leven in 'de
Fransche kolonie, waar Leon, 'die
voor vrijheid van godsdienst strijdt,
de terechtstelling van een neger
tracht te verhinderen. Hij komt ten
gevolge hier van in Cayenne terecht
en keert na afloop van' zijn straf naar
zijn vaderstad Avignon terug. Het
boek bereikt haar hoogtepunt in een
uitvoerige, misschien zelfs te Uit
voerige, schildering van een stieren
gevecht, waar Leon, die in werkelijk
heid niet gestorven is, uit de doodkist
stijgt en het .volk tot den opstand
probeert aan te zetten. Hij geraakt
op dit oogenblik in een merkwaardige
extase, de Kerk doet hem alle moge
lijke beloften, maar hij Wil haar blijven
bestrijden, en de vrijdenkers bereiden
hem moeilijkheden. Hij beleeft het
grootste oogenblik van zijn leven,
wanneer hij op een vergadering be
merkt dat Anatole zijn tweede
Ik hem tenslotte gelijk geeft en
zich aan zijn zijde schaart. Leon wordt
tenslotte vermoord, doch sterft in'het
bewustzijn zijn levenstaak te hebben
volbracht.
Zelden heeft een jong auteur op
een dergelijke waardige wijze met de
Katholieke Kerk gedebatteerd, en
zelden stond een debat op n zoo
hoog niveau. Regier erkent de groote
N l LLM IJ
LEVENSVERZ.MIJ
'S GRAVENHAGE
AMSTERDAM UTRECHT
ROTTERDAM
Spoor's
Mosterd
W. A Spoor Jr, Culernborg.
F" F. SINEMUS
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
ROK en SMOKING
OVERHEMDEN
SPECIALE COUPE
EIGEN ATELIERWERK
stalen
meubels
en
.
lampen
gispen
*~ * toonzalen. |
amsterdam,
singel 199
den haag
. i , noordeinde MO|
rotrerdam
maurihweg 371
Voor lijders aan suikerziekte hangop
(met room bereid) van
OUD-BUSSEM
LEDERWAREN
AMSTERDAM-DIN HAAG REISARTIKELEN
PLAIDS, VOETZAKKEN, AUTO-OVERSCHOENEN
macht der Katholieke Kerk, doch
meent haar juist daarom des te heviger
te moeten bestrijden. Zijn werk is geen
bruikbaar pleidooi voor vrijdenkers
organisaties, en evenmin een zwart en
wit schildering. Leon is zelfs vaak
verward en mist dikwijls de logika
die noodig is om Anatole en de andere
dienaren der Kerk te kunnen ant
woorden. Ook voor de vulgaire
Voltairianen, die Leon ontmoet, heeft
hij, hoewel ook zij vijanden der Kerk
zijn, weinig sympathie.
Der verlorene Sohn" boeit, zoowel
door zijn bonten avontuurlijken inhoud
als door den heiligen ernst waarmee
de auteur religieuse problemen be
handelt en de politieke en economische
machten, waardoor deze problemen
beheerscht worden, blootlegt. Paus
Gregorius de Groote schreef eens
Besser der Skandal als die Lüge" en
Gustav Regier zette dit woord als motto
boven zijn nieuwen roman. Dit motto
staat onzichtbaar boven al zijn werk.
Het is in het kader van deze ru
briek, die hoofdzakelijk de litteraire
kwaliteiten van de aangekondigde
werken moet belichten, helaas on
mogelijk, dieper in te gaan op Regler's
wenschen, dass der Glaubige erkenne,
wie glaubig der Ketzer ist, wie nur dort
die Wahrheit ist, wo die neue
Wahrheit des Jahrhunderts gesucht wird !'