Historisch Archief 1877-1940
Renate Muller (met hoed) in
Victor und Victoria"
Het begint niet onbedenkelijk: een
schmiereacteur die bombastische monologen voordraagt en
een zangjuffertje, dat quasi-komische liedjes zingt
? wij hebben het alles wel eens meer beleefd. ...
het is te onfeilbaar en te beproefd. Bovendien blijkt
de muziek te luidruchtig komisch en struikelt
Thimig, die den acteur speelt, te dikwijls en te
nadrukkelijk. Kortom man merkt die Absicbt...
en gij raadt nooit wat men daardoor wordt. Maar
dan komt het! De schmiere-acteur treedt in een
of andere Kaschemme" als Spaansche danseres
op. Ben verkoudheid dwingt hem zijn vriendinnetje
te smeeken zijn plaats als mannelijke" danseres
in te nemen. Br volgt een scène in de kleedkamer,
die rondweg meesterlijk mag heeten... . zoolang
het vermogen om den mensch luide en onbedaarlijk
te laten lachen op meesterschap berust. Het
schorre gekakel van den verkouden tooneelmensch
gaat harmonisch over in het gesnater van een troep
gedresseerde ganzen.... en de stemming is er.
Dit tafereeltje in de kleedkamer met de twee
manspersonen, die zich niet laten wegwerken,
sabelt alle reserve neer het is met zulk een juist
instinct voor maat en verhoudingen geconstrueerd,
dat wij ons gewonnen geven, of wij willen of niet.
Laten wjj niet geleerd doen tegenover zulk een
gezegend stukje hilariteit en het woord
chaplinesk" dat zoo goed klinkt en ons op de tong
brandt, achterwege houden wat wij te doen
hebben is te lachen. De fihn laat ons trouwens tot
weinig anders tijd. Ondanks de verzwarende
aanwezigheid van het woord" drijft zij de hande
ling op zweept de gebeurtenissen voort in een
tumulus van dwaasheid naar het vorstelijk einde,
waar Thimig na een dans in dameskleeren op
een paar imposante turftrappers aemechtig
het succes in de armen zinkt.
Wat daartusschen ligt, laat zich niet navertellen
het is stormend en ongrijpbaar als de noord
wester, die ons den adem beneemt en het hoofd
verfrischt. Hulde echter aan den man Schünzel,
die dit kostelijk werk eruit smeet hulde aan
-Hermann Thimig, die als een onbetaalbaren
dubbelganger van Mengelberg door het stuk daast
hulde aan Renate Muller, die wij nog nimmer
zoo pittig zagen. Maar verder basta over de
zaak l
Rideamus !
Mae West
,,I am no angel", Tuscliinsk.y.
De verzekering lijkt vrijwel overbodig niemand
zal Mae West van angélique eigenschappen, hoe
bescheiden ook, verdenken. Van het begin der film
tot het bittere einde beleven wij een nadrukkelijke
exhibitie dezer vrouwelijke daemonie en voor mijn
gevoel is dit de zeer zwakke zijde van het werk. Er
isin deze eentonige aaneenschakeling van triomfen
des (weelderigen !) vleesches te weinig spanning, te
geringe climax en een volmaakte afwezigheid van
ieder tegenwicht, dat een dramatische handeling
Herman Thimig in
Victor und Victoria"
nu eenmaal belangwekkend maakt. Zooals Mae
West in het kermisoülieu, dierentemmers, pooiers
en ploerten naar zich toehaalt en weer wegwerpt,
zoo doet zij het later millionairs, rechters en presi
denten van banken. Met precies dezelfde middelen
en precies dezelfde allure. Dit nu ontneemt aan het
gegeven niet alleen alle variatie, maar ook alle
waarschijnlijkheid. Aangenomen dat iedere man
onverbiddelijk bezwijkt voor de parabolische
charmes van deze dame, gelijk de film ons wil doen
gelooven, dan is er toch nog zooiets als zelfrespect
en goede smaak, bij een normaal individu van
eenige civilisatie. Het lijkt niet bepaald aannemol jk
dat een personage van standing zich a bout portant
verlieft in een lady, die bezoeksters eigenhandig de
deur uitwerkt en een virtuose straal spuug als
argument bezigt. Naarmate de historie zich ont
wikkelt en de eene man na den anderen door Mae
West wordt behekst, voelen wij het ongeduld in
ons wakker worden en een hevig verlangen naar
den tegenstander die eindelijk eens tegen haar
opgewassen zal blijken.... al ware het alleen
maar voor de afwisseling.
Wanneer dan ook Cary Grant ten tooneele
verschijnt ontsnapt ons een ,,Ha !" van verlichting
zijn slanke, cynische en domineerende elegantie
lijkt bij uitstek geschikt een waardige portuur te
vormen voor de eenigszins grove verlokkingen van
de schoone dierentemster. Helaas ! Mae West
heeft het anders gewild: ook hij capituleert zonder
vorm van proces bij de eerste ondubbelzinnige
toenaderingen dezer lijvige sirene. Hij trouwt haar
zelfs en spreekt haar uitdrukkelijk van zijn
onbezweken liefde, nadat zijn bien-aimée in de rechtzaal
een staaltje van ordinaire slagvaardigheid heeft
ten beste gegeven, dat ieder man met eenig gevoel
van eigenwaarde, het schaamrood naar de kaken
zou jagen.
De groote fout zit hem naar mijn meening hierin
dat Mae West zelf het scenario geschreven heef t en
dit uitsluitend deed met de kennel jke bedoeling de
eigen persoonlijkheid te doen domineeren. Wie voor
zichzelf films ontwerpt, dient te beschikken over
een rijk en gevoelig innerlijk als Ohaplin of over
een passende bescheidenheid als Harold Lloyd.
Het getuigt van verregaande smakeloosheid en
grenzenlooze zelfoverschatting de triomf van eigen
(uiterlijke) charmes dermate zonder reserve door
te voeren. Bovendien wreekt zich het manco aan
een behoorlijk uitgebalanceerde tegenpool, gelijk
gezegd, door monotonie.
Mae West is stellig niet de eerste de beste. In
een vorige beschouwing heb ik er reeds op gewezen,
welk een nieuwe, belangwekkende figuur zij in de
min of meer vastgeloopen liefdesintrigue der
moderne film kan beteekenen. Maar dan, wel te
verstaan, uitsluitend als dankbaar materiaal.
Deze ongetwijfeld interessante persoonlijkheid kan
als de herleefde brute vrouwelijkheid prachtige stof
leveren in een spannend, goedgeschreven scenario,
beheerscht en gecontroleerd door de sterke hand
van een ernstig regisseur. Het berust echter op een
hopeloos misverstand, de dame de absolute be
slissing over haar eigen werk te laten.
Intusschen heeft de lezer gemerkt, dat deze
vrouw niet voorbij ging" gelijk wij in een
vorig opstel ten onrechte aannamen: de censuur
heeft I am no angel" doorgelaten, na?Shedone
him wrong" verboden te hebben. Ofschoon mij
In vollen krijgstooi: Mae West in 7 am no angeF
persoonlijk de andere film minder zwak lijkt dan
deze, stemt het toch tot voldoening dat ook Neder
land thans in de gelegenheid is zelf te oordeelen
over deze ongewone verschijning. Wanneer I am
no angel" als tilm geen gelukkige greep mag heeten
in de overigens zoo sterke en belangrijke productie
van de Paramount", dan is de kennismaking met
het type-Mae West wel zoo interessant, dat een
bezoek aan Tuschinski de moeite nog altijd loont.
Nieuwe uitgaven
De N.V. Nederlandsche
Ford-Automobiel-Pabriek te Amsterdam heeft voor de 13de Rallye
Monte Oarlo van 20-24 Januari gehouden een
landkaart laten drukken om de prestaties van
de 26 Ford-rijders, waaronder 10 Nederlandsche,
gemakkelijk te kunnen volgen. Daarbij zijn vlaggen
gevoegd met de nummers der deelnemers om deze
op de kaart uit te zetten. De kaart is in kleuren
gedrukt en geeft een duidelijk overzicht van de
voorgeschreven route. Deze kaart kan ook bij de
volgende wedstrijden gebruikt worden.