Historisch Archief 1877-1940
HEEMSCHE KUNST
ftansche Kunst bij Van Lier
Arti et Amicitiae'
H AERT
L
Arti
bepaalde vereeniging ;
geen afzonderlijke
vereenigingen, die door een
zekeren rijkdom hun leden
jvoordeelen bezorgen en
daardoor andere
vereenigingen (door
overloopen naar eerstgenoemde)
zouden verzwakken ; geen
invloedrijke ambtenaren,
!die onderhandelen, om
dat zij nu eenmaal het
|,,oor van den minister"
hebben; geen
dorpspolitiek n een landspolitiek
alleen n politiek:
rechtvaardige behande
ling, zooals bij andere
groepen, van den groep
dier JJ eigenaardige perso
nen, die ge kunstenaars
'noemt, en die aan hun
|land een durenden glans
ikunnen geven. Dus ook
l geen onderdanigheid, geen
jhulpeloosheid
bewust[heid van eigen waarde,
zelfs in armoede, zooals
in dezen tijd; dwingen,
onder oproer, zooals ook de anderen dwongen ;
ich in deze burgers gevoelen van den Staat;
e rechten van burgers eischen en zij zich
iet ergens in een donker hoekje weg laten
zeten, alsof zij gebarsten potjes waren; zich, omdat
ij schoonheid willen, niet laten traiteeren als
chamelen, nietsnutten, hoewel zij meer gevoel
.ebben (tenminste behooren te hebben) en meer
'eest dan de anderen. . . .
Dat alles tesaam lijkt mij de eenige mogelijkheid
ot een rechtvaardige behandeling der kunstenaars
zoolang de crisis woedt" ! en het lijkt mij toe,
?at met het construeeren van het hier voorgestelde
iet moet worden gedraald ; anders is alle room
Igeschept niet alleen, maar anders is alle melk
vok opgedronken. En dan?
Oude Wetzuké's bij van
Lier te Amsterdam
Ondanks hun zoo beschei
den afmetingen zijn de net
zuké's meestal magistrale
uitingen van toegepaste kunst .
In het .moderne Japan heeft
de netzukéafgedaan; te
voren echter sedert vele
eeuwen werden in Japan
allerlei voorwerpen aan den
gordel gedragen. Het koord,
waaraan deze voorwerpen
hingen, werd onder den gor
del doorgetrokken. Aan het
boveneinde van het koord
werd een knoop, steen of
houtblokje gedragen als tegen
wicht; de netzuké. Op den
duur werd het materiaal er
doelbewust voor bewerkt
en werd het toegepaste kunst
in den waren zin des woords.
Aanvankelijk werkte men
naar oud-Chineesche specimina. Na korten tijd
echter overtrof de Japansche leerling den
Ohineeschen leermeester. De nobelste uitingen uit
deze periode zijn anoniem, doch men heeft [kun
nen vaststellen, dat het hier doorgaans het
werk van samoerai's (militaire adel) betreft.
Zij zijn van een innige bekoring en getuigen
doorgaans van een bijna verbijsterende vaardigheid.
Mythologische voorstellingen, historische momen
ten, volkstypen, humoristische situaties e. d. zijn
erin verwerkt, het zijn plastische novellen van
aijzondere charme en bekoorlijkheid. .
. ,
stzaal
In de kunstzaal van Lier zijn deze
kleinoodieën in vitrines tentoongesteld. Het is een
wonderlijke verzameling, waarvan men de stukken
echter elk afzonderlijk moet bezien om te ervaren
hoeveel zorg en vakmanschap aan het werk is
besteed.
Voorjaarstentoonstelllng
Arti et Amicitiae te Amsterdam
In de tentoonstellingszalen van Arti et Amici
tiae" is thans geopend een tentoonstelling van
schilderijen en aquarellen van de leden B. Westen
dorp?Osieck, Ooba Ritsema, A. J. G. Colnot,
wijlen A. M. Gorter en Martin Monnickendam.
Naast vele bekende werken is een aantal nieuwe
stukken tentoongesteld, waarbij een drietal monu
mentale schilderijen van Martin Monnickendam.
In ons volgend nummer komen wij op deze
expositie terug.
Tentoonstellingen
Galerie A. Vecht, Kokiu ]22, Amsterdam.
Werken van Andrée Ogé, schilderijen en
teekeningen. Tot 31 Januari.
Kunstzaal Santee Landweer, Amsterdam. Werk
van Bresdin, Valloton en Ch. Roelofsz. Tot l
Februari.
Kunstzaal Wagenaar, N; Gracht 25, Utrecht.
Grafisch werk van Mare Chagall en Schilderijen
door J. Kirschenbaum. Tot 2 Februari.
Kunstzaal Reeker", Wagenweg 102,
HaarlemWerken door de leden van de vereeniging van Ned.
beeldende kunstenaren De Brug". Tot 4 Februari.
Arti et Amicitiae, Amsterdam. Werken door
B. Westendorp-Osieck, Coba Kitsema, A. J. G.
Ooinot, A. M. Gorter en Martin Monnickendam.
Tot 5 Februari.
Gerbrands' Kunsthandel, Oudkerkhof 40,
Utrecht. Werken door J. J. Moolhuizen. Tot
5 Februari.
Boekhandel Mensingh en Visser, 's-Gravenhage.
Literatuur in Ballingschap", tentoonstelling inge
richt door het weekblad Das Tagebuch". Tot
6 Februari.
Studio '32, Rotterdam. Foto's van Eva Besnyö.
Filmfoto's door Joris Ivens. Tot 8 Februari.
Baarnsch Lyceum, Schilderijen, teekeningen eii
etsen van M. J. Richters. Tot !> Februari.
Rotterdamsche Kunstkring. Schilderijen van
Italiaansche schilders te Parijs werkzaam. Beeld
houwwerken van J. C. Csakv. Tot 11 Februari.
Netzuk
Kunstzaal van Lier
Jan van Herwijnen
Buffa, Amsterdam. Nieuwe werken door Jan
Sluyters. Tot 14 Februari.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Verzameling
van 300 Oude Japansche Netzuké's in hout,
ivoor, hoorn, been en andere materialen. Tot
14 Februari.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen en
graphiek door Jan Wiegers. Tot 15 Februari.
Kunsthandel Santee Landweer, Keizersgracht
463, Amsterdam. Schilderijen van Sorella. Hout
gravures van Stefan Mrozewski; Afrikaansche
schetsen van Bart Peizel. Tot 10 Februari.
Museum voor ouders en opvoeders.
's-Graveiidijkwal 26, Rotterdam. Tentoonstelling: Het
Middelbaar en Voorbereidend Hooger Onderwijs
en de veranderde Maatschappij. Tot 25 Februari.
Sted. Museum. Amsterdam. Beeldhouwwerken,
studies en reisschetsen. Tentoonstelling ingericht
door het Gemeentebestuur van Amsterdam
Grafische kunst van de Vereeniging tot bevor
dering der Grafische Kunst.
Kunstzaal van Lier