Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
Onder hoofdredactie van A. C. Josephus Jitta
Redacteuren: L. J. Jordaan, F. G. Scheltema en M; Kann. Secretaris der redactie: C. F. v. Dam
Keizersgracht 355, Amsterdam C. - Telefoon 37964 - Postgiro 7288D - Gem. Giro G. 1000
Opgericht in 1877
No. 2956
Zaterdag 27 Januari 1934
De kernvraag van den
corporatieven staat
Noch in de theorie, noch in de practijk
is men er in geslaagd aan ie geven, hoe
in een corporatieven staat uit de georga
niseerde speciale belangen het algemeen
belang, moet worden afgeleid. Een cor
poratieve staat moet daarom onver
mijdelijk ontaarden in een dictatuur.
Een corporatie is een vereeniging van personen,
«Ue een organisatie gesticht hebben, ten einde
gezamenlijk een gemeenschappelijk belang te
behartigen. Men spreekt meestal slechts van een
corporatie, Wanneer het belang ligt op economisch
gebied en betreft de beroepswerkzaamheden van
-de leden.
Men streeft naar de verwezenlijking van de
«orporatieve staategedachte, wanneer men deze
?corporaties betrekt in het staatsbestuur.
Het is van groot belang een onderscheid te
maken tusschen wat ik zou willen noemen de
corporatieve staatsgedachte in engeren zin en
?dezelfde gedachte in ruimeren zin, in de eigenlijke
beteekenis van het woord.
De engere corporatieve staatsgedachte wordt
verwezenlijkt, wanneer de overheid en de wetgever
n bij de voorbereiding n bij de uitvoering van
?de maatregelen, die worden getroffen, aan de
corporaties van belanghebbenden een zekere func
tie toekennen. Bij de voorbereiding zal die functie
. wel niet anders kunnen zijn dan adviseerend. Bij
?de uitvoering kan men aan de corporaties belang
rijker functies toebedeelen, mits de algemeene
normen door den wetgever en de overheid worden
getrokken. En binnen dat kader en onder het
strenge toezicht van de overheid wordt aan de
corporaties overgelaten de speciale belangen van
baar leden te behartigen.
Er is sprake van de corporatieve staatsgedachte
in ruimeren, in den eigenlijken zin van het woord,
?waniieer men den staat bouwt op de corporaties,
wanneer de richting van het te volgen staat
kundig beleid wordt aangegeven door een verte
genwoordigend college, waarin de bevolking inge
deeld naar haar belangen of haar beroepen verte
genwoordigd i».
De corporatieve staatsgedachte in beperkten zin
wordt in Nederland in steeds toenemende mate
toegepast. Dat verdient aanbeveling. Tegen de
toepassing vau de corporatieve staatsgedachte in
den ruimeren zin bestaan zeer groote bezwaren.
Dat blijkt het duidelijkst, wanneer men zich reken
schap geeft van wat de kernvraag is van dien
corporatieven staat.
De kernvraag van den corporatieven staat k de
vraag hoe men uit deze reeks van georganiseerde
speciale belangen het algemeen belang afleidt.
Het- ifi dei&baar -dat men een vertegenwoordi
gend college organiseert, in den trant van onzen
Nijverheidsraad, dat zoot is samengesteld, dat het
kan uitspreken, hoe de industrie denkt over be
paalde door de overheid te nemen maatregelen.
Dat zal nog buitengewoon moeilijk zijn, omdat
?de belangen van de verschillende takken van in
dustrie zoozeer uifceenloopen.Een bepaalde handels
politiek, die voordeelig kan zijn voor de metaal
industrie kan groote nadeelen opleveren voor de
textielindustrie. De kleinere metaalindustrie, die
werkt voor de plaatselijke markt, heeft geheel
andere belangen dan de gropt-industrie, die pro
duceert voor de wereldmarkt. Naar welke formule
zal men die verschillende belangen tegen elkaar
moeten afwegen? :
Het is uiterst moeilijk, maar het is denkbaar,
dat men er desniettegenstaande in slaagt in be
paalde gevallen een advies uit te brengen, dat ge
acht kan worden de meening van ,,de industrie"
weer te geven.
Neem aan, dat men hetzelfde doet voor den
landbouw door de instelling van een landbouw
raad. Daar zijn de voor déindustrie geschetste
moeilijkheden niet minder groot. De tarWe",
de bloembollen" en de zuivel" hebben zeer
uiteenloopende, vaak tegenstrijdige belangen. Maar
ik neem aan, dat men in n formule met al deze
verschillende belangen rekening weet te houden.
Men zou hetzelfde moeten doen met alle belan
gen: het onderwijs, den Waterstaat, de koloniën, de
defensie. Maar hoe ter wereld wil men in n
vertegenwoordigend college of in n formule
de waarde van die verschillende belangen in een
zekere evenredigheid te zamen vatten, ten einde
daaruit het algemeen belang af te leiden?
En om dat algemeen belang is het bij het maken
van wetten en bij het besturen van den staat
ten slotte te doen.
