De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 3 februari pagina 6

3 februari 1934 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 3 Februari 1934 N o. 2957 Fransche boeken Illusies Boekbespreking J. van Nijlen Justine, door Ror;er C ouder c. ? Der hedendaagsche romanliteratuur ?ntbreekt het niet aan contrasten. Het meest opvallende is wel dat van den omrang der in de laatste jaren ver schenen, geschriften, die men zonder «hderacheid romans noemt. Aan den eenen kant heeft men' de groote ro mans in talrijke deelen zooals Les Thihauti ran B. Martin du Gard en de thans verschijnende serie van Lee Hommes de bonne volante van J. Romains. l Aan den anderen kant hebben wij ie lijvige romans in n deel die men met de eenigszins vreemde benaming ' Roman-fleuve" aanduidt. Naast deze twee Terechijnselen, die beide thans in de mode zijn, is er een derde: de zeer kleine, volgens de beproefde me thode gecomponeerde roman die de traditie van het eenvoudig, zuiver, psychologisch verhaal wil handhaven. Onder de werken die meestal als voor beeld dienst doen voor laatstbedoelde romans, vindt men authentieke en -ook eenige valsohe meesterwerken. De lijst ervan bevat onder meer Paul et Virginie, La Princesse de Clèves, Adolphe, Dominique, La Maitrisse.setyante. Dit zich laten inspireeren door een 'bepaald meesterwerk;" leidt vaak tot EW5TEBBEEK LEVEBT MEUBELEN EN VER/lEBIN(iEN Met hechte wortels stevig gegrondvest.... tegen alle stormen bestand Zoo staat sinds 1859 de levens verzekeringmaatschappij HIILM1J VGRAVENHAGE Amsterdam-Utrecht-Rotterdam een curieus resultaat. Bepaald slecht, dit is: onder alle opzichten verwer pelijk, zijn dergelijke boeken meestal niet. Maar hoezeer zij ook op een meesterwerk lijken, zij zijn er bijna altijd even naast. Ik ken geen typi scher voorbeeld van een dergelijke eervolle mislukking dan de kleine roman Justine 1) door Hoger Couderc. Eigenlijk zijn alle voorwaarden aan-; wezig om de illusie van het kleine meesterwerk in de hand te werken i In de eerste plaats is', de.auteur .van Justine geen jonge nïati, maar een plattelandsdokter van '.bij do -vijftig jaar, die op een wefw.illendèn toon zijn rnenschenkennis mededeelt. ,Dit is altijd sympathiek. In de tweede .-plaats is het boekje geschreven in een klare, klassieke taal. En wat het onderwerp betreft, dit is een dier manschelijke gevallen, die van alle tijden en alle landen zijn. Waarom zou er in der gelijke gunstige voorwaarden eigenlijk geen meesterwerk ontstaan? De geschiedenis is eenvoudig en vriendelijk. Een jonge weduwe, die zich in een provinciestadje verveelt, wordt verliefd op een jongeman die de reputatie heef t van een gevaarlijken don Juan.Fet avcntuui, dat zij samen beleven, heeft iets geestigs en weemoedigs, iets vriendelijk ouderwetsch dat ons ontroert, tot zelfs bij de eenigs zins romantische slotscène, als de jonge vrouw den dood verneemt van den beminde, die door zijn familie verplicht werd naar de koloniën te vertrekken om aldaar carrière te maken. Ook de stijl van den auteur is niet zonder bekoring. Zooals destijds zoovele boeken, en ook eenige meesterwerken, begint Justine aldus: let was een der eerste dagen van de maand Februari van het jaar 18. . En het verhaal loopt rustig door, hier en daar versierd met de noodige poëtische beschrijvingen van seizoenen en landschappen. Zelfs psychologisch is het boekje niet zonder hoedanigheden. De atmosfeer waarin de personages leven, heeït vaak een helderheid, die denken doet aan het klassieke licht van het Zuiden. Het lijkt alles goed in orde en tóch vraagt men zich telkens af: maar waar heb ik dit alles vroeger gelezen? Dat is tenslotte het groote bezwaar. Zonder dit zou Justine toch wel een van die kleine meesterwerken kunnen zijn, die wellicht zeldzamer zijn dan de groote. Toevallig herlas ik voor enkele dagen een ander klein boekje, César Capéran \jan den onvergetelijken Louis Oodet en ik moet bekennen, dat de oppervlakkige charme van Justine mij niet langer bekoorde. En toch wordt het boekje van Codet nog lang niet algemeen als een meesterwerk erkend. Daartegenover staat dat allo litera tuurgeschiedenissen sedert een eeuw doceeren dat Paul et Virginie, dit type van het valsche meesterwerk, een onstcrflijk boek is. Zonderling lot van sommige geschriften ! 1) Rogcr Couderc, Justine. Paris, Editions de la Nouvelle Revue fran1!>3-'S. F°F. SINEMUS Leidschestraat 20-22 . AMSTERDAM C. ROK en SMOKING OVERHEMDEN SPECIALE COUPE EIGEN ATELIERWERK Spoor's Mosterd W. A. Spoor Jr,, Culemborg. Tegen vermoeidheid der oogen bij kunstlicht: URO-PUNKTAL BRILLEGLAZEN Zij dempen de sterke ultra-roode Brochure ,,No. 554" wordt kosteloos verstrekt door de stralen af tot de verhouding, die vak-opticiens of door de vertegenwoordiging voor Nederland: ZEISS IKON N.V., ' Heerengracht 489, A'damC. in het natuurlijke daglicht aan wezig is. Te verkrijgen bij de vak-opticiens. Vermaarde Schoon heden Mod. de Tencin, Ninon de Lenclos, ,Mlle de Lespinasse schonken reeds 'in de 18e eeuw den modedrank cacao in haar vermaarde Fransche ? salons. In onze dagen zou haar voorkeur ongetwijfeld ten deel vallen aan de voortreffelijke DROSTE'S VERPLEEGSTER CACAO ALTIJD WELKOM! Prijzen inclusief omzetbelasting. l/t Kilo f 2.08 12 t 1-14 1-4 f O 62 1/10 t 0.29 Spaart plaatjes voor het album Bali". de uitkijk" 3e week: drei groschen oper met rudolf forster regie g. w. pabst Prlniongnoht bij da Lelduhtttrnt Telef 37480 leeftijd 18 jaar Oagelijki 2.30, M5 en 8.30

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl