Historisch Archief 1877-1940
Spel met den speler
Bioscopy L. J. Jordaan
Stuart Walker; De Koningin bad.
bezoek." Tnschlnski ?
Br is een soort filmconceptie, die als bet
sinds?dien populair geworden gefilmd tooneel",
zich?zelf heeft reroordeeld. De spelers, die hun zinnen
met de sonderlingste hik-geluiden
interpunc"teerden een verfrisschenden dronk slechts met
-een bestialen grauw van voldoening konden
genieten en niet vermochten te weenen zonder
heftig met de schouders te schokken - zij zijn
vau het projectiedoek verdwenen. Waarschijnlijk
om nu uitsluitend de harten te verrukken van hen,
die het levende, hartige, menschelijke tooneel
beminnen. Dat het hun wel bekome !
Infcusschen is daar, met de intrede van de spre
kende film, een ander genre filmspel ontstaan,
zich bewegend tusschen déregionen van het
?zuiver tooneel en de onvermengde film. Het is
zeer degelijk en onmiskenbaar een kunst van het
"wél-zeggen en het zou dwaasheid wezen alleen
reeds uit een oogpunt van technische noodzakelijk
heid, om de onmisbaarheid van dezen nieuwen
factor in het filmproces te ontkennen. Sinds het
?er op aan komt, wat de spelers zeggen, is het ook
van vitaal belang hoe zij de dingen eruit brengen
een acteur, die onverstaanbaar spreekt of het
juiste accent verwaarloost is voor de geluidsfilm
?onbruikbaar. Er is hier te dezer plaatse meer
malen op 'gewezen aan welke speciale eischen,
door een nuchtere logica voorgeschreven, dit
iilmspel heeft te voldoen eischen, die louter
gedicteerd worden door de onmiddellijke nabij
heid van den toeschouwer, die in de close-up
«aimra zijn vertegenwoordiger vindt.
De wonderlijk ongelijkmatige en grillige groei
van de filmkunst heeft tot nog toe een systematische
ontwikkeling van dezen interpretatievorm vrijwel
aan de publieke opmerkzaamheid onttrokken. De
seusatioaeele experimenten met geluidsmontage,
filmrijm en hos al deze zaken meer mogen heeten,
alsmede de voortdurende perfectie der techniek
in algemeenen !zin, hebben de aandacht van deze
, spal-oatwikkeling sterk afgeleid. Slechts bij ver
rassing constateeren wij plotseling welk een hooge
vlucht dictie en uitbeeldingsvermogen bezig zijn
te nemen. Zoo af en toe namelijk, verschijnen
er films, die niets opzienbarends vertoonen: zij
behandeleii geen sensationeele onderwerpen,
bren? gen geen wereldberoemde stars en munten niet
uit door een bijzondere behandeling van het
materiaal. Wat overblijft is feitelijk niet veel meer
dan een serie frappante staaltjes van dit moderne
,,fihnspal", maar het is misschien juist de tech
nische simpelheid, welke ons op de ontwikkeling,
van dit filmapel attent maakt.
Ben dergelijk geval doet zich voor in Stuart
Walker's De Koningin had bezoek" een film
die hai? relatie niet verloochent en ronduit bekent
een stuk vaa Koel Ooward te adaptseren. Uit
een oogpunt van filmische interpretatie heeft de
regisseur het zich niet moeilijk gemaakt. Soms
logt hij het verband tusschen de verschillende
apeelscènes door niet bepaald oorspronkelijke
modulaties als het draaien van een wiel overgaand
in het draaien van een roulette e. d. Meestal echter
breekt h'j zich ook daar het hoofd niet m3e, doch
plaatst de episoden eenvoudig nia?t elkaar. Wat
de film most redden zijn die speelmomsntea zelf
en Jiet opmerkelijke is, dat dit voortreffelijk en
in Jde perfectie geschiedt.
? 4JClaudette Colbert, een ster van Paramount's
,,tweeden ban", blijkt een veelzijdige en uiterst
bekwame kunstenares. In verschillende kleinere
films heeft zij gelegenheid gevonden op den voor
grond te treden en ik heb haar niets zien doan,
wat ik niet ten volle bewonderde. Hoszeer het ver
schil tusschen -,de tooneelspeelster en de
spreekfilm-artiste" gehandhaaft blijft, koait wel zeer
aau"jden dag, wanneer m3a haar vergelijkt met
figuren als Helen Hayes en Helen Twelvetrees.
