De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 10 februari pagina 14

10 februari 1934 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 10 Februari 1934 No. 2958 l 0e auto van morgen A. P. M. Moussault (Slot van pag. n) Haar bovendien bevatten de excerpten verepMllende ideeën van Geddes in beeld gebracht en Verschillende ? afbeeldingen van vervoermiddelen in hua ouden en hun modernen vorm. .Aan velen dezer vormen zijn we reeds gewend; vliegtuigen, luchtschepen, moderne treinen zijn daarvan sprekende voorbeelden. |||Andere afbeeldingen van schepen, van auto bussen, enz. doen op het eerste oog wat vreemd aan, maar bij aandachtige beschouwing kunnen we ons al heel spoedig verzoenen met den oceaanetoomer in walvischvorm (Geddes 1932) en met de autobus, door Geddes in datzelfde jaar ontworpen. Of we met onze automobielen tevreden zijn? Na lezing van het excerpt uit Horizons": neen ! En ik heb de absolute zekerheid, dat de ideeën Een overzichtelijk beeld van de stroom lijnen in het water. van Geddes en zijn aanhangers het op den duur zullen winnen, hetgeen blijkt, wanneer men de auto's, die op de zoo juist geopende R.A.I.tentoonstelling geëxposeerd zijn, vergelijkt met die van enkele jaren geleden. En ik heb de even groote zekerheid, dat wij, die straks al die nieuwe lijnen en moderne ont werpen nog vreemd vinden ? leelijk vind ik ze allerminst en vreemd eigenlijk ook niet daarna verwonderd zullen zijn over onzen smaak, onze mode, onze gevoelens en onze gewoonten van vandaag en het nieuwe, het practische, het logische gaarne zullen aanvaarden en zullen inzien, dat ook de logische automobiel mooi is, zooals de meeste logische dingen mooi z\jn. Zooveel is zeker: de automobiel van morgen zal logisch zijn, logisch en mooi. SLUITMO ZONDAG 18 FEBR Piet Breughel den Oude. Breugheltentoonstelling bij kunsthandel de Boer Tentoonstellingen Wiegers bij van Her te Amsterdam Het overkomt een kritikus wel eens een ironischen gelukwensen te ontvangen van een besprokene. Dat behoort tot de levendigheden van het ambt (familie-leden en kunstenaars begaan wel eens zulke oprechtheden); ik herinner mij echter niet ooit meer van den heer Wiegers zulk een brief gekregen te hebben; wij beiden zijn te serieus voor zulk toch luchthartig spel. Wel herinner ik mij een verschil van meening met de meeste publicisten (zooals een wat ontreddend schilder de kritici noemt) omtrent het werk van Wiegers, toen deze bij Kleykamp ten toon stelde, en ik in zijn werk zooveel herinneringen aan werk van anderen vond. dat het een heel zoeken zou ge worden zijn de persoonlijkheid van Wiegers te vinden van uit al die andere persoonlijkheden, van wier werk sporen of meer dan sporen gevon den worden in dit werk van Wiegers. Ik hoopte toen dat hij zich zou concentreeren. dat was zijn eenig heil, en liever dan in geleende kleedren te loopen, wier snit een ander lichaam verried, zich van de kleeren zou ontdoen en desnoods naakt, zooals God hem creëerde, door de wereld te stappen. Voor meer mooglijkheid dan stappen zag ik nooit kans, wat Wiegers aangaat flonkeren en vlammen zal hij nooit. Ik moet zeggen, dat het werk van Wiegers bij van Lier meer eenvoud vertoont dan vroeger, meer eensgezindheid; dat het werk meei van Wiegers heeft dan dat wat hij vroeger maakte. Er is minder aan gevarieerde onechtheid dan vroeger. Er zijn natuurlijk geen groote krachten noch zijn er groote fouten (die ten goede kunnen keeren), maar er is toch winst bij wat het vroeger was. En \\aarom zouden wij, willig, op nog een beetje winst niet hopen? Ik denk niet, om van de andere Gronirigsche kornuiten te spreken, dat Wiegers ooit beter zal zijn dan Dijkstra, maar dat behoeft immers niet. Veel zal verbeterd zijn, wan neer hij zich zoo eenvoudig mogelijk stelt tegen over de dingen, die hij schildert; dat is, opnieuw, een gelegenheid, die hij niet mag missen. Is zijn persoonlijkheid nooit groot, zuiver zijn is altijd iets, en dat kan altijd verlangd worden; daar-naar hoort iedereen met alle macht op weg te gaan. C. liaan bij Kleykamp, Den Haag Dat is een der aardige dingen voor hem, die zich bemoeit met de kritiek der kunsten en dus ook der schilderkunst, dat er naast de blijvende dingen, ook een ,,va-et-vient" is, een verschijnen en ver dwijnen. Het verschijnen b.v. telkens van nieuwe schilders houdt levendig en lenig; het verdwijnen van onbeteekenende schilderijen stelt, onbewust, gerust ! O. Laan is voor mij een nieuwe schilder in den zin, dat zijn werk mijTniet bekend was. Hij is ook een jong schilder. Hij vertoont daarvan de ken merken, en tevens dat hij feen realist is. Hij schildert alles d.w.z. portret, landschap uit Frank rijk, stillevens en naakt. Het naakt stelt te leur ten opzichte van wat ge van hem zoudt verwachten; het portret doet dat en ook het landschap is niet van een verrassende hoedanigheid; de stillevens zijn tot nu toe het beste; zoowel dat met het gele potje als dat met de gebroken bloempot enz., als ten derde dat met de sterkalabassen. Er is in deze jeugdige stillevens een bepaalde forschheid, die ik mis in het andere werk; er is daar een vastheid in de kleuren, die ik ten eenenmale mis in b.v. de schaduwpartijen van het staande naakt. Ik merk daarom ook zonder aarzeling hier op, dat Laan in het, niet uit te veel deelen samengestelde, stilleven zich het gemakkelijkst en het zekerst uit. Mej. Jorissen, bij Kleykamp Den Haag Mej. Jorissen zoekt het in de portretten; het lijkt me iets natuurlijks toe voor een vrouw menschen te willen maken. Er is n kopje, dat ze meer dan ns maakte, dat iets heeft van een menschelijkheid en dat is het kinderkopje, met de heel donkere oogen en met de vlechten. PLASSOHAERT. Kunsthandel Santee Landweer, Keizersgracht 463, Amsterdam. Schilderijen van Sorella. Hout gravures van Stefan Mrozewski; Afrikaansche schetsen van Bart Peizel. Tot löFebruari. Handelsdrukkerij C. A. Spin & Zn., N.Z. Voor burgwal 271-273, Amsterdam. Tentoonstelling Ex Libris-gelegenheidsgrafiek. Tot 17 Februari. Gebouw B.A.I., Amsterdam. Automobieltentoonst3lling. Tot 19 Februari. Kunsthandel de Boer, Amsterdam. Breughel tentoonstelling. Indanthrenhuis, Leidsche straat, Amsterdam. ,,Expositie 1934", van gordijen en bespanningsstoffen. Kunstzaal W. Wagenaar, N. Gracht 25, Utrecht. Werken door H. Chabot. Tot 23 Februari. Kunsthandel Willem Brok, Melkpad 25, Hilver sum. Schilderijen door A. L. Koster en Edzard Koning. Tot 28 Februari. Kunstkelder, Spui 13, Amsterdam. Moderne Hollandsche kunstnijverheid van Jack Hamel, Han van der Kop, Sari Goth, Heink de Boer en Antoon Radecker. Tot l Maart. Kunsthandel Aalderink, Amsterdam. Aquarel len, teekeningen en grafisch werk van Otto Hanrath. Tot 2 Maart. Kunsthandel Goudstikker, Amsterdam. Japarische schilderijen. Verbetering. Het schilderij, dat in een der vorige nummers aan Jan van Herwijnen werd toegeschreven, is vervaardigd door Jan Wiegers.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl