Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 10 Februari 1934
No. 2958
l
0e auto van morgen
A. P. M. Moussault
(Slot van pag. n)
Haar bovendien bevatten de excerpten
verepMllende ideeën van Geddes in beeld gebracht en
Verschillende ? afbeeldingen van vervoermiddelen
in hua ouden en hun modernen vorm.
.Aan velen dezer vormen zijn we reeds gewend;
vliegtuigen, luchtschepen, moderne treinen zijn
daarvan sprekende voorbeelden.
|||Andere afbeeldingen van schepen, van auto
bussen, enz. doen op het eerste oog wat vreemd
aan, maar bij aandachtige beschouwing kunnen we
ons al heel spoedig verzoenen met den
oceaanetoomer in walvischvorm (Geddes 1932) en met de
autobus, door Geddes in datzelfde jaar ontworpen.
Of we met onze automobielen tevreden zijn?
Na lezing van het excerpt uit Horizons": neen !
En ik heb de absolute zekerheid, dat de ideeën
Een overzichtelijk beeld van de stroom
lijnen in het water.
van Geddes en zijn aanhangers het op den duur
zullen winnen, hetgeen blijkt, wanneer men de
auto's, die op de zoo juist geopende
R.A.I.tentoonstelling geëxposeerd zijn, vergelijkt met
die van enkele jaren geleden.
En ik heb de even groote zekerheid, dat wij,
die straks al die nieuwe lijnen en moderne ont
werpen nog vreemd vinden ? leelijk vind ik ze
allerminst en vreemd eigenlijk ook niet daarna
verwonderd zullen zijn over onzen smaak, onze
mode, onze gevoelens en onze gewoonten van
vandaag en het nieuwe, het practische, het logische
gaarne zullen aanvaarden en zullen inzien, dat
ook de logische automobiel mooi is, zooals de
meeste logische dingen mooi z\jn.
Zooveel is zeker: de automobiel van morgen zal
logisch zijn, logisch en mooi.
SLUITMO ZONDAG 18 FEBR
Piet Breughel den Oude.
Breugheltentoonstelling bij kunsthandel de Boer
Tentoonstellingen
Wiegers bij van Her te Amsterdam
Het overkomt een kritikus wel eens een ironischen
gelukwensen te ontvangen van een besprokene.
Dat behoort tot de levendigheden van het ambt
(familie-leden en kunstenaars begaan wel eens
zulke oprechtheden); ik herinner mij echter niet
ooit meer van den heer Wiegers zulk een brief
gekregen te hebben; wij beiden zijn te serieus
voor zulk toch luchthartig spel. Wel herinner ik
mij een verschil van meening met de meeste
publicisten (zooals een wat ontreddend schilder
de kritici noemt) omtrent het werk van Wiegers,
toen deze bij Kleykamp ten toon stelde, en ik in
zijn werk zooveel herinneringen aan werk van
anderen vond. dat het een heel zoeken zou ge
worden zijn de persoonlijkheid van Wiegers te
vinden van uit al die andere persoonlijkheden,
van wier werk sporen of meer dan sporen gevon
den worden in dit werk van Wiegers. Ik hoopte
toen dat hij zich zou concentreeren. dat was
zijn eenig heil, en liever dan in geleende kleedren
te loopen, wier snit een ander lichaam verried,
zich van de kleeren zou ontdoen en desnoods naakt,
zooals God hem creëerde, door de wereld te stappen.
Voor meer mooglijkheid dan stappen zag ik nooit
kans, wat Wiegers aangaat flonkeren en vlammen
zal hij nooit. Ik moet zeggen, dat het werk van
Wiegers bij van Lier meer eenvoud vertoont dan
vroeger, meer eensgezindheid; dat het werk meei
van Wiegers heeft dan dat wat hij vroeger maakte.
