Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 27 Januari 1934
N o.
295SVooruitzichten voor den
woningbouw
Mr. J. Kruseman
Weinig doordacht wetsontwerp
De Regeering stelt zich in het ontwerp tot
TTijziging der Woningwet te weer tegen de haars
inziens oneconomische woningpolitiek van sommige
gemeenten, vooral blijkende uit een te veel opdrij
ven van lasten, waardoor de huren te hoog zouden
worden, zoodat haar doel om overal goede, een
voudige en goedkoope arbeiderswoningen te ver
krijgen, niet zou worden bereikt. Dit is van den
aanvang af het doel der Woningwet geweest,
poodat het alleen de vraag is of de voorgestelde
iniddelen tot dit doel zullen leiden, dan wel het
jsullen voorbijschieten en daardoor gevaar loopen
jiet omgekeerde te voorschijn te brengen van
hetgeen men beoogt.
l Tot dusverre waren de gemeenten vrij, krach
tens de Gemeentewet en de artikel-en 52, 53 en
J54 .Woningwet, besluiten te nemen om : Ie
voorjschotten en bijdragen te verleenen aan toegelaten
(«roningvereenigingen; 2e aan deze gronden en
jgebouwen in eigendom of erfpacht over te dragen,
jol gronden en gebouwen aan te koopen voor
Woningbouw ; 3e een bedrag beschikbaar te stellen
voor onteigening in het belang der
volkshuisjvesting, voor verhuiskosten van verdreven
krotjbewoners, of voor aankoop van grond of woningen
pf voor gemeentelijken woningbouw; 4e borg
tochten te verleenen voor leeningen bij derden.
JAlle deze raadsbesluiten, die tot dusverre de goed-t
keuring behoefden van Gedeputeerde Staten,
iesgewenscht door den Woninginspecteur voor
gelicht, zullen voortaan onderworpen zijn aan de
joedkeuring van den Minister van, Sociale Zaken,
3je wel de af deeling Volksgezondheid overleg
laten plegen met den Hoofdinspecteur en de
Generale Thesaurie (art. 52, 2e en 5e lid, nieuw i
jjo 53, 2e lid, en 54, 2e lid).
Bovendien zal de Regeering bij algemeeneri
maatregel van bestuur voorwaarden kunnen
Stellen, in acht te nemen bij bedoelde besluiten
betreffende de bovenvermelde punten 2 en 3,
dus speciaal over de uitgifte in erfpacht, verkoop
van gronden, onteigeningsplannen, verhuiskosten,
aankoop van gronden, gemeentelijken
woningbquw, en voorts nog in het algemeen bij het beheer
van woningen of gronden, door de gemeente, dus
by het gemeentelijk woningbeheer en de gemeente
lijke grondexploitatie. Op alle deze punten is
dus de gemeentelijke autonomie (men kan ook
zeggen de souvereiniteit in eigen, kring) opgeheven.
De Regeering behoudt zich niet het recht voor
tegenover een bepaald gemeentebestuur, waar
zjj oneconomische woningpolitiek constateert, aldus
pp, tétreden, door voorwaarden te stellen en een
beroeBsrecht van den Inspecteur op de Kroon
in te voeren, maar zij zal volgens algemeen gel
dende regelen zich mengen in het beheer in alle
gemeenten van ons land,
Men behoeft geen profeet te zijn om te voor
spellen dat leze sterk centraliseerende
bureau«ratische methode aanleiding zal kunnen geven
tot veel bezwaar bij de gemeentebesturen, hetgeen
een nadeeligen invloed zal hebben op het nemen
van de genoemde besluiten, als niet een bj-P^de
noodzaak hen hiertoe dwingt. Het zijn namelijk
piet alleen de groote steden, die hier in het geding
komen, maar ook allerlei kleinere gemeenten,
b. v. . .volgens het laatste algemeene Verslag,
Harlingen, Hellendoorn, Aalsmeer, Boskoop,
Gorkum, Wassenaar, Breda, Apeldoorn, Nieuwenhage
en andere, waarvan tot dusverre niet bekend
wa,s dat zij zoo oneconomisch handelen of te dure
woningen in het leven roepen.
Wanneer het gevolg van deze
RegeeringsVXinenging mocht zijn dat er langs den weg van
gemeentelijke autonomie geen of veel minder
woningen worden gebouwd, zal de toepassing
der financieele bepalingen der Woningwet zich
samentrekken op de voorschotten en bijdragen
van het Rijk via de gemeenten aan de toegelaten
woningvereenigingen,'waarover de Regeering altijd
de volle zeggingschap heeft gehad. Hier worden
echter ook krasse en-ten deele wonderlijke maat
regelen voorgesteld. ?? De annuïteiten of jaarter
mijnen van aflossing, die volgens het
stelselPierson gelijk zijn, zullen voortaan ongelijk kunnen
zijn over verschillende periodes. Hoe dit tot
huurverlaging zal leiden-'is niet uit te maken, waiit
ontwerp en toelichtjng zijn op dit gewichtige
punt hoogst onduidelijk. Het bestaande stelsel
staat tegenover dat, der hypotheekbanken, die
van de eigenbouwers eene hoogere aflossing
verlangen in de eerste periode dan in de latere,
wanneer de huizen door den tijd geacht worden
minder waard te zijn; Het is bekend dat de Hoofd
inspecteur een voorstander is van dit laatste
stelsel, bij invoering,-waarvan de huren van de
met nieuwe voorschotten gebouwde woningen
in de eerstvolgende jaren niet lager maar juist
hooger zullen worden, dan thans. Dit wordt ook
in de toelichting vermeld, zoodat voorshands de
lage huren toekomstmuziek schijnen en verhoogde
huren werkelijkheid. Overigens verstrekt de Regee
ring geen enkele becijfering om haar plannen tot
huurverlaging duidelijk te maken.
* *
*
Het verschil tusschen voorschotten en bijdragen
wordt uitgewischt; de bijdragen zullen worden
verleend onder voorwaarde van terugbetaling;
dit geldt ook voor de .zuiver gemeentelijke bijdra
gen, evenals de bepaling over de veranderlijke
annuïteiten ook geldt voor de zuiver gemeente
lijke voorschotten. Men ziet het is een gesloten
stelsel, waaraan volgens de Woningwet niet valt
te ontsnappen. De~ Regeering legt verder beslag
op de batige saldi, die zij bij Woningvereenigingen
meent te ontdekken, pm die in een gemeenschap
pelijk fonds te doen. De reeds vroeger genoemde
algemeene maatregel» van bestuur omvat ook
voorwaarden voor het beheer der woningen door
vereenigingen nadat .de voorschotten zullen zijn
afgelost, alsmede ter inning van de batige saldi,
die er dan zullen zijn» teneinde dienen tot terug
betaling van bijdragen, niet die van de speciale
vereeniging, maar vaöbijdragen in het algemeen.
Hoe déRegeering' van veieenigingen, die dan
geheel ontslagen zijn «it den band met het Rijk,
deze gelden in of bu|ten proces zal kunnen ver
krijgen, tenzij doöfr''het dwangmiddel van de
intrekking der toelating, wordt niet nader toe
gelicht. ' ?'
