De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 10 februari pagina 13

10 februari 1934 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

7 andere belangrijke mechanische verbeteringen : 1. VACUUM-SERVOREMMEN verminderen aanmerke lijk den vereischten pedaaldruk. Door het werkzame remoppervlak met ongeveer 30% te verhoogen, werd krachtiger remwerking bij verminderde slijtage van de remvoering verkregen. 2. AUTOMATISCHE STARTER : Dit systeem mag werke lijk automatisch genoemd w orden, want om den motor bij welke weersgesteldheid ook onmiddellijk te doen aanslaan, behoeft men slechts den ontstekingssleutel om te draaien en ,het gaspedaal in te trappen. Aslooze voorwielophanging 3. VERBETERDE STUURINRICHTING t De 1934-Buick stuurt 20% lichter, dank 2ij verhoogde overbrenging in het stuurmechanisme, stuurschok-demper-veeren en tweeledige spoorstang. ,. 4. VACUUM-REGELING DER VOORONTSTEKING EN OCTAAN-REGELAAR. waarmee van het instrumenten bord af de afstelling der ontsteking kan worden ge wijzigd volgens het octaangetal (de klopvastheid) der gebruikte brandstof, zoodat hetzij de motor zuiniger loopt op zeer vluchtige benzine of kloppen wordt ver meden bij het gebruik van goedkoope zware benzine. De zware uit n stuk vervaardigde remtrommels mei Aanmerkelijk krachtige koelribben koplampen 5. ALLE VERSNELLINGEN GERUISCHLOOS : SyncroMesh gangwissel, tandwielen van alle versnellingen, achteruit inbegrepen, met schroefvertanding in constante aangrijping, waardoor het gemakkelijk en geruischloos overschakelen onder alle omstandig heden verzekerd is. 6. VERZWAARD KRUISBALK-CHASSIS : Een geheel nieuw ontworpen type, bijzonder versterkt door tot de voorste dwarsverstijving doorloopende X-balken. Door zijn robuuste constructie vormt het een stijve basis voor de montage van het nieuwe veeringsysteem en den opbouw van het koetswerk. 7. AANMERKELIJK KRACHTIGER KOPLAMPEN. Dit resultaat werd uitsluitend bekomen door een ver beterden reflector en speciale gloeilamp, zonder verhooging van kaarssterkte ...EN AANTREKKELIJK NIEUW STROOMLIJNEFFECT E Ike 'nieuwe Buick uitgerust met veiligheidsglas rondom. De 1934-Buick is geheel nieuw van uiter lijk. De laatste moderne opvattingen op gebied van carrosseriebouw hebben er hare toepassing in gevonden en verhoogen de voorname distinctie, aan welke Buick ge deeltelijk zijn bijzondere reputatie dankt. De koetswerken zijn uitsluitend door Fisher gebouwd, dat wil zeggen, het beste wat op dit gebied wordt gepresteerd. De 1934-modellen werden over drie series van verschillende wielbasis verdeeld. Drie chassismodellen met voor elk chassis een groote verscheidenheid van carrosserieën. Verder nog eenige belangrijke verbete ringen, niet door de foto's aangegeven : Ruimere interieurs (alle modellen 5 cm. langer). Een nieuw type rammelvrije en gemakkelijk te openen deuren. In alle vensters van alle modellen veiligheidsglas. Zorgvuldig ontworpen kussens. Veiligheidssloten op deuren en ontsteking. Twee ver stelbare zonneschermen. Alle modellen voorzien van radio-antenne terwijl toestellen tegen extra betaling kunnen worden geleverd. i. De harmonische en elegante lijnen van het wagenfront 2. Ook het Fisher tochtvrije ventilatiesysteem is mooier uitgevoerd. 3. Het nieuwe smaakvolle instrumentenbord, met vliegtuig type instrumenten. Rechts een ruime handschoenenbergplaats. De beste 8-in lijn motor, welke ooit in een auto mobiel werd gemonteerd Dit is geen grootspraak, want Buick zou zich onder de voorname merken nooit zooveel jaren aan de spits hebben gehandhaafd, als zijn motor geen zeer bijzon dere capaciteiten bezat. En toch zijn de Buickingenieurs er in geslaagd dit meesterwerk nog te ver beteren. Niet alleen zijn verhoogd prestatie-vermogen en zijn grootere duurzaamheid en kracht maken den Buick-motor zoo superieur in kwaliteit, doch hij is waarschijnlijk tevens de meest voordeelige krachtbron in dat type en van deze afmetingen. Dit laatste is mede het gevolg van de vacuum-regeling der voorontsteking en den octaan-regelaar, waarmee het 1934-model werd uitgerust als omschreven in kolom 3 onder punt 4. moesten opnemen. Met aslooze voorwielophanging wordt niet alleen een ideale veering verkregen, maar zij voc rko.nt bovendien, dat de bewegingen van het eene wiel op het andere worden overgebracht (shimmy, onstabiele besturing). Door de VEERING UITSLUITEND AAN DE VER DEELING VAN HET WAGENGEWICHT AAN TE PASSEN worden de op- en neergaande bewegingen van den wagen teruggebracht tot de meest gewenschte proporties, met het oog op een ideaal rijcomfort. Met andere woorden, voor- en achtergedeelten van den wagen zijn zoodanig afgeveerd, dat een vrijwel zuiver loodrecht op- en neergaande beweging verkregen en het voor- en achteroverwippen van den wagen voor komen wordt. Dit heeft tengevolge, dat men op de achterzitting even comfortabel rijdt als op de voor plaatsen, tot hiertoe een onmogelijkheid in een wagen met gewone veering. CORRECT AFREMMEN VAN DEN VEERUITSLAG Werd Verkregen door gebruikmaking van dubbelwerkende hydraulische schokbrekers, zoowel in de voorals achterveering, terwijl de schokbrekers van de voorveeren tevens voorzien zijn van een automatische regeling, die op het traagheidseffect berust. D D£ STABILISATOR VAN DE ACHTERVEERING ?^ ? voorkomt het zijwaarts overzwaaien in bochten of op ruwe wegen, als gevolg van den wringingsweerstand, welke ontstaat in de scharnierend bevestigde stangen tusschen de langsliggers van het chassis en de achteras-trompetten. Daardoor wordt het chassis vrijwel voortdurend in een horizontale positie ge houden en het hinderlijk overhellen voorkomen. HET SCHROEFVEERSYSTEEM DER VOOHWIELEN heeft boven bladveercn het duidelijk merkbare voordeel, dat trillingen, door oneffenheden van den weg veroorzaakt, niet van de wielen op chassis en carrosserie overgebracht, doch volkomen door ?_!?.- schroefveeren opgenomen worden. De -o -jarige-jubileum Buick wordt tentoongesteld op de R.A.i. Stand 50

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl