Historisch Archief 1877-1940
Autotnobieltentoonstelling van de R. A. I,
DE AUTO VAN MORGEN
A. P. M. Moussault
Teekenlng B. vaa Tlljmem
' Over de stroomlijn
Of we met onze automobielen tevreden zijn? En
ol l 'n Druk op een knop, motor wat warm laten
draèaien, intusschen 'n pijp stoppen of 'n sigaar
opsteken en dan gaan we.
En we gaan met z'n allen, zoodat de treinen
«r noodlijdend van worden en er speciale maat
regelen genomen moeten worden om de gaten in
onze spoorwegen te stoppen.
^Die gaten zouden er nooit in zóó hevige mate
in gekomen zijn, als wij. over onze automobielen
«iet zoo tevreden waren! Daarvan dus niet!
Vaar toch, maar toch....
w- Ik vraag me zelf af, of alles wel beschouwd
de tegenwoordige auto-carrosserie nog niet te veel
De stroomlijn op de oudste en op de jongste tentoonstelling
Stroomlijn van een ijsschots
gebouwd wordt in verband met de eischen van het
publiek en of de ontwerper van de
automobielcarrosserie feitelijk wel leiding genoeg geeft en
niet te veel achter de opinies aanloopt in plaats
-van vooraan te gaan en te komen met nieuwe
gezichtspunten.
Ik vraag me lederen dag af, waarom mijn overi
gens [hooggeachte carrosserie-stamper treeplanken
aan mijn wagen heeft gefabriekt. Het
zijn m.i. volmaakt nuttelooze apparaten ? - -
«n wat het ergste is ze maken
onze wagens smaller dan noodig is.
Een carrosserie, uitgebouwd tot [de
"buitenzijden van de treeplanken, zou
inderdaad achter ruim plaats bieden
aan 3 personen mét armsteunen opzij.
Gezwegen van de meerdere ruimte vóór.
Maar.... onze smaak en onze mode
en onze gevoelens en onze gewoonten
zouden er zich tegen verzetten althans
voorloopig. Totdat langzamerhand onze
smaak en onze mode en onze gevoelens
en onze gewoonten zich zullen hebben
veranderd en we niet zullen begrijpen,
dat we eens het was in 1934 onze auto's
zoo mooi van lijn vonden.
bepaald naar leelijke dingen te verlangen zich
op den duur meer en voornamelijk in richtingen
van practischen aard zullen gaan bewegen
zooals trouwens op gebied van automobielen reeds
en steeds het geval was.
Ik heb wat zitten lezen in een geschrift, uit
gegeven door het Instituta of Aero-Dynamic
Research" en in een andere brochure, getiteld
Horizons", waarin excerpten voorkomen uit
een door Norman Bel Geddes geschreven werk
van dien titel en eerlijk gezegd, toen ik de
inteIk rijd werkelijk liever een inpoien auto dan een
?eelijken en er zal wel geen normaal mensch zijn,
die een leelijke brik prefereert boven een mooien
wagen.
Nu is het begrip mooi of leelijk heel erg betrek
kelijk en ik geloof daarom, dat we aan die begrippen
eigenlijk wel wat al te veel waarde hechten. Dat
inmiddels carrosserie-bouwers met die tijdelijke
begrippen rekening houden en ze zooveel mogelijk
uitbuiten, ligt voor de hand.
Toch geloof ik, dat onze smaken zonder nu
74
8j mijl
De in stroomlijn gebouwde moderne ocsaanstoomer
ressante paparassen had doorgelezen, heb ik niet
zoo heel erg enthousiast meer: ,.En of !" gezegd,
toen ik vroeg, of we met onze auto's tevreden
waren.
Eigenlijk ben ik nu erg ontevreden, want er is
me gebleken, dat de carrossiers van onze
autobielen nog hél wat anders hadden kunnen maken,
dan ze gedaan hebben.
Zoo lees ik, dat de vliegtuigbouwer Glenn
Curtiss 'n paar jaar gelden een auto kocht, een
standaard coupé, waarmee hij een snelheid van
74 mijl kon bereiken. Dit op zich zelf leek me niet
bijster interessant; maar mijn aandacht werd
sterk gespannen, toen ik las, dat Curtiss die
zich als vliegtuigbouwer natuurlijk meer dan wie
ook interesseert voor de werking van
luchtstroomingen de carrosserie van het chassis los
maakte, het achterste voren weer bevestigde, toen
weer uit rijden ging en met dit vreemdsoortig
vehikel een snelheid behaalde van meer dan 87
mijl per uur.
Nu komt het weliswaar niet in mijn hoofd op
om onmiddellijk naar mijn auto-leverancier te
gaan en hem op te dragen mijn carrosserie achterste
voren op het chassis- van mijn wagen te
monteeren, maar ik behoef mezelf niet af te vragen,
of al die duizenden automobielen, welke sedert
Curtiss' interessante proef gebouwd werden, te
samen niet een enorm bedrag aan energie te onzen
koste hebben verspild.
En we hebben de zekerheid, dat de mensch en
vooral de vooruitstrevende automobielfabrikant
straks aan die verspilling een einde zal maken en
dat de practische automobilist de verbeteringen
ter dege zal apprecieeren.
Het is een kwestie van stroomlijn ! In
dit opzicht nam Curtiss nog een belang
rijke proef. Hij^bouwde achter zijn wagen
(in denl oorspronkelijken]? A-vorm) een
trailer, die l SOO^pond woog en in stroom
lijn uitgevoerd was, tsneinde het va
cuüm achter de coupéop te heffen. Niet
tegenstaande de motor het dubbele van
het oorspronkelijke gewicht had te trek
ken, was de snelheid van het geheel door
de stroomlijn met 11 pCt. vermeerderd.
^ De proeven van ^Curtiss wezen verder
uit, dat de snelheid van een wagen,
die^25 mijl per uur loopt, door stroom
lijn met 20 pCt. kan worden opgevoerd
en dat dit percentage sterk toeneemt
bij grootere snelheden. Dat de constructeurs het
hiermee eens zijn, blijkt 4wel uit den bouw van
moderne race-automobielen, waarbij de stroomlijn
zooveel mogelijk is doorgevoerd. De Blue Bird
race-wagen van Malcolm Campbell (1931) is
hiervan een sterk voorbeeld.
Dat dit principe groote besparing op de bedrijfs
kosten meebrengt, behoeft wel geen verder betoog.
In genoemde brochure wordt de aangelegenheid
van de stroomlijn op duidelijke wijze naar voren
gebracht. We vinden er een foto van een ijsschots
in stroomend water en een diagram, dat de prin
cipes van de stroomlijn aangeeft.
. (Slot op pag. 14)
Auto met trailer. Deze combinatie
gaf u pCt snelheidsverhoging