Bij deze deels duistere deels tyrannieke maat
regelen is het waarschijnlijk dat vele woning
vereenigingen of het bij] tje er geheel bij
nederzullen leggen, of althans geen nieuwe voorschotten
zullen aanvragen bij zulk eene wederpartij als
het Rijk hier blijkt te zijn. Dit oordeel steunt
op de ervaring in den loop der jaren met de voor
schotregeling opgedaan, destijds door mij beschre
ven in de Vragen des Tij ds van 1918 en 1922. De
zeer omslachtige behandeling van elk voorschot
deed stremming in de aanvragen ontstaan, totdat
Minister Aalberse heeft ingegrepen en een veel
vlottere behandeling Heeft ingevoerd, die gebezigd
is gedurende den omvangrijken aanbouw van
vereenigiiigswoningen, totdat de premiebouw de
particuliere bouwnijverheid weder op gang hielp
en er bij dien overgang verwarring ontstond,
welke opnieuw de vereenigingen tijdelijk moedeloos
maakte, waarna ze later weder langzamerhand aan
het werk zijn gegaan. Met dezen psychologischen
factor moet men rekening houden, door nl. de ver
eenigingen niet te veel de wet voor te schrijven
en hen het gevoel te doen krijgen dat zij onrecht
vaardig behandeld worden, want dan stopt men
den woningbouw. Duurt deze stremming lang,
dan kon het einde wel eens zijn dat woningnood
ASTORIA
Petrico Jonescu met zijn
Roemeensch ensemble
Daverend succes!!
aanleiding zal gaan geven tot herleving van
denrevol utiebouw.
Het komt mij daarom voor dat de Regeering:
te ver is gegaan, zoodat de bepalingen tegenover
de vereenigingen verzachting behoeven en oolc
de dwang op de gemeenten veel te algemeen ert
te streng is. Wil men in elk geval versterking van
het staatsgezag, dan zou wellicht het stelsel van.
artikel 55 Woningwet, de bevoegdheid tot ingrijpea.
in bepaald omschreven gevallen tegenover
bepaaldegemeenten, gekozen kunnen worden, of wel snert
zou den Inspecteur kunnen inschakelen als ver
plicht adviseur van Gedeputeerde Staten, met
zijn bevoegdheid tegen hun goedkeuringsbesluit.
in beroep te gaan bij de Kroon.
Men ontmoet tegenwoordig veelal de
meeningdat kritiek van buitenaf op een wetsontwerp
nutteloos is, omdat wij reeds zouden leven onder
een soort dictatuur, gehuld in het kleed van.
schijn-parlementarisme. Dit komt mij veel te
pessimistisch voor: men zou dan moeten aan
nemen dat de Tweede Kamer reeds afstand heeffc
gedaan van haar recht van amendement en dat
de Regeering ontoegankelijk zou zijn voor de
kritiek, welke in de Afdeelingsverslagen en daar
buiten wordt geuit.
Zal echter eene vruchtbare opbouwende kritiek
tegen dit vluchtig in elkander gezette en weinig;
doordachte wetsontwerp ontstaan, dan is het zeer
gewenscht dat niet alleen lichamen als de Nationale
Woningraad en de Federatie van Amst.
Bouwvereenigingen, maar ook lichamen als Patrimonium
en de R. K. Volksbond zich met dit ontwerp
gaan bezighouden, daar er vele confessioneele
woningvereenigingen zijn, die de bezwaren ook
zullen gevoelen. Laat men uit gevoel van politieke;
verwantschap alles aan de Regeering over, dan.
zal men het zich te laat berouwen als men de=
nieuwe voorschriften aan den lijve gaat gevoelen
en bovendien mocht blijken dat de in uitzicht
gestelde goedkoope woningen" met dit wets
ontwerp juist niet bereikt worden.
Inmiddels ??de plaatsing van dit artikel
moest geruimen tijd worden uitgesteld is het
Voorloopig Verslag verschenen, waarin vele bezwa
ren tegen het wetsontwerp worden geuit, en ,,vele
leden" zich tegen de te strenge centralisatie blijken
te verzetten. De hoop op verbetering van het
ontwerp door gemeen overleg tusschen Regeering.
en Tweede Kamer behoeft dus nog niet te worde»
opgegeven.
GORDIJN
STOFFEN
EEN NIEUW KARAKTER
KLEURECHT
PERMTR.
120 BR.
0.85
XNDER
ZONEN