Da jbaide laatsten zijn ongetwijfeld excellente
Biihne-kuastanaressen, maar haar ontbreekt het
eiganaavdiga magnetisme, waaraan men de
filmparsooulijkdeid herkent. Colbert bezit dat
fascineerende fluïdum zonder twijfel en dit miakt
haar, m^ds dank zij een volmiakte speeltechaiek,
tob een kracht walke een film met overtuiging
waet jte dragen.
j|In ,het eeaigszins woaderlijke haadelingcoinplex
Toaig'a''' is-ours", verbeeldt zij een prinses, die
a.\ ]e?i paw pleizierige in<;oïaito-miaaden te
Parijs, gedurende welke zij verliefd raakt op
een gewoon" burger, tot de actieve" regeering
wordt geroepen. In beide stadia als het ver
liefde jonge vrouwtje en in de rol van de koningin
door politieke overwegingen aan een verplichte"
prins-bruidegom verbonden ? doet zij prachtig
werk. Bijzonderlijk het korte scenetje, waarin
de a.s. Prins-Gemaal en de jonge koningin voor
het eerst 'tegenover elkaar zitten is van een onge
wone fijnheid die niet het minst ook door den
opmerkelijken dialoog dieper peilt, dan wij
nog van de film gewend zijn.
Zij wordt uitstekend gesecondeerd door Frederic
March als de burger-minnaar en door Paul
Cavanagh als de Prins-Gemaal Keri. Minder op zijn
plaats is Arthur Byron, de onvergetelijke gevan
genisdirecteur uit 20.000 jaar in Sing-Sing",
als de generaal Krish. 's Mans oer-Amerikaansch
uiterlijk schreeuwt even hard om een big cigar",
hemdsmouwen en een dophoedje als het binnens
monds vloekt tegen het hofkleed.
Alles in alles echter maakt net voortreffelijke
filmspel van alle personages, deze reeks scènes
ondanks het gemis aan een synthetische en fil
mische visie tot een boeiend en sterk werk,
waaraan alleen het malle en geforceerde slot
afbreuk doet.
In memoriam Stoel en Spree"
Mauricc Tourneur: Twee weezen". Itoyal
Jarenlang achtervolgde de filmproductie een
waan-idee: de film-voor-iedereen". Gedeeltelijk
door winzucht, gedeeltelijk door een valsch psycho
logisch inzicht gedreven, zocht zij naar het
cinegrafische lekkerbeetje, dat zooveel mogelijk allen
smaken zou voldoen. Het ging een heelen tijd
goed de bedenkelijke klasse der film-fan's
bleek uitgebreid genoeg om de norico-fabricage
op gang te houden. Uitgaande dienstmeisjes,
zakenlieden om een verzetje verlegen, dames met
te veel vrijen tijd en passagierende matrozen
vormden tezamen een weliswaar bonte phalanx
van vaste klantjes, wier geestelijke behoeften
nochtans van een wonderlijke eenstemmigheid
getuigden. De onverzadelijke speculatie-zucht der
filmmagnaten, nog , gescherpt door de voort
durend stijgende productiekosten, wilde echter
steeds verder 'gaan: men trachtte niet slechts de
bovengenoemde limieten te overschrijden ? men
stuurde regelrecht aan op films, die letterlijk
alles en iedereen in de bioscoopzalen tegenover
hetzelfde werk zouden samendrijven. Het was
dit onzinnige en monsterachtige gelijkschakelings
proces, dat voor geen gering deel de filmproductie
op den rand vaa het bankroet bracht. Met ont
steltenis ontwaarden de opgeschrikte heeren,
dat het filmpubliek zich op een wijze had uit
gebreid, die het ideaal der eenheids-film" tot
een gevaarlijk va-banquespel maakte. Professoren
en handelsreizigers, kunstenaars en loopjongens,
ontwikkelde arbeiders en lompenproletariërs waren
tot het corps filmbelaagstellenden toegetreden
en het leek een eenigszins waanzinnig pogen, al
deze uiteeuloopande mentaliteiten voor eenzelfde
staadaardproduct te interesseeren. Het kon niet
anders, of men moest aan alle zijden aanhangers
verliezen ? het gulden midden, dat men trachtte
te bereiken tusschen intellect en geestelijke anal
fabeten moest op een formidabel echec uitdraaien.
