Historisch Archief 1877-1940
Russische Opera-muziek
Emil Cooper
De Ozaristische tijd moge dan bij het officieele
Rusland van nu in discrediet zijn, wat het
Artistieke leven betreft bezat hij ongetwijfeld
charme. Het Russische leven, Westersch ge
oriënteerd, doch Russisch van wezen, doet in dat
ooquetteeren met het Westen aan als menschen
op een verkleedpartij, die voor eenige uren andere
menschen verbeelden te zijn en daaraan ook hun
Vreugde hebben.
Het vergaat mij zoo, als ik naar de Russische
Muziek van vóór 1900 luister, d.w.z. naar de
kunst"-muziek, die geboren is op een bodem
van. muziek zonder cultuur. Men haalt het van
alle kanten, uit Italis aanvankelijk, dan vooral
nit Duitechland. Doch in hen, wier muzikale
aandrang het grootst is barst het barbarisme"
gaarne weer los onder het fraaie renaissancepakje,
de muts komt scheef te staan, de boer trekt zijn
te nauwe laarzen uit en danst op zijn sokken of
op zijn eigen Russische laarzen, die hij in de
garderobe had moeten afgeven. En het zijn juist
deze momenten, waaraan de Russische
kunst"muziek haar onsterfelijke oogenblikken dankt, en
waardoor wij stukken muziek bezitten, die nog
steeds gaarne op onze podiums gehoord worden.
* *
*
Ik dacht hieraan op den Russischen opera-avond
Tan Dinsdag in het Concertgebouw, toen de
Russische dirigent Emil Cooper, de dirigent van
de Parijsche Opéra Russe ons een programma met
APARTE
INTERIEURS
TEGEN PRIJZEN
VAN HET
MASSA PRODUCT
KALVERSTR.IO
AMSTERDAMk
Constant van Wessem
Teekeaing J. F. Doeve
fragmenten uit werk van Glinka, Moussorgky,
Rimsky Korsakoff, Tschaikowsky en Borodine,
dus gedeeltelijk samengesteld uit het pioniers-tal
bekend onder de naam de Vijf, kwam voor
dirigeeren. Cooper zette er veel vaart in, hij legde
Schwung" in overigens nogal matte partituren,
doch eerst met het laatste stuk, de Danses
polowtiennes" uit Borodine's opera LePrincelgor"
scheen de muziek dansbeenen te hebben gekregen,
sprong de oerkracht als een vlam eruit en be
hoefde deze alleen maar door den dirigent nog
wat aangewakkerd te worden.
Het succes van deze Dansen van Borodine was
niets onbekends. Deze muziek behoort tot de
meesterwerken van de muziek van het oude
Rusland. Deze dansmuziek steekt ook in de
opera Le Prince Igor' van Borodine (die ik eens
te Parijs van datzelfde opera-gezelschap heb
bijgewoond), huizenhoog boven de rest uit.
Wanneer de Rus zijn studeerkamer-eruditie ver
geet en hartstochtelijk wordt hoe weinig lukt
dat vaak? Alleen Moussorgsky, de dilettant" ont
kwam aan den funesten invloed van het van elders
aangeleerde - geeft hij ons iets waarachtigs, het
moge muzikaal soms banaal zijn, zooals bij de
pathetische romantiek van Tschaikowsky de
grenzen van den goeden smaak wel eens uit het
oog worden verloren, maar wij worden gepakt
en meegesleept. En wat willen wij anders, als wij
nog geen verstokte aesthetische genieters", alias
cerebrale wijsneuzen, zijn geworden?
Glinka, de oudste, *de man, wiens muziek in zijn
eigen tijd koetsiersmuziek" werd genoemd, opende
het concert met zijn ouverture Roeslan en
Loedmila". Och arme. Waar bleef de
koetsiersmuziek"? Het was Berlioz en de Italiaansche
Opera. Maar Cooper liet het niet te diep tot ons
doordringen en joeg door de noten heen met een
vaart, dat het voorbij was voor men het wist.
Maar het vuurtje brandde, het orkest was in zijn
muzikanten-sas gekomen en speelde en streek en
blies, zooals het niet zoo onbekommerd mag doen
wanneer de dirigent lederen noot geïnterpreteerd"
wil hebben.
Daarna volgde een fragment uit de opera ,,De
jaarmarkt vaa Sorotehinsk" van Moussorgsky,
met den tenor Piotroeky en de sporaan
Slobodskaja in de zangstemmen. De tenor zong met een
volle en krachtige ojierastem. De zangeres heeft
een verzorgde zangcultuur en wanneer zij niet te
hard zingt een fraai geluid, maar de trepak aan
het slot had ik haar graag wat minder bezorgd
voor de beschaafde voordracht, meer ,.oer",
hooren zingen.
Beter lag haar de teederheid van het Wiegelied,
waarmee het operafragment van Tschaikowsky's
Mazeppa" besluit, overigens een fragment waarin
deze componist niet op zijn sterkst is. De veldslag,
waarmee dit fragment opent, had ons andere
dingen doen verwachten van den componist van
Ouverture 1812".
Van den erudieten Rimsky Korsakoff was er
het voor het concert bewerkte 3de bedrijf uit het
opera-ballet Mlada", ook alweer zwakker dan
zijn bekende Sheherezade", waaraan het muzikaal
vaag herinnert. Overigens gaf het wel een typeerend
staal van zijn muzikalen eigen aard, die een vonk
inspiratie weet te dooven in studeerkamerarbeid
volgens Duitsch" geweten.
Naar aanleiding van cerebraal muziekgenot nog
een woord.
Onlangs voerde het Concertgebouworkest van
Alban Berg op een ,,Kammerkon"6ert für Klavier.
Geige und 13 Blaser."
Alban Berg is de componist van de opera
Wózzek", een muziek, die, hoe moeilijk ook te
meten met eenige aesthetische norm, het 'm
doet". Hoe dat komt blijft het geheim van ieder
waarachtigen schepper.
Van dienzelfden Alban Borg nu was ook dit
genoemde Kammerkonzert. Het behoort tot dat.
soort muziek, dat doodelijk vervelend is voor den
toehoorder, die muziek" verlangt, d.w.z. muziek,
die onmiddellijk aanspreekt zonder met de hersenen
beluisterd te worden. Alban Berg zit midden in
de problemen van een expressionistische" muziek,
die van Schönberg nog kon interesseeren, omdat
hij er het eerst mee aankwam, maar die thans als
een gehoorzenuwziekte begint aan te doen wanneer
zij niet uit het probleem weet te geraken. Ik waag
niet over dit stuk na een eerste auditie een oordeel
uit te spreken wij zeggen, dan: wij willen het
nog eens hooren maar ik heb er geen weg heen
kunnen vinden, zooals wel bij Wózzek" het geval
was, dat ik ook niet kan beoordeelen naar zijn
waarde als kunstschepping, maar dat mij door iets
ondefinieerbaars wist mee te sleepen waarvoor ik
dan gaarne het verdere cadeau doe. Met het
Kammerkonzert" was dit tot mijn teleurstelling
niet het geval- En waarom men ons dit soort
muziek, dat geen rekening houdt met de contacten,
die een toehoorder zonder de kennis der inge
wijden, voor zet? Uit het oogpunt van. muzikale
opvoedkunde? Ik zal het dan nog vele malen
moeten hooren; op het oogenblik heeft het me
knapjes verveeld. Het lijkt me eerlijker zulks maar
ronduit te bekennen dan een geleerd gezicht te
zetten en wat te praten over structuur, ont
wikkeling, etc.
DE 25 MODELKAMEM
VAN
EOO/ÏHtöEK
ZUN
/TEED/fEttZI(t1II<iEN
DE MODERNE
BETERE TANDPASTA
Biologisch werkend
Gezond tandvleesch
blinkende tanden.
Zuiver en zacht. Door
H.H. Artsen en
Tandar t se n
B IJ ZONDER
AANBEVOLEN
Vi tube ?0.45 '/i «ube /0.80
NEDERLANDSCH FABRIKAAT