Onze huidige regeering is in overeenstemming
met het parlement van oordeel, dat het nood
zakelijk is in deze critieke omstandigheden den
land- en tuinbouw te steunen met een bedrag
van 150 , 200 millioen gulden per jaar, dat onmoge
lijk uit de schatkist, m. a..w. uit de belastingen
kan komen, maar dat door;de consumenten door
middel van een kunstmatige verhooging van de
prijzen van de landbouWartikelen, door over
heidsmaatregelen ha 't leven geroepen moet
worden opgebracht.
Stel nu, dat men door een organisch of corpora
tief samengesteld parlement de meening van de
burgerij over deze politiek Wil uitspreken, hoe
moet men dat parlement dan samenstellen en
volgens welke evenredigheid moet men die ver
schillende belangen, wanneer zij afzonderijk
georganiseerd worden, tegen elkander afwegen?
Het komt mij voor, dat dit vraagstuk onoplos
baar is. Het is nergens noch in theorie, noch in
de practijk opgelost.
De handelsattachébij het Italiaansche gezant
schap te 's-Gravenhage heeft onlangs in een kring
van industrieelen te 's-Grayenhage in een uitne
mende rede den Italiaanschen corporatieven staat
geschetst. Hij gaf onmiddellijk toe, dat de opbouw
nog niet voltooid is. Men stelde den inleider de
vraag: hoe spreekt de corporatieve raad in Itali
zich uit over de handelspolitiek?
Het antwoord luidde ongeveer als volgt: Ge
durende drie dagen heeft men onlangs in dien
corporatieven raad over de handelspolitiek ge
discussieerd. Elk van de verschillende groepen der
bevolking, ingedeeld naar haar belangen, bepleitte
daar haar wenschen. Die wenschen liepen zeer ver
uiteen. Ten slotte nam Mussolini het woord. Hij
stelde een nieuw tarief voor en dat werd met
algemeene stemmen aangenomen.
Het klinkt prachtig, maar ik weiger te gelooven,
Ons telBfoonnummor
l» wodorom
37964
Inhoud:
I. Prof. Mr. A. C. Josephus Jitta, Corporatieve staat.
2. Mr. J. Kruseman, Woningbouw.
3. L. J. Jordaan, DoUfuss mag zijn tanden laten zien.
4. Melis|Stoke,Excellenties op het dievenpad,teekeningen
Harmsen van Beek. P. Auerbach, Veiling.
15. B. van|Vlijmen, Spoorwegongelukken. Spreekzaal.
6. Constant van Wessem, Russische opera's, teekening
J. F. Doeve.
1.7. Dr. Jac. P. Thijsse, 's Lands plantentuin. Mr.
F. Coenen, Vertalen.
9. Prof. Dr. D. Cohen, Papyri.
10?11. A. Plasschaert, Schilderkunst.
12. Mr. H. Scholte, Dram. kroniek. Mr, E. Elias,
Boekbespreking.
13. J. Jordaan, Bioscopy.
15. C. A. Klaasse, Het kapitaal in de spoorwegen.
16. J. Winkler, De Daily-mail.
17. K. Hurwitz, Hoe leer ik skiën?
18. Melchior Steelink, De eer van hst beroep, teekeningen
J. F. Doeve.
19. Alida Zevenboom, Croquante croquetjes. Uit het
kladschrift van Jantje.
20. Letterraadiel. Charivaria.
Omslag: Spelproblemen.
dat men inderdaad tot overeenstemming was ge
komen. Ten slotte heeft de regeering krachtens
haar autoritair karakter haar meening aan de
belanghebbenden opgelegd. Men kon niet anders
doen dan berusten.
Die methode is in een corporatieven staat on
vermijdelijk. Het kenmerkende verschil tusschen
een democratischen staat en een corporatieven
staat is, dat in de eerste de bevolking wordt inge
deeld naar beginselen, in de tweede naar belangen.
ledere wetgever en iedere magistraat moet zich
zoo goed mogelijk op de hoogte stellen van de
verschillende belangen van de groepen der be
volking die geregeerd moeten worden. Maar de
eindbeslissing, het algemeen belang, moet ten
slotte worden gevonden aan de hand van alge
meene, politieke beginselen.
Corporaties, hoe en in welke mate dan ook
gevormd en georganiseerd, kunnen slechts de
belangen van haar leden vertolken. Voor de ver
tolking van de beginselen dienen de politieke
partijen. j
Het kan zijn, dat de bestaande politieke partijen
niet deugen, dat zij zich laten leiden door verkeerde
beginselen. Dan moet men nieuwe partijen
opriehten of, nog beter, de bestaande partijen
reorganiseeren. Er zijn er eerder te veel dan te weinig.
Maar de methode van den corporatieven staat,
om de bestaande politieke, part ij en en het bestaande
parlement te vervangen door corporaties en een
corporatieven raad voert onvermijdelijk tot een
dictatuur. Een dictatuur, waarin een autoritaire
regeering, geleid door n man, het algemeen
belang bepaalt.
De corporatieve staat, die in den laafcsten tijd
in binnen- en buitenland door velen wordt aanbe
volen, verliest veel van zijn aantrekkelijkheid,
wanneer men er zich duidelijk rekenschap van
geeft, dat hij onvermijdelijk moet ontaarden in
een dictatuur.
A. O. JOSEPHUS JITTA.