Wat de eene categorie boeide, verveelde de andere
doodelijk - wat den n imbeciel toescheen,
was voor den ander onbegrijpelijk. De rekbaarheid
van het publieke geduld had kennelijk haar
grenzen bereikt en het filmbezoek daalde onrust
barend.
De eerste onder de filmmagnaten, die tot de
erkenning kwam, dat de film for the masses"
moest worden vervangen door de film for the
classes" was Benjamin Hampton in zijn merk
waardig boek, A history of the movies". Anderen
volgden en de zekerheid, dat er zoo min een
eenheidsfilm kan bestaan, als een eenheidsboek
of een eenheidstooneel heeft den koers der film
productie thaas op duidelijke wijze beïnvloed.
Wij hebben ons, eer het zoover kwam, met een
onvergeeflijke zij het dan verklaarbare eenzijdig
heid voor het intallectueele filmproduct geïnteres
seerd ? zo i der te bedenken, dat ook de eenvoudigen
Fredric March
Claudette Colbert
in den lande erbij inschoten. Den
bewoner-van-denNieuwendijk kwam men met
DreigroschenOper", As you desire me" en Blonde Venus"
aan bo )rd zeer tot 's mans algeheele verbijste
ring en stierlijke verveling. De gulden dagen van
Torn Mix en de rondborstige avonturenfilm schenen
geteld, tegelijk met die van het hartige enthousias
me. Tevergeefs bleek men gerekend te hebben
op een algeheele verheffing" zelfs tot het
bescheiden niveau der gemiddelde commercieele
film. Het publiek der volksbioscopen toonde zich
in dit opzicht obstinaat en wij dienen langzamer
hand in te zien, dat het hier geen schande, doch
een onvermiideli ll.cid liüiit.
* *
*
De actieve en schrandere directie van het
Boyalconcern heeft dit besef duidelijk getoond, d< 01 eenige
weken geleden de hand te leggen op een film als
Twee weezen" van den old-timer en routiuier,
Maurice Tourneur. Het product op zichzelf is de verfil
ming van het heerlijkste type colportage-feuilleton,
dat zich denken laat en als zoodanig voor velen een
onderwerp van ongewilden htimor. De ellende is er
afgrijselijk, de onschuld doet den hemel-zelve
concurrentie aan en de schurkerij mag niet meer
van deze wereld heeten. Het schijntlichtelijkdwaas
dit alles te willen verfraaien met het
euphemistische begrip romantiek". Wij hebben hier te
doen met het volks-drama in zijn oprechtsten en
simpelsten vorm.... het volks-drama. dat wijlen
Stoel en Spree volle zalen bezorgde in den schoonen
tijd van de Fransche Laan. Hoe sympathiek men
tegenover dit eerlijke en onschadelijke
volksvermaak moge staan. .. . laten wij het in 's hemels
naam niet anders en mooier zien, dan het is. Het
publiek,-waarvoor het bestemd is, heeft niettemin
nadrukke lijk zijn sanctie aan dezen vorm van amuse
ment gehecht, door de directie tot prolongeeren te
dwingen. Dit beteekent een succes niet alleen
voor den betreffenden ondernemer, maar voor de
film in haar geheel. Want een dergelijk plebisciet
bevestigt als eerste en dringendste noodzakelijk
heid: de mogelijkheid tot selectie. Wie een stamp
volle zaal ziet genieten van een film als de Twee
Weezen", krijgt den stelligen indruk dat hier
aan een publiek gegeven wordt, wat het verlangt
en verheugt zich daarover van harte niet bet
minst, omdat het tevens de handen vrij maakt voor
filmwerk van geheel anderen aard.
In dien zin, moge een in memoriam Stoel &
Spree" zijn heilzame gevolgen hebben!
Uit de film De Koningin [had bezoek''
In het midden Fredric March