Er is minder aan gevarieerde onechtheid dan
vroeger. Er zijn natuurlijk geen groote krachten
noch zijn er groote fouten (die ten goede kunnen
keeren), maar er is toch winst bij wat het vroeger
was. En \\aarom zouden wij, willig, op nog een
beetje winst niet hopen? Ik denk niet, om van
de andere Gronirigsche kornuiten te spreken, dat
Wiegers ooit beter zal zijn dan Dijkstra, maar dat
behoeft immers niet. Veel zal verbeterd zijn, wan
neer hij zich zoo eenvoudig mogelijk stelt tegen
over de dingen, die hij schildert; dat is, opnieuw,
een gelegenheid, die hij niet mag missen. Is zijn
persoonlijkheid nooit groot, zuiver zijn is altijd
iets, en dat kan altijd verlangd worden; daar-naar
hoort iedereen met alle macht op weg te gaan.
C. liaan bij Kleykamp, Den Haag
Dat is een der aardige dingen voor hem, die zich
bemoeit met de kritiek der kunsten en dus ook
der schilderkunst, dat er naast de blijvende dingen,
ook een ,,va-et-vient" is, een verschijnen en ver
dwijnen. Het verschijnen b.v. telkens van nieuwe
schilders houdt levendig en lenig; het verdwijnen
van onbeteekenende schilderijen stelt, onbewust,
gerust !
O. Laan is voor mij een nieuwe schilder in den
zin, dat zijn werk mijTniet bekend was. Hij is ook
een jong schilder. Hij vertoont daarvan de ken
merken, en tevens dat hij feen realist is. Hij
schildert alles d.w.z. portret, landschap uit Frank
rijk, stillevens en naakt. Het naakt stelt te leur
ten opzichte van wat ge van hem zoudt verwachten;
het portret doet dat en ook het landschap is niet
van een verrassende hoedanigheid; de stillevens
zijn tot nu toe het beste; zoowel dat met het gele
potje als dat met de gebroken bloempot enz., als
ten derde dat met de sterkalabassen. Er is in deze
jeugdige stillevens een bepaalde forschheid, die
ik mis in het andere werk; er is daar een vastheid
in de kleuren, die ik ten eenenmale mis in b.v. de
schaduwpartijen van het staande naakt. Ik merk
daarom ook zonder aarzeling hier op, dat Laan in
het, niet uit te veel deelen samengestelde, stilleven
zich het gemakkelijkst en het zekerst uit.
Mej. Jorissen, bij Kleykamp Den Haag
Mej. Jorissen zoekt het in de portretten; het
lijkt me iets natuurlijks toe voor een vrouw
menschen te willen maken. Er is n kopje, dat ze
meer dan ns maakte, dat iets heeft van een
menschelijkheid en dat is het kinderkopje, met
de heel donkere oogen en met de vlechten.
PLASSOHAERT.
Kunsthandel Santee Landweer, Keizersgracht
463, Amsterdam. Schilderijen van Sorella. Hout
gravures van Stefan Mrozewski; Afrikaansche
schetsen van Bart Peizel. Tot löFebruari.
Handelsdrukkerij C. A. Spin & Zn., N.Z. Voor
burgwal 271-273, Amsterdam. Tentoonstelling
Ex Libris-gelegenheidsgrafiek. Tot 17 Februari.
Gebouw B.A.I., Amsterdam.
Automobieltentoonst3lling. Tot 19 Februari.
Kunsthandel de Boer, Amsterdam. Breughel
tentoonstelling.
Indanthrenhuis, Leidsche straat, Amsterdam.
,,Expositie 1934", van gordijen en
bespanningsstoffen.
Kunstzaal W. Wagenaar, N. Gracht 25, Utrecht.
Werken door H. Chabot. Tot 23 Februari.
Kunsthandel Willem Brok, Melkpad 25, Hilver
sum. Schilderijen door A. L. Koster en Edzard
Koning. Tot 28 Februari.
Kunstkelder, Spui 13, Amsterdam. Moderne
Hollandsche kunstnijverheid van Jack Hamel,
Han van der Kop, Sari Goth, Heink de Boer en
Antoon Radecker. Tot l Maart.
Kunsthandel Aalderink, Amsterdam. Aquarel
len, teekeningen en grafisch werk van Otto
Hanrath. Tot 2 Maart.
Kunsthandel Goudstikker, Amsterdam.
Japarische schilderijen.
Verbetering. Het schilderij, dat in een der
vorige nummers aan Jan van Herwijnen werd
toegeschreven, is vervaardigd door Jan Wiegers.