Historisch Archief 1877-1940
7 andere belangrijke
mechanische verbeteringen :
1. VACUUM-SERVOREMMEN verminderen aanmerke
lijk den vereischten pedaaldruk. Door het werkzame
remoppervlak met ongeveer 30% te verhoogen, werd
krachtiger remwerking bij verminderde slijtage van
de remvoering verkregen.
2. AUTOMATISCHE STARTER : Dit systeem mag werke
lijk automatisch genoemd w orden, want om den motor
bij welke weersgesteldheid ook onmiddellijk te doen
aanslaan, behoeft men slechts den ontstekingssleutel
om te draaien en ,het gaspedaal in te trappen.
Aslooze voorwielophanging
3. VERBETERDE STUURINRICHTING t De 1934-Buick
stuurt 20% lichter, dank 2ij verhoogde overbrenging
in het stuurmechanisme, stuurschok-demper-veeren
en tweeledige spoorstang. ,.
4. VACUUM-REGELING DER VOORONTSTEKING EN
OCTAAN-REGELAAR. waarmee van het instrumenten
bord af de afstelling der ontsteking kan worden ge
wijzigd volgens het octaangetal (de klopvastheid) der
gebruikte brandstof, zoodat hetzij de motor zuiniger
loopt op zeer vluchtige benzine of kloppen wordt ver
meden bij het gebruik van goedkoope zware benzine.
De zware uit n stuk
vervaardigde remtrommels mei Aanmerkelijk krachtige
koelribben koplampen
5. ALLE VERSNELLINGEN GERUISCHLOOS :
SyncroMesh gangwissel, tandwielen van alle versnellingen,
achteruit inbegrepen, met schroefvertanding in
constante aangrijping, waardoor het gemakkelijk
en geruischloos overschakelen onder alle omstandig
heden verzekerd is.
6. VERZWAARD KRUISBALK-CHASSIS : Een geheel
nieuw ontworpen type, bijzonder versterkt door tot
de voorste dwarsverstijving doorloopende X-balken.
Door zijn robuuste constructie vormt het een stijve
basis voor de montage van het nieuwe
veeringsysteem en den opbouw van het koetswerk.
7. AANMERKELIJK KRACHTIGER KOPLAMPEN. Dit
resultaat werd uitsluitend bekomen door een ver
beterden reflector en speciale gloeilamp, zonder
verhooging van kaarssterkte
...EN AANTREKKELIJK NIEUW
STROOMLIJNEFFECT
E
Ike 'nieuwe Buick uitgerust met
veiligheidsglas rondom.
De 1934-Buick is geheel nieuw van uiter
lijk. De laatste moderne opvattingen op
gebied van carrosseriebouw hebben er hare
toepassing in gevonden en verhoogen de
voorname distinctie, aan welke Buick ge
deeltelijk zijn bijzondere reputatie dankt.
De koetswerken zijn uitsluitend door Fisher
gebouwd, dat wil zeggen, het beste wat
op dit gebied wordt gepresteerd.
De 1934-modellen werden over drie series
van verschillende wielbasis verdeeld. Drie
chassismodellen met voor elk chassis een
groote verscheidenheid van carrosserieën.
Verder nog eenige belangrijke verbete
ringen, niet door de foto's aangegeven :
Ruimere interieurs (alle modellen 5 cm.
langer). Een nieuw type rammelvrije en
gemakkelijk te openen deuren. In alle
vensters van alle modellen veiligheidsglas.
Zorgvuldig ontworpen kussens.
Veiligheidssloten op deuren en ontsteking. Twee ver
stelbare zonneschermen. Alle modellen
voorzien van radio-antenne terwijl toestellen
tegen extra betaling kunnen worden geleverd.
i. De harmonische en elegante lijnen van het wagenfront
2. Ook het Fisher tochtvrije ventilatiesysteem is mooier
uitgevoerd.
3. Het nieuwe smaakvolle instrumentenbord, met vliegtuig
type instrumenten. Rechts een ruime handschoenenbergplaats.
De beste 8-in lijn motor, welke ooit in een auto
mobiel werd gemonteerd
Dit is geen grootspraak, want Buick zou zich onder
de voorname merken nooit zooveel jaren aan de spits
hebben gehandhaafd, als zijn motor geen zeer bijzon
dere capaciteiten bezat. En toch zijn de
Buickingenieurs er in geslaagd dit meesterwerk nog te ver
beteren. Niet alleen zijn verhoogd prestatie-vermogen
en zijn grootere duurzaamheid en kracht maken den
Buick-motor zoo superieur in kwaliteit, doch hij is
waarschijnlijk tevens de meest voordeelige krachtbron
in dat type en van deze afmetingen. Dit laatste is mede
het gevolg van de vacuum-regeling der voorontsteking
en den octaan-regelaar, waarmee het 1934-model werd
uitgerust als omschreven in kolom 3 onder punt 4.
moesten opnemen. Met aslooze voorwielophanging
wordt niet alleen een ideale veering verkregen,
maar zij voc rko.nt bovendien, dat de bewegingen
van het eene wiel op het andere worden overgebracht
(shimmy, onstabiele besturing).
Door de VEERING UITSLUITEND AAN DE VER
DEELING VAN HET WAGENGEWICHT AAN TE
PASSEN worden de op- en neergaande bewegingen
van den wagen teruggebracht tot de meest gewenschte
proporties, met het oog op een ideaal rijcomfort. Met
andere woorden, voor- en achtergedeelten van den
wagen zijn zoodanig afgeveerd, dat een vrijwel zuiver
loodrecht op- en neergaande beweging verkregen en
het voor- en achteroverwippen van den wagen voor
komen wordt. Dit heeft tengevolge, dat men op de
achterzitting even comfortabel rijdt als op de voor
plaatsen, tot hiertoe een onmogelijkheid in een
wagen met gewone veering.
CORRECT AFREMMEN VAN
DEN VEERUITSLAG Werd
Verkregen door gebruikmaking van
dubbelwerkende hydraulische
schokbrekers, zoowel in de
voorals achterveering, terwijl de
schokbrekers van de voorveeren
tevens voorzien zijn van een
automatische regeling, die op
het traagheidseffect berust.
D D£ STABILISATOR VAN DE ACHTERVEERING
?^ ? voorkomt het zijwaarts overzwaaien in bochten
of op ruwe wegen, als gevolg van den
wringingsweerstand, welke ontstaat in de scharnierend bevestigde
stangen tusschen de langsliggers van het chassis en
de achteras-trompetten. Daardoor wordt het chassis
vrijwel voortdurend in een horizontale positie ge
houden en het hinderlijk overhellen voorkomen.
HET SCHROEFVEERSYSTEEM DER
VOOHWIELEN heeft boven bladveercn het duidelijk
merkbare voordeel, dat trillingen, door oneffenheden
van den weg veroorzaakt, niet van de wielen op
chassis en carrosserie overgebracht, doch volkomen
door ?_!?.- schroefveeren opgenomen worden.
De -o -jarige-jubileum Buick wordt tentoongesteld op de R.A.i. Stand 50