Historisch Archief 1877-1940
De pottenbakker Bert Nienhuis
Otto van Tussenbroek /
Schoonheid en vakmanschap
Er staat in . het merkwaardige
boekje van Pierre Hamp l'Art et Ie
Travail" iets te lezen over den
wónderlijken pottenbakker Bernard Palissy
(1510?1589) dat mij onwillekeurig
aan onzen landgenoot Bert Nienhuis
herinnert. Het luidt als volgt: Pour
réussir ]'email céramique il brüla
ses meubles et.... sa tranquillité!"
Nienhuis heeft in al de jaren van
onverpoosd zoeken en vinden welke
thans achter hem liggen wel niet
zijn meubels maar stellig nu en dan
zijn nacht- en zielerust aan zijn
geliefden arbeid geofferd want zel
den was er n zoozeer halsstarrig
en hardnekkig!
Als deze geboren ceramist iets wil
bereiken, weest er van verzekerd
dat hij, ten koste van alles, er in slaagt
te bereiken en te verwerkelijken wat
hij in zijn kunstenaarsdroom als een
lichtend visioen voor oogen had... .
Tegenstand prikkelt tot verzet en
des te meer een koppige figuur als
Nienhuis en ongetwijfeld zal hij wel
eens een oogenblik lust gehad hebben
als hij zijn oven niet tot de verlangde
temperatuur kon opvoeren een of
ander meubel van zijn werkplaats
in stukken te hakken ten einde het
vuur hooger te doen oplaaien ! Trou
wens van de
moeilijkhe
den welke
aan zoo me
nig voltooid
en volkomen
geslaagd
werkstuk
z o o al ver
bonden zijn
heeft het
meeren deel
der beschou
wers (en be
wonderaars!)
in den regel
geen vol
doende be
grip.
Ik denk
aan het in
het holst van een vriesnacht zonder
hulpaanvoeren van brandstof welke
buiten ligt opgestapeld; ik denk aan
mislukkingen en teleurstellingen door
dat er bij het bakken op zijn onver
wachtst iets mis gaat om niet eens
te reppen van den tegenstand der
tijden waarin de kunst meer en meer
als overbodige woelde wordt be
schouwd.
Waarlijk, het is den kunstenaar
niet zonder moeite en strijd gegeven
in onze dagen schoonheid te scheppen.
Wat Nienhuis als kunstpottenbak
ker bereikt behoort met wat een
Gris Lanooy maakt tot het nobelste
wat ten onzent en elders op het gebied
der aloude ceramiek is bereikt.
Het getuigt van een welhaast vol
maakt werkmansschap en technisch
kunnen; de vormen zijn nimmer
gezocht, opzettelijk eenvoudig gehou
den met zeer fijne vervloeiingen der
kleuren en al wat uit handen van dezen
vaardigen en begaafden zoeker komt
vertolkt groote toewijding en liefde
voor wat in het met voorkeur ver
kozen vak te bereiken valt.
Nienhuis is een wijs en bezonken
karakter. Een die zijn eigen begren
zingen kent en er zich nimmer toe
laat verleiden zichzelf geweld aan te
doen. Daardoor roept elk ding dat
uit zijn handen geboren wordt
en door de loutering van het oven vuur
bestendigd is den onmiskenbaren
indruk van rust op. Er zijn jaren
geweest dat hij zijn werk versierde,
dat hij zijn potten en pullen beschil
derde met een scherp-omlijnde decora
tie maar hij kwam er (m. i. terecht!)
van terug omdat immers elke te o i
overtollig kan heeten volgens de
opvatting van n voor wien de vorm
van het geheel en het karakter
en de kleur van het gebezigde glazuur
alles is. Dan zou zelfs de geringste
bijkomstige versiering den totaal
indruk van het kunstvoorwerp aJs
zoodanig verzwakken, dan zou dat,
wat als bijkomstigheid werd gegeven
schade doen aan de grootheid van
het geheel, een grootheid welke niets
heeft uit kte staan j met
afmeting doch welke
slechts bepaald wordt
door geestelijken inhoud.
Naar dien geestelijken
inhoud der dingen heeft
Nienhuis zich bij uit
stek gericht en zoo kan
het zijn dat elke vaas,
elke schaal, elke pul
welke geboren wordt
liteit en dit is het wat
alles zoo waardevol en
belangrijk maakt.
Doch naast dezen
eigenlijk evenzeer nieuw als oud kan
heeten, met andere woorden: eigen
lijk van alle tijden is ! Want dit
werk draagt inderdaad archaïsche
accenten hoewel bij nadere beschou
wing duidelijk blijkt dat nieuwe moge
lijkheden zijn nagestreefd, inzonder
heid bij het opbrengen der glazuren.
Daar is bijvoorbeeld de hooge vaas
uitgevoerd in z.g. sinter-gebakken
aardewerk", dat is aardewerk, gebak
ken bij hoogopgevoerde
oventemperatuur waardoor een dikke, vaste
scherf ontstaat (onder scherf wordt
verstaan den aard en dikte op de
breuk). De kom is donker-vermiljoen
met goudschifting in ondoorschijnend
glazuur. De vaas is grijs-groen met
rossige schakeeringen in doorschij
nend glazuur.
Ook weet hij andere mogelijkheden
meesterlijk te beheerschen. Ik denk
hierbij aan de bloesemachtige schif
ting in sommige glazuren, vaak
gepaard aan een ragfijn craquel
(adering) zooals men duidelijk op een
andere hierbij opgenomen afbeelding
kan toetsen waarop Jinks een vaas
en rechts een ronde kom is weer
gegeven. De vaas is goud-purper,
Jicht en donker genuanceerd met
prachtige kleine bioemvormen waarbij
men van een zeker beheerscht toeval
kan spreken. Geen stuk is gelijk en elk
voorwerp heeft een eigen
individuaoogenlust is er de spanning
van den vorm. Deze ontstaat
bij Nienhuis op tweeërlei
wijze: of uit de hand alleen
zonder hulp van de potten
bakkersdraaischijf; of met ge
bruikmaking van laatstge
noemd hulpmiddel en men
zal dan ook goed doen zich
het versci.il duidelijk voor
den geest te stellen. In het
eerste geval wordt de te bakken
kleivorm tusschen de beide handen
opgekneed en als het ware geboet
seerd, in het tweede geval wordt de
massa tusschen de vochtige handen
al wentelend op de kopschijf van het
pottenbakkerswiel opgetrokken"
zoodat er vlugger gewerkt kan worden.
Op beide manieren kan men tot
pure schoonheid komen maar het
valt met zekerheid aan te nemen
dat het met de hand gevormde
kunstvoorwerp (dus zonder eenig
mechanisch hulpmiddel ontstaan)
meer persoonlijkheid bezit d. w. z.
ons meer zegt van de ziel van den
maker.
Men lette eens op de groote
ronde vaas (3e kolom) op het ach
terplan en een daarvoor geplaatste
kom met links een vaas op houten
voetstuk. Als men het weet ziet men
met n oogopslag dat alleen de kom
op de schijf is geboren (men lette
op de ribbels en op de strakke ronding
van het geheel !) en dat de beide
andere werkstukken uit de vrije hand
gevormd zijn, trouwens de groote
vaas (in parelgrijs, half doorzichtig
glazuur) is niet zuiver rond maar
ovaal en de kleinere, slanke vaas
vertoont een zinrijk relief dat nimmer
al draaiend zou kunnen zijn bereikt !
De glazuurkleur is hier diep rood
en groen in uiterst fijn en teer
verloopende transparante glazuur.
Men kan zich wellicht indenken hoe
het dezen schoonheidzoekert e moede
is nu hij reeds maanden
lang door een doodgewoon
verkeers-ongeval en - een
daarbij [opgeloopen zeer
gecompliceerde
heupfractuur, waarvan hijzelf den
ernst aanvankelijk niet
inzag, tot volkomen rust
gedwongen werd/maar men
kan er J tevens verzekerd
van zijn dat als hij in het
voorjaar weer hersteld de
Ziekenverpleging aan de
Prinsengracht mag verla
ten, zijn werk een nieuwe
lente tegemoet gaat en dat
hij zich zal
,wetenrschadeloos te stellen in een groote
reeks werken, schooner dan
ooit te voren! Droomt hij
niet van het bakken van
porcelein? De beste
wenschen voor een spoedig
algeheel herstel mogen hierbij
uitdmkking vinden, niet alleen ter
wille van hem' die zoo ! geduldig
tegenslag aanvaardt, doch ook ter
wille van onszelf en allen die ongedul
dig wachten op veel nieuw en
verjongd werk dat den goeden naam.
der vaderlandsche pottenbakkerskunst
tot ver over de grenzen moge uit
dragen en^be vestigen.
Toerisme
Winter* in Oostenrijk, »34
Oesterreichigche Bundesbahnen.
Utrecht. Bij de officieelereisbureaux in
Nederland zijn verkrijgbaar
Winterreiskaarten, die zeer speciale reducties
geven voor reizen in Oostenrijk, voor
de heenreis toegepast van l Januari af
tot en met 2-1 Maart. Geldigheid 2
maanden, vervallende uiterlijk 31
Maart 1934. De reizen mogen zonder
beperking onderbroken worden. Ver
dere inlichtingen bij den
General-Vertreter der Oesterreichischen Bundes
bahnen i.d. Nicderlanden. H. G. Tulp.
Utrecht.
Italiaanse!! toerisme
De Ente Nazionale Industrie
Turistiche Ferrovie dello Stato maakt in
een reeks fraai geïllustreerde boekjes
uitvoerig reclame om het schoone
Italiëte bezoeken: Rome. Palenno,
Florence; de Doodo Steden als (Ie
Magna Graecia, Paestum. Ostia. Pom
pei en Herculant'um en de Klassiek*;
steden Taormina, Syracusc e.a.
Eveneens het mooie met photo's
uitgevoerde tijdschrift: ..Reiseland
Italien". Zeitschrift i'ür Ileise und
Vevkehr der Enit und der
Staatsbahnen, dat in Rome uitgegeven
wordt, en maandelijks verschijnt.